LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Computers en Garantie

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Koning

Computers en Garantie

Ongelezen bericht door Koning »

Beste mensen, het valt op dat we veel te klagen hebben over computers en garantie die o zo kort is.
Mij valt op (Ik repareer Apple Macintosh, u weet weel iMac e.d.) dat mensen niet bereid zijn te betalen voor service. Slecht 1 op de 10 (!) klanten koopt een garantieverlenging! En dat terwijl het altijd genoemd wordt in een presentatie. Bizar is het dat de verlenging niet bij het produkt in verkocht kan worden, maar los verkocht moet ivm. concurentie van merken die het sowieso niet zien zitten om 3 jaar op hun produkt te geven. Het is niet duur! Als een produkt buiten garantie valt en je bent 2uur bezig zonder materiaal kosten(!) heb je de verlenging er al uit. Klanten klagen graag en veel over de service, maar weigeren extra geld te betalen voor een service die ze graag zouden willen. Dit begrijp ik niet. Tevens valt op dat klanten slecht of niet handleidingen lezen, zodat wij bijvoorbeeld computers zien met:
-overspannings defecten (gemakkelijk te voorkomen)
-bliksem schade (idem)
-slechte kwaliteit beeld (waar staat een monitor?)
-korte levensduur apparaat (is de ruimte stofvrij? wordt er gerookt? Onderhoudt? wordt de machine schoongemaakt volgens de voorschriften? Eten en drinken achter de computer?)
Kortom: Informeer bij je dealer naar garantievoorwaarden, kost het wat?
trek dit gewoon bij de prijsberekening.
Ten slotte: als je een handleiding pas leest bij problemen ben je per definitie al te laat.

Roelof

Re: Computers en Garantie

Ongelezen bericht door Roelof »

Ik kom ook uit de computerwereld maar moet toch iets anders concluderen....
De PC kent vaak 1 jaar garantie en met bijbetaaling kan je er 3 jaar van maken. Maar veel componenten in die PC kennen al 3 jaar garantie zoals de harde schijf, de processor en het geheugen. Waarom zou je na 1 jaar als je HDD defect raakt moeten betalen voor een nieuwe als de computerbouwer die garantie kan claimen ?

Petra

Re: Computers en Garantie

Ongelezen bericht door Petra »

Hier wordt toch wel op een vreemde manier gedacht over service en garantie.
Ik geloof dat bij weinig mensen bekend is dat er een nieuwe wet is om de klant te beschermen tegen extra onkosten.
De wet bepaald dat er een te verwachten levensduur is voor elk afzonderlijk apparaat dus ook garantie naar verhouding.
Een en ander moet men dus niet hoeven "afkopen" om het bedrijf zng. onkostenvrij te houden.
Dus laat het bedrijf maar gewoon kwaliteit leveren naar verwachting.

Alex

Re: Computers en Garantie

Ongelezen bericht door Alex »

Het is dan wel zo dat veel componenten een fabrieksgarantie hebben. Buiten de garantie valt echter wel: oneigenlijk gebruik van dat component, foutief gebruik en de arbeid die moet worden verricht om het component te vervangen.
Tevens valt alle schade door bijvoorbeeld blikseminslag ed ook buiten die garantie.
Heel normaal dus om je bij te verzekeren. Dat doe je toch ook met een auto of een huis?

Eddie

Re: Computers en Garantie

Ongelezen bericht door Eddie »

Reactie op Alex:

Dus je koopt garantie bij terwijl je deze garantie al heb??? Raar hoor. Wat Petra bedoel is dat je al zeker langer als 1 jaar garantie heb. Je mag verwachten dat een computer langer meegaat als 1 jaar. Dus de wet zegt hier dat je niet hoeft te betalen als je computer stuk gaat na 1.5 jaar bijv.

joopies1
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 feb 2009 19:25

Re: Computers en Garantie

Ongelezen bericht door joopies1 »

Als je een computer compleet koopt dan is de fabrieksgarantie per onderdeel verschillend. Leveranciers verkopen namelijk ook wel eens bulk produkten waar maar 1 jaar garantie op zit.

