LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] koopcontract meubels

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
16again
Berichten: 16157
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: koopcontract meubels

Ongelezen bericht door 16again »

Gast:

Allereerst kan ik die voorwaarden niet op de CBW site vinden. Heeft men iets te verbergen, wil men niet dat de consument deze regels van te voren leest?
Ook is het toegestaan ze in de winkel op te hangen zodat de klant ze kan raadplegen.
Dat is m.i. alleen voldoende als de klant die voorwaarden niet kan mislopen. Bij een vrij brede ingang is dan een metershoog bord vereist.
De ondernemer speelt op safe door de voorwaarden voor de koop te overhandigen, en de klant voor ontvangst te laten tekenen.

Het CBW is een branchevereniging voor ondernemers, en behartigt de belangen van die ondernemers, niet die van consumenten! Het CBW is in leven geroepen voor een imago verbetering van de woonbranche.
De CBW voorwaarden zijn inderdaad samen met de consumentenbond opgesteld, met als oogmerk consument en ondernemer tegen elkaar te beschermen.

Als voordeel voor de consument zie ik:
+laagdrempelige toegang tot geschillencommissie ipv gang naar rechter
+Eenvoudige mogelijkheid tot ontbinden van koop indien ondernemer leveringsverplichting niet nakomt

De geboden aanbetalingsgarantie werkt echter niet in de praktijk ("works as designed" zeg ik dan kwaaddenkend).

De annuleringsregel is rechtvaardig, echter ondernemers misbruiken die als val! Waar de voorwaarden de consument recht geven op een vrijblijvende offerte met een geldigheidsduur van 18 dagen, krijgt de consument vaak geen tijd om zijn beslissing te overdenken:Na overleg met chef/hoofdkantoor biedt de verkoper een speciale korting, waarvoor wel direct beslist moet worden.

chantal

Re: koopcontract meubels

Ongelezen bericht door chantal »

De aanbetalingsgarantie werkt wel degelijk. ik weet dit uit de praktijk aangezien ik zelf in een winkel werk die failliet is gegaan en overgenomen is door een nieuwe eigenaar. wij hebben hier keurig alle aanbetalingen overgenomen.

de annuleringsregeling heeft ook niets met de offerte regel te maken.
dat zijn 2 verschillende dingen.

als een winkel de klant onder druk zet te tekenen , zou een klant zo wie zo weg moeten gaan. Dat heeft weer niets met het CBW te maken:)

Groettjes chantal

16again
Berichten: 16157
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: koopcontract meubels

Ongelezen bericht door 16again »

Chantal,

In jouw geval is waarschijnlijk de gehele orderportefeuille overgenomen.

Volgens de regels van aanbetalinggarantie moet de consument direct bij binnenkomst winkel melden dat hij daar komt voor een "vervangende koop."
De ondernemer weet dan dat hij 25% korting moet geven, en verrrekent dit door gewoon minder korting op de adviesprijs te geven.
Mij is een verhaal bekend van een gedupeerde Horn klant, die als vervangende aankoop een tafel wilde hebben (dat mag), maar de ondernemer bood slechts 10% korting op de reeds afgeprijsde tafel.

Gast

Re: koopcontract meubels

Ongelezen bericht door Gast »

hoi 16again,

jij gunt ons ook geen eurootje winst geloof ik. Eerst zeg je dat de aanbetalingsgarantie niet werkt en vervolgens geef je een voorbeeld dat ie wel werkt (klant Horn keukens) maar vind je dat de klant te weinig korting krijgt in dit geval 10% op DE REEDS AFGEPRIJSDE PRIJS!

das toch prachtig!!!! jij wilt korting op korting op korting, op die manier heeft geen meubeldetaillist bestaansrecht.

sommige mensen zijn domweg niet tevreden te krijgen ook al streef je naar 100% tevreden klanten.

de aanbetalingsgarantie werkt dus mits er niet meer dan 25% wordt aanbetaald.

