Djoser, leugens, bedrog en misstanden in de reiswereld

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
martinlansink
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 feb 2012 12:30

Djoser, leugens, bedrog en misstanden in de reiswereld

Ongelezen bericht door martinlansink »

Begin augustus 2023 heb ik een groepsreis geboekt bij Djoser voor oktober 2023 naar Ecuador.
Vooraf heb ik contact met Djoser gehad via whatsapp. Voor mij was het essentieel dat, om te boeken, de reis ook daadwerkelijk zal doorgaan. Djoser vertelde mij dat, als ik de reis zou boeken, de reis gegarandeerd zal doorgaan omdat dan het benodigde aantal deelnemers is bereikt. Na mijn boeking werd ook op hun website deze groepsreis ook omgezet naar “gegarandeerd vertrek”.
Drie weken voor mijn vertrek ontving ik echter een email van Djoser dat mijn reis was gecanceld. Als reden werd opgegeven dat er niet voldoende deelnemers waren.
In deze email stond niet eens een excuus…

Omdat ik een “beetje” kwaad was, heb ik wat onderzoek gedaan.
Daarbij kwam ik diverse negatieve reviews tegen over Djoser van meneer of mevrouw “Van de Veluwe”. Zij bleken dezelfde reis te hebben geboekt als ik, maar te hebben moeten cancelen. Daarbij heeft Djoser hen het volledige bedrag van de reis, in hun geval ruim 7000 euro, in rekening gebracht. Door deze opzegging kwam de groepsreis waarmee ik zou reizen onder het minimum aantal vereiste deelnemers, en kon Djoser dus mijn reis cancelen.

De winstmarges in de reiswereld zijn laag.
In plaats van dat Djoser een (deel van) de annuleringskosten die zij heeft ontvangen van “van de Veluwe”, ruim 7000 euro, besteedt om de groepsreis voor de rest van de groep toch door te laten gaan, levert het Djoser meer geld op om deze 7000 euro in eigen zak te steken en de rest van de groep te cancelen en hun geld terug te storten (waar ik trouwens nog steeds op wacht).
Dat is 7000 euro winst, zonder enige kosten te hoeven te maken, en meer als dat Djoser zou verdienen met het uitvoeren van de reis (ook voor een volledige groep).

Dat mensen hard werken voor hun reis, kosten maken ter voorbereiding van de reis, hun vakantie opnemen etc., kan Djoser niets schelen. Zij hebben immers hun geld binnen.

De kreet “gegarandeerd vertrek” betekend niets.
Het is een holle reclamezin die Djoser moet veranderen in “Gegarandeerd vertrek tenzij Djoser meer geld verdient met het cancelen van uw reis”.

Is dit een eerlijke manier van zaken doen?
Een reisorganisatie als Djoser hoort haar inkomsten te verdienen met het verzorgen van groepsreizen, en niet haar winst te optimaliseren met het cancelen van reizen.

Zijn er meer mensen die dit is overkomen met een groepsreis bij Djoser, of bij andere reisorganisaties?

Is het vermelden van “gegarandeerd vertrek”, met deze uitsluiting, misleiding of bedrog?

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Djoser, leugens, bedrog en misstanden in de reiswereld

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als ik zo het reisadvies lees voor Ecuador in oktober, kan ik mij voorstellen dat die reis gecanceld wordt.

https://www.nederlandwereldwijd.nl/reisadvies/ecuador#

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Djoser, leugens, bedrog en misstanden in de reiswereld

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

In hetverledem al eens met Djoser weg gweest en wilde voor 2024 een nieuwe reis boeken. Heb me aangemeld voor een informatiedag volgende maand. Wat raad u me aan?

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Djoser, leugens, bedrog en misstanden in de reiswereld

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als je een reis boekt, dan zit je daar aan vast. Als je dan wilt annuleren, dan kan dat met passende redenen die horen bij de annuleringsverzekering die je zelf moet afsluiten. Ik zie niet in waarom Djoser geld zou moeten terugbetalen in dat geval.

Wat dan inderdaad wel vreemd is is dat er daarna voor iedereen geannuleerd is. Ja, er zijn te weinig reizenden, maar er is wel betaald voor het minimale aantal.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Djoser, leugens, bedrog en misstanden in de reiswereld

Ongelezen bericht door BL2 »

J. Deltoer schreef:
16 sep 2023 17:05
Heb me aangemeld voor een informatiedag volgende maand. Wat raad u me aan?
Zolang deze informatiedag niet gecanceld wordt zou ik er zeker naar toe gaan. Altijd interessant te vernemen wat voor mooi reizen er nog te maken zijn.

