PostNL misbruikt haar positie

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: PostNL misbruikt haar positie

Ongelezen bericht door Dirkie »

Ik_weet_niet_alles schreef:
04 mei 2024 13:39
Ik heb PostNL niet ingeschakeld en ben geen klant van PostNL. Ik heb dus niets te maken met de voorwaarden van PostNL. Het is dan aan de webwinkel om deze informatie te verstrekken bij het aangaan van de overeenkomst.
Jammer maar met deze instelling zult U nooit tot een oplossing komen helaas. Er is in dit topic al geschreven waarom dit gedaan wordt (en dat had U zelf ook kunnen opzoeken) maar dat alles wilt U niet.
U wil gewoon gelijk krijgen hier maar ook dat zal U niet lukken denk ik.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 950
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: PostNL misbruikt haar positie

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Ik heb deze kwestie met de webwinkel kunnen oplossen.
Voor de volgende keer zal ik jullie advies ter harte nemen. Zo min mogelijk zaken doen met winkels die bezorgen via PostNL en anders gewoon lekker makkelijk laten bezorgen aan huis. Van de afhaalpunt van PostNL ga ik geen gebruik meer maken.

Lowieze
Berichten: 6653
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: PostNL misbruikt haar positie

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik_weet_niet_alles schreef:
06 mei 2024 13:39
Ik heb deze kwestie met de webwinkel kunnen oplossen.
Voor de volgende keer zal ik jullie advies ter harte nemen. Zo min mogelijk zaken doen met winkels die bezorgen via PostNL en anders gewoon lekker makkelijk laten bezorgen aan huis. Van de afhaalpunt van PostNL ga ik geen gebruik meer maken.
Ik zou me dan, als ik u was, niet alleen beperken tot PostNL. Bij andere koeriersdiensten wordt ook om een legitimatiebewijs gevraagd als je een pakket komt ophalen.

Moneyman
Berichten: 30250
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: PostNL misbruikt haar positie

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik_weet_niet_alles schreef:
06 mei 2024 13:39
Ik heb deze kwestie met de webwinkel kunnen oplossen.
Voor de volgende keer zal ik jullie advies ter harte nemen. Zo min mogelijk zaken doen met winkels die bezorgen via PostNL en anders gewoon lekker makkelijk laten bezorgen aan huis. Van de afhaalpunt van PostNL ga ik geen gebruik meer maken.
Mooi zo. Is het én opgelost, én nog leerzaam geweest ook. Top.

ZeerPrivé
Berichten: 5558
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: PostNL misbruikt haar positie

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Moneyman schreef:
06 mei 2024 13:51
Ik_weet_niet_alles schreef:
06 mei 2024 13:39
Ik heb deze kwestie met de webwinkel kunnen oplossen.
Voor de volgende keer zal ik jullie advies ter harte nemen. Zo min mogelijk zaken doen met winkels die bezorgen via PostNL en anders gewoon lekker makkelijk laten bezorgen aan huis. Van de afhaalpunt van PostNL ga ik geen gebruik meer maken.
Mooi zo. Is het én opgelost, én nog leerzaam geweest ook. Top.
Niet leerzaam genoeg, want er is meerdere keren gezegd dat andere pakketbezorgers hetzelfde werken wat betreft ID.

Rick1958
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 mei 2024 15:00

Re: PostNL misbruikt haar positie

Ongelezen bericht door Rick1958 »

Post.nl is zo langzamerhand ook een graaicultuur geworden bij de Top van dit bedrijf.
Leer eerst eens de Post en Pakket service te verbeteren en betaal je Personeel op de werkvloer beter en waardeer je mensen die je al in dienst hebt

Jack55
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 mei 2018 13:14

Re: PostNL misbruikt haar positie

Ongelezen bericht door Jack55 »

