Op vakantie in oktober

Wat jij zoal doet in jouw vrije tijd kan je hier ventileren. Zowel jouw slechte als goede ervaringen.
BdV88
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 sep 2023 17:11

Op vakantie in oktober

Ongelezen bericht door BdV88 »

Mijn man en ik willen in oktober op vakantie. Het liefst in Europa want willen niet lang vliegen. Welk land raad je aan? Ik wil wandelen en natuur kijken.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07
Beste antwoord
Gekozen door BdV88

Re: Op vakantie in oktober

door Ivo.w » 18 sep 2023 18:21

Tja, wandelen kan overal. Natuur is in elk land wel te vinden.

Een aantal van de reacties hier is wat flauw. Maar de vraag is ook wel héél algemeen gesteld, waardoor er geen zinnig antwoord op te geven is.

Hoe zwaar mogen de wandelingen zijn? Rondjes van maximaal 5 kilometer over vrijwel vlak terrein, of ben je meer op zoek naar bergwandelingen van 4 tot 6 uur? Of iets daar tussenin?

En de natuur. Wat voor natuur? Bossen, uitgestrekte vlaktes, meren of de zee?

In Nederland zijn veel natuurgebieden waar je wel mooie wandelingen kunt maken.
Wil je meer heuvelachtig terrein, dan kun je terecht in de Ardennen, Eifel, Harz of Luxemburg. Allemaal op 2 tot 5 uur reisafstand met de auto vanaf Utrecht.

Wil je de bergen in, dan kan ik het Oostenrijkse Vorarlberg aanraden. De wandelroutes staan daar zijn bijzonder goed bewegwijzerd. Maar bergwandelen in oktober is, gezien de kans op sneeuw op grote hoogte en glibberige paden als het regent niet iets voor beginners.

Voor 'even er tussenuit' is Luxemburg mijn favoriete. En dan met name de regio 'klein Zwitserland' onder andere de Mullerthal trail. Medio oktober zijn de bossen daar wat betreft de herfstkleuren op z'n mooist.
Groot voordeel in Luxemburg is dat er goed openbaar vervoer is, wat ook nog gratis is. Je hoeft dan niet altijd 'een rondje' te wandelen om terug te komen bij je beginpunt. Je kunt met de gratis bus terug.
Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Op vakantie in oktober

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een voettocht naar Santiago de Compostella. Niet vliegen veel wandelen, veel natuur.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Op vakantie in oktober

Ongelezen bericht door scontra »

Nederland.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Op vakantie in oktober

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Nou, qua natuur zijn er heel veel mooie landen. Het ligt er vooral wat je wil, door de bergpassen wandelen, strandwandelingen, boswandelingen. Europa heeft best veel mooie plekken, Spanje en Frankrijk hebben natuurlijk vele opties, maar ook de Slavische landen hebben prachtige natuur. Voor heel hoge bergen heb je Zwitserland, Oostenrijk en Noord Italie.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Op vakantie in oktober

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Het ligt er aan wat voor soort natuur je wilt zien.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Op vakantie in oktober

Ongelezen bericht door witte angora »

Wandelen en natuur? Je kunt in Nederland eens voor het Pelgrimspad kijken, eerste deel. Het tweede deel van het Nederlands Kustpad komt ook door veel natuur.

In het oosten van het land: prachtige plekken. De achterhoek bijvoorbeeld. Wil je er een weekendje op uit? Je kunt Wieringen eens overwegen. Het is niet zo heel bekend, maar je kan er prima wandelen - mits je de mooie plekjes weet te vinden. Texel en Terschelling zijn redelijk groot, daar kun je wel een week of twee al wandelend en genietend door brengen.

Als je toch naar het buitenland wil: Duitsland, de Harz om wat te noemen. Ach, er is zoveel...

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Op vakantie in oktober

Ongelezen bericht door moederslink »

scontra schreef:
17 sep 2023 21:46
Nederland.
Yep! Nederland is prachtig!
Bv de Waddeneilanden!

Justmeagain
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Op vakantie in oktober

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Dit jaar ben ik blij verrast door Slovenië. Prachtige bergen en bossen. Heel veel wandelroutes, zeer vriendelijke inwoners die heel vaak prima Engels spreken. Wij gaan zeker nog eens terug. Wij zaten in West Slovenië

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Op vakantie in oktober

Ongelezen bericht door Nevyn »

Duitsland Eifel vlak over de grens, compleet andere omgeving met veel natuur en pittoreske stadjes en dorpen.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Op vakantie in oktober

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Een weekendje naar New York. Is wel buiten Europa maar dan heb je ook wat. De hele dag winkelen, de beste macs eten en savonds naar een club of theater . Je voetafdruk kun je compenseren door de resterende dagen op de A12 te gaan zitten. Zo doet Carice van Houten het ook.

rvjapio2
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 apr 2023 10:03

Re: Op vakantie in oktober

Ongelezen bericht door rvjapio2 »

Blijf lekker thuis. Begin een wandeling over de Veluwe of loop het Pieterpad. En laat je eigen fantasie werken.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Op vakantie in oktober

Ongelezen bericht door BreejKC »

Nederland, Drenthe. Prachtige provincie en zeker in het naseizoen nog niet zo toeristisch als bijvoorbeeld de Veluwe.

