Verzekeringspremie niet retour gekregen

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
16again
Berichten: 16145
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verzekeringspremie niet retour gekregen

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
26 feb 2022 13:23
Ik ben zeker niet verzekerd via een tussenpersoon. Ook koop ik niet zo vaak een nieuwe auto, maar de auto die ik nu heb, heb ik 12 jaar geleden gekocht. Ben en was ook bij Ditzo verzekerd. Hoefde zeker geen vrijwaringsbewijs in te leveren om de verzekering te stoppen.

Heb begin 2012 de auto van mijn man laten stoppen, ook Ditzo. Geen vrijwaringsbewijs nodig.
Beiden voor invoering AVG , toen kon de verzekeraar zelf bij RDW checken of het voertuig nog op je naam stond.

Lowieze
Berichten: 6652
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Verzekeringspremie niet retour gekregen

Ongelezen bericht door Lowieze »

16again schreef:
27 feb 2022 08:16
Lady1234 schreef:
26 feb 2022 13:23
Ik ben zeker niet verzekerd via een tussenpersoon. Ook koop ik niet zo vaak een nieuwe auto, maar de auto die ik nu heb, heb ik 12 jaar geleden gekocht. Ben en was ook bij Ditzo verzekerd. Hoefde zeker geen vrijwaringsbewijs in te leveren om de verzekering te stoppen.

Heb begin 2012 de auto van mijn man laten stoppen, ook Ditzo. Geen vrijwaringsbewijs nodig.
Beiden voor invoering AVG , toen kon de verzekeraar zelf bij RDW checken of het voertuig nog op je naam stond.
Precies.
“In 2016 is er een strengere privacywet van kracht gegaan: de Algemene Vordering Gegevensbescherming (AVG). Deze wet moet privacygevoelige gegevens beter beschermen.
Op wiens naam een kenteken staat wordt gezien als privacygevoelige informatie. Sinds de komst van de AVG mogen verzekeraars niet meer zomaar iets opvragen in het kentekenregister.”

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Verzekeringspremie niet retour gekregen

Ongelezen bericht door grun »

16again schreef:
27 feb 2022 08:16
Beiden voor invoering AVG , toen kon de verzekeraar zelf bij RDW checken of het voertuig nog op je naam stond.
Dat zal het zijn dan. Mijn ervaring is van 2018, dus na de invoering van de AVG.

KR1275
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 mei 2006 19:55

Re: Verzekeringspremie niet retour gekregen

Ongelezen bericht door KR1275 »

Morganlefay schreef:
26 feb 2022 09:55
Vrijwaring houdt gewoon in dat de auto op een andere naam staat=andere eigenaar/andere verantwoordelijke bij schade oid.
Helaas werkt het in de wet anders. Het gaat te ver om de WAM hier uit te gaan leggen, maar de verzekeraar, en de oude eigenaar loopt nog gewoon het WA-risico als een benadeelde de schade om wat voor reden dan ook niet vergoed kan krijgen bij de nieuwe kentekenhouder. Daarom staat in vrijwel alle voorwaarden dat je verkoop binnen 2 weken aan de verzekeraar moet melden. Een verzekeraar kan niet verder dan 30 dagen terug om een kenteken als verzekerd bij de RDW af te melden en loopt zolang het zogenaamde na-risico (+2 weken). Je kunt dus als oud-eigenaar nog aansprakelijk gesteld worden voor een schade als je niet binnen een redelijke termijn je verzekeraar over verkoop hebt geïnformeerd. Sommige verzekeraars doen desondanks niet zo moeilijk, andere zijn heel streng.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verzekeringspremie niet retour gekregen

Ongelezen bericht door kweenie »

Tsja, je kunt een heel verhaal ophouden over dat de aansprakelijkheid nog doorloopt, maar dat is eigenlijk niet zo relevant. De polisvoorwaarden zeggen simpelweg dat ze de verzekering stoppen op de dag dat ze het vrijwaringsbewijs ontvangen. Het is goed om de achterliggende redenen te kennen, maar voor ts is eigenlijk dat artikel uit de polisvoorwaarden al voldoende om te weten dat hij in principe nergens recht op heeft.

