Transavia: Fietsverpakking moet opeens anders op de retourvlucht

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
HenkHH
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 mei 2023 16:09

Transavia: Fietsverpakking moet opeens anders op de retourvlucht

Ongelezen bericht door HenkHH »

Hallo,

Mijn neef is op fietsreis in Griekenland en komt morgen terug. Zijn eigen fiets, best een prijzige, is op de heenreis verpakt in een fietshoes en is door Transavia zonder problemen, er is uiteraard voor betaald, in het ruim vervoerd. Door omstandigheden moet hij eerder terug dan gepland en heeft hij dus zijn retourvlucht naar voren gehaald. Hij krijgt nu via Transavia te horen dat de fiets niet in de fietshoes van de heenreis op de retourvlucht mee zal worden genomen. De regels zijn volgens Transavia in Griekenland anders dus die regels moeten worden gevolgd. Was bij mijn neef niet bekend en is hem door Transavia ook niet eerder meegedeeld. Hij is waarschijnlijk niet in staat om aan deze voorwaarden te voldoen gezien het korte tijdsbestek. Hij heeft contact gehad met Transavia en die zijn onvermurwbaar : Voldoet de verpakte fiets niet aan de regels dan gaat hij niet mee en blijft hij in Griekenland achter. Enige compassie of aanbieden van hulp om te zoeken naar een oplossing voor hun klant heeft Transavia geen boodschap aan: U moet het zelf maar regelen en uitzoeken succes! Uiteraard heb ik hem aangeraden zijn rechtsbijstandsverzekering in te lichten en een claim voor te bereiden in het geval de fiets inderdaad wordt geweigerd uiteraard onderbouwd met foto's en documentatie zoals email contact en Whatsapp berichten. Iemand verder nog tips?

Lady1234
Berichten: 27187
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Transavia: Fietsverpakking moet opeens anders op de retourvlucht

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar wat zijn de Griekse regels voor die verpakking dan? Lagen karton of zo?

rwolters
Berichten: 1581
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Transavia: Fietsverpakking moet opeens anders op de retourvlucht

Ongelezen bericht door rwolters »

Een hoes lijkt me sowieso niet de beste verpakking voor een fiets. Normaal doe je een fiets in een speciale koffer (voor als je regelmatig reist) of een speciale kartonnen doos voor als je niet regelmatig reist. En als ze elders minder voorzichtig de bagage inladen kan ik me voorstellen dat ze geen hoes accepteren vanwege aansprakelijkheid en zo. En zoals je in het topic over een probleempje in een parkeergarage kunt lezen is het tegenwoordig gebruikelijk om bedrijven bij fouten kapot te willen claimen. Niet gek dat bedrijven dat proberen te voorkomen door bepaald eisen te stellen.

HenkHH
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 mei 2023 16:09

Re: Transavia: Fietsverpakking moet opeens anders op de retourvlucht

Ongelezen bericht door HenkHH »

Voor zover ik heb begrepen mag het niet doorzichtig zijn en moet er nogal wat gedemonteerd worden zoals het voorwiel dat bevestigt zou moeten worden tussen zadel en stuur. Complete details heb ik helaas niet. Vreemd dat het op de heenreis geen probleem was en op de terugreis opeens wel.

BL2
Berichten: 4849
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Transavia: Fietsverpakking moet opeens anders op de retourvlucht

Ongelezen bericht door BL2 »

HenkHH schreef:
17 mei 2023 22:48
.....Complete details heb ik helaas niet. ......
Tsja, wat heeft het dan voor nut om er hier verder over te discussiëren ?

HenkHH
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 mei 2023 16:09

Re: Transavia: Fietsverpakking moet opeens anders op de retourvlucht

Ongelezen bericht door HenkHH »

BL2 Dan stoppen we er maar mee. Werk je bij Transavia of zo?
Topic closed👍

Justmeagain
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Transavia: Fietsverpakking moet opeens anders op de retourvlucht

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Als je een fiets meeneemt op vakantie is het jouw plicht om na te gaan welke regels er gelden en of het land van bestemming andere regels hanteert.
Als je van hier naar de USA vliegt gelden er voor de retourvlucht ook andere regels.

