LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fitness abonnements beeindiging na verhoging

Wat jij zoal doet in jouw vrije tijd kan je hier ventileren. Zowel jouw slechte als goede ervaringen.
vanwijlen
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 dec 2006 18:05

Fitness abonnements beeindiging na verhoging

Ongelezen bericht door vanwijlen »

Ik heb mijn abonnement beeindigd echter in de voorwaarden stond dat het per jaar verlengd werd en dit termijn was zojuist gepasseerd.

Het abonnement zou pas in september 2007 beeindigd worden. Echter nu kwam er een brief binnen dat de contributie verhoogd werd met €2,90 per 4 weken ivm extra kosten stroom en dergelijke. Ik heb direct een brief geschreven dat ik het niet eens ben met de verhoging en daarom per 1 januari (ingang verhoging) mijn abonnement wil beeindigen.

Antwoord van de Fitness school Medifit in Drunen was hierop dat het abonnement niet beeindigd zou worden en de contributie verhoging gewoon betaald moest worden. Zij beroepen zich hierop volgens onderstaande algmene voorwaarden:

"De contributie welke de cursist verschuldigd is; kan eenzijdig voor Medifit Drunen worden aangepast; afhankelijk van onder andere kostprijsfactoren; maar de cursist heeft wel het recht om de overeenkomst binnen 1 maand na afloop van de laatste overeengekomen termijn op te zeggen, indien de cursist de gewijzigde contribute niet wenst te accepteren."

Mijn vraag is nu kan ik het abonnement door deze voorwaarden niet beeindigen en ben ik verplicht de verhoging te betalen? Of zijn hier wettelijke regelingen voor die mij het recht geven het abonnement te beeindigen of de verhoging niet te accepteren? Tenslotte kan op deze manier ik verplicht worden belachelijke verhogingen te moeten accepteren.

Alvast bedankt voor de reacties.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Fitness abonnements beeindiging na verhoging

Ongelezen bericht door Chanmaster »

U kunt uw abonnement gewoon opzeggen. U bent namelijk een verbindtenis aangegaan voor de duur van een jaar. Men kan u niet verplichten om automatisch weer een jaar lid te zijn. Al staat er in de contracten dat de termijn stilzwijgend met een jaar worden verlengd is dit tegen alle regels. Neem een opzegtermijn van een maand in acht.
Zeg op per eerste dag van de daarop volgende periode maand en het moet gewoon goed gaan.
Mocht u hiermee problemen hebben laat dat dan even weten.

vanwijlen
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 dec 2006 18:05

Re: Fitness abonnements beeindiging na verhoging

Ongelezen bericht door vanwijlen »

Bedankt.

Ik zal met hen hierover nogmaals contact opnemen.

Ik heb reeds 2 maal met een aangetekende brief het contract proberen te beeindigen. Tot tweemaal toe schriftelijke weigering gehad contract te beeindigen. Daarna gebeld en er werd mijn verzekerd dat ik verplicht was het contract tot einde voort te zetten en de verhoging te accepteren.

Is mijn veronderstelling juist dat je een verhoging nooit hoeft te accepteren en dan altijd het contract kunt beeindigen?

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Fitness abonnements beeindiging na verhoging

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Als je al twee keer een aangetekende brief hebt gestuurd, dan ben je net zoveel geld kwijt als de verhoging voor 4 abonnementsperiodes.

Maar los daarvan: ze zeggen in hun eigen voorwaarden dat je weldegelijk kunt opzeggen, en wanneer jij kunt aantonen dat jij dat tijdig hebt gedaan, dus volgens die voorwaarden, dan sta jij in je recht.

De fitness-school moet je in de gelegenheid stellen om tijdig op een contributieverhoging te kunnen reageren. Doen zij dat niet, dan blijven zij in gebreke, en kun je bij mijn weten gewoon opzeggen.

Hebben ze je maanden geleden van de verhoging op de hoogte gesteld, en reageer je daar pas op, nu de nieuwe contributie ingasat, dan kun je weleens pech hebben.

vanwijlen
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 dec 2006 18:05

Re: Fitness abonnements beeindiging na verhoging

Ongelezen bericht door vanwijlen »

Het contract is opgezegd in september.
Echter de stilzwijgende verlenging met 1 jaar was per 1 september al ingegaan.

