Uitgiftekosten bij de apotheek. Hoe zit dit precies?

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Uitgiftekosten bij de apotheek. Hoe zit dit precies?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U vindt het jammer dat een apotheker niet voor niets werkt? Hij is geen vrijwilliger met behoud van uitkering.

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Uitgiftekosten bij de apotheek. Hoe zit dit precies?

Ongelezen bericht door criticus2 »

Erthanax schreef:
27 okt 2020 14:45
Opaplop schreef:
27 okt 2020 14:30
Ja het zal wel, maar bij ons hoeven wij steeds meer niet meer naar binnen om de medicijnen op te halen, en dan worden er toch kosten in rekening gebracht, ook als ze uit het automaat komen dus, hoe kan dit dan???? (...)
Hoe komt die automaat daar? Hoe komen de juiste medicijnen in die automaat?

Volgens mij zit het zo: De apotheker en zijn personeel doen hun werk. Dat werk moet betaald worden. Het was een keuze van de politiek die kosten apart in rekening te brengen.
klopt , om het transparanter te maken. dat werkt blijkbaar averechts gezien dat mensen blijkbaar lastig kunnen begrijpen. Bij de rekening van de garage of CV monteur staat op de factuur ook arbeidsloon en onderdelen apart, ipv 1 post.. en bijzondere dingen apart benoemd.
En zon automaat kost ook (fors) geld. Extra voordeel is dat men in de 24 uurs economie ook na sluitingstijd apotheek terecht kan om medicatie op te halen.. Dat heeft niet iedereen nodig, maar die kunnen gewoon aan de balie afhalen. (tenminste: bij mijn apotheek kan je kiezen tijdens openingstijden ophalen, of aangeven dat je het via de automaat wilt).

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Uitgiftekosten bij de apotheek. Hoe zit dit precies?

Ongelezen bericht door criticus2 »

knarfvdk schreef:
02 dec 2023 10:43
Dit platform lijkt me een uitstekend middel om informatie op serieuze toon uit te wisselen, met het nodige respect voor elkaar. Dan nu mijn opmerking over de 'terhandstellingskosten'. Ik gebruik al meer dan 20 jaar hetzelfde medicijn. Het verbaast mij dat ik terhandstellingskosten moet betalen hiervoor. Ik haal mijn medicijn op uit de locker met een code. Ik heb dus geen vraag maar wil alleen maar even aangeven dat ik dit erg jammer vind.
hoe komt het in het doosje, en de locker? en verwerking van de declaratie naar de verzekeraar kost ook tijd dus personeel voor nodig , dossiervorming etc etc.. los van het pand van de apotheek en zo. Dat moet allemaal wel betaald worden uit die post.
Ik begrijp niet waarom dat zo moeilijk te begrijpen is...

Thijs124
Berichten: 681
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Uitgiftekosten bij de apotheek. Hoe zit dit precies?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Je wilt toch niet dat het speciaal voor jou "In de locker met de hand plaatsen" wordt genoemd.
Of denk je dat het dan goedkoper is?

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Uitgiftekosten bij de apotheek. Hoe zit dit precies?

Ongelezen bericht door criticus2 »

als t goedkoper moet: zelf ahv online handleiding de pillen gaan draaien...

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Uitgiftekosten bij de apotheek. Hoe zit dit precies?

Ongelezen bericht door de auditu »

Hoe het precies zit, weet ik niet, maar ik heb altijd de indruk gehad, dat de verzekeraars de prijzen omlaag wilden. Samen met de apothekers is er toen misschien wel uitgekomen dat de terhandstellingkosten er uit gehaald konden worden, om die vervolgens bij de consumenten neer te leggen. Dat zou best vreemd zijn, want de uiteindelijke prijs van een product bestaat immers uit de grondstofprijs en alles wat er aan handeling tussen zit? :?

DeZevendeHenk
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Uitgiftekosten bij de apotheek. Hoe zit dit precies?

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

knarfvdk schreef:
02 dec 2023 10:43
Dit platform lijkt me een uitstekend middel om informatie op serieuze toon uit te wisselen, met het nodige respect voor elkaar. Dan nu mijn opmerking over de 'terhandstellingskosten'. Ik gebruik al meer dan 20 jaar hetzelfde medicijn. Het verbaast mij dat ik terhandstellingskosten moet betalen hiervoor. Ik haal mijn medicijn op uit de locker met een code. Ik heb dus geen vraag maar wil alleen maar even aangeven dat ik dit erg jammer vind.
Op het gevaar af dat u dit voor de zestigste keer hoort, apothekers maken geen marge op inkoop en verkoop, die terhandstellingskosten is het geld waarmee de apotheek wordt betaald. U kunt zich toch ook niet voorstellen dat het personeel daar uit onbezoldigde vrijwilligers bestaat en dat er geen huur betaald moet worden?