Wilt u toch wat verder weg en kunt u het betalen? Dan zou ik kiezen voor een bestemming in Centraal Zwitserland of Berner Oberland. In 1 dag goed te bereiken per auto. Als u daar liever niet voor kiest dan is het ook per trein uitstekend bereikbaar.

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Op vakantie in oktober

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Waarom niet met de trein ? Als je niet te lang wil vliegen dan is de beoogde afstand net zo goed te doen met de trein.
Interrail is goed te betalen en tegenwoordig voor alle leeftijden in tegenstelling tot 50 jaar geleden.
En dan blijft er ook nog natuur over voor onze kinderen en kleinkinderen.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Op vakantie in oktober

Ongelezen bericht door gosewijn »

Ik zou thuis blijven als ik u was , als u zelf niet kunt zoeken op internet . Kijk op de site van de anwb of iets dergelijks .

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Op vakantie in oktober

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Tja, wandelen kan overal. Natuur is in elk land wel te vinden.

Een aantal van de reacties hier is wat flauw. Maar de vraag is ook wel héél algemeen gesteld, waardoor er geen zinnig antwoord op te geven is.

Hoe zwaar mogen de wandelingen zijn? Rondjes van maximaal 5 kilometer over vrijwel vlak terrein, of ben je meer op zoek naar bergwandelingen van 4 tot 6 uur? Of iets daar tussenin?

En de natuur. Wat voor natuur? Bossen, uitgestrekte vlaktes, meren of de zee?

In Nederland zijn veel natuurgebieden waar je wel mooie wandelingen kunt maken.
Wil je meer heuvelachtig terrein, dan kun je terecht in de Ardennen, Eifel, Harz of Luxemburg. Allemaal op 2 tot 5 uur reisafstand met de auto vanaf Utrecht.

Wil je de bergen in, dan kan ik het Oostenrijkse Vorarlberg aanraden. De wandelroutes staan daar zijn bijzonder goed bewegwijzerd. Maar bergwandelen in oktober is, gezien de kans op sneeuw op grote hoogte en glibberige paden als het regent niet iets voor beginners.

Voor 'even er tussenuit' is Luxemburg mijn favoriete. En dan met name de regio 'klein Zwitserland' onder andere de Mullerthal trail. Medio oktober zijn de bossen daar wat betreft de herfstkleuren op z'n mooist.
Groot voordeel in Luxemburg is dat er goed openbaar vervoer is, wat ook nog gratis is. Je hoeft dan niet altijd 'een rondje' te wandelen om terug te komen bij je beginpunt. Je kunt met de gratis bus terug.

Arizonakid
Berichten: 1129
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Op vakantie in oktober

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Ibiza. Heeft de naam van party eiland, maar dat is maar een heel klein stukje. Natuur is prachtig, en wandelen is een genot met mooie routes, natuur, oude ruines teruggaand tot de Feniciërs en lekker eten, ook de altstad van Ibiza stad is erg mooi. echt een aanrader buiten het hoogseizoen.
Wij hebben al meer dan 15 jaar ons tweede huis daar,verveelt nooit.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Op vakantie in oktober

Ongelezen bericht door Jablan »

BdV88 schreef:
17 sep 2023 17:18
Mijn man en ik willen in oktober op vakantie. Het liefst in Europa want willen niet lang vliegen. Welk land raad je aan? Ik wil wandelen en natuur kijken.
Standaard vragen bij vage vakantieplannen:

- Wat is je budget? Hoeveel wil je per dag uitgeven?

- Waar ben je al geweest en waar nog niet?

- Je hebt natuur en natuur. Ben je meer van zelf je weg vinden of heb je liever gemarkeerde wandelroutes? Is natuur voor jou inclusief wolven, beren, slangen of ga je meer voor de planten en bomen?

- Ben je een regelmatige wandelaar of wandel je alleen tijdens vakanties?

- Wat wil je 's avonds doen?


Je kunt heel Europa door, van IJsland via Lapland tot de Canarische Eilanden of Cyprus.

VH63
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 sep 2023 17:23

Re: Op vakantie in oktober

Ongelezen bericht door VH63 »

In zuid europa is het in oktober nog heerlijk weer. De Portugese eilanden Madeira of Azoren zijn een prachtige bestemming als je wilt wandelen kijk maar op https://www.vakantie-azoren.nl/

Plaats reactie