LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Roet Filters voor Diesel goed voor het Milieu en uw beurs?

keurmeister
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 mar 2007 21:10

Roet Filters voor Diesel goed voor het Milieu en uw beurs?

Ongelezen bericht door keurmeister »

Op dit moment worden er door vele merken aanbiedingen gedaan voor gratis achteraf inbouw van roet filters. De overheid bied hierop flink wat subsidie en om de klant nog eens extra te stimuleren geeft de dealer de rest cadeau. Maar pas op. Nadat ik ook geprikkeld was ging ik op onderzoek uit en kwam tot volgende conclusie:
Uw auto wordt voortaan gekeurd met roetfilter. Blijkt bij keuring om een of andere reden geen roet filter aanwezig te zijn dan wordt uw auto afgekeurd.
Een retro filter gaat tussen de 70000 en 100000 km mee en moet dan vervangen worden. Kosten ongeveer 800 tot 1200 euro. Waar kun je dan je subsiedie halen? nergens het hele bedrag gewoon lekker zelf betalen. Zonder filter kan niet je auto is er mee gekeurt en moet een roet filter dragen. Elk jaar is er onderhoud nodig aan het roetfilter. In een aantal filters is immers een aparte vloeistof nodig om de roet te filteren. Je uitlaat wordt volledig verbouwd en veroorzaakt sneller roest. Oorzaak van deze aanbiedingen. De dealers hebben groot ingekocht maar worden ze aan de straat stenen niet kwijt.

Is het wel zo milieu vriendelijk. Hoeveel energie heeft het gekost om deze dingen te maken. Mijn mening is dat wij met onze moderne diesel heel wat kilometers voor kunnen rijden eer wij dezelfde vervuiling halen. Dan komt nog wat gaan we doen met de filters die vol zitten en vervangen moeten worden? Die gaan we natuurlijk weer verwerken en voordat verwerken is weer een heleboel energie nodig en ja ook dat levert weer vervuiling op. Hoeveel co2 uitstoot zal hiermee gepaard gaan. Er is een onderzoek in de maak in Belgie waaruit zou blijken dat de fijn stof die nog overblijft bij het verlaten van het roetfilter gevaarlijker voor mens, dier en milieu is dan het roet wat nu vrijkomt.

Al met al heeft de overheid de gevoelige snaar van ons weer eens te pakken gooi het maar op het milieu en alles komt goed.

Dit is mijn mening. Ik respecteer ieders mening maar ik zou het ook leuk vinden als op dit onderwerp een goede discussie zou los komen. Dus diesel rijders laat wat van je horen.

Gesloten