Voor de topicstarter, stop er verder geen tijd en energie in, het leverd absoluut niets op. Boek gewoon zsm elders wat anders.

Of Djoser geen kosten heeft bij annuleren van hun reis, kun je niet over oordelen. Iets gratis organiseren is zeker ook al niet gratis. Ze moeten immers ook veel annuleren en dat zal zeker niet zonder kosten zijn voor Djoser.

WeerIemandanders
Berichten: 287
Lid geworden op: 09 mei 2023 14:01

Re: Djoser, leugens, bedrog en misstanden in de reiswereld

Ongelezen bericht door WeerIemandanders »

Het is er dit jaar nogal gewelddadig met de verkiezingen daar.
Je hebt in augustus geboekt en in september is het blijkbaar aangekondigd in de link van Lady1234 met code geel/oranje.

Mijn vraag is eigenlijk niet alleen of deze reisorganisatie op de hoogte was van de rellen daar maar was u daar ook van op de hoogte? Heeft u een annuleringsverzekering afgesloten? Dat blijft bij dit soort risicolanden altijd handig.

U was blijkbaar tijdens het boeken op de hoogte van het feit dat er bij te weinig reizigers de reis geannuleerd word.
Dat er staat gegarandeerd betekent niet dat reizigers niet meer annuleren. Het betekent enkel dat er op dat moment genoeg boekingen zijn gedaan.

Er heeft iemand blijkbaar toch de informatie gelezen en heeft de reis geannuleerd. Dat is het risico met groepsreizen waar een minimaal of maximaal aantal deelnemers moeten zijn.

Arizonakid
Berichten: 1129
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Djoser, leugens, bedrog en misstanden in de reiswereld

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Gegarandeerde doorgang bij het behalen van voldoende deelnemers, valt er dus iemand af en zak je onder dat aantal gaat de reis niet door.
Verder kan je de meeste reizen goedkoper zelf boeken en mooier inplannen dan reisorganisaties, tenzij je echt graag een groepsreis maakt.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Djoser, leugens, bedrog en misstanden in de reiswereld

Ongelezen bericht door Seinhuis »

NeoDutchio schreef:
16 sep 2023 17:19
Als je een reis boekt, dan zit je daar aan vast. Als je dan wilt annuleren, dan kan dat met passende redenen die horen bij de annuleringsverzekering die je zelf moet afsluiten. Ik zie niet in waarom Djoser geld zou moeten terugbetalen in dat geval.
Misschien omdat Djoser de reis zelf geannuleerd hebt?
Beter lezen....


Hoe dan ook, ik begrijp dat dit vervelend is. Echter ik denk dat er niks aan te doen is.
Als het goed is mag u kiezen voor een andere reis of uw geld terug zodat u elders een reis kunt boeken.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Djoser, leugens, bedrog en misstanden in de reiswereld

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Seinhuis schreef:
17 sep 2023 03:05
NeoDutchio schreef:
16 sep 2023 17:19
Als je een reis boekt, dan zit je daar aan vast. Als je dan wilt annuleren, dan kan dat met passende redenen die horen bij de annuleringsverzekering die je zelf moet afsluiten. Ik zie niet in waarom Djoser geld zou moeten terugbetalen in dat geval.
Misschien omdat Djoser de reis zelf geannuleerd hebt?
Beter lezen....
TS steekt het dat 1 partij geannuleerd heeft en Djoser dat geld in eigen zak gestoken heeft:
martinlansink schreef:
16 sep 2023 16:41
Daarbij kwam ik diverse negatieve reviews tegen over Djoser van meneer of mevrouw “Van de Veluwe”. Zij bleken dezelfde reis te hebben geboekt als ik, maar te hebben moeten cancelen. Daarbij heeft Djoser hen het volledige bedrag van de reis, in hun geval ruim 7000 euro, in rekening gebracht. Door deze opzegging kwam de groepsreis waarmee ik zou reizen onder het minimum aantal vereiste deelnemers, en kon Djoser dus mijn reis cancelen.
Ik probeerde Martin Lansink uit te leggen dat bij een eigen annulering Djoser niet verplicht is om terug te betalen, daar zijn immers annuleringsverzekeringen voor.