Ook is het zo dat er inderdaad op veel onderdelen van de pc fabrieksgarantie zit van 2 jaar, echter brengt de winkel/verkoper wel de arbeidskosten / assemblagekosten in rekening om het defecte onderdeel te vervangen, en deze zijn vaak hoger als een nieuw onderdeel zelf kopen.

Dit mogen ze gewoon doen, en dat is dus waar de klant niet voor wil betalen. Maar service is helaas niet gratis.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Computers en Garantie

Ongelezen bericht door BBCS »

Ik geloof dat bij weinig mensen bekend is dat er een nieuwe wet is om de klant te beschermen tegen extra onkosten.
De wet bepaald dat er een te verwachten levensduur is voor elk afzonderlijk apparaat dus ook garantie naar verhouding.
Mis.

Er is in de wet helemaal niet bepaald hoelang een computer meegaat.

Dat hangt ook af van de aanschafprijs en de kwaliteit.

Dergelijke regelingen zijn compleet absurd.

Daarnaast kan de winkelier de consument geen garantie geven die gelijk is aan de economische levensduur en al helemaal niet gelijk aan de technische levensduur.

Dus laten we stoppen met die onzin.

Tuurlijk kunnen fabrikanten producten fabriceren en een garantietermijn afgeven gelijk aan de technische levensduur.
Daar zit wel een prijskaartje aan.
En de consumenten willen die prijs niet betalen.
Dus krijgen de consumenten geen garantieperiode die gelijk is aan de economische of technische levensduur.

Einde discussie.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Computers en Garantie

Ongelezen bericht door BBCS »

Dit mogen ze gewoon doen, en dat is dus waar de klant niet voor wil betalen. Maar service is helaas niet gratis.
Een ondernemer die alles gratis doet heeft geen bestaansrecht. Daar kan hij niet van bestaan.

Bulldog14
Berichten: 150
Lid geworden op: 10 aug 2006 14:02

Re: Computers en Garantie

Ongelezen bericht door Bulldog14 »

Thread is al 6 jaar oud..........

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Computers en Garantie

Ongelezen bericht door gravedigger »

Dat maakt BBCS niks uit, Die reageert alleen om het reageren. Verveelt zich zeker :lol:

Toolboy

Re: Computers en Garantie

Ongelezen bericht door Toolboy »

joopies1 heeft de tread weer geopend toch :roll:

T

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Computers en Garantie

Ongelezen bericht door BBCS »

joopies1 heeft de tread weer geopend toch
Precies. :o

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Computers en Garantie

Ongelezen bericht door BBCS »

Even iets terughalen:

Dus je koopt garantie bij terwijl je deze garantie al heb??? Raar hoor. Wat Petra bedoel is dat je al zeker langer als 1 jaar garantie heb. Je mag verwachten dat een computer langer meegaat als 1 jaar.
Europa roept dat mooi.

"Een computer bijvoorbeeld moet langer meegaan als 1 jaar."

"De consument heeft recht op kosteloze reparatie of vervanging gedurende de economische levensduur."

Echter is voor de rest helemaal niks geregeld.

In de wet is namelijk niet bepaald hoelang een computer mee moet gaan en aan welke voorwaarde het moet voldoen.
Dat is allemaal vrij gehouden.

Het grote probleem van Europa en Den Haag is dat zij zomaar zonder enige reden de consument bepaalde rechten toekent zonder rekening te houden met de gehele keten en zonder naar de gehele keten te kijken.
Daardoor komen sommige schakels en onderdelen in de keten in hele grote problemen, maar daar heeft men maling aan.
En het regresrecht voor de winkelier is echt geen goede oplossing.

