KLM annuleert eenzijdig

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
CvH2023
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 apr 2023 13:28

KLM annuleert eenzijdig

Ongelezen bericht door CvH2023 »

In januari 2023 heb ik tickets gekocht voor een reis in september. Bij boeking kon ik kiezen voor het vasthouden van de tickets (dus tickets + prijs), de zogenaamde time to think optie. Ik moest mijn tickets bevestigen en betalen uiterlijk 04-08-2023 (raar maar waar). Ook de bevestiging van die optie die ik via de mail ontving gaf dit duidelijk aan

Ik knip deze tekst letterlijk uit mijn bevestiging " U heeft een optie genomen op onderstaand tarief. De prijs van dit ticket wordt gegarandeerd. U kunt het ticket nog kopen tot Friday 4 August 2023 23:59 (lokale tijd op de plaats van vertrek). Na deze datum wordt de reservering automatisch geannuleerd."

Vervolgens neem ik laatst contact op met KLM omdat ik wat toe wil voegen aan de boeking EN wil betalen. Tot mijn verbazing meldt KLM dat mijn reservering is geannuleerd. Ik moest maar nieuwe tickets kopen.

Na heel wat kastje-muur gesprekken/mails etc. Kreeg ik vandaag dit bericht (letterlijk geknipt uit de mail van KLM ) "For every new booking the price is garanted until midnight of the same day or regarding The Time to Think option date in case you had it.".

Allemaal leuk en aardig, maar mijn time to think was kennelijk tot 04-08-2023 en niet midnight op de dag van boeking. Blijkbaar zijn die condities tussentijds veranderd.

Ik heb daar toch geen boodschap aan ? Ten tijde van boeken was mijn "time to think" optie tot 04-08-2023 en niet 04-01-2023 23.59

KLM wil niet mijn boeking herstellen en ik moet dus nieuwe tickets boeken aldus klantenservice.
Ik ben van mening dat dit niet zomaar kan, mag en kan KLM zomaar de boekingsvoorwaarden wijzigen na boeking ?

Hoe nu verder ?

Seinhuis
Berichten: 2378
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: KLM annuleert eenzijdig

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ik vind het een hele rare verhaal.
Als ik iets koop dan moet ik gelijk betalen. Niet pas 4 maanden later. Ik heb een vermoedens dat er belangrijke details missen, sterker nog dat dit verhaal niet waar is.


Alleen indien u een rechtsbijstandverzekering hebt dan kunt u aan hun vragen hoe hun over deze situatie denken. Zonder rechtsbijstandverzekering zou ik het laten rusten.

Informeer voor de zekerheid bij KLM of u een rekening open hebt staan.

Nijogeth
Berichten: 10009
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: KLM annuleert eenzijdig

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik neem aan dat u door iets te wijzigen de time to think optie annuleert. U gaat namelijk de afspraak aanpassen, daar horen andere tarieven bij.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: KLM annuleert eenzijdig

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Ik lees dat toen TS wilde wijzigen de Time to Think optie reeds was geannuleerd.

Er vanuit gaande dat TS dit idd zwart op wit in de mail ontving zoals hij stelt denk ik dat het een bug bij de KLM was en ze dit niet netjes hebben opgelost.

Ruud.A
Berichten: 225
Lid geworden op: 29 jan 2023 19:34

Re: KLM annuleert eenzijdig

Ongelezen bericht door Ruud.A »

Ik vind die mix van Engels en Nederlands wat vreemd. U heeft een optie genomen op onderstaand tarief. De prijs van dit ticket wordt gegarandeerd. U kunt het ticket nog kopen tot Friday 4 August 2023 23:59 (lokale tijd op de plaats van vertrek). Na deze datum wordt de reservering automatisch geannuleerd."

Verder verschilt de datumnotatie tussen landen 4-08-2023 (4 Augustus) in het ene land, kan in een ander land 4-08-2023 (8 April) zijn.

Mogelijk is uw reservering niet echt tot 4 Augustus geweest, maar tot 8 April.
Misschien kunt u de KLM op die data wijzen, en zeggen dat het waarschijnlijk een fout van hun is.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: KLM annuleert eenzijdig

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Of het nou uiterlijk 08-04 Of 04-08 is maakt in dit geval niet uit. TS poste dit op 08-04 13:37 en in beide gevallen was de uiterste datum nog niet verstreken.

16again
Berichten: 16119
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: KLM annuleert eenzijdig

Ongelezen bericht door 16again »

Ruud.A schreef:
11 apr 2023 20:17
Verder verschilt de datumnotatie tussen landen 4-08-2023 (4 Augustus) in het ene land, kan in een ander land 4-08-2023 (8 April) zijn.

Mogelijk is uw reservering niet echt tot 4 Augustus geweest, maar tot 8 April.
Die datum notatie vind ik altijd verwarrend. Maar hier wordt specifiek vrijdag genoemd , dus het moet 4 aug zijn

Ruud.A
Berichten: 225
Lid geworden op: 29 jan 2023 19:34

Re: KLM annuleert eenzijdig

Ongelezen bericht door Ruud.A »

StevieNL81 schreef:
11 apr 2023 20:22
Of het nou uiterlijk 08-04 Of 04-08 is maakt in dit geval niet uit. TS poste dit op 08-04 13:37 en in beide gevallen was de uiterste datum nog niet verstreken.
Ik denk dat TS een tijdlijn op moet stellen, wat ze wanneer, en waar heeft gedaan.
Er is ook nog een datum 04-01-2023, die dus ook 01-04-2023 zou kunnen zijn.