Daarna kwam mijn reactie (die u dan weer niet quote: "Wat dan inderdaad wel vreemd is is dat er daarna voor iedereen geannuleerd is. Ja, er zijn te weinig reizenden, maar er is wel betaald voor het minimale aantal."
En dat is een puntje dat wij niet kunnen oplossen. Is het beleid van Djoser dat er echt voldoende deelnemers moeten zijn, of dat er genoeg centen binnen zijn.
Wat Djoser zelf annuleert moeten ze inderdaad gewoon zelf terugbetalen.

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Djoser, leugens, bedrog en misstanden in de reiswereld

Ongelezen bericht door kuklos »

@martinlansink, je doet nogal wat uitspraak waarvoor je te weinig informatie hebt.
martinlansink schreef:
16 sep 2023 16:41
In plaats van dat Djoser een (deel van) de annuleringskosten die zij heeft ontvangen van “van de Veluwe”, ruim 7000 euro, besteedt om de groepsreis voor de rest van de groep toch door te laten gaan, levert het Djoser meer geld op om deze 7000 euro in eigen zak te steken en de rest van de groep te cancelen en hun geld terug te storten (waar ik trouwens nog steeds op wacht).
...
Dat is 7000 euro winst, zonder enige kosten te hoeven te maken, en meer als dat Djoser zou verdienen met het uitvoeren van de reis (ook voor een volledige groep).
...
Dat mensen hard werken voor hun reis, kosten maken ter voorbereiding van de reis, hun vakantie opnemen etc., kan Djoser niets schelen.
...
De kreet “gegarandeerd vertrek” betekend niets.
Het is een holle reclamezin die Djoser moet veranderen in “Gegarandeerd vertrek tenzij Djoser meer geld verdient met het cancelen van uw reis”.
...
Een reisorganisatie als Djoser hoort haar inkomsten te verdienen met het verzorgen van groepsreizen, en niet haar winst te optimaliseren met het cancelen van reizen.
Wat er in de voorwaarden staat van de reis weten we niet, dus we weten niet of annuleren betekent dat Djoser het geld van de geannuleerde reis van die familie niet terug hoeft te betalen. We weten ook niet of de voorwaarden aangeven dat de reis alsnog geannuleerd kan worden als het aantal deelnemers on het minimum zakt.

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Djoser, leugens, bedrog en misstanden in de reiswereld

Ongelezen bericht door witte angora »

martinlansink schreef:
16 sep 2023 16:41
In plaats van dat Djoser een (deel van) de annuleringskosten die zij heeft ontvangen van “van de Veluwe”, ruim 7000 euro, besteedt om de groepsreis voor de rest van de groep toch door te laten gaan, levert het Djoser meer geld op om deze 7000 euro in eigen zak te steken en de rest van de groep te cancelen en hun geld terug te storten (waar ik trouwens nog steeds op wacht).
Dat is 7000 euro winst, zonder enige kosten te hoeven te maken, en meer als dat Djoser zou verdienen met het uitvoeren van de reis (ook voor een volledige groep).
Ik beperk me even tot dit. Kunnen er goede redenen zijn dat de reis niet door kan gaan, ondanks dat Djoser die ruim 7000 euro 'in de zak' houdt? Kan het zijn dat Djoser, door alles te cancelen, daar erg veel kosten voor moet maken? Bijvoorbeeld hotels die afgezegd moeten worden, enzovoorts enzovoorts?
martinlansink schreef:
16 sep 2023 16:41
Is het vermelden van “gegarandeerd vertrek”, met deze uitsluiting, misleiding of bedrog?
Geen van twee. Met leugens heeft het ook niks te maken.

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Djoser, leugens, bedrog en misstanden in de reiswereld

Ongelezen bericht door witte angora »

J. Deltoer schreef:
16 sep 2023 17:05
Heb me aangemeld voor een informatiedag volgende maand. Wat raad u me aan?
Zo snel mogelijk een annuleringsverzekering afsluiten voor die dag. :wink:

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Djoser, leugens, bedrog en misstanden in de reiswereld

Ongelezen bericht door geengast »

7000,- in de zak gestopt? U vergeet dan de tickets normaal 100% kosten hebben bij annulering. Ook hotels vragen -eenmaal bevestigde reserveringen- kosten voor hun annulering. Er blijft dan dus te weinig over om als groepsreis uit te voeren. Om dit leugens, bedrog en misstanden te noemen gaat wel erg ver!