Bandit-X
Berichten: 24
Lid geworden op: 23 nov 2007 23:15

Re: Computers en Garantie

Ongelezen bericht door Bandit-X »

BBS, ook jij hebt het helemaal mis.

Er is weldegelijk een wettelijk garantietermijn bepaald.

Voor Europa is bepaald dat iedereen volgens de wet twee jaar garantie heeft. Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie. Die twee jaar is een minimum. Het kan dus zijn dat in sommige Europese landen de garantieperiode langer is.

In de Nederlandse wet staat niet hoeveel jaar garantie u hebt. Maar in Nederland hebt u vaak langer dan twee jaar garantie. Hoe lang u garantie hebt, hangt af van het product dat u koopt. Voor een paar schoenen voor uw kind hebt u bijvoorbeeld korter garantie dan voor een wasmachine. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds garantie. U kunt dus nog teruggaan naar de winkel.

Dus geld dit ook voor computers...

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Computers en Garantie

Ongelezen bericht door puma73 »

bbcs,

ga eens een cursus consumentenrecht doen, de laatste keer dat ik de garantieregels nakeek bestonden die nog steeds, inclusief de implementatie van de europeese richtlijn.

je loopt weer te kletsen en te roeptoeteren maar in BW 7 staat toch nog steeds wat de rechten zijn van consumenten.

maar dat roeptoeteren van jouw geeft niet want door de malafiede handelaren, die de consument steeds weer zijn rechten onthoudt worden de garantieregels steeds weer aangescherpt.

ga, samen met je vriendje uit engeland spelen op het forum van de uneto vni of het mkb

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Computers en Garantie

Ongelezen bericht door BBCS »

BBS, ook jij hebt het helemaal mis.

Er is weldegelijk een wettelijk garantietermijn bepaald.

Voor Europa is bepaald dat iedereen volgens de wet twee jaar garantie heeft. Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie. Die twee jaar is een minimum. Het kan dus zijn dat in sommige Europese landen de garantieperiode langer is.

In de Nederlandse wet staat niet hoeveel jaar garantie u hebt. Maar in Nederland hebt u vaak langer dan twee jaar garantie. Hoe lang u garantie hebt, hangt af van het product dat u koopt. Voor een paar schoenen voor uw kind hebt u bijvoorbeeld korter garantie dan voor een wasmachine. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds garantie. U kunt dus nog teruggaan naar de winkel.

Dus geld dit ook voor computers...
Er is inderdaad een minimale garantieperiode bepaald en die is 6 maanden.

In Europa is dus inderdaad een periode van 2 jaar. Echter is dit niet in de Nederlandse Wetgeving opgenomen, dus is dat ook niet van toepassing.

Er bestaat in Nederland geen wetgeving die zegt dat de winkelier een garantieperiode moet geven die gelijk is aan de economische of technische levensduur.

Daarnaast heeft de consument ook een probleem:
Gedurende de eerste zes maanden na aankoop moet de verkopende partij met het bewijs komen dat het product tijdens de koop geen fabricagefout heeft.
Na die zes maanden moet de consument met het bewijs komen dat het defect al tijdens de koop aanwezig was.

Daar komt ook nog bij dat de wetgever niet uitspreekt hoelang dat de economische levensduur van een product behoort te zijn.

In Nederland is het zo dat er dan gekeken wordt naar de uitspraken van de fabrikant en winkelier.
Dus zegt een winkelier of fabrikant dat een computer zeker 3 jaar zonder problemen mee gaat en dat die niet uit zal vallen en binnen die 3 jaar valt de computer uit, dan kun je de winkelier daarop aanspreken.
Echter als een fabrikant of winkelier dat niet doet, dan kun je dus niet zeggen dat een computer zonder problemen 3 jaar mee moet gaan.

