LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afwijzing sollicitatie dankzij negatieve referentie

Wat jij zoal doet in jouw vrije tijd kan je hier ventileren. Zowel jouw slechte als goede ervaringen.
Gast

Afwijzing sollicitatie dankzij negatieve referentie

Ongelezen bericht door Gast »

Hallo,

Ik ben vandaag afgewezen voor mijn solliciatie,
De sollicitatie gesprekken gingen goed en ik had een aanbod gekregen.
Op het contract stond dat ze alleen nog een referentie-check wilden doen en
als die bevredigend was dan zou mijn nieuwe werkgever het contract ondertekenen.
Vandaag had mijn nieuwe werkgever deze referentie-check gedaan bij mij oude
werkgever maar mijn oude werkgever had een negatieve referentie gegeven zowel
telefonisch als schriftelijk. Hierdoor ben ik afgewezen.

Is er nu een mogelijkheid om een klacht in te dienen? Mocht mijn oude werkgever
wel zulke negatieve referentie geven i.v.m. privacy van persoonlijke gegevens?

Gast

Re: Afwijzing sollicitatie dankzij negatieve referentie

Ongelezen bericht door Gast »

Blijkbaar vond je oude werkgever je niet zo geweldig. En had je blijkbaar ook niet zo'n goede band met hem/haar. Anders zou hij/zij dit natuurlijk niet doen. Wat schiet hij/zij ermee op om jou nog na te trappen? Alleen om een andere werkgever te behoeden voor een fout!

Heb je trouwens zelf ontslag genomen of ben je ontslagen?

gast500

Re: Afwijzing sollicitatie dankzij negatieve referentie

Ongelezen bericht door gast500 »

Ze geven niet voor niets een negatief oordeel over jouw.


Gast

Re: Afwijzing sollicitatie dankzij negatieve referentie

Ongelezen bericht door Gast »

Jouw?? Auw!!
Zo moet ie....

Gast

Re: Afwijzing sollicitatie dankzij negatieve referentie

Ongelezen bericht door Gast »

Sinds wanneer is sollicitatie een vrijetijdsbesteding?

Gast

Re: Afwijzing sollicitatie dankzij negatieve referentie

Ongelezen bericht door Gast »

Als je een uitkering hebt, heb je veel vrije tijd en die kun je besteden aan alles waar je zin in hebt :roll: .

Als je vorige werkgever je een **** vond, ben je mooi het bokkie maar waarschijnlijk is dat simpelweg je eigen fout

Louis2

Re: Afwijzing sollicitatie dankzij negatieve referentie

Ongelezen bericht door Louis2 »

Volgens mij mag een werkgever geen negatieve informatie (referentie) afgeven.
Een referentie mag alleen bevatten hoe lang je daar gewerkt heb (periode van-tot), in welke funktie, en wat je werkzaamheden waren.
Vraag maar eens na bij 'n Gewestelijk Arbeidsbureau (heet tegenwoordig CWI geloof ik).

Het kan zijn dat topicstarter met een arbeidsconflict is weggegaan(..gepest, werkgever een afkoopsom heeft moeten betalen), ziektewet (WAO, dus kost ex-werkgever extra geld), o.i.d., dus niet gelijk een vingertje richting topicstarter.
En bedenk dat er voor een conflict minstens 2 mensen moeten zijn.

Als ik topicstarter was, zou ik morgen eens gaan informeren en dan daarop beraadslagen wat de volgende stap kan zijn.
Succes.

gr.
Louis2

Bart1999

Re: Afwijzing sollicitatie dankzij negatieve referentie

Ongelezen bericht door Bart1999 »

Kijk! Wat Louis schrijft daar heb je wat aan.
Die GASTEN, die stomme ******, die direct
concluderen: het zal je eigen schuld wel zijn,
daar heb je niets aan. Kun je aan dit gedrag
iets doen? Ik denk het niet. Maar ik blijf het
onvermoeibaar proberen.

MAXIEM

Re: Afwijzing sollicitatie dankzij negatieve referentie

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Dag Bart1999,
Zo denk ik er ook over. Groeten, Ton.