Methusalah
Berichten: 1174
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Djoser, leugens, bedrog en misstanden in de reiswereld

Ongelezen bericht door Methusalah »

Seinhuis schreef:
17 sep 2023 03:05
NeoDutchio schreef:
16 sep 2023 17:19
Als je een reis boekt, dan zit je daar aan vast. Als je dan wilt annuleren, dan kan dat met passende redenen die horen bij de annuleringsverzekering die je zelf moet afsluiten. Ik zie niet in waarom Djoser geld zou moeten terugbetalen in dat geval.
Misschien omdat Djoser de reis zelf geannuleerd hebt?
Beter lezen....


Hoe dan ook, ik begrijp dat dit vervelend is. Echter ik denk dat er niks aan te doen is.
Als het goed is mag u kiezen voor een andere reis of uw geld terug zodat u elders een reis kunt boeken.

En waarom? Waarschijnlijk omdat meerdere mensen het negatieve reisadvies hebben gelezen en dus hun reis hebben geannuleerd met als gevolg dat er dus te weinig deelnemers zijn. Dat lijkt mij niet heel ver gezocht.

Aygulf
Berichten: 379
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: Djoser, leugens, bedrog en misstanden in de reiswereld

Ongelezen bericht door Aygulf »

Seinhuis schreef:
17 sep 2023 03:05
NeoDutchio schreef:
16 sep 2023 17:19
Als je een reis boekt, dan zit je daar aan vast. Als je dan wilt annuleren, dan kan dat met passende redenen die horen bij de annuleringsverzekering die je zelf moet afsluiten. Ik zie niet in waarom Djoser geld zou moeten terugbetalen in dat geval.
Misschien omdat Djoser de reis zelf geannuleerd hebt?
Beter lezen....


Hoe dan ook, ik begrijp dat dit vervelend is. Echter ik denk dat er niks aan te doen is.
Als het goed is mag u kiezen voor een andere reis of uw geld terug zodat u elders een reis kunt boeken.
Als ik het bericht van TS goed (!) gelezen heb dan heeft een (voor iedereen onbekende) klant van Djoser zijn reis zelf geannuleerd en als diegene geen annuleringsverzekering had of geen geldige reden dan is deze onbekende (!) inderdaad zijn geld kwijt. Door deze annulering is de groepsreis door te weinig deelnemers komen te vervallen en zal Djoser deze deelnemers terugbetalen. TS windt zich op omdat hij vindt dat de reis toch door moet gaan omdat degene die afgehaakt heeft betaald heeft. Maar daar gaat TS helemaal niet over. Te weinig deelnemers zijn te weinig deelnemers en dat stond ook in de voorwaarden. Dat iemand daardoor boos of teleurgesteld is is begrijpelijk maar zijn slechts emoties en geen rechtsgeldige redenen om een reisorganisatie te dwingen om een reis door te laten gaan. En dan inderdaad nog de link waar Lady mee kwam: het lijkt mij onder deze omstandigheden sowieso zeer onverstandig om naar dit land te gaan. Begin augustus konden noch de deelnemers noch de reisorganisator deze ontwikkelingen voorspellen. Dus teleurstelling wegslikken, z.s.m. geld terugontvangen en blij zijn aan deze onheilsreis ontsnapt te zijn.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Djoser, leugens, bedrog en misstanden in de reiswereld

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Aygulf schreef:
18 sep 2023 18:44
TS windt zich op omdat hij vindt dat de reis toch door moet gaan omdat degene die afgehaakt heeft betaald heeft. Maar daar gaat TS helemaal niet over.
Dat zal (zeker omdat Djoser deze specifieke situatie zelfs op de site heeft opgenomen) maar ik snap TS zijn denkwijze heel goed.

Bv:
10 man betalen 7000 pp
Djoser voert de reis dus uit voor de ontvangen 70.000 (kosten en winst).

1 iemand annuleert maar krijgt geen geld terug.
Djoser heeft nog steeds 70.000 euro om de reis mee uit te voeren, maar nu voor 9 personen. Waarom dan annuleren?

Maar goed... er zullen meer aspecten meetellen dan alleen de kosten.

Plaats reactie