TUI Nederland misleiding!

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
witte angora
Berichten: 30890
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: TUI Nederland misleiding!

Ongelezen bericht door witte angora »

alfatrion schreef:
30 aug 2023 20:16
Daarnaast moet niet alleen gekeken worden naar de aanbiedingen van Tui, maar speelt de hele markt mee. Het gaat erom dat een geïnformeerde klant een beeld heeft van de markt.
Juist hier gaat het om. Een klant die op vakantie wil zal doorgaans meerdere opties bekijken. Dan krijg je dus een beeld van de markt. Tui biedt meerdere vergelijkbare pakketreizen aan, maar ééntje springt er uit: daar wordt een niet-gespecificeerde accommodatie aangeboden, te weten 'logies'. Het beeld wat een geïnformeerde klant heeft is dus dat deze pakketreizen normaal gesproken geen accommodatie bevatten.

Je bent als klant inderdaad misschien niet verplicht vragen te stellen, maar iemand die zich redelijk goed informeert zou toch wel willen weten waar dat 'logies' zich dan wel bevindt, en hoe het zich dan verhoudt met de andere pakketreizen.

Nijogeth
Berichten: 10046
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: TUI Nederland misleiding!

Ongelezen bericht door Nijogeth »

alfatrion schreef:
30 aug 2023 18:39
Voor dit laatste wordt gekeken naar de ondergrens van prijzen waarvoor producten in de markt worden gezet. Dat het gaat om een (lage) realistische prijs gaat is reeds in het topic onderbouwd. Een dergelijk beroep gaat daarom ook nergens heen.
Volgens mij is duidelijk onderbouwd dat de prijs van 250 euro 42% goedkoper is dan de prijs van 429 euro die je betaalt als je de goedkoopste combinatie van vlucht, auto en accomodatie in de eerste week van september pakt.

250 euro voor 7 dagen Algarve met retourvlucht, huurauto en accomodatie eind augustus, wanneer de prijzen nog hoger liggen dan begin september. De vakantie van TS is overigens al begonnen, die zal dus wel in de auto slapen.

alfatrion
Berichten: 21923
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: TUI Nederland misleiding!

Ongelezen bericht door alfatrion »

witte angora schreef:
30 aug 2023 20:27
alfatrion schreef:
30 aug 2023 20:16
Daarnaast moet niet alleen gekeken worden naar de aanbiedingen van Tui, maar speelt de hele markt mee. Het gaat erom dat een geïnformeerde klant een beeld heeft van de markt.
Juist hier gaat het om. Een klant die op vakantie wil zal doorgaans meerdere opties bekijken. Dan krijg je dus een beeld van de markt. Tui biedt meerdere vergelijkbare pakketreizen aan, maar ééntje springt er uit: daar wordt een niet-gespecificeerde accommodatie aangeboden, te weten 'logies'. Het beeld wat een geïnformeerde klant heeft is dus dat deze pakketreizen normaal gesproken geen accommodatie bevatten.

Je bent als klant inderdaad misschien niet verplicht vragen te stellen, maar iemand die zich redelijk goed informeert zou toch wel willen weten waar dat 'logies' zich dan wel bevindt, en hoe het zich dan verhoudt met de andere pakketreizen.
De vraag die beantwoord moet worden is: mocht de reiziger erop vertrouwen dat de Tui dit aanbod wilde doen?

Een geïnformeerde reiziger heeft zich georiënteerd op soortgelijke aanbiedingen en weet wat daardoor wat globaal gangbaar is in de markt. Deze geïnformeerde reiziger hoeft Tui niet uitgebreid te onderzoeken. De prijs van de reis is reëel. En dat Tui niet aangeeft wat voor soort logies ze aanbiedt is slechts een heel klein detail. Op basis daarvan kan ik niet tot de conclusie komen dat de reiziger had moeten twijfelen of Tui dit aanbod wel wilde doen.

Lady1234
Berichten: 27193
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: TUI Nederland misleiding!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Logies: hangkast aan een knaapje.

Nijogeth
Berichten: 10046
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: TUI Nederland misleiding!

Ongelezen bericht door Nijogeth »

alfatrion schreef:
30 aug 2023 22:49
De prijs van de reis is reëel.
Totaal niet, hoe komt u daarbij?

Lady1234
Berichten: 27193
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: TUI Nederland misleiding!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zo goedkoop is het leven in Portugal nou ook weer niet.

witte angora
Berichten: 30890
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: TUI Nederland misleiding!

