LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] hygiëne bij tandartsenpraktijk

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
Gioia
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 sep 2006 09:24
Locatie: omgeving Rotterdam

hygiëne bij tandartsenpraktijk

Ongelezen bericht door Gioia »

Vandaag moest ik naar de spoed tandarts ivm pijn. Daar aangekomen, lag er in de wachtruimte heel erg veel stof. Daar ik longpatiënte ben, kreeg ik een astma aanval ( zo veel lag er dus)
Dit was geen stof van een weekje zonder schoonmaak, nee , eerder van maanden. Ook in de vensterbank hetzelfde. De vloer was voorzien van tapijt, maar ook erg smoezelig.
De praktijk kamer was nog erger: Geen spoelbak naast de stoel, tandarts en assistente droegen geen handschoenen. Ook lagen er instrumenten die er heel vies uitzagen, ik ben gewend dat bij mijn eigen tandarts er bij iedere nieuwe patiënt of behandeling een steriel zakje ligt met steriele instrumenten, hier niet.
Geen lamp boven de stoel, geen borenapparaat boven de stoel, overal stof en ik kreeg het benauwd.

Ik besloot mij verder ( ondanks hevige pijn) hier niet onder behandeling te laten stellen, uit angst voor besmetting oid. :(
Wel mocht ik even 37,50 betalen omdat de tandarts ind e mond had gekeken.
Bij thuiskomst heb ik voor de nieuwsgierigheid eens gekeken in het BIG register, en deze naam niet kunnen vinden. Uiteraard heb ik BIG een mail gestuurd, en misschien niet goed gezocht, maar ik heb zowel landelijk als regionaal gekeken, en deze man met deze voorletters kwam in het geheel niet voor!!
Spannend ... maar ook verontrustend.

Ik wil nu een klacht indienen, echter, waar moet ik zijn?
Heeft iemand een ideetje? :wink:

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: hygiëne bij tandartsenpraktijk

Ongelezen bericht door eeliane »

Uw eigen tandarts is in een regio aangesloten bij een tandartsenkring die waarschijnlijke deze tandarts als spoedarts hebben eengewezen of weten dat hun patienten daar heen gaan als er iets is. Zou het gewoon eens met uw eigen tandarts bespreken en melden dat zijn waarnemer er erg vies bij zit. Misschien weet hij dat zelf nog niet eens...

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: hygiëne bij tandartsenpraktijk

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Het IKG, het informatie en klachtenbureau gezondheidszorg, kan u het beste adviseren. (0900 243 70 70). Dit is een organisatie, die provinciaal georganiseerd is, en met vrijwilligers bemand wordt.Zij hebben de meeste ervaring met dit soort kwesties.

Ik vind dat u het inderdaad met uw eigen tandarts hierover kunt hebben. Maar ik verwacht wel weinig actie van uw eigen tandarts: het is immers een "collega".

Helaas is het in Nederland zo,dat u zelf actie moet ondernemen: er bestaan geen organisaties die zo'n tandarts controleren. Het IKG adviseert, maar verzamelt ook informatie en als er meer klachten komen, wordt dit met de betreffende zorgverlener besproken.

Ook kunt u de advieslijn van de Inspectie voor de Gezondheidszorg bellen (IGZ).

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: hygiëne bij tandartsenpraktijk

Ongelezen bericht door Walter van V »

er bestaan geen organisaties die zo'n tandarts controleren.
jawel hoor, gewoon de inspectie , IGZ dus. Maar die moeten daar wel een reden voor hebben, zij hebben helaas te weinig inspecteurs die de kennis van zaken voor beoordeling van de tandartspraktijk in huis hebben. Dus zorg voor die reden door een melding te doen, en ook door te vragen wat hun actie zal zijn. Net zoals bij andere takken van sport in de zorg. Overigens zijn er veel tandartsen die via hun studiegroep ook onderlinge visitaties doen, en dat houdt dus niet in een borrel drinken bij elkaar in de praktijk, maar grondig rondneuzen, laatjes open trekken, fotodossiers bekijken etc om te kijken hoe een ander het doet, waar ie mee werkt en dergelijk, om zo van elkaar te leren. En ja kritiek op elkaar hoort daar dus ook gewoon bij! Maar ja dan moet de tandarts in kwestie dus wel serieus in een studiegroep zitten, die de zaken goed aanpakt....En meestal is de hang naar bijscholing bij dit soort lieden (die gelukkig zeer zeldzaam zijn) ook net zo groot...
Maar ik verwacht wel weinig actie van uw eigen tandarts: het is immers een "collega".
onzin, zo ""collegiaal"" gaan de tandartsen in nl niet (meer) met elkaar om hoor!

Gesloten