Van Dijk - alles voor je studie - ellende

Andere onderwerpen over opleidingen en instellingen.
witte angora
Berichten: 30900
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Van Dijk - alles voor je studie - ellende

Ongelezen bericht door witte angora »

We hebben het over een zoon van 19, die wettelijk gezien gewoon zelfstandig bekwaam is. En sowieso, je kunt een jongen van die leeftijd niet met alles achter de broek zitten, of wel dan?

Lady1234
Berichten: 27202
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Van Dijk - alles voor je studie - ellende

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nee, maar de ouder schrijft over de kwetsbare zoon van 19. Die zal dan ook wel geholpen zijn met een zorgverzekering en het aanvragen van zorgtoeslag.

witte angora
Berichten: 30900
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Van Dijk - alles voor je studie - ellende

Ongelezen bericht door witte angora »

Aannames, aannames... en dan nog, tussen iets begrijpen en iets daadwerkelijk doen zit nog wel een verschilletje, zeker als er een jaar zit tussen de uitleg en het moment van in actie komen.

ZeerPrivé
Berichten: 5517
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Van Dijk - alles voor je studie - ellende

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Met denken dat, ervan uitgaan dat enz. kan je nogal eens bedrogen uit komen in het leven. Als een 19-jarige te slordig, te nonchalant of te whatever is, dan weet je dat als ouder en handel je daar naar.

Even één blik op de site van Van Dijk en je weet het antwoord "Ben je blijven zitten en heb je je boeken het hele schooljaar weer nodig dan dien je je boeken in te leveren en opnieuw te bestellen via de nieuwe leermiddelenlijst."

https://vandijk.we-assist.io/help/nl/ar ... ger-houden

En ja natuurlijk had Van Dijk eerder even een brief kunnen sturen, maar net zo had ouder of kind even op de site kunnen kijken.
Laatst gewijzigd door ZeerPrivé op 30 sep 2023 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30900
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Van Dijk - alles voor je studie - ellende

Ongelezen bericht door witte angora »

Inderdaad, die informatie is duidelijk. Toch wel een flink leermoment voor de zoon: 'trek niet op eigen houtje conclusies om daarnaar te handelen, maar ga eerst op zoek naar informatie'.

kuklos
Berichten: 9802
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Van Dijk - alles voor je studie - ellende

Ongelezen bericht door kuklos »

Wordt dit alles ook niet deels veroorzaakt door het feit dat alles nu digitaal is? Vroeger kregen we gewoon een papieren handleiding mee en lazen onze ouders die.

Plus: waarom moeten elk jaar nieuwe boeken besteld worden? Zoveel verandert er niet, zeker niet in de basisstof.

Lowieze
Berichten: 6639
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Van Dijk - alles voor je studie - ellende

Ongelezen bericht door Lowieze »

kuklos schreef:
30 sep 2023 12:48
Wordt dit alles ook niet deels veroorzaakt door het feit dat alles nu digitaal is? Vroeger kregen we gewoon een papieren handleiding mee en lazen onze ouders die.

Plus: waarom moeten elk jaar nieuwe boeken besteld worden? Zoveel verandert er niet, zeker niet in de basisstof.
Wat doet het ertoe hoe het heel vroeger ging? Nu doen studenten toch alles digitaal?
Laatst gewijzigd door Lowieze op 30 sep 2023 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30900
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Van Dijk - alles voor je studie - ellende

Ongelezen bericht door witte angora »

Daarom ben ik nog steeds fan van papier. Daarmee kan ik me makkelijker concentreren. Je kan er ook nog wat aantekeningen op maken, enzovoorts. Met een laptop/tablet/smartphone is met name dat laatste toch wel wat lastig. Moet je weer een apart document aan gaan zitten maken. Of met kladjes werken die ook weer weg raken. En op het moment suprême moet je weer alles bij elkaar gaan zoeken.

kuklos
Berichten: 9802
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Van Dijk - alles voor je studie - ellende

Ongelezen bericht door kuklos »

Lowieze schreef:
30 sep 2023 12:51
kuklos schreef:
30 sep 2023 12:48
Wordt dit alles ook niet deels veroorzaakt door het feit dat alles nu digitaal is? Vroeger kregen we gewoon een papieren handleiding mee en lazen onze ouders die.

