LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Te hoge klimop op de erfgrens

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Te hoge klimop op de erfgrens

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Ik heb een twee meter hoge schutting òp de erfgrens (eigendom) laten plaatsen en de kosten hiervoor op mij genomen bij gebrek aan budget bij de buren.

Daar de schutting 'mandelig' is, kunnen de buren aan hun kant tegen de schutting klimop laten groeien. Het probleem wordt nu, dat de klimop qua hoogte niet gesnoeid wordt en daarmee de erfafscheiding incl. begroeiing boven de twee meter uitschiet en door planten aan mijn kant gaat groeien.

De buren, hierop aangesproken, staan mij enkel toe om 'overhangend' klimop te verwijderen. Vanaf de helft van de schutting mag ik niets verwijderen en bepalen de buren 'de hoogte en het tijdstip van een snoeien zèlf wel'. M.i. is die onvriendelijke uitspraak gelijk aan een kleine oorlogs-verklaring.

Volgens de APV van de Nederlandse Gemeenten mag een heester niet binnen 50cm van de erfgrens geplant worden. De sub-vragen zijn:

1 - Is Klimop (hedera) een plant of een heester?
2 - Geldt de hoogte van de erfgrens (hier dus een schutting) incl. de beplanting ertegen?
3 - Ik màg nu alle klimop verwijderen? (ik ben toch niet buurmans tuinman).
Laatst gewijzigd door hänschen klein op 09 jun 2018 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.

BL2
Berichten: 4870
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Te hoge klimop op de erfgrens

Ongelezen bericht door BL2 »

De kernvraag is: Is de Klimop een heg of heester ?
Achteraf gezien had je de schutting beter 5 cm van de erfgrens kunnen plaatsen, dan was de grond achter schutting ook van jou geweest.
Tip: Kijk nog eens of de schutting echt precies op erfgrens staat.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Te hoge klimop op de erfgrens

Ongelezen bericht door hänschen klein »

BL2 schreef:De kernvraag is: Is de Klimop een heg of heester ?
Achteraf gezien had je de schutting beter 5 cm van de erfgrens kunnen plaatsen, dan was de grond achter schutting ook van jou geweest.
Tip: Kijk nog eens of de schutting echt precies op erfgrens staat.
Klopt, maar dit kan men toch niet voorzien. Ik moet nu tientallen meters klimop van een ander gaan bijhouden en dan nog met een speciale opdracht vooral niet de hedera te gaan snoeien aan hun kant. Je hebt het werk, het gesnoeide afval en kijkt dan zèlf tegen de gesnoeide achterkant aan. Mij lijkt de vraag of die klimop boven de maximale schuttinghoogte mag groeien de sleutelvraag.

De schutting werd overigens mm-precies òp de erfgrens geplaatst om géén gedoe te kunnen krijgen m.b.t. een delikt als 'landjepik'.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Te hoge klimop op de erfgrens

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Als het een huurhuis is contact opnemen met de verhuurder, er zijn tegenwoordig wat meer regels mbt groen en de omvang ervan. :mrgreen:

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Te hoge klimop op de erfgrens

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Ik heb de vraag met "eigendom" aangevuld, dus géén huursituatie.

Vereniging Eigen Huis geeft óók geen duidelijk antwoord waarop je een beslissing kunt baseren:

Overhangende beplanting mag u verwijderen als u daarvoor toestemming heeft van uw buren. Kap of snoei niet te rigoureus, omdat de buren u aansprakelijk kunnen stellen als hun beplanting onherstelbaar beschadigt door uw snoeiwerk. Als ze geen toestemming geven, vraag het dan nog een keer schriftelijk.

Een heg of heester mag niet binnen 50 centimeter van de erfgrens staan. En een boom moet minimaal 2 meter (te rekenen vanaf het midden van de voet van de boom) van de grens af staan. Voor beide punten geldt dit niet als:

De buren toestemming geven voor plaatsing dichter bij de erfgrens.
De erfgrens een openbare weg of een vaarwater is.
De boom, heg of heester niet hoger is dan de scheidsmuur tussen de erven.
De afstand kleiner mag zijn door een verordening of een plaatselijke gewoonte.
Er een erfdienstbaarheid is die stelt dat de boom/heg/heester dichter bij de erfgrens mag staan.
De boom er al zeker 20 jaar staat.

Over de hoogte van klimop (plant of heester?) wordt hier niet duidelijk geïnformeerd.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Te hoge klimop op de erfgrens

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo, ik snap het niet helemaal. Hedera is een klimplant. Een klimplant groeit zo hoog als hij houvast heeft. Als de schutting bijvoorbeeld 2 meter hoog is groeit de Hedera tot die hoogte. Hij zal en kan niet in het luchtledige naar 3 meter groeien.
Overhangende Hedera kunt u snoeien. Dan voorkomt u dat die bijvoorbeeld een boom aan uw kant bereikt.
Uiteraard niet de beplanting van uw buren. Dat is hun eigendom. Zij gaan daar over.