Een claim? Nu al kansloos, Transavia houdt zich gewoon aan de geldende regels en daarnaast heeft uw neef zich gewoon niet goed voorbereid.

J. Deltoer
Berichten: 3111
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Transavia: Fietsverpakking moet opeens anders op de retourvlucht

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ik zie ook geen grondslag voor een claim. U zegt dat uw neef door omstandigheden eerder vliegt? Welk effect heeft dat dan op het bagagevervoer dan wanneer de terugvlucht op het eerder geplande tijdstip zou hebben plaatsgevonden? Of is deze extra informatie die u geeft niet relevant?

Seinhuis
Berichten: 2378
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Transavia: Fietsverpakking moet opeens anders op de retourvlucht

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Op www.transavia.com/service/nl-nl/bagage/ ... gage/fiets staan de regels over het meenemen van een fiets.

Mocht de fiets voldoen aan de regels maar geweigerd worden dan kunt uw neef contact opnemen met zijn rechtsbijstandverzekering.

Ik kan mij voorstellen dat fiets alleen mee kan indien aangemeld is en plek is.

Dirkie
Berichten: 2934
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Transavia: Fietsverpakking moet opeens anders op de retourvlucht

Ongelezen bericht door Dirkie »

HenkHH schreef:
17 mei 2023 16:33
...
Mijn neef is op fietsreis in Griekenland en komt morgen terug. .....
Hij krijgt nu via Transavia te horen dat de fiets niet in de fietshoes van de heenreis op de retourvlucht mee zal worden genomen. De regels zijn volgens Transavia in Griekenland anders dus die regels moeten worden gevolgd. Was bij mijn neef niet bekend en is hem door Transavia ook niet eerder meegedeeld. Hij is waarschijnlijk niet in staat om aan deze voorwaarden te voldoen gezien het korte tijdsbestek.

Iemand verder nog tips?
Laat Uw neef ter plekke vragen wat de voorwaarden zijn en probeer daar aan te voldoen. Dan zal Transavia deze waarschijnlijk wel mee kunnen nemen mits er plek is. En anders de fiets los verzenden naar Nederland, ook daar zijn opties voor. Door hier enkel naar Transavia te wijzen zal het probleem niet worden opgelost.
En wachten en kijken of de fiets geweigerd bij het boarden is helemaal riskant. Als dat zo bent U de fiets gewoon kwijt denk ik. Uw neef voldoet niet aan de voorwaarden en heeft dan geen keuze meer.

HenkHH
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 mei 2023 16:09

Re: Transavia: Fietsverpakking moet opeens anders op de retourvlucht

Ongelezen bericht door HenkHH »

We gaan het zien. Mag de fiets niet mee dan gaat hij hoe dan ook een claim indienen. De fiets is speciaal bijgeboekt en geen standaard bagage. Je mag dan toch wel duidelijk gewezen worden op het feit dat er een duidelijke verschil is tussen de wijze van verpakken op de heen en de terugreis? Helaas is er te weinig tijd om nog iets anders te regelen. Is met behulp van locals al geprobeerd maar niet gelukt. Hij vertrekt later vandaag dus ik laat nog wel weten hoe het afgelopen is, misschien dat Webcare van Transavia op de achtergrond toch nog iets heeft geregeld?

Methusalah
Berichten: 1191
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Transavia: Fietsverpakking moet opeens anders op de retourvlucht

Ongelezen bericht door Methusalah »

HenkHH schreef:
18 mei 2023 12:06
Je mag dan toch wel duidelijk gewezen worden op het feit dat er een duidelijke verschil is tussen de wijze van verpakken op de heen en de terugreis?

