LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] DAB+-radio's

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5512
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

DAB+-radio's

Ongelezen bericht door Radar »

Digitale radio is bezig met een opmars. Het aantal verkochte DAB+ radio’s steeg het afgelopen jaar flink. Langzamerhand vervangt DAB+ de FM.

Tijd voor Radar om vijf gangbare modellen onder de loep te nemen.

Lees meer: http://radar.avrotros.nl/uitzendingen/g ... ab-radios/

Maandag 18 april 2016 in Radar, 20:30 uur op NPO 1

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: DAB+-radio's

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Ik ben benieuwd of en hoe de imperial dabman i200 uit de test komt...

Ietepiet1965
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 apr 2016 20:39

Re: DAB+-radio's

Ongelezen bericht door Ietepiet1965 »

Heb een aantal jaar dab+ in mijn auto ingebouwd alleen de ontvangst is ontzettend slecht of heel beperkt voor een bepaalde regio en of zenders. Als dit binnenkort de standaard word dan moet de ontvangst veel en veel beter worden, de radio zenders die op momenten goed te ontvangen zijn is wel erg goed te noemen, wel niet langs geluidswallen rijden en of in tunnels. Woon zelf net onder Roermond maar kom veel in Nijmegen en in Eindhoven. :oops: :oops:

PFR63
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 apr 2016 21:27

Re: DAB+-radio's

Ongelezen bericht door PFR63 »

Ik heb sinds een paar maanden een MEDION LIFE P85044 WiFi DAB+ Internet Radio, niet in winkels gezien dus op de Medion site gekocht voor € 99,-.
Prima geluidskwaliteit en met: FM, DAB én Internet radio (duizenden zenders) waarvoor hij beschikt over Wifi én een netwerk aansluiting.
Met hooftelefoon én een line-out aansluiting. De line-out gaat naar m'n Hi-fi installatie voor een perfecte weergave.
En met een USB aansluiting, voor afspelen van MP3's vanaf een USB stick.
En met een Aux-ingang, voor aansluiting van MP3-speler of smartphone of tablet.
En met een afstandbediening, én een App op m'n smartphone voor optimaal bedieningsgemak.
En met klok, wekker, uitgebreide toonregeling en meer.
Nergens zag ik zoveel mogelijkheden voor zo weinig geld, ik ben er heel gelukkig mee. Jammer dat dit model niet werd getest.
Werkt alleen niet op batterijen ...

FritsJansen
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 mar 2016 14:07

Re: DAB+-radio's

Ongelezen bericht door FritsJansen »

Ik ben heel bang dat de overheid te snel gaat doordrukken dat FM er uit gaat en iedereen op DAB over moet. DAB is fijn voor autoradio's, maar de kleinste DAB radio is nog altijd vele malen groter én vele malen duurder dan een FM radiootje. Thuis luister ik trouwens bijna niet meer naar FM, maar naar internet of naar radio-signaal dat met de TV-kabel meekomt. Alleen mijn wekkerradio is FM. Verder luister ik vooral naar FM op de fiets, met een radiootje van 20 gram dat €40 gekost heeft (inclusief MP3 speler), en ik zie zo gauw nog geen DAB radio die zo klein en goedkoop is.


Soms wordt ook als argument aangevoerd dat FM zenders honderden kilowatts aan vermogen opslurpen - maar miljoenen radio's doen dat ook. De middengolf werd pas afgeschaft toen geen zinnig mens daar meer naar luisterde, en ik hoop dat hetzelfde geldt voor DAB.

Brainfreeze
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 feb 2011 20:15

Re: DAB+-radio's

Ongelezen bericht door Brainfreeze »

DAB radio is een wassen neus. Het systeem wordt alleen ingevoerd omdat er meer zenders in dezelfde bandbreedte gepropt kunnen worden. Mede om deze reden is er gekozen voor een dusdanig lage bitrate dat de audiokwaliteit zeker niet beter is dan een FM signaal. Het drogargument dat u superaudio aanschaft is dus niet waar.
Een DAB zenderpark gebruikt veel minder energie dan een FM zenderpark, maar daarentegen slurpt het DAB ontvangerpark weer veel meer energie.
Het voordeel ligt dus grotendeels bij de omroepen/zenderbeheerders.
Tevens moet een DAB radio het signaal bufferen. Er hoeft maar iets te gebeuren en de buffer leeg, waardoor de radio overspringt of "hikt".
Lees u even in op een goede site, en u komt tot de conclusie dat u de eurootjes beter in uw zak kunt houden en lekker blijven genieten van uw "superieure" FM...

