Geboekte vlucht bleek niet te bestaan

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Lijn10
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jul 2023 18:32

Geboekte vlucht bleek niet te bestaan

Ongelezen bericht door Lijn10 »

Vorig jaar heb ik een retourticket van Amsterdam naar Saba (N.A.) geboekt bij de KLM. De vlucht werd uitgevoerd door AirFrance. Ik vloog van A’dam naar Parijs en van daaruit naar St. Maarten alwaar ik moest overstappen op een toestel van Winair dat me naar Saba zou brengen.
Een paar dagen vóór de terugreis kwam ik er bij toeval achter dat er op de dag dat ik zou vertrekken geen vlucht was van Saba naar St. Maarten. Bij navraag op de luchthaven bleek dit te kloppen. Het AirFrance nummer op mijn ticket was bij hen niet bekend. Er ging vanaf dat moment nog één vlucht naar St. Maarten, maar die was al volgeboekt.
De enige manier om mijn vlucht vanaf St. Maarten te kunnen halen was om de volgende ochtend met de Ferry naar St. Maarten te gaan. Ik moest ook een paar nachten air B&B boeken omdat mijn vlucht naar Amsterdam pas een paar dagen later zou vertrekken.
Bij thuiskomst in Nederland heb ik meteen een klacht ingediend (11 mei 2022) bij de KLM. Dit kon alleen online. Vervolgens hoorde ik niets meer tot ik in oktober een bericht kreeg dat mijn dossier was gesloten (!). Met veel moeite hebben we het dossier weer geopend gekregen. Men bleek slechts bereid het ticket van Saba naar St. Maarten dat ik niet had kunnen gebruiken, te vergoeden. De overige schade wil men niet betalen. Ik vind dit onaanvaardbaar, maar blijkbaar kan ik nergens mijn recht halen. De KLM is namelijk niet aangesloten bij de branche-organisatie voor vervoer.

NeoDutchio
Berichten: 12345
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Geboekte vlucht bleek niet te bestaan

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Waarom heeft u niet ter plekke contact opgenomen met KLM? Zij waren namelijk verantwoordelijk voor de reis. Achteraf is het lastig aantonen dat u dagen eerder moest vertrekken en extra overnachtingen moest boeken. KLM had dit moeten regelen. Het zal inderdaad lastig zijn om achter niet overlegde kosten vergoed te krijgen.

BL2
Berichten: 4861
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Geboekte vlucht bleek niet te bestaan

Ongelezen bericht door BL2 »

Vaak zijn vervoersmaatschappijen uitgesloten van gevolgschade achteraf. U had als reiziger natuurlijk meteen de KLM moeten inlichten, zodat zij een passende oplossing konden aanbieden.
Ga je zelf allerlei zaken regelen, dan moet je in de regel ook zelf betalen.
Dit is in Nederland bv ook bij stremmingen in het treinvervoer.

alfatrion
Berichten: 21927
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geboekte vlucht bleek niet te bestaan

Ongelezen bericht door alfatrion »

U kunt op grond van verordening (EG) nr. 261/2004 een vergoeding krijgen van € 600. Dekt dit de kosten?

Seinhuis
Berichten: 2379
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Geboekte vlucht bleek niet te bestaan

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Unieke situatie, wat dit lastig maakt.
U had beter ter plaatse contact op kunnen nemen met KLM.

Neem contact op met uw rechtsbijstandverzekering, of een claim bureau gespecialiseerd in luchtvaart.
Hopelijk kunnen hun iets voor u betekenen.

WeerIemandanders
Berichten: 287
Lid geworden op: 09 mei 2023 14:01

Re: Geboekte vlucht bleek niet te bestaan

Ongelezen bericht door WeerIemandanders »

Of die vergoeding komt is nog afwachten. Er zijn wel een paar “onvoorziene” omstandigheden die kunnen zorgen dat je het recht weer niet hebt.
Weersomstandigheden. Politieke instabiliteit, beveiligingsproblemen, stakingen.

Het is (als ik zo Google) een vlucht die toch elke dag wel 1 of 2 keer gaat. Dat deze meerdere dagen niet vliegt dan lijkt mij er meer aan de hand geweest.

