LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Speeltuinen

Wat jij zoal doet in jouw vrije tijd kan je hier ventileren. Zowel jouw slechte als goede ervaringen.
Radar
Site Admin
Berichten: 5512
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Speeltuinen

Ongelezen bericht door Radar »

Vandaag in het nieuws:

Ongeveer de helft van de speeltuinen in Nederland is onveilig. Dat blijkt uit onderzoek van de ANWB, vertelde directeur Guido van Woerkom woensdagochtend in het Radio 1 Journaal. Van de honderd speelplaatsen die de organisatie bekeek, waren er 46 niet in orde. Kinderen kunnen bijvoorbeeld gemakkelijk met hun hoofd ergens tussen blijven zitten.

Per jaar belanden circa 7000 kinderen op de EHBO-afdeling van een ziekenhuis na een ongeluk in een speeltuin. De toeristenbond is erg geschrokken en vindt dat er iets moet gebeuren, aldus Van Woerkom. De onderzochte speelplaatsjes zijn vrij toegankelijk en liggen in buurten of parken.

Van de duizend gecontroleerde wipkippen, glijbanen, klimrekken en andere toestellen bleek ongeveer een derde veilig. Opvallend was dat het testteam zelfs bij goedgekeurde (gecertificeerde) apparaten nog de nodige gebreken constateerde. Speeltoestellen van na 1997 moeten goedgekeurd zijn. Overigens ontbreekt het bijbehorende certificeringsplaatje nogal eens.

(Bron: ANP) lees hier het hele artikel

Wat is uw ervaring met speeltuinen?

vries006
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mar 2006 11:02

Re: Speeltuinen

Ongelezen bericht door vries006 »

Nou, inderdaad. In Amsterdam zijn nog maar weinig speeltuinen te vinden zonder gebreken en goed onderhouden. Nou wordt er ook een hoop gesloopt door grote kinderen dus daar valt misschien ook niet tegen aan te repareren. Ik denk wel dat het erg belangrijk is voor de jeugd. Voor beweging en voor contact tussen kinderen onderling. Ik struin altijd heel wat speeltuinen af maar weinig zijn goed onderhouden. Amstelpark is erg leuk en tot nu toe goed onderhouden.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Speeltuinen

Ongelezen bericht door NAK »

Vroeger was het zo dat elk zich zelf respecterende dorp of wijk een speeltuin had, compleet met de daarbij horende speeltuin-vereniging.
Tegenwoordig hebben de dorps- en wijkbewoners geen tijd en zin meer om hun (financiële) krachten daarvoor te bundelen.
Met als gevolg dat die speeltuintjes verloederen en een geliefde plaats worden voor de hang jongeren.

Maar mochten er toch nog mensen zijn die hun "speeltuintje" graag in een goede staat willen krijgen en/of houden dan moeten die eens een bezoekje brengen aan de site van het Oranje Fonds.

Remster
Berichten: 535
Lid geworden op: 04 sep 2005 09:22

Re: Speeltuinen

Ongelezen bericht door Remster »

Op zich een goed onderzoek, maar ik denk dat we niet te ver door moeten draven in onze beschermingsdrang.
Een kind moet ook de gelegenheid krijgen om te kunnen leren van z'n eigen foutjes en ongelukjes. (ja, beton is hard,.. nee, mijn hoofd past daar niet tussendoor,.. als ik niet uit mijn doppen kijk kan ik me bezeren etc.)

De regelgeving w.b.t. de veiligheid van toestellen zorgt ook voor het verdwijnen van veel speelplaatsen, omdat niet overal geld beschikbaar is om aan die regelgeving te voldoen.

Ik ben wel benieuwd hoeveel ongelukjes er gebeuren naast die 7000 die toevallig in een speeltuin gebeuren. Voortaan ook iedereen een goedgekeurd huis??

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Speeltuinen

Ongelezen bericht door Henri42 »

De in Eindhoven beschreven speeltuinen met een slechte beoordeling zijn volgens de gebruikers helemaal in orde en er gebeuren bijna nooit ongelukken muv een blauwe buil, dit komt overal voor.

Wat is de waarheidsgehalte van zo,n onderzoek ?

polka
Berichten: 131
Lid geworden op: 23 jul 2006 11:02

Re: Speeltuinen

Ongelezen bericht door polka »

mijn ervaring met de speeltuinen is dat deze veel te klein zijn en meestal niet overdekt zodat als het weer regent je toch niet spelen kan,iets dat heel frusterend is,en iemand moet daarin verandering brengen :D

Nicole1971
Berichten: 376
Lid geworden op: 07 feb 2006 09:13

Re: Speeltuinen

Ongelezen bericht door Nicole1971 »

Ik hoop dat ze gelijk de speeltuinen op campings hebben onderzocht.
In Aalten staat een camping met een speeltuin die sinds 1998 niet meer is gekeurd.
Dat is althans het laatste plaatje dat aan een toestel hangt.
De toestellen zijn kapot en echt gevaarlijk.

rich0404
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 dec 2006 15:16

Re: Speeltuinen

Ongelezen bericht door rich0404 »

We drijven in Nederland verschrikkelijk door.
Toestellen moeten worden gekeurd en een gemeente of een speeltuinbeheerder krijgt een fikse boete als de toestellen niet in orde zijn.
De regels zijn ook onwerkbaar geworden. Een speeltoestel mag geen spleten van een bepalde grootte bevatten, niet te hoog zijn, op een goede ondergrond staan enz enz enz.
Er belanden 7000 kinderen op de EHBO na spelen in een speeltuin? Hoe was dat vroeger, toen de glijbaan gewoon op een betonnen ondergrond stond? Volgens mij waren de verwondingen in die tijd ook een stuk ernstiger....
Nu kunnen kinderen in een betrekkelijk veilige omgeving spelen. Overigens vind ik dat de rol van de ouder teveel naar de achtergrond wordt geschoven. Uitendelijk zijn die verantwoordelijk toch?!?!
Als toestellen nu afgekeurd worden mag er niemand meer op. Waar blijven die kinderen dan? Die gaan in een lantaarnpaal of een boom klimmen....... Vallen ze daar uit, dan hoor je niemand, want het was immers geen speeltoestel......
Veiligheid is belangrijk, maar draaf niet te ver door.

Gesloten