Gast

Re: Afwijzing sollicitatie dankzij negatieve referentie

Ongelezen bericht door Gast »

Als een werkgever een slechte referentie geeft is er dus iets aan de hand. Doet ie niet voor niets. Dan heeft ie niet staan huilen toen je wegging of moest. Lijkt me duidelijk!

Gast

Re: Afwijzing sollicitatie dankzij negatieve referentie

Ongelezen bericht door Gast »

Je mag hier tegenwoordig je mening niet meer geven. Mensen, dat heet een discussie! En dan maar direct beginnen te schelden als je het niet met iemand eens bent. Flauw hoor:

Die GASTEN, die stomme ******, die direct
concluderen: het zal je eigen schuld wel zijn,
daar heb je niets aan. Kun je aan dit gedrag
iets doen? Ik denk het niet. Maar ik blijf het
onvermoeibaar proberen.

EchteMeisje
Berichten: 442
Lid geworden op: 16 jul 2003 17:28

Re: Afwijzing sollicitatie dankzij negatieve referentie

Ongelezen bericht door EchteMeisje »

Louis heeft het bijna goed.

Hij haalt alleen twee dingen door elkaar.

1. Een getuigschrift

Die krijg je mee van je baas en daar mogen geen negatieve dingen in staan over je. Alleen informatie over wat voor werk je deed voor hoeveel uur e.d. Gewoon algemene info.

2. Een referentie

Hierin staat hoe jij je werk hebt gedaan, je sociale betrokkenheid bij het werk e.d.

Een referentie kan zowel telefonisch als schriftelijk nagetrokken worden bij je vorige werkgever. Echter, de werkgever waar jij gaat solliciteren mag nooit een referentie natrekken zonder dat jij hebt aangegeven dat hij die mag natrekken. Hij mag je ook niet dwingen om dat te doen.

In feite heeft de werkgever waar jij solliciteerde je gedwongen om dat te doen door aan te geven dat het contract pas getekend zou worden als die referentie nagetrokken zou worden.

In feite heb je gelijk en ben je onjuist behandeld. Maar om hier nu echt stappen tegen te ondernemen... ik denk niet dat je ermee opschiet.
Bij de nieuwe werkgever werken kan/wil je niet meer. De arbeidsrelatie is nu al verstoord. En een vergoeding in geld kun je ook wel vergeten.
Het is gewoon heel moeilijk te bewijzen dat je geen toestemming voor die referentie hebt geen gegeven.

Joh ga lekker op zoek naar een andere baan en hou het bovenstaande in gedachten als je weer solliciteert. En als een nieuwe werkgever weer die referentie wil natrekken dan vertel je gewoon eerlijk wat er is gebeurd bij die vorige werkgever.

Gek genoeg waarderen de meeste werkgevers dit soort oprechtheid in sollicitanten en zijn ze eerder geneigd je aan te nemen dan dat je e.e.a. verzwijgt en ze er zelf achte moeten komen.

Gast

Re: Afwijzing sollicitatie dankzij negatieve referentie

Ongelezen bericht door Gast »

Louis haalt wel vaker dingen door elkaar....

Louis2

Re: Afwijzing sollicitatie dankzij negatieve referentie

Ongelezen bericht door Louis2 »

Geplaatst op 29 Jul 2004 09:00 door Gast
Kijk, hier zie je weer zo'n topicverzieker vermomd als Gast aan het werk. Zie topic "vervelende forumgebruikers" bij Nieuw Forum.

Sorry dat ik me even heb laten verleiden tot zo'n tegenreactie, maar dergelijke figuren lopen er op om alleen nog op de persoon te gaan reageren. Het maakt niet meer uit wat je reactie is, maar van wie.
Het is te hopen dat deze topic verschoont blijft van dergelijke minachtende reacties.