16again
Berichten: 16145
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: DAB+-radio's

Ongelezen bericht door 16again »

Lag het aan mij, of was de hele test eigenlijk niet meer dan een test van "hoe klinkt het kleine luidsprekertje in het kleine kastje?"

DAB specifieke zaken (geluidskwaliteit tov FM, ontvangst binnenshuis etc) kwamen nauwelijks aan bod.

frans58
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 jan 2016 17:32

Re: DAB+-radio's

Ongelezen bericht door frans58 »

Ik had eigenlijk iets anders verwacht toen ik het onderwerp las in de aankondiging. Had verwacht dat "normale" DAB radio's getest zouden gaan worden. Dus DAB radio's voor ik de huiskamer waar je een paar goede boxen op aan kunt sluiten en waar minimaal 2 maal 60 Watt uit komt of iets
ik die orde van grootte. Niet van die semi-draagbare plastic dingen maar iets wat de plaats in kan nemen van een normale stereo toren.
Als dit de nieuwe radio's zijn, nee dan doe ik niet mee. Vind zo een ding beslist geen opvolger van een goede stereo hifi set.
Blijf wel bij mijn oude apparatuur.

janbemel
Berichten: 47
Lid geworden op: 06 mar 2007 11:15

Re: DAB+-radio's

Ongelezen bericht door janbemel »

De test op TV vond ik wat oppervlakkig en niet objectief. De keuze van welke radio de beste van de vijf zou zijn was te veel gebaseerd op subjectieve meningen van personen.

Mijn ervaringen met DAB+ zijn uitstekend. Ik heb meerdere radio's (geen daarvan zat in het TV-onderwerp). Die variëren van een klein zakradiootje (op moment van schrijven voor minder dan €30,-- te koop) tot een grote tafelradio (niet meer te koop) en portable radio's. Ik kan op mijn locatie op het moment van schrijven 88 zenders ontvangen, waaronder ruim 20 uit Duitsland.

Een aspect van DAB+ dat helemaal niet in het TV-onderwerp aan de orde is geweest is de mogelijkheden die DAB+ verder biedt behalve radio luisteren. Onder andere de NPO zendt allerlei extra informatie mee, zoals diashows in full colour met bijvoorbeeld hoofdpunten uit het nieuws. De Duitse WDR en de Deuschlandfunk zenden dergelijke diashows ook uit. Andere zenders, zoals 8FM, zenden hun logo in full colour als plaatje mee. Deze extra's zijn weliswaar alleen met duurdere DAB+-radio's te bekijken, maar het had toch wel even genoemd kunnen worden. Veel mensen zullen deze mogelijkheid niet kennen.

stofzuigertje

Re: DAB+-radio's

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

In mijn kampeerauto zit nu ook DAB+ met goede speakers en hij is niet groter dan de vorige.
Ook de CD speler is nu Micro SD kaart geworden, een SD kaart past niet meer maar prima ontvangst mits je ook de
standaard auto antenne vervangt.

Deze geteste is leuk voor buiten op camping maar voor huiskamer is er nauwelijks iets redelijks leverbaar.
Wel is het bufferen bewezen, de FM was 4 seconden eerder dan DAB+ en net als Digitenne en kabel TV, hoe vroeg kun je brullen met voetbal,
en alle UPC / Ziggo klanten werden gek van mij.

Ze wisten al vooraf of het een doelpunt werd of naast ging terwijl het nog niet zichtbaar was.
Dat zal bij FM en DAB+ ook gebeuren door de vertraging.

Gezien de mogelijkheid van de Auto radio, meestal 4 speakers en 4x 25 watt of meer zou ik via adapter die in huis zetten en op je oude versterker
aansluiten.
Daar zijn tussen de €69,- en €489,- diverse mogelijkheden en die laatste, ja met navigatie en DVD speler leuk voor mijn boot!
Mijn boot heeft dus duurste en kampeerauto die goedkoopste en geluid, nauwelijks verschil en ook bij meer volume nauwelijks vervorming,
en bij Classic FM hoor je die eerder dan House Muziek.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: DAB+-radio's

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Er zijn ook DAB radio die tevens via Wifi (dan wel LAN) Internet radio met kanalen over de hele wereld ondersteunen.

En dan heb je ook de hifi componenten / receivers (versterker en tuner in-een), en/of kleinere radio ontvangers met redelijke (liefst digitale) uitgang.