HandigeHarrie
Berichten: 1400
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Verzekeringspremie niet retour gekregen

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Lowieze schreef:
26 feb 2022 09:58
16again schreef:
26 feb 2022 09:49
Lowieze schreef:
26 feb 2022 09:43
Staat toch echt gewoon in de verzekeringsvoorwaarden van 2022 van Zekur:
“ Als je je auto hebt verkocht, stoppen wij je verzekering op de dag dat wij het vrijwaringsbewijs ontvangen.”
Maar dat maakt niet dat dat de enige manier is om de verzekering te stoppen.
Wel bij verkoop van de auto. Er kunnen veel mensen hier zeggen dat het niet zo is, maar die kijken dan misschien niet naar de voorwaarden bij Zekur.
Volgens mij gaat de Wet toch echt voor, Zekur kan geen regels opstellen die daarmee in strijd zijn. Opzegetermijn van een maand (nadat het eerste verzekeringsjaar verstreken is). Ze vragen als je overstapt toch ook geen bewijs dat je de auto ergens anders verzekerd hebt? Zekur heeft u verkeerd voorgelicht.

Moneyman
Berichten: 30255
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verzekeringspremie niet retour gekregen

Ongelezen bericht door Moneyman »

HandigeHarrie schreef:
28 feb 2022 14:56
Volgens mij gaat de Wet toch echt voor, Zekur kan geen regels opstellen die daarmee in strijd zijn.
Help me even, om te voorkomen dat we verkeerde discussies voeren.

Welk specifieke artikel uit de voorwaarden van Zekur is volgens jou in strijd met welke wettelijke bepaling?

HandigeHarrie
Berichten: 1400
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Verzekeringspremie niet retour gekregen

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Moneyman schreef:
28 feb 2022 15:02
HandigeHarrie schreef:
28 feb 2022 14:56
Volgens mij gaat de Wet toch echt voor, Zekur kan geen regels opstellen die daarmee in strijd zijn.
Help me even, om te voorkomen dat we verkeerde discussies voeren.

Welk specifieke artikel uit de voorwaarden van Zekur is volgens jou in strijd met welke wettelijke bepaling?
De zin "als je de auto hebt verkocht, stoppen we de verzekering op de dag dat wij het vrijwaringsbewijs ontvangen" in combinatie met de reactie die TS kreeg:

Ik heb het volgende probleem.
Mijn bestelbus was verzekerd bij Zekur een onderdeel van Unive.
Na verkoop van de bus wilde ik de verzekering telefonisch beeindigen.
Dit was niet mogelijk ik moest het vrijwaringsbewijs opsturen.
Er werd met klem gezegd vrijwaring anders geen beëindiging.


Ze kunnen m.i. hooguit zeggen dat de verzekering stopt na een maand opzegtermijn i.p.v. op de dag van de verkoop. Kennelijk leest het personeel van de klantenservice de voorwaarden zo dat er geen andere manier is dan het vrijwaringsbewijs opsturen.
Laatst gewijzigd door HandigeHarrie op 28 feb 2022 15:26, 3 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27223
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verzekeringspremie niet retour gekregen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

We weten niet of de Ts de verzekering lopende het eerste jaar wilde opzeggen.

Overigens is dat eisen van het vrijwaringsbewijs wel apart, want als je meteen een andere auto verzekerd, dan hoef je niets te sturen.

Lowieze
Berichten: 6652
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Verzekeringspremie niet retour gekregen

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:
28 feb 2022 15:15
We weten niet of de Ts de verzekering lopende het eerste jaar wilde opzeggen.

Overigens is dat eisen van het vrijwaringsbewijs wel apart, want als je meteen een andere auto verzekerd, dan hoef je niets te sturen.
Het wijzigen van je autoverzekering omdat je een nieuwe auto hebt gekocht is wat anders dan het opzeggen van je verzekering i.v.m. verkoop van je auto.

Moneyman
Berichten: 30255
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verzekeringspremie niet retour gekregen

Ongelezen bericht door Moneyman »

HandigeHarrie schreef:
28 feb 2022 15:09
Moneyman schreef:
28 feb 2022 15:02
HandigeHarrie schreef:
28 feb 2022 14:56
Volgens mij gaat de Wet toch echt voor, Zekur kan geen regels opstellen die daarmee in strijd zijn.
Help me even, om te voorkomen dat we verkeerde discussies voeren.