Gast

Re: koopcontract meubels

Ongelezen bericht door Gast »

16again

ben benieuwd waar jij je meubelen koopt want tis niet snel goed zeg pffffff Hoop in ieder geval niet bij ons!!!!

16again
Berichten: 16157
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: koopcontract meubels

Ongelezen bericht door 16again »

De originele aanschaf betreft uiteraard ook al een afgeprijsd product. CBW directeur van Weerd geeft zelf al aan nog geen stropdas zonder korting te kopen.
Vervolgens wordt dus 25% aanbetaald op dit afgeprijsde product, en gaat de ondernemer failliet. In het door mij genoemde praktijkvoorbeeld kreeg die consument die 25% dus niet terug, omdat de vervangende koop al was afgeprijsd! Die "garantie" blijkt dus een lege dop!

Bij mijn laatste meubelaankoop hoefde ik overigens niets aan te betalen, en ik heb vervolgens netjes de rekening op tijd voldaan.

chantal

Re: koopcontract meubels

Ongelezen bericht door chantal »

16again...

Jij kent dus 1 verhaal en daarom klopt de hele regeling niet?
in diezelfde regeling staat dat inderdaad de garantie niet geldt voor afgeprijsde produkten

Dat is toch ook logisch aangezien die 25% uit de zak van de ondernemer moet komen.

Mag deze nog iets verdienen?

Sommige mensen zijn werkelijk nooit tevreden..........

16again
Berichten: 16157
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: koopcontract meubels

Ongelezen bericht door 16again »

Chantal
Je geeft dus toe, dat als je een afgeprijsd product koopt, hiervoor aanbetaalt, aanbetaling verliest door faillisement, dat je dan daarna niet die aanbetalings-verrekening krijgt als de vervangende koop wederom een afgeprijsd product betreft.
Samengevat: garantie-regeling werkt dus niet.

In de praktijk wordt vrijwel geen enkel product voor de adviesprijs verkocht.

Indien je meer voorbeelden/meningen wilt van consumenten die in de praktijk de regeling hebben ervaren, dan raad ik je aan je te verdiepen in de Horn gedupeerden.

De marge op opdrachten bedraagt circa 30%. Op dat stuk inkomstenderving is het annuleringspercentage immers gebaseerd! Zelfs bij extra 25% korting houdt de ondernemer nog 5% marge over.

chantal

Re: koopcontract meubels

Ongelezen bericht door chantal »

16again

je hebt mij verkeerd begrepen.
je kan niet de garantieregel gebruiken als je de "verloren" aanbetaling wil gebruiken voor een reeds afgeprijsd artikel

als je hebt aanbetaald op een afgeprijsd artikel blijft de garantieregel gewoon van kracht

je mag dan gewoon je aanbetaling ergens anders voor gebruiken geen enkel probleem

maar je kan niet verwachten als een showroom model reeds voor 30% is afgeprijsd dat daar boven op nogmaals 25% korting wordt gegeven, dan moet je onder de kostprijs gaan leveren en zelf jij kan dat niet normaal vinden.

Maar geen probleem dus om aan te betalen op een afgeprijsd produkt want je aanbetaling is dan nog altijd gegarandeerd

groetjes chantal

veronique

Re: koopcontract meubels

Ongelezen bericht door veronique »

ik haat gast !!!!!

wat vertel jij een onzin!!!!!!!!!

Gast

Re: koopcontract meubels

Ongelezen bericht door Gast »

Gast heeft het allemaal behoorlijk op een rijtje hoor. Ben zelf ook werkzaam in een woonwinkel en weet ook het een en ander :wink:.
Al moet ik wel zeggen dat we omtrent retouren (iets ander verhaal) zonder reden binnen 8 dagen totaal niet moeilijk doen.

16again
Berichten: 16157
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: koopcontract meubels

Ongelezen bericht door 16again »

Voor degenen die nog geloven in de CBW "aanbetalingsgarantie" kijk eens wat rond op het forum van http://www.horngedupeerd.org
Hier zijn voldoende praktijk verhalen te lezen van gedupeerden van het CBW erkende Horn keuken en bad

Gesloten