Toestel maakt van sms een mms

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Toestel maakt van sms een mms

Ongelezen bericht door gezondheid »

Wanneer ik een lange sms opmaak dan gaat de Galaxy a36 de sms converteren naar mms. Heb contact gehad met Samsung en zegt dit:

Goedemiddag Roland, welkom op WhatsApp. Goed dat je een bericht stuurt hierover, ik help je graag verder. Geen nood, laten we kijken hoe we dit kunnen oplossen. Ik heb dit even opgezocht en kom deze stappen tegen:
-Ga naar de instellingen.
-Ga naar "Verbindingen".
-Ga naar "Mobiele netwerken".
Ga naar "Namen toegangspunten".
-Ga naar "Toevoegen".
-Haal de huidige MMS instellingen weg en laat deze velden leeg. Voer ze uit en laat me weten wat de uitkomst is. ^Char

Dit werkt niet en gebeld met mijn provider. Zij zeggen exact hetzelfde. Hij blijft dan converteren naar MMS.


Weet iemand hoe je dat kunt uitschakelen?

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Toestel maakt van sms een mms

Ongelezen bericht door 16again »

Uitschakelen door korter van stof te zijn. SMS is max 160 karakters

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Toestel maakt van sms een mms

Ongelezen bericht door Methusalah »

16again schreef:
28 sep 2023 10:59
Uitschakelen door korter van stof te zijn. SMS is max 160 karakters

Maar als je langer dan dat schrijft dan hoort hij er gewoon meerdere sms berichten van te maken, niet een multimedia bericht (mms = multimedia message service) wat alleen voor multimedia is zoals afbeeldingen en filmpjes.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Toestel maakt van sms een mms

Ongelezen bericht door Lowieze »

Het is een specifieke kwaal van de Galaxy, echt een definitieve oplossing is er nog niet.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Toestel maakt van sms een mms

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
28 sep 2023 10:59
Uitschakelen door korter van stof te zijn. SMS is max 160 karakters
Inderdaad. En het gebruik van leestekens en smileys perkt het aantal karakter enorm in (zie hier). Feitelijk is er geen sprake van maximaal 160 karakters, maar van maximaal 140 bytes.
Een sms-bericht kan maximaal 140 bytes groot zijn. Hierin passen 160 tekens van 7 bits, 140 tekens van 8 bits, of 70 tekens van 16 bits voor talen zoals Chinees, Japans of Koreaans wanneer deze gecodeerd worden volgens de UTF-16-codering. (Zie ook Unicode.) Buiten de 140 bytes vallen de routeringsgegevens zoals afzender, prioriteit en bestemming. Er bestaan methoden om meerdere berichten te combineren voor het versturen van langere berichten. De gebruikers dienen echter per bericht van 140 bytes te betalen.

Bij het versturen van meerdere berichten worden extra data gebruikt om aan te geven dat het om een 'multi-part'-bericht gaat. Hiervoor worden 7 bytes (of acht 7 bitstekens) van elk bericht gebruikt. Bij het versturen van een bericht dat uit twee sms-berichten bestaat, kunnen niet 320 (= 2 × 160) maar 304 (= 2 × (160-8)) tekens worden verzonden.

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Toestel maakt van sms een mms

Ongelezen bericht door Methusalah »

Moneyman schreef:
28 sep 2023 11:44
16again schreef:
28 sep 2023 10:59
Uitschakelen door korter van stof te zijn. SMS is max 160 karakters
Inderdaad. En het gebruik van leestekens en smileys perkt het aantal karakter enorm in (zie hier). Feitelijk is er geen sprake van maximaal 160 karakters, maar van maximaal 140 bytes.
Een sms-bericht kan maximaal 140 bytes groot zijn. Hierin passen 160 tekens van 7 bits, 140 tekens van 8 bits, of 70 tekens van 16 bits voor talen zoals Chinees, Japans of Koreaans wanneer deze gecodeerd worden volgens de UTF-16-codering. (Zie ook Unicode.) Buiten de 140 bytes vallen de routeringsgegevens zoals afzender, prioriteit en bestemming. Er bestaan methoden om meerdere berichten te combineren voor het versturen van langere berichten. De gebruikers dienen echter per bericht van 140 bytes te betalen.