Je had dat pakket gewoon moeten accepteren. Ja, ik lees begrijpend. Als ik een pakket afhaal, vragen ze ALTIJD om een ID bij een PostNL punt, dat is nl. standaard. En ja, zet je een krabbel op het scherm. Dat is niet bedoeld om er misbruik van te maken, maar juist om misbruik te voorkomen. PostNL geeft dat zelf allemaal heel duidelijk aan.
Dat de medewerkster uw ID gegevens ging overnemen: ik neem aan dat dat gewoon gescand wordt? Bij een afhaalpunt staat zo'n oranje/wit apparaat van PostNL, waarmee ze scannen, wegen en waar een scherm op zit voor het handtekening zetten. Dat is ook omdat PostNL dan weet dat het pakket door de juiste persoon is afgehaald. Als ze het ging opschrijven, dan heb je een punt, tenzij het apparaat stuk was? Zo niet, dan een klacht bij PostNL indienen, niet hier.
Uw tekst: "Ik heb nog nooit meegemaakt dat bij een verkeerscontrole een agent mijn ID gegevens ging opschrijven na een controle. Evenmin in het openbaar vervoer. Ook bij een controle op straat worden mijn gegevens niet opgeschreven maar alleen gecontroleerd. Eveneens in voetbalstadions waar mijn ID alleen wordt gecontroleerd maar niets wordt opgeschreven. Daar is het blijkbaar niet nodig om gegeven te registreren maar voor een afhaalpunt zouden dus weer andere regels gelden."
Klopt, want dat is alleen controle, u krijgt er niets voor retour (en bij een boete wordt je ID dus echt wel gecheckt en genoteerd).

angel1978
Berichten: 11021
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: PostNL misbruikt haar positie

Ongelezen bericht door angel1978 »

kaartnummer mag dus wel, maar qr code scannen niet altijd:

https://www.nu.nl/tweakers/6312678/pakk ... annen.html

Moneyman
Berichten: 30250
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: PostNL misbruikt haar positie

Ongelezen bericht door Moneyman »

Gelukkig deed PostNL dat hier ook helemaal niet.

angel1978
Berichten: 11021
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: PostNL misbruikt haar positie

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
13 mei 2024 17:22
Gelukkig deed PostNL dat hier ook helemaal niet.
In dit geval waarschijnlijk niet, hoewel je dat nooit zeker weet als een medewerker iets handmatig overtypt. Je hebt daar namelijk geen zicht op en ziet dus niet welke gegevens overgenomen worden.

Maar sommigen in dit topic verwijzen naar de site van Postnl waarin wel worft gezegd dat de QR code wordt gescand en dat dat ook is toegestaan en dat ligt dus iets genuanceerder.. daarom deze reactie.

Moneyman
Berichten: 30250
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: PostNL misbruikt haar positie

Ongelezen bericht door Moneyman »

PostNL verklaart daar ook bij welke gegevens uit die scan vastgelegd worden, en die mogen gewoon. Ze worden daar natuurlijk ook volop op geaudit.

angel1978
Berichten: 11021
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: PostNL misbruikt haar positie

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
13 mei 2024 21:18
PostNL verklaart daar ook bij welke gegevens uit die scan vastgelegd worden, en die mogen gewoon. Ze worden daar natuurlijk ook volop op geaudit.

Je kunt je achter audits proberen te verschuilen, maar in dit geval is de tekst heel rechtlijnig:
Pakketpunten hebben volgens de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) geen toestemming om de QR-code op recente identiteitskaarten en paspoorten te scannen. Die code bevat het burgerservicenummer. Dat is gevoelige informatie die volgens de privacytoezichthouder niet zomaar verwerkt mag worden.

Moneyman
Berichten: 30250
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: PostNL misbruikt haar positie

Ongelezen bericht door Moneyman »

Alleen verwerkt PostNL dat BSN nummer, waar de AP het specifiek over heeft, dus helemaal niet.

En die tekst is de vertaling van nu.nl over iets wat Omroep Max gezegd heeft. Ik zie op de site van de AP hun eigen tekst niet terug.

angel1978
Berichten: 11021
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: PostNL misbruikt haar positie

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
13 mei 2024 21:49
Alleen verwerkt PostNL dat BSN nummer, waar de AP het specifiek over heeft, dus helemaal niet.

En die tekst is de vertaling van nu.nl over iets wat Omroep Max gezegd heeft. Ik zie op de site van de AP hun eigen tekst niet terug.

