Cheaptickets geeft geen refund als ik tickets annuleer

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Sjook
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jul 2023 12:20

Cheaptickets geeft geen refund als ik tickets annuleer

Ongelezen bericht door Sjook »

In april zouden we via San Francisco naar Brisbane vliegen. Door een fout onzerzijds hadden we geen ESTA aangevraagd voor de overstap. Door een storing op de ESTA website was het niet mogelijk om snel alsnog een aanvraag te doen. We misten daardoor onze vlucht en ook de dag erna zouden we de vlucht missen vanwege het niet hebben van een ESTA. Door de beperkte mogelijkheden om met Cheaptickets te communiceren wisten we niet of, als we alleen een enkele reis zouden boeken, ons retourticket 5 weken later nog geldig was. Omdat we enkele dagen later in Brisbane bij een bruiloft verwacht werden, hebben we helemaal nieuwe tickets geboekt. Een week later was het eindelijk gelukt om via de chatbox van Cheaptickets de daar geboekte retourtickets te annuleren. Dat was 4 weken voordat de vlucht zou plaatsvinden. Herhaaldelijk werd gemeld dat we geen geld terug zouden krijgen zoals in de (zeer onduidelijke) ticketvoorwaarden vermeld.
Ik vind het vreemd dat tickets die 4 weken voor aanvang van de vlucht geannuleerd worden niet terugbetaald worden. De kans is groot dat ze alsnog verkocht worden.
Het voelt alsof je een niet uitgepakt artikel terug brengt naar de winkel en geen geld terug krijgt maar het artikel daarna wel weer in de winkel neergezet wordt om opnieuw te verkopen.
Is hier voor reisagenten en airlines geen wereld te winnen als ze hun klanten een redelijke vergoeding zouden geven voor een geannuleerd ticket dat nog verkoopbaar is?

Seinhuis
Berichten: 2378
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Cheaptickets geeft geen refund als ik tickets annuleer

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Sjook schreef:
04 jul 2023 15:52
Het voelt alsof je een niet uitgepakt artikel terug brengt naar de winkel en geen geld terug krijgt maar het artikel daarna wel weer in de winkel neergezet wordt om opnieuw te verkopen.
Wettelijk gezien hoeft een winkel (in de winkelstraat) een retour niet aan te nemen. Uit service is het bij de meeste winkels mogelijk om te ruilen, cadeaubon te krijgen of geld terug.
Echter, als er bij de kassa een bord hangt "ruilen toegestaan binnen 7 dagen" of "niet tevreden, binnen 14 dagen geld terug" dan moet de winkel hieraan houden.


Ik denk dat dit voor deze situatie ook geldt . U hebt een overeenkomst gesloten en alle partijen dienen aan alle afspraken te houden.
Indien u een duurde ticket gekocht hebt met service om te annuleren dan mag dit, met de voorwaarden welke met cheaptickets zijn afgesproken.

Daarnaast, bij een no-show op de heenreis gaan de meeste luchtvaartmaatschappijen vanuit dat u op de terugweg ook niet verschijnt.

Advies; Indien u een duurdere ticket gekocht hebt met de mogelijkheid om te annuleren neem dan contact op met uw rechtsbijstandverzekering of een advocaat.
Indien u de goedkoopste ticket gekocht hebt (zonder mogelijkheid om te annuleren) dan ben u uw geld kwijt.

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Cheaptickets geeft geen refund als ik tickets annuleer

Ongelezen bericht door Dirkie »

Sjook schreef:
04 jul 2023 15:52
... Lang verhaal ... Herhaaldelijk werd gemeld dat we geen geld terug zouden krijgen zoals in de (zeer onduidelijke) ticketvoorwaarden vermeld.
Ik neem aan dat de tekst tussen haakjes Uw eigen toevoeging is op wat CheapTickets u gemeld heeft. Het was/is dus vrij duidelijk gemaakt dat U geen geld terug zult krijgen.
Ik vind het vreemd dat tickets die 4 weken voor aanvang van de vlucht geannuleerd worden niet terugbetaald worden. De kans is groot dat ze alsnog verkocht worden.
Ik vind dat niet vreemd. U koop tickets bij een site die CheapTickets heeft en dat is omdat ze U de goedkoopste tickets aanbieden. Deze zijn zo goedkoop omdat ze NonRefundable zijn. En U weet ook niet zeker of ze nog verkocht kunnen worden
Het voelt alsof je een niet uitgepakt artikel terug brengt naar de winkel en geen geld terug krijgt maar het artikel daarna wel weer in de winkel neergezet wordt om opnieuw te verkopen.
Het retour brengen van een artikel in een stenen winkel is geen recht maar coulance van de winkel. U hebt het product immers in de winkel kunnen boordelen.
Is hier voor reisagenten en airlines geen wereld te winnen als ze hun klanten een redelijke vergoeding zouden geven voor een geannuleerd ticket dat nog verkoopbaar is?
Het antwoord daarop is simpelweg nee. Het maakt onderdeel uit van het verdienmodel van de airlines. Het is namelijk niet zeker dat de tickets nog verkocht kunnen worden. En als ze wel verkocht worden dan is het gewoon winst voor de airline.

En nog even een losse gedachte van mijn kant. Door zelf online tickets te gaan kopen bent U in feite reisburo aan het spelen. Het wordt dan ook van U verwacht dat U de regels van het spel kent. Als dat niet zo is, dan is mijn advies om naar een echt reisburo te gaan en daar de tickets kopen. U betaald dan een wel een bijdrage aan het reisburo en in ruil daarvoor kunnen zij U precies vertellen welke tickets U tegen welke voorwaarden kunt kopen. En voor de kosten hoeft U het niet te laten want U heeft nu ook een bijdrage aan Cheaptickets betaald terwijl U het werk heeft gedaan. Dat lijkt me pas oneerlijk :D

En nog een los advies. Gebruik de site van Cheaptickets om te zoeken naar goedkope tickets. En ga dan eens kijken op de site van de airline. Het zal niet de eerste keer zijn dat de tickets daar goedkoper zijn met duidelijke voorwaarden. En ik schrijf dit uit eigen ervaring :D

Plaats reactie