Welk specifieke artikel uit de voorwaarden van Zekur is volgens jou in strijd met welke wettelijke bepaling?
De zin "als je de auto hebt verkocht, stoppen we de verzekering op de dag dat wij het vrijwaringsbewijs ontvangen" in combinatie met de reactie die TS kreeg:

Ik heb het volgende probleem.
Mijn bestelbus was verzekerd bij Zekur een onderdeel van Unive.
Na verkoop van de bus wilde ik de verzekering telefonisch beeindigen.
Dit was niet mogelijk ik moest het vrijwaringsbewijs opsturen.
Er werd met klem gezegd vrijwaring anders geen beëindiging.


Ze kunnen m.i. hooguit zeggen dat de verzekering stopt na een maand opzegtermijn i.p.v. op de dag van de verkoop. Kennelijk leest het personeel van de klantenservice de voorwaarden zo dat er geen andere manier is dan het vrijwaringsbewijs opsturen.
Hele verhaal, maar op mijn concrete vraag geef je geen antwoord. Terwijl je wel de conclusie trekt dat de voorwaarden van Zekur in strijd zijn met de wet. Als jij tot die conclusie komt, neem ik aan dat je die ook kunt onderbouwen.

HandigeHarrie
Berichten: 1400
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Verzekeringspremie niet retour gekregen

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Moneyman schreef:
28 feb 2022 15:32
HandigeHarrie schreef:
28 feb 2022 15:09
Moneyman schreef:
28 feb 2022 15:02

Help me even, om te voorkomen dat we verkeerde discussies voeren.

Welk specifieke artikel uit de voorwaarden van Zekur is volgens jou in strijd met welke wettelijke bepaling?
De zin "als je de auto hebt verkocht, stoppen we de verzekering op de dag dat wij het vrijwaringsbewijs ontvangen" in combinatie met de reactie die TS kreeg:

Ik heb het volgende probleem.
Mijn bestelbus was verzekerd bij Zekur een onderdeel van Unive.
Na verkoop van de bus wilde ik de verzekering telefonisch beeindigen.
Dit was niet mogelijk ik moest het vrijwaringsbewijs opsturen.
Er werd met klem gezegd vrijwaring anders geen beëindiging.


Ze kunnen m.i. hooguit zeggen dat de verzekering stopt na een maand opzegtermijn i.p.v. op de dag van de verkoop. Kennelijk leest het personeel van de klantenservice de voorwaarden zo dat er geen andere manier is dan het vrijwaringsbewijs opsturen.
Hele verhaal, maar op mijn concrete vraag geef je geen antwoord. Terwijl je wel de conclusie trekt dat de voorwaarden van Zekur in strijd zijn met de wet. Als jij tot die conclusie komt, neem ik aan dat je die ook kunt onderbouwen.
Veel te mooi weer om een semantische discussie te voeren, maar ik heb nergens beweerd dat Zekur "in een specifiek artikel in de voorwaarden" iets beweert. De klantenservice heeft Ts verkeerd voorgelicht omdat zij de voorwaarden verkeerd lezen.

Lady1234
Berichten: 27223
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verzekeringspremie niet retour gekregen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lowieze schreef:
28 feb 2022 15:21
Lady1234 schreef:
28 feb 2022 15:15
We weten niet of de Ts de verzekering lopende het eerste jaar wilde opzeggen.

Overigens is dat eisen van het vrijwaringsbewijs wel apart, want als je meteen een andere auto verzekerd, dan hoef je niets te sturen.
Het wijzigen van je autoverzekering omdat je een nieuwe auto hebt gekocht is wat anders dan het opzeggen van je verzekering i.v.m. verkoop van je auto.

Ja, maar dan is de oude ook niet meer verzekerd.

Moneyman
Berichten: 30255
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verzekeringspremie niet retour gekregen

Ongelezen bericht door Moneyman »

HandigeHarrie schreef:
28 feb 2022 15:45
Veel te mooi weer om een semantische discussie te voeren, maar ik heb nergens beweerd dat Zekur "in een specifiek artikel in de voorwaarden" iets beweert. De klantenservice heeft Ts verkeerd voorgelicht omdat zij de voorwaarden verkeerd lezen.
Jij geeft aan dat Zekur's voorwaarden in strijd met de wet zijn en dat Zekur TS verkeerd heeft voorgelicht.