En ook de lokale tijden kunnen nog een rol spelen, als ze je over de datumgrens tillen.
Ik hou me nog steeds bij het vermoeden, dat hij/ zij een boeking in het buitenland heeft gedaan (vanwege de Engelstalige datum in een Nederlandstalige zin)
Waarschijnlijk zijn er daardoor dingen mis gegaan.

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: KLM annuleert eenzijdig

Ongelezen bericht door Dirkie »

Ruud.A schreef:
11 apr 2023 20:17
Ik vind die mix van Engels en Nederlands wat vreemd. U heeft een optie genomen op onderstaand tarief. De prijs van dit ticket wordt gegarandeerd. U kunt het ticket nog kopen tot Friday 4 August 2023 23:59 (lokale tijd op de plaats van vertrek). Na deze datum wordt de reservering automatisch geannuleerd."

Verder verschilt de datumnotatie tussen landen 4-08-2023 (4 Augustus) in het ene land, kan in een ander land 4-08-2023 (8 April) zijn.

Mogelijk is uw reservering niet echt tot 4 Augustus geweest, maar tot 8 April.
Misschien kunt u de KLM op die data wijzen, en zeggen dat het waarschijnlijk een fout van hun is.
Er staat volgens mij letterlijk 'Friday 4 August 2023 23:59'. Nu kan het verschil in datum notatie wel anders zijn maar dan blijft het 4 augustus en geen 8 april. Het was anders als er '04-08-2023 23:59' geweest was maar dat staat er niet.

Ruud.A
Berichten: 225
Lid geworden op: 29 jan 2023 19:34

Re: KLM annuleert eenzijdig

Ongelezen bericht door Ruud.A »

Dirkie schreef:
12 apr 2023 10:10
Ruud.A schreef:
11 apr 2023 20:17
Ik vind die mix van Engels en Nederlands wat vreemd. U heeft een optie genomen op onderstaand tarief. De prijs van dit ticket wordt gegarandeerd. U kunt het ticket nog kopen tot Friday 4 August 2023 23:59 (lokale tijd op de plaats van vertrek). Na deze datum wordt de reservering automatisch geannuleerd."

Verder verschilt de datumnotatie tussen landen 4-08-2023 (4 Augustus) in het ene land, kan in een ander land 4-08-2023 (8 April) zijn.

Mogelijk is uw reservering niet echt tot 4 Augustus geweest, maar tot 8 April.
Misschien kunt u de KLM op die data wijzen, en zeggen dat het waarschijnlijk een fout van hun is.
Er staat volgens mij letterlijk 'Friday 4 August 2023 23:59'. Nu kan het verschil in datum notatie wel anders zijn maar dan blijft het 4 augustus en geen 8 april. Het was anders als er '04-08-2023 23:59' geweest was maar dat staat er niet.
Maar TS vond die datum 4-08-2023 vreemd, dat suggereert dat daar iets niet klopt.
Ik moest mijn tickets bevestigen en betalen uiterlijk 04-08-2023 (raar maar waar).

Wat er waarom raar was is echter onduidelijk.
Vandaar mijn suggestie om een tijdlijn op te stellen van de handelingen, en tevens wat er gedaan is in die tijdlijn.

Moneyman
Berichten: 30152
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: KLM annuleert eenzijdig

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ruud.A schreef:
12 apr 2023 12:09
Maar TS vond die datum 4-08-2023 vreemd, dat suggereert dat daar iets niet klopt.
Ik moest mijn tickets bevestigen en betalen uiterlijk 04-08-2023 (raar maar waar).

Wat er waarom raar was is echter onduidelijk.
De betalingstermijn van 7/8 maanden bijvoorbeeld... de suggestie dat er 8 april zou moeten worden gelezen is (gezien het gegeven citaat) onzinnig.
Ruud.A schreef:
12 apr 2023 12:09
Vandaar mijn suggestie om een tijdlijn op te stellen van de handelingen, en tevens wat er gedaan is in die tijdlijn.
Alles wat je qua data moet weten om de vraag van TS te kunnen beantwoorden, is al door TS ingebracht. Wat heb je volgens jou nog meer nodig dan?

@TS: waar heb je die tickets gekocht? Wat dat KLM? Ik zou ze aansprakelijk stellen een termijn geven om alsnog te bevestigen dat de overeenkomst wordt nagekomen. Als ze dat weigeren, kan je nieuwe tickets kopen en het prijsverschil op hen verhalen.

alfatrion
Berichten: 21920
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: KLM annuleert eenzijdig

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ruud.A schreef:
11 apr 2023 20:17
Ik vind die mix van Engels en Nederlands wat vreemd.
Dat komt gewoon door software. De mail is in het Nederlands en het datumformaat (EEEE d-MMMM-yyyy) ook, alleen het onderliggende systeem werkt met de Engelse taal. Hoe dan ook: als er per abuis 4 augustus 2023 wordt gecommuniceerd, dan is KLM daaraan geboden.

Plaats reactie