Is er een reden opgegeven dat deze die dagen niet vloog?

Len123
Berichten: 52
Lid geworden op: 09 nov 2013 08:28

Re: Geboekte vlucht bleek niet te bestaan

Ongelezen bericht door Len123 »

Wat zou het toch prettig zijn als reizigers zich eens VOOR vertrek beter zouden verdiepen in "als er iets fout gaat". Ik ga er zomaar vanuit, als oud KLM medewerker, dat de vlucht van Winair op een gegeven moment een status van "NO" (not operating) of UN (unable to book, flight does not excist) heeft gekregen. En dan is het aan de KLM medewerker hier actie op te ondernemen.
Aangezien bijna iedereen tegenwoordig zelf zijn vluchten boekt en niet meer via de vertrouwde agent moet je wel weten welke info je in je boeking zet zodat een airline, in dit geval dus KLM, contact kan opnemen met de betrokkene(n)
Ik denk nu (zomaar) dat die in formatie heeft ontbroken en ja, dan het=b je een probleem.
Even als extra tip voor de toekomst, zet ook ALTIJD een lokaal telefoonnummer, van je accommodatie, in de boeking.
Voor nu, geschillencommissie inschakelen, als dat nog kan natuurlijk is wel al een jaar geleden.

Lijn10
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jul 2023 18:32

Re: Geboekte vlucht bleek niet te bestaan

Ongelezen bericht door Lijn10 »

NeoDutchio schreef:
24 jul 2023 10:05
Waarom heeft u niet ter plekke contact opgenomen met KLM? Zij waren namelijk verantwoordelijk voor de reis. Achteraf is het lastig aantonen dat u dagen eerder moest vertrekken en extra overnachtingen moest boeken. KLM had dit moeten regelen. Het zal inderdaad lastig zijn om achter niet overlegde kosten vergoed te krijgen.
Natuurlijk heb ik dat geprobeerd. Op Saba is geen kantoor van de KLM - ik vloog trouwens met AirFrance en die waren ook niet te bereiken. De luchthaven herkende het vluchtnummer niet, want het was een AF nummer. Pas op de dag van vertrek, toen ik dus al niet meer op Saba was, kreeg ik het nummer van de Winair vlucht die ik had moeten nemen, maar die niet bestond.
Ik moest direct een beslissing nemen om ander vervoer en overnachting te regelen, want de laatste mogelijkheid om van het eiland af te komen was de volgende ochtend. Anders had ik mijn vlucht naar Europa gemist en was de schade veel groter geworden.

Lijn10
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jul 2023 18:32

Re: Geboekte vlucht bleek niet te bestaan

Ongelezen bericht door Lijn10 »

Len123 schreef:
24 jul 2023 14:28
Wat zou het toch prettig zijn als reizigers zich eens VOOR vertrek beter zouden verdiepen in "als er iets fout gaat". Ik ga er zomaar vanuit, als oud KLM medewerker, dat de vlucht van Winair op een gegeven moment een status van "NO" (not operating) of UN (unable to book, flight does not excist) heeft gekregen. En dan is het aan de KLM medewerker hier actie op te ondernemen.
Aangezien bijna iedereen tegenwoordig zelf zijn vluchten boekt en niet meer via de vertrouwde agent moet je wel weten welke info je in je boeking zet zodat een airline, in dit geval dus KLM, contact kan opnemen met de betrokkene(n)
Ik denk nu (zomaar) dat die in formatie heeft ontbroken en ja, dan het=b je een probleem.
Even als extra tip voor de toekomst, zet ook ALTIJD een lokaal telefoonnummer, van je accommodatie, in de boeking.
Voor nu, geschillencommissie inschakelen, als dat nog kan natuurlijk is wel al een jaar geleden.
Bij de boeking heb ik mijn o6 nummer gegeven. Toen ik een paar dagen voor mijn vertrek van Saba informeerde of mijn vlucht wel zou vertrekken, heb ik de medewerker van de (piepkleine) luchthaven op Saba verteld waar ik logeerde. Op Saba kent iedereen elkaar, dus mijn bereikbaarheid was geen enkel probleem. Bovendien heb ik, toen ik erachter kwam dat de vlucht niet bestond, geappt naar de KLM. Mij werd toen om mijn boekingsnummer gevraagd en daarna hoorde ik niets meer. Het was dus niet zo dat ik onvindbaar was voor de KLM...
Over welke geschillencommissie heeft u het trouwens? Er is een geschillencommissie voor vervoer, maar daar is de KLM geen lid van.