Tot dat soort conclusies kan je alleen maar komen als je die aan de hand van de bewuste voorwaarden en de bewuste wetgeving kunt onderbouwen. Anders roep je immers maar iets, zonder te weten of het waar is.

Uit jouw reactie blijkt echter dat je het niet kunt onderbouwen. De vraag is dan welke waarde we aan jouw conclusie moeten hechten.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 950
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Verzekeringspremie niet retour gekregen

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Het is maar de vraag of Zekur wel enig risico gelopen heeft, dat zullen ze moeten aantonen. Als de koper van de auto zelf een verzekering heeft afgesloten (verplichte verzekering) is Zekur buiten beeld en lopen ze geen enkel risico meer. Alleen als een voertuig naar de 'sloop' is gegaan zou Zekur nog een punt kunnen hebben.
Zekur kan zelf controleren of de betreffende voertuig verzekerd is.
Mogelijk dat Zekur dan wel over de brug komt. Dubbele premie betalen het één keer dekking verlenen kan niet.

Lowieze
Berichten: 6652
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Verzekeringspremie niet retour gekregen

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik_weet_niet_alles schreef:
01 mar 2022 02:06
Het is maar de vraag of Zekur wel enig risico gelopen heeft, dat zullen ze moeten aantonen. Als de koper van de auto zelf een verzekering heeft afgesloten (verplichte verzekering) is Zekur buiten beeld en lopen ze geen enkel risico meer. Alleen als een voertuig naar de 'sloop' is gegaan zou Zekur nog een punt kunnen hebben.
Zekur kan zelf controleren of de betreffende voertuig verzekerd is.
Mogelijk dat Zekur dan wel over de brug komt. Dubbele premie betalen het één keer dekking verlenen kan niet.
Een mens verzint toch soms wat hè.

HandigeHarrie
Berichten: 1400
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Verzekeringspremie niet retour gekregen

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Moneyman schreef:
28 feb 2022 15:54
HandigeHarrie schreef:
28 feb 2022 15:45
Veel te mooi weer om een semantische discussie te voeren, maar ik heb nergens beweerd dat Zekur "in een specifiek artikel in de voorwaarden" iets beweert. De klantenservice heeft Ts verkeerd voorgelicht omdat zij de voorwaarden verkeerd lezen.
Jij geeft aan dat Zekur's voorwaarden in strijd met de wet zijn en dat Zekur TS verkeerd heeft voorgelicht.

Tot dat soort conclusies kan je alleen maar komen als je die aan de hand van de bewuste voorwaarden en de bewuste wetgeving kunt onderbouwen. Anders roep je immers maar iets, zonder te weten of het waar is.

Uit jouw reactie blijkt echter dat je het niet kunt onderbouwen. De vraag is dan welke waarde we aan jouw conclusie moeten hechten.
Ik schreef niet dat Zekur's voorwaarden in strijd met de wet zijn. Ik gaf aan dat Zekur geen voorwaarden kan stellen die in strijd met de wet zijn, dus de klantenservice heeft het verkeerd geinterpreteerd en Ts verkeerd voorgelicht.

criticus2
Berichten: 1106
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Verzekeringspremie niet retour gekregen

Ongelezen bericht door criticus2 »

bezit auto en verzekering staat volgens mij los van elkaar. lijkt mij onzin dat je vrijwaringsbewijs nodig hebt, dan zou je ook niet meer van verzekeraar kunnen veranderen zonder verkoop .
Gaat alleen erom dat je met dat bewijs op elke willekeurige dag kan beeindigen ipv per maand.
Volgens mij heeft TS alle info die hij nodig heeft (om te constateren dat hij zn geld niet terug kan krijgen)

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 950
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Verzekeringspremie niet retour gekregen

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Hier nog wat informatie van de site van de ANWB.

https://www.anwb.nl/experts/juridisch/1 ... erzekering

HandigeHarrie
Berichten: 1400
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Verzekeringspremie niet retour gekregen

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Ik_weet_niet_alles schreef:
01 mar 2022 14:06
Hier nog wat informatie van de site van de ANWB.

https://www.anwb.nl/experts/juridisch/1 ... erzekering
Maar dit weet-je-dan-wel (te vinden), superduidelijk antwoord.

Gesloten