Misschien iets te moeilijk voor RADAR en/of gemiddelde kijker.

janbemel
Berichten: 47
Lid geworden op: 06 mar 2007 11:15

Re: DAB+-radio's

Ongelezen bericht door janbemel »

Voor de nieuwsgierigen onder jullie: Ik heb de:
- Philips ORT7500;
- Sangean WFR-27C;
- Albrecht DR 70;
- Sangean DPR-32.
(van groot naar klein).

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: DAB+-radio's

Ongelezen bericht door Brahms »

.....zoals diashows in full colour met bijvoorbeeld hoofdpunten uit het nieuws. De Duitse WDR en de Deuschlandfunk zenden dergelijke diashows ook uit........
Daarvoor heb ik al jaren een TV. Foto's neem je ook met een fototoestel en niet met een I-pad of nog erger, een mobieltje.....

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: DAB+-radio's

Ongelezen bericht door Har06 »

Joepie Joepie schreef:Er zijn ook DAB radio die tevens via Wifi (dan wel LAN) Internet radio met kanalen over de hele wereld ondersteunen.

En dan heb je ook de hifi componenten / receivers (versterker en tuner in-een), en/of kleinere radio ontvangers met redelijke (liefst digitale) uitgang.

Misschien iets te moeilijk voor RADAR en/of gemiddelde kijker.
Jakkes de slimmerd spreekt :evil:

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: DAB+-radio's

Ongelezen bericht door olaf79 »

Brahms schreef:
.....zoals diashows in full colour met bijvoorbeeld hoofdpunten uit het nieuws. De Duitse WDR en de Deuschlandfunk zenden dergelijke diashows ook uit........
Daarvoor heb ik al jaren een TV. Foto's neem je ook met een fototoestel en niet met een I-pad of nog erger, een mobieltje.....
volgens mij was de world press foto van vorig jaar met een mobieltje gemaakt. Goede camera phones doen weinig meer onder voor losse cameras

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: DAB+-radio's

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Har06 schreef:Jakkes de slimmerd spreekt :evil:
Realist?

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: DAB+-radio's

Ongelezen bericht door Har06 »

Joepie Joepie schreef:
Har06 schreef:Jakkes de slimmerd spreekt :evil:
Realist?
????

zwart denker ???

stofzuigertje

Re: DAB+-radio's

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik zag bij Media Markt vele staan maar hetzelfde als op TV, de Transistor radio uit begin 60er jaren modellen...
Leuk maar mijn Kampeerauto en Boot hebben betere, dus geen enkele die ik in huiskamer wil.

Voor keuken of camping kan maar geen Hi~Fi en tussen €39,- en €198,- dus niet echt goede.
Thuis op de kabel heb ik liever een Marktplaatsje zoals mijn nu 20 jaren oude Sony met CD en Cassette en FM en losse speakers dan deze dure zooi.

De 5 speaker systemen, van €100,- tot €400 met FM maar geen DAB+ helaas!
Deze zouden met DVD of Bleu Ray leuk zijn maar alleen FM kopen we nu niet meer.
Dit aanpassen moet gebeuren, want zo mislukt DAB+
Ook zou elke auto met zowel FM als DAB+ speler afgeleverd moeten worden maar ook daar nog vele alleen FM helaas.

De oplossing;
Weiger elk apparaat met alleen FM zonder DAB+ dus mijn keuze in Auto met standaard Radio word beperkt.
Als we massaal niets meer kopen moeten ze wel.
Elk auto merk wat nu nog zonder DAB+ verkoopt gaat kapot dan.
Ik ga geen radio vervangen indien hij al zo passen, want los is het wel te koop maar...
Din of Dubbel Din en niet in de SEAT maten!

Als we massaal na proefrit de aankoop niet doen, en wachten op fabrieks DAB+ radio en zo de verkopers gek maken,
Bij de Media Markt zijn ze dus al Gek van mijn!

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: DAB+-radio's

Ongelezen bericht door Har06 »

de test was weer eens discutabel, Radar ga eens bij de consumentenbond langs hoe zij testen op basis van minimaal 20 apparaten

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: DAB+-radio's

Ongelezen bericht door Wim2007 »

16again schreef:Lag het aan mij, of was de hele test eigenlijk niet meer dan een test van "hoe klinkt het kleine luidsprekertje in het kleine kastje?"

DAB specifieke zaken (geluidskwaliteit tov FM, ontvangst binnenshuis etc) kwamen nauwelijks aan bod.
Inderdaad. In de test leek vooral de kwaliteit van de speaker doorslaggevend. Verder heb ik niet helemaal begrepen wat het belang van het open schroeven van de radio's was voor de test. Neem toch aan dat de meeste gebruikers van een DAB+ radio het apparaat niet zullen openen.

Gesloten