Europa wilt overal vaste termijnen voor schrijven, iets wat in de praktijk niet kan.
Je kunt niet zomaar zeggen dat de consument gedurende de economische levensduur recht heeft op kosteloze reparatie of vervanging. Dat kan dus niet. Is ook nergens op gebaseerd.
In theorie kan het gemakkelijk, in de praktijk zit het totaal anders in elkaar.

Dat is dus wat ik steeds duidelijk probeer te maken.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Computers en Garantie

Ongelezen bericht door puma73 »

Dat probeer jij iedere keer, zonder succes duidelijk te maken, want het BW, (Burgerlijk Wetboek) met name deel in deel 7 is een deel van het consumentenrecht verankerd. er zijn steeds meer uitspraken, gedaan door rechters of geschillencommissies dat de verantwoordelijkheid van de verkoper verder gaat dan deze wil toegeven.

zo simpel als jij het stelt met de europeese richtlijn is het niet. de europeese richtlijn is wel degelijk geimplementeerd in de neederlandse wetgeving, namelijk daar waar nederlandse wetgeveing de consument onvoldoende zou beschermen. dus in nederland heb je wel degelijk minimaal 2 jaar garantie.

De uitspraken o.a. tegen dell en het quelle arrest geven aan dat de verkoper zich niet zomaar aan zijn verantwoordelijkheden kan onttrekken.

garantieaansprakelijkheid en ook non-conformiteit (vies woord voor bbcs) helpen de consument de verkoper en fabrikant aansprakelijk te stellen bij slechte apparatuur. verder behoort ontbinding van het koopcontract tot de mogelijkheden als de verkoper zijn verplichtingen jegens de consument niet nakomt of weigert na te komen.

ook wordt onderzocht hoe men de rechtsgang voor de consument kan versoepelen zodat hij ingeval van een conflict makkelijker kan procederen tegen nalatige of malafide verkopers /handeleren/fabrikanten

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Computers en Garantie

Ongelezen bericht door BBCS »

garantieaansprakelijkheid en ook non-conformiteit (vies woord voor bbcs) helpen de consument de verkoper en fabrikant aansprakelijk te stellen bij slechte apparatuur. verder behoort ontbinding van het koopcontract tot de mogelijkheden als de verkoper zijn verplichtingen jegens de consument niet nakomt of weigert na te komen.


Nu komt het:
Als een product non-conform is, dan is die non-conform de overeenkomst, en niet non-conform de verwachting en denkpatroon van de consument.

Het is simpel: de winkelier en consument moeten aan de koopovereenkomst houden.

Heden ten dage vraag ik me af waarom dat de winkelier aan de koopovereenkomst moet houden, terwijl de consument dat niet hoeft. Nogal oneerlijk.

Het grote probleem is dat Europa wel een bepaalde periode zegt waarin een product moet meegaan, maar kan de winkelier jouw als consument wel de keiharde garantie geven dat een harde schijf niet zal crashen?
Dat kan de winkelier niet, dus moet Europa dan ook niet de mes op de keel van de winkelier gaan zetten.

Een ander zeer groot probleem is:
Als de fabrikanten en winkelieren de producten met die levensduur zouden produceren en verkopen welke dat bepaald zijn in de periodes welke Europa afgegeven heeft, komen de consumenten KEIHARD in opstand, dit omdat de consument niet die prijs wenst te betalen.

Tuurlijk kunnen fabrikanten laptops produceren die zeker 6 jaar meegaan, maar de consument wilt die prijs er niet voor betalen.

Compaq heeft laptops in het assortiment zitten met STANDAARD 3 jaar garantie, en die zijn niet onder de €2000,-!!!!

De consumenten roepen wel dat zij kwaliteit willen, maar kijk eens naar hun koopgedrag. Die is tegenstrijdig met wat er geroepen wordt.
De fabrikanten produceren precies datgene waar de consument om vraagt.

Je hebt hier namelijk te maken met vraag en aanbod en met de vrije marktwerking en die laat zich niet sturen door regels en wetten.