Dat valt toch echt onder de eigen verantwoordelijkheid. Een reiziger kan zo veel uitzonderingsspullen bij zich hebben, waarom moet Transavia daar allemaal rekening mee houden en dat allemaal uitzoeken. Enig idee hoe veel mensen ze vervoeren? Het is onredelijk om dat te verwachten.

Moneyman
Berichten: 30203
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Transavia: Fietsverpakking moet opeens anders op de retourvlucht

Ongelezen bericht door Moneyman »

Methusalah schreef:
18 mei 2023 12:28
HenkHH schreef:
18 mei 2023 12:06
Je mag dan toch wel duidelijk gewezen worden op het feit dat er een duidelijke verschil is tussen de wijze van verpakken op de heen en de terugreis?

Dat valt toch echt onder de eigen verantwoordelijkheid. Een reiziger kan zo veel uitzonderingsspullen bij zich hebben, waarom moet Transavia daar allemaal rekening mee houden en dat allemaal uitzoeken. Enig idee hoe veel mensen ze vervoeren? Het is onredelijk om dat te verwachten.
Rare redenering. Transavia heeft zelfs een speciaal onderdeel voor de regels om fietsen mee te nemen. Dat de terugweg andere eisen kent, is zo essentieel dat je die melding wel mag verwachten.

Nijogeth
Berichten: 10034
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Transavia: Fietsverpakking moet opeens anders op de retourvlucht

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dan wordt het toch totaal onoverzichtelijk om voor iedereen ieder land daar regels over neer te zetten?

HandigeHarrie
Berichten: 1391
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Transavia: Fietsverpakking moet opeens anders op de retourvlucht

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Bij de boeking zal Transavia de regels over het inpakken hebben verstrekt. Misschien is bij de vlucht die hij nu neemt sprake van een combinatievlucht, dus dan is de vlucht van een andere maatschappij die andere regels heeft. Dat lijkt mij meer voor de hand liggen dan dat "in Griekenland" de regels anders zijn, het land bepaald toch niet hoe een fiets ingepakt moet worden die met het vliegtuig mee gaat?
Meestal is de gevraagde verpakking te kopen in de buurt van een vliegveld, vraag dit na bij Transavia (of de andere maatschappij als het een combinatievlucht is).

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Transavia: Fietsverpakking moet opeens anders op de retourvlucht

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Nijogeth schreef:
18 mei 2023 15:40
Dan wordt het toch totaal onoverzichtelijk om voor iedereen ieder land daar regels over neer te zetten?
Dan nog hebben ze ook een informatieplicht en moeten ze dat dan in dat specifieke topic benoemen, met desnoods een link naar waar je de informatie dan kan vinden.

HenkHH
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 mei 2023 16:09

Re: Transavia: Fietsverpakking moet opeens anders op de retourvlucht

Ongelezen bericht door HenkHH »

Ik weet niet of het contact met het Webcare team van Transavia heeft geholpen, met dank aan Twitter, maar ze hebben de fiets zonder al teveel strubbelingen ingecheckt. Komt dus goed. Bedankt voor het meedenken.

Lady1234
Berichten: 27187
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Transavia: Fietsverpakking moet opeens anders op de retourvlucht

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Gelukkig goed opgelost dus, bedankt voor het terugmelden.

BL2
Berichten: 4849
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Transavia: Fietsverpakking moet opeens anders op de retourvlucht

Ongelezen bericht door BL2 »

Veel paniek om niets, was wel te verwachten.
Nooit problemen bij Transavia gehad.

16again
Berichten: 16133
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Transavia: Fietsverpakking moet opeens anders op de retourvlucht

Ongelezen bericht door 16again »

BL2 schreef:
18 mei 2023 23:47
Nooit problemen bij Transavia gehad.
Blijf het nieuws volgen, die problemen komen er met 300 geschrapte vluchten in overvloed.

Plaats reactie