Plus: waarom moeten elk jaar nieuwe boeken besteld worden? Zoveel verandert er niet, zeker niet in de basisstof.
Wat doet het ertoe hoe het heel vroeger ging? Nu doen studenten toch alles digitaal?
Ik zou mijn jeugd niet als "heel vroeger" willen omschrijven, ik ben net 50.

Waarom dit ertoe doet? Omdat het wellicht ook de oplossing biedt. Niet meer "kijk maar op de website", maar een handleiding meegeven. Met de duidelijke instructie die aan de ouders te geven.

Lowieze
Berichten: 6639
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Van Dijk - alles voor je studie - ellende

Ongelezen bericht door Lowieze »

kuklos schreef:
30 sep 2023 12:54


Ik zou mijn jeugd niet als "heel vroeger" willen omschrijven, ik ben net 50.

Waarom dit ertoe doet? Omdat het wellicht ook de oplossing biedt. Niet meer "kijk maar op de website", maar een handleiding meegeven. Met de duidelijke instructie die aan de ouders te geven.
Dat vind ik toch wel een stap terug hoor. Omdat iemand niet alles goed leest digitaal, moeten we terug naar papier? Ik moet er niet aan denken. Studiefinanciering aanvragen weer op papier, belastingaangifte weer op papier, alleen al de tijd dat dit allemaal gaat kosten. En niet te vergeten personeelskosten.

ZeerPrivé
Berichten: 5517
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Van Dijk - alles voor je studie - ellende

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

kuklos schreef:
30 sep 2023 12:54
Lowieze schreef:
30 sep 2023 12:51
kuklos schreef:
30 sep 2023 12:48
Wordt dit alles ook niet deels veroorzaakt door het feit dat alles nu digitaal is? Vroeger kregen we gewoon een papieren handleiding mee en lazen onze ouders die.

Plus: waarom moeten elk jaar nieuwe boeken besteld worden? Zoveel verandert er niet, zeker niet in de basisstof.
Wat doet het ertoe hoe het heel vroeger ging? Nu doen studenten toch alles digitaal?
Ik zou mijn jeugd niet als "heel vroeger" willen omschrijven, ik ben net 50.

Waarom dit ertoe doet? Omdat het wellicht ook de oplossing biedt. Niet meer "kijk maar op de website", maar een handleiding meegeven. Met de duidelijke instructie die aan de ouders te geven.
Nou, als mijn kind met een pak papier aan komt k*kken, zou ik toch echt vragen wat ik daarmee moet. Niets mis met digitaal, we leven in de 21e eeuw.

kuklos
Berichten: 9802
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Van Dijk - alles voor je studie - ellende

Ongelezen bericht door kuklos »

:roll: :roll: :roll:

Overdrijven is ook een vak. Ik heb het niet over ALLES weer op papier en zo'n handleiding aangaande schoolboeken is geen PAK PAPIER.

witte angora
Berichten: 30900
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Van Dijk - alles voor je studie - ellende

Ongelezen bericht door witte angora »

Zo'n handleiding kan uit één A4-tje bestaan met puntsgewijs de belangrijkste punten. Zeg maar de 'reminders'. Voor uitleg kan dan naar de website worden verwezen, desnoods met van die blokjes met allemaal vierkantjes. Dat A4-tje kan gewoon met de bestelling mee worden geleverd.

ZeerPrivé
Berichten: 5517
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Van Dijk - alles voor je studie - ellende

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

kuklos schreef:
30 sep 2023 13:21
:roll: :roll: :roll:

Overdrijven is ook een vak. Ik heb het niet over ALLES weer op papier en zo'n handleiding aangaande schoolboeken is geen PAK PAPIER.
Nou, dan kan de enkeling die het moeilijk vindt om e.e.a. digitaal te lezen, het toch zelf uitprinten?

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Van Dijk - alles voor je studie - ellende

Ongelezen bericht door BreejKC »

In het verleden stonden consumentenfora zoals deze vol over de matige tot slechte klantenservice van firma Van Dijk Boeken in Kampen. Zeker omdat deze firma een zeker monopoly had werden (en kennelijk worden) gemaakte fouten volledig afgewenteld op klanten, het woord service leek (en lijkt) niet of nauwelijks bij deze firma te bestaan. Juist omdat de stroom van klachten over deze firma afnam had ik het idee dat de klantenservice, mede door verloren rechtzaken die er ook zijn geweest, bakzeil had gehaald en haar leven enigszins verbeterd had. Raadpleeg ik echter websites als Trustpilot etc. dan moet ik constateren dat firma Van Dijk nog altijd bedroevend slecht scoort. Ook dit mag toch een teken aan de wand zijn.