Lady1234
Berichten: 27232
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Te hoge klimop op de erfgrens

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U plaatst een schutting van twee meter hoog, ivm privacy neem ik aan en nu komt daar wellicht 10 centimeter hedera boven uit en valt u daarover?

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Te hoge klimop op de erfgrens

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Klaas Jan schreef:Hallo, ik snap het niet helemaal. Hedera is een klimplant. Een klimplant groeit zo hoog als hij houvast heeft. Als de schutting bijvoorbeeld 2 meter hoog is groeit de Hedera tot die hoogte. Hij zal en kan niet in het luchtledige naar 3 meter groeien.
Overhangende Hedera kunt u snoeien. Dan voorkomt u dat die bijvoorbeeld een boom aan uw kant bereikt.
Uiteraard niet de beplanting van uw buren. Dat is hun eigendom. Zij gaan daar over.
De hedera 'staat' momenteel 20 cm boven de schutting zonder houvast, kiept vervolgens om en laat zich afzakken tot in mijn planten die net iets onder de twee meter gesnoeid worden. Wanneer ik nu alleen overhangend groen verwijder, groeit de rest gewoon en steeds weer na. Een eindeloos verhaal dus en ik heb het werk eraaan.

Ja, @Lady, daar zit ik echt niet op te wachten gezien de lengte van de schutting en met een elektrische heggenschaar 'raak (lees beschadig)' ik gemakkelijk de 'verboden' hederaplanten van de buren. Een keer over de schutting 'maaien' en de snoeiboel links en rechts laten vallen zou overigens wèl eenvoudiger zijn.

Ik denk, dat het dàt uiteindelijk gaat worden en laat de juristen het dan maar uitzoeken.

Nijogeth
Berichten: 10093
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Te hoge klimop op de erfgrens

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Is er geen mogelijkheid om aan uw kant de toppen van de klimop zo te vergiftigen dat de plant helemaal afsterft? Hoeft de buurman niet te snoeien en heeft u geen last meer van zijn klimop. Als iemand niet mee wil werken, op een zodanige botte manier, dan moet je creatief zijn op een botte manier.

Edit: het schijnt dat glyfosaat nogal goed werkt.
Laatst gewijzigd door Nijogeth op 09 jun 2018 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Te hoge klimop op de erfgrens

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Ik denk, dat ik uiteindelijk niet veel mogelijkheden heb ...

1 - zelf de elektische heggeschaar eroverheen trekken en het schrijven van een jurist afwachten
2 - 'opnieuw' de situatie gaan uitleggen bij de on-begripsvolle buren en een 'gezellige' bezichtiging organiseren
3 - round-up inzetten

... maar ... vooral nooit meer zo naief zijn om een schutting mandelig te gaan plaatsen en de controle te verliezen.

Waarom ik dit dan had gedaan?
Omdat maattechnisch de terrastegels van 50x50cm daardoor nergens gezaagd hoefden te worden.

Met dank aan de (ook de onvriendelijke) deelnemers ... èn niet vergeten, hedera (klimop) is een plant en géén heester.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Te hoge klimop op de erfgrens

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Maar een heester is ook een plant

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Te hoge klimop op de erfgrens

Ongelezen bericht door hänschen klein »

[quote="Theotrucker"]Maar een heester is ook een plant[/quote
Maar de wet maakt helaas verschil tussen planten*), heesters, struiken en bomen en dat heeft ondder andere gevolgen voor de plantafstand bij het planten bij/tegen de erfgrens ...

*) Planten ... horen dus niet tot de houtachtige plantsoorten, maar zijn uiteraard wèl planten. Het kost inderdaad moeite om de juristentaal te leren begrijpen.

Ander voorbeeld: Een vrachtwagen is wèl een auto, maar niet alle auto's zijn daarom ook een vrachtwagen.


@Onze Lady heeft u echter geliked en dat maakt alles weer goed, toch ... ;-))

Lady1234
Berichten: 27232
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Te hoge klimop op de erfgrens

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hedera is een plant en heesters zijn ook planten.

Heeft helemaal niets met juristentaal te maken hoor, noch met voertuigen.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Te hoge klimop op de erfgrens

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Lady1234 schreef:Hedera is een plant en heesters zijn ook planten.

Heeft helemaal niets met juristentaal te maken hoor, noch met voertuigen.
Bedankt voor uw toegevoegde reactie.

