afkopen levensverzekering

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Blue thunder
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jan 2023 17:44

afkopen levensverzekering

Ongelezen bericht door Blue thunder »

Ik vroeg me af of er mensen zijn met ervaring van het afkopen van een levensverzekering NA overlijden van de verzekeringsnemer.
Mijn moeder is overleden en had een levensverzekering. Een overeenkomst dat een vastgesteld bedrag word uitbetaald in 2030. Ik sta in het contract als begunstigde. Nu wilde ik deze verzekering afkopen maar nu zegt de verzekeraar dat dit niet kan, dat alleen de verzekeringnemer, mijn moeder, dit kan doen. Maar die is overleden...In de voorwaarden staat dat de verzekeringsnemer kan afkopen, maar niet wat er gebeurd als die dus overlijd.

De verzekeraar verwijst naar wet artk nummer 178 (Vlaamse wetgeving):
art. 178 van de wet van 4 april 2014 betreffende de verzekeringen (BS 30 april 2014) , dat bepaalt:
Het recht van afkoop en het recht van reductie komen toe aan de verzekeringnemer. Die rechten kunnen noch door zijn echtgenoot noch door zijn schuldeisers worden uitgeoefend. De Koning bepaalt de voorwaarden waaronder zij bestaan en kunnen worden uitgeoefend. Na aanvaarding van de begunstiging is voor de uitoefening van het recht van afkoop de
toestemming van de begunstigde vereist


Ik wil eigenlijk alles gewoon afronden rondom mijn moeders overlijden....Omdat ik er geen verstand van heb, vroeg ik me dus af of ik dus echt geen recht heb tot afkopen na overlijden en of de verzekeraar hier in zijn gelijk staat.

Blue thunder
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jan 2023 17:44

Re: afkopen levensverzekering

Ongelezen bericht door Blue thunder »

breien schreef:
22 jan 2023 13:33
Volgens mij gaan de twee topics van Blue Thunder over hetzelfde onderwerp.
Ja sorry....had Mods al gevraagd om het andere topic te verwijderen.

Reneetjechatil
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jan 2023 14:10

Re: afkopen levensverzekering

Ongelezen bericht door Reneetjechatil »

Vlaamse wetging is inderdaad compleet anders vergeleken met de Nederlandse. Voor Nederlandse info over dit onderwerp kun je terecht bij https://uitvaartverzekeringwijzer.net/l ... g-afkopen/

Voor de Belgische informatie is dit een handige website https://www.vivium.be/-/waarom-een-leve ... ed-idee-is

Plaats reactie