Nee die tekst staat op de site van de AP.
Het is dus niet iets dat Omroep Max zegt, maar de eigen tekst van de AP.
Omdat de QR-code het BSN bevat, mogen organisaties de QR-code niet zomaar uitlezen. Organisaties mogen het BSN namelijk alleen verwerken als dat in een wet staat.
https://www.autoriteitpersoonsgegevens. ... %20pasfoto)%20van%20uw%20paspoort.
Uitlezen/scannen van de QR code wordt in de tekst van de AP gelijk gesteld aan verwerken.

Moneyman
Berichten: 30250
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: PostNL misbruikt haar positie

Ongelezen bericht door Moneyman »

angel1978 schreef:
13 mei 2024 21:57
Uitlezen/scannen van de QR code wordt in de tekst van de AP gelijk gesteld aan verwerken.
Ja, precies. Tegelijk zeggen ze ook dat het BSN alleen verwerkt mag worden als dat in de wet staat. Dat is dus hun basisargument/ doel. En dat verwerken doet PostNL dus juist niet.

De vraag is dus werd het antwoord van de AP zou zijn op de vraag of scannen zónder BSN verwerking wél mag.

angel1978
Berichten: 11021
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: PostNL misbruikt haar positie

Ongelezen bericht door angel1978 »

Dat is de vraag die jij nu wil stellen. Wat de AP nu letterlijk stelt is dat uitlezen NIET mag.

Moneyman
Berichten: 30250
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: PostNL misbruikt haar positie

Ongelezen bericht door Moneyman »

Exact. Omdat dat wat ze wélzeggen, in deze specifieke situatie niet overtuigd.

Jopperhoofd
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 jun 2021 20:00

Re: PostNL misbruikt haar positie

Ongelezen bericht door Jopperhoofd »

Alles wat je kan doen met persoonsgegevens is verwerken. Van inzien tot verwijderen, van opslaan tot anonimiseren. Enkel uitlezen dus ook. En voor POSTnl en andere pakketbezorgers geld hiervoor geen wettelijke uitzonderingsgrond.

alfatrion
Berichten: 21931
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: PostNL misbruikt haar positie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
04 mei 2024 13:20
Welke persoonsgegevens verwerken we?
Hieronder ziet u welke persoonsgegevens we verwerken:
(...)
Er kan u tevens gevraagd worden om uw ID bewijs. De barcode of QR code wordt dan gescand door de baliemedewerker. We leggen de volgende gegevens bij scan dan wel handmatig vast :
(...)
De Autoriteit Persoonsgegevens geeft aan dat er geen scan gemaakt mag worden, omdat dan de BSN wordt verwerkt. Daarnaast wordt natuurlijk ook de pasfoto verwerkt. En dit alles gaat met behulp van een computer.
https://tweakers.net/nieuws/221818/ap-p ... lezen.html
Moneyman schreef:
13 mei 2024 21:49
Alleen verwerkt PostNL dat BSN nummer, waar de AP het specifiek over heeft, dus helemaal niet.
PostNL verwerkt volgens jou tekst wel het BSN. Het niet opslaan staat niet gelijk aan het niet verwerken.
angel1978 schreef:
13 mei 2024 21:57
Uitlezen/scannen van de QR code wordt in de tekst van de AP gelijk gesteld aan verwerken.
Het begrip verwerken is heel breed. Het raadplegen en weggooien is ook verwerken. De AVG is evenwel alleen van toepassing op persoonsgegegens die in een bestand is op genomen of die elektronisch wordt verwerkt.

Moneyman
Berichten: 30250
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: PostNL misbruikt haar positie

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
14 mei 2024 08:21
Het begrip verwerken is heel breed. Het raadplegen en weggooien is ook verwerken. De AVG is evenwel alleen van toepassing op persoonsgegegens die in een bestand is op genomen of die elektronisch wordt verwerkt.
Technisch lijkt het mij prima mogelijk om uit (in dit geval) een barcode alleen die informatie af te lezen die je nodig hebt. Dan is van "raadplegen en weggooien" dus geen sprake.

En, om weer wat meer ontopic te komen: als we er even vanuit gaan dat enkel het kale scannen van de barcode ook al verwerken zou zijn, dan betekent het dat PostNL iets in haar voorwaarden heeft staan wat niet mag, maar dat de werkwijze waarover "Ik_weet_niet_alles" in dit topic klaagt, geen enkel probleem is.

Plaats reactie