Alleenstaandepensioen wordt niet uitgekeerd

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Frans62**
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 sep 2021 10:45

Alleenstaandepensioen wordt niet uitgekeerd

Ongelezen bericht door Frans62** »

Ik heb vroeger in mijn jonge jaren, onwetend een zogenaamde alleenstaandepensioen opgebouwd.
Nu zou ik normaal gesproken op mijn 65e verjaardag per maand 203 euro netto uitbetaald krijgen de rest van mijn leven.
Maar het word niet uitbetaald omdat ik netjes getrouwd ben, en niet alleen.
Het product wordt niet meer gebruikt ivm overheid.

Maar hoe kom ik nu aan mijn zuurverdiende op jonge leeftijd opgebouwd pensioen? Ik was 15 en onwetend......
Is er anders een verplichting om uit te kopen en af te handelen?
Als ik dood ga krijg ik nooit mijn opgebouwde pensioen....
Ik vind dit heel oneerlijk en onterecht ,wat nu....

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Alleenstaandepensioen wordt niet uitgekeerd

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Om een pensioen op te bouwen van netto € 203,- per maand moet u wel heel lang jong zijn geweest. Om en dergelijke uitkering op te bouwen zijn minimaal 20 tot 25 pensioenopbouw jaren voor nodig. (De opbouw was nog in de gulden tijd neem ik aan)

Moneyman
Berichten: 30208
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Alleenstaandepensioen wordt niet uitgekeerd

Ongelezen bericht door Moneyman »

Frans62** schreef:
10 sep 2021 10:59
Maar het word niet uitbetaald omdat ik netjes getrouwd ben, en niet alleen.
...
Ik vind dit heel oneerlijk en onterecht ,wat nu....
Tsja, dat is nu juist hét kenmerk van een (de naam zegt het al) alleenstaandenpensioen. Ben je niet alleenstaand op het moment van pensionering, krijg je geen pensioen. Wellicht krijg je dat wel vanaf het moment dat je zou scheiden of je partner zou overlijden, maar dat moet je in de voorwaarden nakijken.

Dat je dit als 15-jarige niet wist, snap ik nog een beetje, ook al spreekt de naam van het product al boekdelen. Maar ik maak uit je verhaal op dat je nu 65 bent. Heb je nooit in de afgelopen 50 jaar eens bekeken wat voor financiële producten je nu eigenlijk hebt, en welke voorwaarden daarbij horen?

Even de vraag omkerend: waarom zou je dit moeten kunnen afkopen? Da's net zoiets als een overlijdensrisicoverzekering af willen kopen omdat je niet binnen de looptijd bent overleden, om maar eens een variant te noemen.

Lady1234
Berichten: 27201
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Alleenstaandepensioen wordt niet uitgekeerd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Deelnemen aan een pensioenfonds op 15-jarige leeftijd? Dat is hoogst onwaarschijnlijk.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Alleenstaandepensioen wordt niet uitgekeerd

Ongelezen bericht door kweenie »

Frans62** schreef:
10 sep 2021 10:59
Als ik dood ga krijg ik nooit mijn opgebouwde pensioen....
Ik vind dit heel oneerlijk en onterecht ,wat nu....
En als het dus gaat, krijgt je partner dan ook geen nabestaandenpensioen?

DeZevendeHenk
Berichten: 800
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Alleenstaandepensioen wordt niet uitgekeerd

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Frans62** schreef:
10 sep 2021 10:59
Nu zou ik normaal gesproken op mijn 65e verjaardag per maand 203 euro netto uitbetaald krijgen de rest van mijn leven.
Waar heeft u die informatie gelezen/zwart op wit?

ErnieG
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 mar 2017 18:22

Re: Alleenstaandepensioen wordt niet uitgekeerd

Ongelezen bericht door ErnieG »

Frans62** schreef:
10 sep 2021 10:59
Maar hoe kom ik nu aan mijn zuurverdiende op jonge leeftijd opgebouwd pensioen?
Scheiden onder de juiste voorwaarden, of getrouwd blijven en wachten tot de partner is overleden.

Seinhuis
Berichten: 2379
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Alleenstaandepensioen wordt niet uitgekeerd

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Op https://www.mijnpensioenoverzicht.nl/ staan al jouw pensioenen waar je recht op hebt.

Anders kan je het beste door een advocaat laten uitzoeken. Zonder papierwerk gezien te hebben kan ik niks met zekerheid zeggen.

Bij een kleine inkomen en vermogen kan je contact opnemen met https://www.juridischloket.nl/

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Alleenstaandepensioen wordt niet uitgekeerd

Ongelezen bericht door kweenie »

Het alleenstaanden pensioen was vroeger een compensatie voor mensen zonder partner, omdat die ook nabestaandenpensioen opbouwden. Zijn betaalden dus ook voor een pensioen waar ze niets aan hadden. Ter compensatie bouwde je daarom soms ook alleenstaanden pensioen op, zodat iedereen óf alleenstaanden pensioen kreeg, óf een nabestaandenpensioen had.