Zeker zijn er in deze zaak fouten gemaakt, zowel door TS en de zoon. Echter, zoals Witte Angora al stelt, ook de firma Van Dijk is niet geheel onschuldig daaraan, omdat een herinneringsbrief sturen als emails terugkomen of niet beantwoord worden, haar kennelijk te veel is. Rekeningen daarentegen gaan schriftelijk wel snel de deur daar uit. En natuurlijk moet je als schoolboekenleverancier voorzichtig en oplettend zijn bij studenten in de puberleeftijd die van alles er maar gemakkelijk bij laten zitten. Daarmee mag je best streng zijn. Tussen streng zijn en onbehoorlijk gedrag, ook door een firma, zit wel enig verschil. Iedere kwestie is anders en iedere kwestie zal daarom anders en individueel beoordeeld moeten worden. Dat is wel behoorlijk gedrag. Daar mankeert het duidelijk aan bij genoemde firma.


TS adviseer ik datgene aan firma Van Dijk te betalen dat zij aan deze firma regulier verschuldigd is. Daarmee toont TS de bereidwilligheid tot betaling, althans van het reguliere bedrag. Dat weegt zwaar.
Vervolgens TS adviseer ik (maar wie ben ik) het naar de mening van TS niet verschuldigde bedrag nog niet aan firma Van Dijk over te maken. Schriftelijk dient TS dan firma van Dijk toe te lichten waarom dat niet-verschuldigde bedrag bedrag wordt achtergehouden. Mogelijk dat firma Van Dijk aan de hand van zo'n schrijven toch nog op zoek gaat naar een voor beide partijen aanvaardbare oplossing.


Firma van Dijk kan ook de hakken in het zand zetten en uiteindelijk de gang naar de rechter maken. Schriftelijke correspondentie zal firma van Dijk, als ze tenminste zo netjes zijn, wel te beantwoorden. Deze hele kwestie beziend, mede gezien de problematiek rondom de zoon, wat een rechter ook zal meewegen, vraag ik me af of een rechter dan zomaar in het voordeel van firma Van Dijk zal beslissen. Maar laat ook de firma Van Dijk zich eens afvragen of het nu wel zo ver moet komen. Zijn er in deze zaak nou helemaal geen oplossingen te vinden als alleen maar keihard aan de gestelde regels te houden?

Lowieze
Berichten: 6639
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Van Dijk - alles voor je studie - ellende

Ongelezen bericht door Lowieze »

@zonnedauw zou het eerst nog eens kunnen proberen om de klacht via Klachtenkompas bespreekbaar te maken. Lijkt me beter dan een incassobureau of de gang naar de rechter af te wachten.
https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/v ... 122999fce0

ZeerPrivé
Berichten: 5517
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Van Dijk - alles voor je studie - ellende

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Op Trustpilot reageert Van Dijk webcare ook https://nl.trustpilot.com/review/vandijk.nl

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Van Dijk - alles voor je studie - ellende

Ongelezen bericht door BreejKC »

ZeerPrivé schreef:
30 sep 2023 14:14
Op Trustpilot reageert Van Dijk webcare ook https://nl.trustpilot.com/review/vandijk.nl
Heb daar inderdaad iets gevonden wat op dit topic lijkt. Er schijnt een billijke oplossing gevonden te zijn. Heeft Van Dijk Boeken dan toch haar leven gebeterd richting gewaardeerde klanten?

Het zou wel zo netjes zijn als TS ons ook hier nog over de afloop laat weten en niet alleen maar een negatieve indruk over genoemde firma geeft, terwijl zaken kennelijk naar redelijke tevredenheid zijn opgelost.

DeZevendeHenk
Berichten: 800
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Van Dijk - alles voor je studie - ellende

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Wel grappig dat we tegenwoordig privacy wetgeving hebben dat hier dan gepleit wordt meer ouderwets papiergebruik zodat de ouders weer mee kunnen kijken. Je kunt ook het Password van je kind vragen, hebben we dat papier niet nodig.

witte angora
Berichten: 30900
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Van Dijk - alles voor je studie - ellende

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik denk toch niet dat inleverprocedures van schoolboeken veel te maken hebben met het verwerken van persoonsgegevens, is het wel?

Plaats reactie