Bij het versturen van meerdere berichten worden extra data gebruikt om aan te geven dat het om een 'multi-part'-bericht gaat. Hiervoor worden 7 bytes (of acht 7 bitstekens) van elk bericht gebruikt. Bij het versturen van een bericht dat uit twee sms-berichten bestaat, kunnen niet 320 (= 2 × 160) maar 304 (= 2 × (160-8)) tekens worden verzonden.

Een multipart bericht is heel wat anders dan een MMS. Het enige wat het een MMS zou kunnen maken is de aanwezigheid van text, afbeeldingen, audio en video clips oftewel iets anders dan gewoon plain text. Ik heb verstuur zo vaak langere sms berichten, daar wordt nooit een MMS van gemaakt.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Toestel maakt van sms een mms

Ongelezen bericht door Moneyman »

Methusalah schreef:
28 sep 2023 12:51
Een multipart bericht is heel wat anders dan een MMS. Het enige wat het een MMS zou kunnen maken is de aanwezigheid van text, afbeeldingen, audio en video clips oftewel iets anders dan gewoon plain text. Ik heb verstuur zo vaak langere sms berichten, daar wordt nooit een MMS van gemaakt.
Klopt. Gelukkig schreef ik dat ook niet...

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Toestel maakt van sms een mms

Ongelezen bericht door Dirkie »

gezondheid schreef:
28 sep 2023 10:37
Wanneer ik een lange sms opmaak dan gaat de Galaxy a36 de sms converteren naar mms. Heb contact gehad met Samsung en zegt dit:

Goedemiddag Roland, welkom op WhatsApp.
Weet iemand hoe je dat kunt uitschakelen?
Ik niet maar als je lange berichten hebt dan zou je kunnen overwegen om WhatsApp te gebruiken. Het staat al op je telefoon blijkbaar.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Toestel maakt van sms een mms

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ga naar de app 'berichten'. Klikt op jouw profiel en ga vervolgens naar 'instellingen voor berichten'. Onder 'geavanceerde instellingen' zouden ook instellingen voor MMS moeten staan. Bij mij zijn die niet mogelijk, omdat KPN dat uit heeft geschakeld, dus ik kan niet verder kijken.

Ik heb overigens niet die telefoon, maar wel een Android, dus het zou identiek moeten zijn.

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Toestel maakt van sms een mms

Ongelezen bericht door Methusalah »

Moneyman schreef:
28 sep 2023 13:29
Methusalah schreef:
28 sep 2023 12:51
Een multipart bericht is heel wat anders dan een MMS. Het enige wat het een MMS zou kunnen maken is de aanwezigheid van text, afbeeldingen, audio en video clips oftewel iets anders dan gewoon plain text. Ik heb verstuur zo vaak langere sms berichten, daar wordt nooit een MMS van gemaakt.
Klopt. Gelukkig schreef ik dat ook niet...

Dan ligt het aan mij want ik snap niet waarom iedereen over de lengte begint van bericht aangezien dat niets met het probleem te maken heeft. Dit maakt het erg verwarrend voor de vraagsteller.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Toestel maakt van sms een mms

Ongelezen bericht door Moneyman »

Methusalah schreef:
28 sep 2023 14:57
Dan ligt het aan mij want ik snap niet waarom iedereen over de lengte begint van bericht aangezien dat niets met het probleem te maken heeft. Dit maakt het erg verwarrend voor de vraagsteller.
Dan zou ik de openingspost nog eens lezen...
gezondheid schreef:
28 sep 2023 10:37
Wanneer ik een lange sms opmaak...

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Toestel maakt van sms een mms

Ongelezen bericht door rwolters »

Moneyman schreef:
28 sep 2023 11:44
16again schreef:
28 sep 2023 10:59
Uitschakelen door korter van stof te zijn. SMS is max 160 karakters
Inderdaad. En het gebruik van leestekens en smileys perkt het aantal karakter enorm in (zie hier). Feitelijk is er geen sprake van maximaal 160 karakters, maar van maximaal 140 bytes.
Een sms-bericht kan maximaal 140 bytes groot zijn. Hierin passen 160 tekens van 7 bits, 140 tekens van 8 bits, of 70 tekens van 16 bits voor talen zoals Chinees, Japans of Koreaans wanneer deze gecodeerd worden volgens de UTF-16-codering. (Zie ook Unicode.) Buiten de 140 bytes vallen de routeringsgegevens zoals afzender, prioriteit en bestemming. Er bestaan methoden om meerdere berichten te combineren voor het versturen van langere berichten. De gebruikers dienen echter per bericht van 140 bytes te betalen.