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Uitgiftekosten bij de apotheek. Hoe zit dit precies?

Ongelezen bericht door rwolters »

DeZevendeHenk schreef:
04 dec 2023 16:12
knarfvdk schreef:
02 dec 2023 10:43
Dit platform lijkt me een uitstekend middel om informatie op serieuze toon uit te wisselen, met het nodige respect voor elkaar. Dan nu mijn opmerking over de 'terhandstellingskosten'. Ik gebruik al meer dan 20 jaar hetzelfde medicijn. Het verbaast mij dat ik terhandstellingskosten moet betalen hiervoor. Ik haal mijn medicijn op uit de locker met een code. Ik heb dus geen vraag maar wil alleen maar even aangeven dat ik dit erg jammer vind.
Op het gevaar af dat u dit voor de zestigste keer hoort, apothekers maken geen marge op inkoop en verkoop, die terhandstellingskosten is het geld waarmee de apotheek wordt betaald. U kunt zich toch ook niet voorstellen dat het personeel daar uit onbezoldigde vrijwilligers bestaat en dat er geen huur betaald moet worden?
Ik denk dat de meeste mensen geen idee hebben wat "werk" daadwerkelijk kost. Iedereen zou voor de grap eens aan z'n werkgever moeten vragen wat de interne uurkosten zijn voor het eigen werk. Ik denk dat veel mensen erg schrikken van hoe hoog dat is.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Uitgiftekosten bij de apotheek. Hoe zit dit precies?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Als een werknemer 20 euro per uur bruto krijgt, dan kun je ongeveer gokken dat dit de werkgever zo'n 30-32 euro kost. Dus nog 50-60% bovenop het brutoloon. Netto houdt een werknemer daar ongeveer 15-16 euro van over.

Bezorgdeburger
Berichten: 609
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Uitgiftekosten bij de apotheek. Hoe zit dit precies?

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Hier staat een en ander beknopt uitgelegd. Ter handstellingskosten met en zonder gesprek met name:

https://www.nza.nl/documenten/vragen-en ... declareerd

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Uitgiftekosten bij de apotheek. Hoe zit dit precies?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar de aparte berekening van eerste uitgifte kosten en ter handstellingskosten bestaat al meerdan 10 jaar.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Uitgiftekosten bij de apotheek. Hoe zit dit precies?

Ongelezen bericht door rwolters »

Lady1234 schreef:
04 dec 2023 19:12
Maar de aparte berekening van eerste uitgifte kosten en ter handstellingskosten bestaat al meerdan 10 jaar.
Mensen vergeten snel. Als ze 2 jaar geen medicijnen hebben gehad is alles al weer vergeten.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Uitgiftekosten bij de apotheek. Hoe zit dit precies?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik reageerde hierop.

BUTTON_REPORT Citeer
Bericht door knarfvdk » 02 dec 2023 10:43

Dit platform lijkt me een uitstekend middel om informatie op serieuze toon uit te wisselen, met het nodige respect voor elkaar. Dan nu mijn opmerking over de 'terhandstellingskosten'. Ik gebruik al meer dan 20 jaar hetzelfde medicijn. Het verbaast mij dat ik terhandstellingskosten moet betalen hiervoor. Ik haal mijn medicijn op uit de locker met een code. Ik heb dus geen vraag maar wil alleen maar even aangeven dat ik dit erg jammer vind
.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Uitgiftekosten bij de apotheek. Hoe zit dit precies?

Ongelezen bericht door Jablan »

criticus2 schreef:
03 dec 2023 10:19
En zon automaat kost ook (fors) geld. Extra voordeel is dat men in de 24 uurs economie ook na sluitingstijd apotheek terecht kan om medicatie op te halen.. Dat heeft niet iedereen nodig, maar die kunnen gewoon aan de balie afhalen. (tenminste: bij mijn apotheek kan je kiezen tijdens openingstijden ophalen, of aangeven dat je het via de automaat wilt).
Onze apotheek heeft nog een andere variant: bericht dat de medicijnen klaar liggen en vervolgens moet je ze binnen aan de balie ophalen, omdat voor sommige medicijnen direct betaald moet worden.

Zelf heb ik geen moeite met de terhandstellingskosten. Periode gehad met meerdere medicijnen tegelijk en dan is het fijn, als iemand even de tijd neemt om alles met je door te nemen.

IvoPep
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 jul 2023 17:39

Re: Uitgiftekosten bij de apotheek. Hoe zit dit precies?

Ongelezen bericht door IvoPep »

Het verschilt wel erg per apotheek in hoeverre ze meekijken. Persoonlijk heb ik hier geen heel goede ervaringen mee. Gelukkig is mijn man ook apotheker geweest.

Plaats reactie