Bij u moet ik steeds aan de net zo vaste deelnemer @Tijger1 bij Kassa denken, die moet ook altijd het laatste woord hebben.
Even goed vrienden, iedere deelnemer tikt zoals hi/zij tikt en dat blijft zoals het nu eenmaal is ... ;-)

Chevax
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 jun 2018 15:41

Re: Te hoge klimop op de erfgrens

Ongelezen bericht door Chevax »

Wat bent u zuur tegen mensen die reageren op een manier die u liever niet ziet. Wellicht ligt er aan de houding van uw buren een ouder conflict ten grondslag? Weet u, vaak kan het helpen om even over de trots te stappen en gewoon samen rond de tafel te zitten. Scheelt weer juristen en dan hoeft De Rijdende Rechter ook niet langs te komen.

U heeft uw mening en als uw buren hun mening over de schutting/begroeiingkwestie zouden plaatsen, zou dat waarschijnlijk lijnrecht tegenover die van u staan. Kan het niet zo zijn dat ook hier de waarheid in het midden te vinden is?

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Te hoge klimop op de erfgrens

Ongelezen bericht door Revoked »

Alles aan jouw zijde snoeien, in de gft bak en klaar ben je. Of je moet nog een Japanse wurgplant planten. Duurt wel ff, maar dan heb je straks drie meter wurgplant. Ook groen. En niet uit te roeien.
Het verband tussen de schuttinghoogte en het "niet zagen" van terrastegels ontgaat me volledig.

stofzuigertje

Re: Te hoge klimop op de erfgrens

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De oplossing is verse mest van Kippen!
Die gooi je bij de plant aan jou kant schutting en dan groeide deze nog harder en zal overlijden omdat hij zichzelf kapot groeide.

Jou tuin bemesten is toegestaan, Round Up niet maar dit is goedkoper en zelfs de Japanse Duizendknoop, ja die groeide extreem enkele weken en stort in.. dus totaal zichzelf vernietigd zonder uitgraven!

Deze methode blijkt goed te werken bij zware doseringen dus vraag bij kippen schuur een emmertje gratis verse stinkende kippen mest!

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Te hoge klimop op de erfgrens

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Chevax schreef:Wat bent u zuur tegen mensen die reageren op een manier die u liever niet ziet. Wellicht ligt er aan de houding van uw buren een ouder conflict ten grondslag? Weet u, vaak kan het helpen om even over de trots te stappen en gewoon samen rond de tafel te zitten. Scheelt weer juristen en dan hoeft De Rijdende Rechter ook niet langs te komen.

U heeft uw mening en als uw buren hun mening over de schutting/begroeiingkwestie zouden plaatsen, zou dat waarschijnlijk lijnrecht tegenover die van u staan. Kan het niet zo zijn dat ook hier de waarheid in het midden te vinden is?
?? In een samenvatting geef ik toch ook aan, de buren 'gezellig' uit te nodigen op een drink en (soft) het thema met bezichtiging ter sprake te brengen. Ik ben en doe niet zuur, maar anderen blijven doorzuren/doorzeuren en dan reageer ik uiteindelijk doorgezuurd.

Ik had vanmorgen geen idee voor een schappelijke oplossing, maar inmiddels staat het besluit voor een uitnodiging van de buren vast. Ik heb geen poot om op te staan, wil desondanks niet het werk voor de veroorzaker gaan en blijven doen is inmiddels mijn conclusie.

Een ouder conflict? kan ik ook niet hebben, want ze wonen er pas. Juist voor de goede verstandhouding heb ik deze goede, maar vooral dichte schutting laten zetten toen ze mij vertelden hedera te willen gaan planten. Met woegerende klimop had ik al eens eerder mijn ervaringen opgedaan en heb desondanks de nieuwe buren niet willen adviseren géén hedera te gaan planten. Maar het niet willen snoeien had ik niet ingecalculeerd.

Verder waardeer ik uw reactie.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Te hoge klimop op de erfgrens

Ongelezen bericht door hänschen klein »

stofzuigertje schreef:De oplossing is verse mest van Kippen!
Die gooi je bij de plant aan jou kant schutting en dan groeide deze nog harder en zal overlijden omdat hij zichzelf kapot groeide.

Jou tuin bemesten is toegestaan, Round Up niet maar dit is goedkoper en zelfs de Japanse Duizendknoop, ja die groeide extreem enkele weken en stort in.. dus totaal zichzelf vernietigd zonder uitgraven!

Deze methode blijkt goed te werken bij zware doseringen dus vraag bij kippen schuur een emmertje gratis verse stinkende kippen mest!
Ik heb inmiddels besloten de buren op het terras voor een drink uit te nodigen en te confronteren met de warboel aan mijn kant. Kippemest zou tevens mijn eigen (klim-)planten en border vernietigen. Niet aan te bevelen dus!

stofzuigertje

Re: Te hoge klimop op de erfgrens

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Je hoeft geen vele meters te bemesten, alleen waar de klimplant van hun de grond in gaat!

En jou daar dichtbij planten verplaatsen of afschermen door een plankje er tussen in te graven!
Dus een klein plekje waar die gehate plant van de buren staat....

Gesloten