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
30 aug 2023 23:10
Logies: hangkast aan een knaapje.
Dan zou het in dit geval eerder een meisje in een hangkast zijn. :wink:

(En ja, ik weet wat een knaapje is) :D

witte angora
Berichten: 30890
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: TUI Nederland misleiding!

Ongelezen bericht door witte angora »

alfatrion schreef:
30 aug 2023 22:49
En dat Tui niet aangeeft wat voor soort logies ze aanbiedt is slechts een heel klein detail.
Nou... ik zou zelf toch echt wel willen weten of ik midden in de stad in een konijnenhok vol met studenten terecht kom of in een all-inclusief ***** hotel vol met bejaarden ergens ver van de bewoonde wereld, om wat te noemen. Dat kan ik geen 'heel klein detail' noemen. Maar goed, aangezien de rechters het kennelijk ook zelden eens zijn, zullen wij er ook niet uit komen. En wat een rechter wel of niet beslist, dat zullen we ook nooit weten, aangezien rechters hier niet geraadpleegd worden. Wat ook geen nut heeft, want er zijn er altijd wel een paar die vervolgens zeker de weten gaan beargumenteren dat de rechter ernaast zit.

Ik ga eens kijken of de jenever me nog goed gezind is, en me daarna voorbereiden op de dag van morgen, zeg maar.

Ivo.w
Berichten: 1760
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: TUI Nederland misleiding!

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Nijogeth schreef:
30 aug 2023 22:13
Volgens mij is duidelijk onderbouwd dat de prijs van 250 euro 42% goedkoper is dan de prijs van 429 euro die je betaalt als je de goedkoopste combinatie van vlucht, auto en accomodatie in de eerste week van september pakt.

250 euro voor 7 dagen Algarve met retourvlucht, huurauto en accomodatie eind augustus, wanneer de prijzen nog hoger liggen dan begin september. De vakantie van TS is overigens al begonnen, die zal dus wel in de auto slapen.
Die prijs per persoon is als je zelf via vergelijkingssites de onderdelen los boekt gewoon min of meer haalbaar (op basis van twee personen) . Dus waarom zou TUI dat dan niet kunnen evenaren met hun inkoopvoordeel als grote reisorganisatie?

Juist doordat er geen specifieke accommodatie genoemd wordt, is dat evenaren van die prijs goed mogelijk: een aanbod waarmee de laatste resterende kamers en stoeltjes in het vliegtuig gevuld worden in verschillende accommodaties. Tegen een prikkie. Weet je bij boeken niet precies welk appartement of hotel je toegewezen krijgt, want dat hangt af van wat er 'over blijft'. In ruil voor je flexibiliteit en een stukje onzekerheid tot vlak voor vertrek betaal je dan gewoon niet zo veel voor een weekje vakantie.
Zoiets zou voor een organisatie als TUI helemaal niet raar zijn.

Ivo.w
Berichten: 1760
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: TUI Nederland misleiding!

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Nijogeth schreef:
30 aug 2023 18:18
Ik heb even gekeken. De goedkoopste vluchten richting Faro, die beginnen rond de 200 euro
Dan heb je niet goed gekeken.
Vanaf 110 euro, rechtstreeks retour Eindhoven<->Faro in september.
Wie iets verder vooruit boekt, kan ook voor 80 euro retour.

Moneyman
Berichten: 30204
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: TUI Nederland misleiding!

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
30 aug 2023 22:13
alfatrion schreef:
30 aug 2023 18:39
Voor dit laatste wordt gekeken naar de ondergrens van prijzen waarvoor producten in de markt worden gezet. Dat het gaat om een (lage) realistische prijs gaat is reeds in het topic onderbouwd. Een dergelijk beroep gaat daarom ook nergens heen.
Volgens mij is duidelijk onderbouwd dat de prijs van 250 euro 42% goedkoper is dan de prijs van 429 euro die je betaalt als je de goedkoopste combinatie van vlucht, auto en accomodatie in de eerste week van september pakt.
Dat is niet "duidelijk onderbouwd", dat is geschreven door iemand die niet goed genoeg heeft gekeken.

Nijogeth
Berichten: 10046
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: TUI Nederland misleiding!