Maar het ging over totaal iets anders.
EchteMeisje heeft gelijk. Er bestaat inderdaad verschil tussen een getuigschrift en referentie.
En zoals EchteMeisje ook schrijft: door de "argwaan" van je toekomstige werkgever is er eigenlijk al sprake van een verstoorde arbeidsrelatie.
Je doet er misschien verstandiger aan om uit te zien naar een andere baan. En Ja, wees open in je sollicitatiegesprek en vertel zelf waarom je bij je vorige werkgever weg bent.

succes,
gr.
Louis2

Gast

Re: Afwijzing sollicitatie dankzij negatieve referentie

Ongelezen bericht door Gast »

En zelfs in een discussie is Louis alleen maar aan het herhalen zoals ook in de strijd van/tegen de chatters.
Maar het ging over totaal iets anders.
EchteMeisje heeft gelijk. Er bestaat inderdaad verschil tussen een getuigschrift en referentie.
En zoals EchteMeisje ook schrijft: door de "argwaan" van je toekomstige werkgever is er eigenlijk al sprake van een verstoorde arbeidsrelatie.
Je doet er misschien verstandiger aan om uit te zien naar een andere baan. En Ja, wees open in je sollicitatiegesprek en vertel zelf waarom je bij je vorige werkgever weg bent.

Gast

Re: Afwijzing sollicitatie dankzij negatieve referentie

Ongelezen bericht door Gast »

Voegt inderdaad niets toe. Zeg dan alleen dat je het ermee eens bent ipv hele verhalen over te typen. Pffffffff

Gast

Re: Afwijzing sollicitatie dankzij negatieve referentie

Ongelezen bericht door Gast »

LOUISSSSSSSSS!!!!!!!!!!!!!, je topic over vervelende forumgebruikers (deel2) is alweer gesloten. Zoek snel een andere topic (of open er weer een) om je frustaties te botvieren!! SNEEELLLLLLLLLLLLLLLL :!: :roll:

Gast

Re: Afwijzing sollicitatie dankzij negatieve referentie

Ongelezen bericht door Gast »

gastjes van 11.37 / 11.38 en 11.57 lijken erg gefrustreerd en iets te hebben tegen iemand. ik heb even gekeken bij dat topic waarna jullie verwijzen en ik moet zeggen dat ik het ook iritant vind dat er altijd van die anonime gastjes moeten zijn die de topics overal moeten bevuilen met hun rot opmerkingen. reageer eens normaal en ga niet steeds iemand anoniem aanvallen. laat die mensen toch gewoon met rust en ga zelf ook iets anders zoeken. jullie maken je gewoon druk om niets en laat trosradar het regelen. daar zijn jullie niet voor. jammer tot jullie zelf ook hier niets toe te voegen hebben. dat wilde ik even zeggen.

Gast van sollicitatie die is afgewezen. ik heb ook eens een negatieve ervaring gehad bij een nieuwe werkgever. ik ben met een arbeidsconflict bij mijn oude baas weggegaan omdat ik in het bijzijn van klanten die kwamen reclameren uitgescholden en beschuldigt werd van dingen die die baas zelf had opgedragen. dat pikte ik niet en dat heeft uiteindelijk tot een conflict geleid. al mijn collega's wisten er van want ook zij hadden diezelfde opdracht gekregen. echter toen het via een advocaat uitgevochten werd, trokken deze collega's zich terug. volgens de advocaat ook niet zo verwonderlijk. de collega's moesten er nog werken en daar ging het gezegde op 'diens brood men eet, diens woord men spreekt'. dat zal ik nooit meer vergeten, maar uiteindlijk ben ik er niets mee opgeschoten. wel heb ik dit steeds in sollicitaties vertelt en geloof het of niet dat werd toch op prijs gesteld. behalve bij 1 baas, die bleek achteraf een bekende te zijn van mijn vorige baas. en dan heb je gewoon domweg pech.
ik zal m'n naam er maar niet bijzetten want voor je het weet volgen er sancties. ik hoop dat je snel weer een baan vindt en dat alle narigheid snel achter de rug is.

Kneuske

Re: Afwijzing sollicitatie dankzij negatieve referentie

Ongelezen bericht door Kneuske »

Ik geloof er geen re.et van dat je op de referentiecheck bent afgewezen. Ze durfden waarschijnlijk niet te zeggen dat je te d.om was voor dat werk. Ze wilden je dus geen pijn doen door de waarheid te zeggen.

Gesloten