Sinds 2002 is de regelgeving veranderd en kun je het (vanaf dat moment) opgebouwde nabestaandenpensioen uitruilen voor een stukje extra ouderdomspensioen. Vanaf dat moment is dit alleenstaanden pensioen dus overbodig.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Alleenstaandepensioen wordt niet uitgekeerd

Ongelezen bericht door kweenie »

Seinhuis schreef:
11 sep 2021 07:42
Op https://www.mijnpensioenoverzicht.nl/ staan al jouw pensioenen waar je recht op hebt.
Op mijnpensioenoverzicht worden niet alle pensioenvormen getoond. Het alleenstaandenpensioen is typisch een pensioenvorm waar dat systeem niet goed mee om kan gaan.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Alleenstaandepensioen wordt niet uitgekeerd

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Frans62** schreef:
10 sep 2021 10:59

Als ik dood ga krijg ik nooit mijn opgebouwde pensioen....
Ik vind dit heel oneerlijk en onterecht ,wat nu....
Dat is de hele gedachte achter een pensioensysteem. Het is geen spaarpot. We leggen met z'n allen geld in 1 grote pot (per pensioenfonds). Wat we in leggen is berekend aan de hand van statistische gegevens. Sommige mensen betalen premie en overlijden voor de pensioengerechtigde leeftijd, anderen worden 110 en de meeste overlijden rond de gemiddelde ouderdomsleeftijd. Je hoort nooit iemand klagen die veel ouder wordt dan gemiddeld dat het pensioen gewoon doorloopt tot het overlijden.

Maar als je het niet collectief wilt doen moet iedereen maar voor zichzelf gaan sparen en dan maar hopen dat je niet te oud wordt (want dan is je pensioen voortijdig op).

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Alleenstaandepensioen wordt niet uitgekeerd

Ongelezen bericht door kweenie »

Morganlefay schreef:
11 sep 2021 09:12
Is alleenstaandenpensioen niet een andere naam voor het welbekende Partnerpensioen.
Wat bij pensionering en geen partner hebben uitgeruild wordt voor een hoger Ouderdomspensioen?
Nee, alleenstaandenpensioen of ongehuwdenpensioen was een pensioenvorm uit de tijd dat de uitruil van partnerpensioen naar ouderdomspensioen nog niet mogelijk was. Je bouwde dan bv 100% ouderdomspensioen plus 70% partnerpensioen plus 20% ongehuwdenpensioen op. Had je geen partner, dan had je niets aan dat partnerpensioen, maar kreeg je in plaats daarvan het extra ongehuwdenpensioen. En andersom, had je een partner, dan had je wel wat aan het partnerpensioen, maar verviel als compensatie dat ongehuwdenpensioen.

In 2002 is de wet zo veranderd dat je ervoor kunt kiezen om het partnerpensioen uit te ruilen naar extra ouderdomspensioen. 70 euro partnerpensioen levert dan bv 20 euro extra ouderdomspensioen op. Daarom was dat ongehuwdenpensioen nadien niet meer nodig.

Frans62**
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 sep 2021 10:45

Re: Alleenstaandepensioen wordt niet uitgekeerd

Ongelezen bericht door Frans62** »

Ik kwam hier achter op mijn pensioenoverzicht.nl
Maar de informatie is niet meer dan dat ik ongehuwd vanaf mijn 65 e 203 euro netto zou krijgen per maand.
Hoe en waar ik dit heb opgebouwd,nam ik aan vanaf mijn 15e levensjaar gewerkt.
maar na 50 jaar vind ik in mijn papierendoos niets meer,tja ....
Maar gehuwd word dit niet uitgekeerd,navraag gebeld nee meneer dit krijgt u pas na overlijden van uw vrouw of echtscheiding meer konden ze me niet vertellen.

Erthanax
Berichten: 9730
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Alleenstaandepensioen wordt niet uitgekeerd

Ongelezen bericht door Erthanax »

Destijds kon men doorgaans pas vanaf 25 jarige leeftijd deelnemen in een pensioenfonds, dus dat ongehuwdenpensioen heeft u vrijwel zeker niet vanaf uw 15e opgebouwd.

Kort en goed: u bent getrouwd, dus heeft u op dit moment geen recht op dit pensioen.
U kunt het enigszins vergelijken met het wezenpensioen dat men opbouwt; dat wordt ook niet uitgekeerd als de kinderen niet verweed raken.

Ivo.w
Berichten: 1760
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Alleenstaandepensioen wordt niet uitgekeerd

Ongelezen bericht door Ivo.w »

In uw online pensioenoverzicht staat toch ook vermeld bij welke pensioenuitvoerder dit pensioen is opgebouwd?

U kunt dus contact opnemen met deze pensioenuitvoerder en daar de voorwaarden van de regeling voor het alleenstaandenpensioen opvragen. Gezien de benaming vermoed ik dat uitsluitend mensen die alleenstaand zijn recht hebben op een uitkering.

Gesloten