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ivo.w schreef:
31 aug 2023 07:42
Nijogeth schreef:
30 aug 2023 18:18
Ik heb even gekeken. De goedkoopste vluchten richting Faro, die beginnen rond de 200 euro
Dan heb je niet goed gekeken.
Vanaf 110 euro, rechtstreeks retour Eindhoven<->Faro in september.
Wie iets verder vooruit boekt, kan ook voor 80 euro retour.
Later in september. Je moet wel in het begin van de de maand kijken om enigszins vergelijkbaar te blijven met de prijzen in augustus.

Nijogeth
Berichten: 10046
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: TUI Nederland misleiding!

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
31 aug 2023 08:08
Nijogeth schreef:
30 aug 2023 22:13
alfatrion schreef:
30 aug 2023 18:39
Voor dit laatste wordt gekeken naar de ondergrens van prijzen waarvoor producten in de markt worden gezet. Dat het gaat om een (lage) realistische prijs gaat is reeds in het topic onderbouwd. Een dergelijk beroep gaat daarom ook nergens heen.
Volgens mij is duidelijk onderbouwd dat de prijs van 250 euro 42% goedkoper is dan de prijs van 429 euro die je betaalt als je de goedkoopste combinatie van vlucht, auto en accomodatie in de eerste week van september pakt.
Dat is niet "duidelijk onderbouwd", dat is geschreven door iemand die niet goed genoeg heeft gekeken.
Nou, geef maar eens linkjes dan voor de eerste week van september. 3-10, zodat het net als bij TS van zondag tm zondag is

Moneyman
Berichten: 30204
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: TUI Nederland misleiding!

Ongelezen bericht door Moneyman »

Check de reacties van Ivo.w. Die geven duidelijk genoeg aan dat de prijs voor de gemiddelde geïnformeerd consument (want dat is de norm!) niet dusdanig laag is dat de consument moet weten dat het een fout is.

Nijogeth
Berichten: 10046
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: TUI Nederland misleiding!

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het enige wat ik zie is dat ie nog verder buiten het seizoen gaat zitten.

juliomariner
Berichten: 4864
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: TUI Nederland misleiding!

Ongelezen bericht door juliomariner »

https://www.tui.nl/pedras-da-rainha-50967695/

Momenteel bij TUi de goedkoopste naar Portugal bij vertrek 3 september en 7 dagen. 630 euro p.p.

Moneyman
Berichten: 30204
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: TUI Nederland misleiding!

Ongelezen bericht door Moneyman »

We weten überhaupt niet zeker welk bedrag TS heeft betaald, want tot nu toe is dat slechts een niet door TS bevestigde suggestie van een deelnemer aan de discussie.

Maar ook als dat wel die € 249,00 is, dan is dat voldoende om door toets te komen. De eis is immers niet dat de koper onderzoek moet doen, maar dat hij niet hoeft te weten dat de prijs niet klopt. Op de site van TUI staan dikke banners met "De beste last minute deals - tot 300 euro korting p.p.", met daaronder prijzen naar diverse landen "vanaf € 249,00". En ook andere partijen adverteren met diverse soortgelijke teksten en prijzen. Dat is al voldoende, de consument hoeft geen diepgaand vergelijkend onderzoek te doen.

Veelzeggend is overigens ook dat in de eerder in dit topic gegeven link het venster waarvan een screenshot in dit topic staat, inmiddels door TUI is aangepast. Verrassend genoeg staat de tekst 'verzorging: logies" er nu ineens niet meer bij. Ze weten dus zelf ook dat ze fout zaten, én ze kunnen het dus wel degelijk aanpassen.

juliomariner
Berichten: 4864
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: TUI Nederland misleiding!

Ongelezen bericht door juliomariner »

Dan heeft dit topic blijkbaar dus toch zin gehad.

witte angora
Berichten: 30890
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: TUI Nederland misleiding!

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
31 aug 2023 09:43
Ze weten dus zelf ook dat ze fout zaten, én ze kunnen het dus wel degelijk aanpassen.
Volgens mij wordt hier juist duidelijk dat Tui deze aanbieding niet wilde doen....

Erthanax
Berichten: 9729
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: TUI Nederland misleiding!

Ongelezen bericht door Erthanax »

witte angora schreef:
31 aug 2023 09:56
Moneyman schreef:
31 aug 2023 09:43
Ze weten dus zelf ook dat ze fout zaten, én ze kunnen het dus wel degelijk aanpassen.
Volgens mij wordt hier juist duidelijk dat Tui deze aanbieding niet wilde doen....
Maar dat kon de consument op het moment van boeken dus niet weten.

Plaats reactie