NeoDutchio
Berichten: 12345
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Geboekte vlucht bleek niet te bestaan

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Lijn10 schreef:
29 jul 2023 16:56
NeoDutchio schreef:
24 jul 2023 10:05
Waarom heeft u niet ter plekke contact opgenomen met KLM? Zij waren namelijk verantwoordelijk voor de reis. Achteraf is het lastig aantonen dat u dagen eerder moest vertrekken en extra overnachtingen moest boeken. KLM had dit moeten regelen. Het zal inderdaad lastig zijn om achter niet overlegde kosten vergoed te krijgen.
Natuurlijk heb ik dat geprobeerd. Op Saba is geen kantoor van de KLM - ik vloog trouwens met AirFrance en die waren ook niet te bereiken. De luchthaven herkende het vluchtnummer niet, want het was een AF nummer. Pas op de dag van vertrek, toen ik dus al niet meer op Saba was, kreeg ik het nummer van de Winair vlucht die ik had moeten nemen, maar die niet bestond.
Ik moest direct een beslissing nemen om ander vervoer en overnachting te regelen, want de laatste mogelijkheid om van het eiland af te komen was de volgende ochtend. Anders had ik mijn vlucht naar Europa gemist en was de schade veel groter geworden.
U wist een paar dagen van te voren al dat de vlucht niet bestond, dus op dat moment had u al contact op kunnen nemen met het bedrijf waar u geboekt had, dus KLM. Dus niet naar een kantoor zoeken die er niet is, niet naar de maatschappij die vloog en niet pas op het moment dat u zou vliegen.

Lijn10
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jul 2023 18:32

Re: Geboekte vlucht bleek niet te bestaan

Ongelezen bericht door Lijn10 »

NeoDutchio schreef:
29 jul 2023 17:29
Lijn10 schreef:
29 jul 2023 16:56
NeoDutchio schreef:
24 jul 2023 10:05
Waarom heeft u niet ter plekke contact opgenomen met KLM? Zij waren namelijk verantwoordelijk voor de reis. Achteraf is het lastig aantonen dat u dagen eerder moest vertrekken en extra overnachtingen moest boeken. KLM had dit moeten regelen. Het zal inderdaad lastig zijn om achter niet overlegde kosten vergoed te krijgen.
Natuurlijk heb ik dat geprobeerd. Op Saba is geen kantoor van de KLM - ik vloog trouwens met AirFrance en die waren ook niet te bereiken. De luchthaven herkende het vluchtnummer niet, want het was een AF nummer. Pas op de dag van vertrek, toen ik dus al niet meer op Saba was, kreeg ik het nummer van de Winair vlucht die ik had moeten nemen, maar die niet bestond.
Ik moest direct een beslissing nemen om ander vervoer en overnachting te regelen, want de laatste mogelijkheid om van het eiland af te komen was de volgende ochtend. Anders had ik mijn vlucht naar Europa gemist en was de schade veel groter geworden.
U wist een paar dagen van te voren al dat de vlucht niet bestond, dus op dat moment had u al contact op kunnen nemen met het bedrijf waar u geboekt had, dus KLM. Dus niet naar een kantoor zoeken die er niet is, niet naar de maatschappij die vloog en niet pas op het moment dat u zou vliegen.
Misschien ben ik niet duidelijk genoeg geweest, maar op het moment dat ik er achter kwam dat de vlucht niet zou gaan, dus drie dagen voor de geplande datum, hebben ik en mijn gastheer van alles geprobeerd om de KLM en AF te pakken te krijgen, hetgeen niet lukte. Als ik het had laten lopen, was ik niet meer op tijd van het eiland af gekomen om mijn vlucht naar Nederland te halen. Ik moest dus wel dezelfde avond nog de beslissing nemen om de volgende ochtend met de ferry te gaan. Als ik was blijven afwachten had ik mijn hele vlucht gemist.

Plaats reactie