LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bosch kettingzaag AKE 30S 1800 W

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
van-oers
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 mar 2013 20:53

Bosch kettingzaag AKE 30S 1800 W

Ongelezen bericht door van-oers »

Bij de Karwei heb ik een Bosch kettingzaag gekocht : Bosch kettingzaag AKE 30S 1800 W
Voor ik ging werken heb heb ik de beschermkap laten zitten uit veiligheid
Had steker in stopcontact, de knop ingedrukt maar ik bediende de voorhandhendel nog niet
Toen ik de kap weghaalde, maakte de kettingzaag één slag
Hierdoor heb ik seriues handletsel opgelopen en moest naar de spoedeisende hulp op het ziekenhuis

Het kon gebeuren, oimdat de voorhandel voor de linkerhand vaststond
Later bij Karwei geconstateerd dat er een fout in de machine zat
Kettingzaag ingeleverd en geld terug gekregen
Met rechtbijstand aan het kijken of de schade te verhalen is bij Karwei of Bosch

Mijn advies is om de Bosch kettingzaag AKE 30S 1800 W niet te kopen

Moneyman
Berichten: 30273
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bosch kettingzaag AKE 30S 1800 W

Ongelezen bericht door Moneyman »

van-oers schreef:Bij de Karwei heb ik een Bosch kettingzaag gekocht : Bosch kettingzaag AKE 30S 1800 W
Voor ik ging werken heb heb ik de beschermkap laten zitten uit veiligheid
Had steker in stopcontact, de knop ingedrukt maar ik bediende de voorhandhendel nog niet
Toen ik de kap weghaalde, maakte de kettingzaag één slag
Hierdoor heb ik seriues handletsel opgelopen en moest naar de spoedeisende hulp op het ziekenhuis

Het kon gebeuren, oimdat de voorhandel voor de linkerhand vaststond
Later bij Karwei geconstateerd dat er een fout in de machine zat
Kettingzaag ingeleverd en geld terug gekregen
Met rechtbijstand aan het kijken of de schade te verhalen is bij Karwei of Bosch

Mijn advies is om de Bosch kettingzaag AKE 30S 1800 W niet te kopen
Wat hield die fout in de machine dan in?

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Bosch kettingzaag AKE 30S 1800 W

Ongelezen bericht door Revoked »

Lees eerst de handleiding: voor in gebruik name eerst de kap verwijderen, daarna pas de steker in een contactdoos steken. Dan heb je namelijk twee handjes vrij om het apparaat te bedienen.

Moneyman
Berichten: 30273
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bosch kettingzaag AKE 30S 1800 W

Ongelezen bericht door Moneyman »

Revoked schreef:Lees eerst de handleiding: voor in gebruik name eerst de kap verwijderen, daarna pas de steker in een contactdoos steken. Dan heb je namelijk twee handjes vrij om het apparaat te bedienen.
Inderdaad. In de handleiding staat letterlijk (pagina 77):
Trek de stekker uit het stopcontact voordat u het gereedschap instelt, toebehoren wisselt of het gereedschap weglegt. Deze voorzorgsmaatregel voorkomt onbedoeld starten van het gereedschap.
en:
Sluit de kettingzaag pas na volledige mon-tage aan op het stroomnet.
en tot slot nog:
Draag een veiligheidsbril en gehoorbescherming.Overige beschermende uitrusting voor hoofd, handen,benen en voeten wordt geadviseerd. Passende beschermende kleding vermindert het verwondingsgevaar door rondvliegend spaanmateriaal en toevallig aanraken van de zaagketting.
Ik geef je niet heel veel kans, eerlijk gezegd. Zelfs als je kunt bewijzen dat er daadwerkelijk een fout in de machine zit, heb je je zelf niet aan de voorschriften gehouden.

van-oers
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 mar 2013 20:53

Re: Bosch kettingzaag AKE 30S 1800 W

Ongelezen bericht door van-oers »

De voorhandel bleef vastzitten bij het naar je toe halen, deze veerde niet terug
Ik denk ook niet dat ik veel kans maak op schade vergoeding
IK adviseer om deze kettingzaag niet te kopen

Pim1234
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 feb 2018 21:01

Re: Bosch kettingzaag AKE 30S 1800 W

Ongelezen bericht door Pim1234 »

van-oers schreef:Had steker in stopcontact, de knop ingedrukt maar ik bediende de voorhandhendel nog niet
van-oers schreef:De voorhandel bleef vastzitten bij het naar je toe halen, deze veerde niet terug
Zoals je het beschrijft hoort het te werken.
Als ik het zo lees begrijp je de functie van de "voorhendel" niet.

Je hand moet op het handvat, de voorhendel bedien je niet tijdens het zagen of het aan/uit zetten tijdens normaal gebruik.
De voorhendel is een noodrem / kettingrem / terugslagrem (blz 85 handleiding) in geval van kickback.
De voorhendel hoort zo dicht mogelijk bij je hand/pols te zitten.
Indien je een kickback krijgt, duwt je hand/pols de hendel van je af en stopt de zaag onmiddellijk.
Kickback: Kick back is het verschijnsel waarbij een kettingzaag plots oncontroleerbaar omhoog schiet bij het zagen met de punt van het zaagblad (meestal richting hoofd / romp van de gebruiker).

Kettingzaag is echt gevaarlijk stuk gereedschap, maar daar ben je inmiddels achter gekomen.
Bij veel gereedschap is veiligheidsbril, gehoorbescherming en handschoenen voldoende. Maar bij een kettingzaag heb je echt een zaagbroek, veiligheidsschoenen en helm nodig.
Veel sterkte bij het herstel, maar denk dat u geen geld zult zien van winkel / fabrikant.

Handleiding NL
https://www.bosch-do-it.de/media/garden ... 11pdf..pdf

Zie ook filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=K7_azJJ91dU

Gesloten