[off topic] Fun fact: die 140 bytes bleven over van een blok van 256 bytes, wat een vrij gebruikelijk eenheid is in SS7 netwerken waardoor je minimale impact had op het signalling network. Men had ook kunnen kiezen voor grotere blokken waardoor de hoeveelheid tekst veel groter werd (de overhead zou daardoor niet veel groter worden), maar in de tijd dat SMS werd ontwikkeld vond men blokken van 256 octets blijkbaar groot genoeg.

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Toestel maakt van sms een mms

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Volgens wikipedia is de mms optie jaren geleden al uitgefaseerd en wordt door de providers ook niet meer ondersteund.
Als ik bij de instellingen van mijn Samsung kijk lees ik dat de mms functie niet meer door de provider ondersteunt wordt, standaard uit staat en ook niet aan te zetten is.
Kan het niet zo zijn dat de te lange sms tekst in delen wordt opgesplitst waardoor de ontvanger meerdere sms berichten ontvangt want dat zou ook nog kunnen.
Net even proefondervindelijk een lange sms naar mijn eigen 06 nummer gestuurd met een overdaad aan emoticons en dan zie ik ook dat het aantal sms berichten toeneemt en ook in delen verstuurd wordt.
Als ik de sms terug kijk zie ik één afzender maar ook de inhoud van die twee berichten verdeeld over twee tekstvlakken met een melding dat ik een sms/mms bericht heb ontvangen maar het kan sowieso geen mms bericht zijn want die optie wordt in Nederland niet meer ondersteund en er van uitgaande dat ik de opgedeelde sms heb verstuurt is de eerste optie sms van toepassing en de mms achter de schuine streep niet.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Toestel maakt van sms een mms

Ongelezen bericht door gezondheid »

Samsung zegt nu dit:

Hi, ik neem deze conversatie over van mijn collega. Je zal lekker moeten kunnen sms'n met jou smartphone. Ik help je graag. We zullen proberen de issue op te lossen, met het resetten van de toegangspunten. Ik raad je aan om hier sowieso contact over op te nemen met jouw provider. Ga opeenvolgend naar: Instellingen > Verbindingen > Mobiele netwerken > Namen toegangspunten > Drie puntjes > Standaardinstellingen > Resetten. Laat ons weten of dit je gelukt is. ^Assad

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Toestel maakt van sms een mms

Ongelezen bericht door gezondheid »

Zojuist geprobeerd maar dit werkt ook niet.

Erthanax
Berichten: 9701
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Toestel maakt van sms een mms

Ongelezen bericht door Erthanax »

gezondheid schreef:
29 sep 2023 14:41
Zojuist geprobeerd maar dit werkt ook niet.
Heeft u het eerdere bericht van Ron5300 gelezen?
De mms-dienst bestaat al een paar jaar niet meer en er kan dus helemaal geen mms verzonden worden.
Als uw sms-bericht te lang is, wordt het automatisch gesplitst in twee sms-berichten, dat is alles.

riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Toestel maakt van sms een mms

Ongelezen bericht door riddert »

gezondheid schreef:
29 sep 2023 14:41
Zojuist geprobeerd maar dit werkt ook niet.
Prima dat je hier op het forum een terugkoppeling geeft, maar Assad heeft u toch duidelijk verzocht om contact met hem op te nemen?
Waarom doet u dat niet?

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Toestel maakt van sms een mms

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Het zou wel handig zijn om de provider te noemen want die kan een beperking in de sms verzending hanteren.
Het ligt niet aan de telefoon zelf tenzij u de standaard sms instellingen heeft veranderd.

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Toestel maakt van sms een mms

Ongelezen bericht door Methusalah »

Moneyman schreef:
28 sep 2023 15:08
Methusalah schreef:
28 sep 2023 14:57
Dan ligt het aan mij want ik snap niet waarom iedereen over de lengte begint van bericht aangezien dat niets met het probleem te maken heeft. Dit maakt het erg verwarrend voor de vraagsteller.
Dan zou ik de openingspost nog eens lezen...
gezondheid schreef:
28 sep 2023 10:37
Wanneer ik een lange sms opmaak...

Ja, en als jij de reacties goed had gelezen had je geweten dat het aantal tekens helemaal niets met een MMS te maken heeft. Daar verteld ik je ook dat een multimessage niet hetzelfde is als een MMS.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Toestel maakt van sms een mms

Ongelezen bericht door Lady1234 »

MMS = Multimedia Messaging Service

Plaats reactie