De consument heeft echt de macht om zelf de markt te bepalen: als de consumenten voornamelijk om kwaliteitsproducten vragen, zullen de fabrikanten dat ook gaan fabriceren.
Vraagt de consument voornamelijk om zeer goedkope massaproducten die qua kwaliteit minder zijn, dan zullen de fabrikanten dat ook gaan produceren.

Zo is het ook met computers.
Bij computers komt nog iets anders kijken: de technische ontwikkelingen. Die bepalen dan ook de economische levensduur.
Daardoor heeft het voor de hardwarefabrikanten totaal geen zin om dure kwaliteitsproducten te maken die zeker 6 jaar meegaan, omdat de meeste computers om de 3 jaar worden vervangen.
Kijk je naar de softwareontwikkelingen, dan behoren die steeds meer hardwarekracht te krijgen.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Computers en Garantie

Ongelezen bericht door BBCS »

gedaan door rechters of geschillencommissies dat de verantwoordelijkheid van de verkoper verder gaat dan deze wil toegeven.


De verantwoordelijkheid van de winkelier heeft totaal niks met de garantie te maken.

In Nederland was het best goed geregeld.
De winkelier is gedurende de economische levensduur verplicht om het probleem op te lossen en is ook gedurende die periode voor de consument het aanspreekpunt.

De winkelier heeft ook met de fabrikant te maken en met diens uitspraken.

Europa verbiedt dat.
Europa wilt overal vaste termijnen voor hebben, terwijl dat in de praktijk niet eens kan.

Daarnaast:
Qua regelgeving voor de gehele keten (van fabrikant tot consument) laat de regelgeving nog veel te wensen over.

De wet zegt wel:
Een apparaat dat u als consument koopt heeft een verwachte levensduur. Volgens de wet is
het zo dat u recht heeft op wettelijke garantie indien u als consument niet hoeft te
verwachten dat een bepaald mankement zich voordoet. Met andere woorden, het apparaat
of een onderdeel gaat, buiten uw schuld, kapot maar zou het langer moeten doen. Het
apparaat is dan non-conform zoals de wet dat noemt in artikel 7:17 van het Burgerlijk
Wetboek (“BW”).
Maar wie bepaald dan die verwachte levensduur waaraan de winkelier, de consument EN DE FABRIKANT moet houden?
De wetgever doet daar geen uitspraak over. Daarnaast zijn de handelsgaranties ook niet gekoppeld aan de wettelijke garantie. De fabrikanten mogen dus gewoon 6 maanden garantie geven en mogen daarna gewoon alle kosten doorberekenen.

De wetgeving zit nu zo in elkaar dat voor de verschillende schakels in een keten verschillende regels van toepassing zijn, en als de ene schakel zijn recht wil halen op zijn voorschakel, dat die schakel dan naar de rechter moet gaan.

DIT SYSTEEM DEUGD NIET!!!!!!

Voor de gehele keten moeten gewoon de dezelfde regels gelden.

Wilt Europa dat de consument recht heeft op gratis reparatie of vervanging gedurende de economische levensduur (oftewel een garantie die gelijk is aan de economische levensduur) dan moet dus ook de fabrikanten verplicht worden om een garantieperiode te geven gelijk is aan de economische levensduur. Dus die periode moet voor de gehele keten gelijk zijn.

Dan pas krijgt de consument waar hij recht op heeft.

Je kunt niet zomaar de schakel aan het einde van de keten rechten toekennen zonder rekening te houden met de gehele keten.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Computers en Garantie

Ongelezen bericht door BBCS »

@puma73:

Jij bent toch zo'n voorstander van kwaliteitsproducten?

Ben je dan ook bereid om het betreffende kostprijs ervoor te betalen??
Want immers kwaliteit kost geld.

Wat vind jij belangrijker: De aanschafprijs gaat boven kwaliteit of kwaliteit is belangrijker dan de aanschafprijs?

Gesloten