Nu krijgen wij 30 november een brief dat de contributie per 1 januari verhoogd wordt. Is dit een redelijke termijn?
En omdat ik het contract reeds opgezegd heb wil ik er het liefst vanaf en zeker niet meer gaan betalen.

Ik was in de veronderstelling dat je bij prijsverhogingen altijd het recht hebt om dit te weigeren en het contract te beeindigen ongeacht wat de instellingen je allemaal proberen te verplichten, de zogenaamde kleine letterjes? Vaak zijn deze ook dusdanig geformuleerd dat je niet precies weet wat er bedoeld wordt totdat je de uitleg hoort die zij eraan geven.

Zijn hier geen wettelijke regels voor waar je altijd op terug kunt vallen?

maasenco
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 dec 2006 16:27

Re: Fitness abonnements beeindiging na verhoging

Ongelezen bericht door maasenco »

Ik heb hetzelfde probleem bij Achmea Health Center. Per 1-1-2007 verhogen ze het abonnementsgeld. Ik dacht dat dit een reden was om per laatstgenoemde datum op te zeggen. Ik wordt echter aan de contractstermijn gehouden die tot 1-4-2007 loopt. Te gek voor woorden eigenlijk, ze mogen eenzijdig een verhoging doorvoeren maar je moet je wel aan de contractstermijn houden. Volgens mij sta ik gewoon in mijn recht. Hebben meer mensen hier ervaring mee? Dit is dan toch een wurgcontract waar je op geen enkele manier onderuit kan?

chantal_lat
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 dec 2006 14:03

Re: Fitness abonnements beeindiging na verhoging

Ongelezen bericht door chantal_lat »

Geachte Chanmaster,

Naar aanleiding van jou reactie, waaraan je aangaf om een stilzwijgend contract voor een jaar te beeindigen, zou ook ik graag je advies willen.
Ik sport thans bij David Lloyd en wilde onlangs opzeggen. Tot hun grote spijt zou ik dit echter acht dagen te laat hebben ingediend en moet ik helaas, zoals zij dit formuleerden, tot februari 2008 lid blijven. Tevens zou ik ook een opzegtermijn van drie maanden in acht genomen moeten hebben.
Kan ik hier toch nog van afkomen?

Met vriendelijke groet,
Chantal

puttputt
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 aug 2006 17:15

Re: Fitness abonnements beeindiging na verhoging

Ongelezen bericht door puttputt »

Tja ik sport al wat jaartjes met volle teredenheid in Nederweert.
De eigenaar vertelde me dat het uberhaupt niet mag dat stilzwijgend verlengen.
Ik kan ieder jaar als het 1 jaar contract afloopt, en ik wil lid blijven aan de balie pinnen ik betaal dan 1 jaar vooruit omdat dat goedkoper is dan maandelijkse afboeking.
Wil ik tussentijds stoppen kan dat altijd
Ga eens praten met iemand die verstand heeft van zo`n zaken??

vanwijlen
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 dec 2006 18:05

Re: Fitness abonnements beeindiging na verhoging

Ongelezen bericht door vanwijlen »

Ik heb advies gevraagd bij rechtshulp. Die hadden het volgende antwoord:

Dit soort contracten zijn op dit moment toegestaan. Verhogingen is geen reden voor beeindiging contract zolang deze redelijk is.
De vraag is dan wat is redelijk en daarover kun je dan naar de rechter stappen echter kans is klein dat je voor reletief kleine procentuele verhoging gelijk zult krijgen.


Voor telecom aanbieders is er echter een europese regeling gemaakt (gevonden op het internet) die je het recht geeft om bij verhogingen direct het contract te beeindigen.
Dit zou eigenlijk voor alle contracten moeten gelden vind ik. Daarnaast zou je bij stilzwijgende verlenging altijd een opzeg termijn moeten hebben van bijvoorbeeld 1 of 2 maanden en niet van een jaar.

Gesloten