Terhandstellingskosten VASTE medicijnen naar 1x per jaar?

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
CarlaCarla
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 okt 2022 10:26

Terhandstellingskosten VASTE medicijnen naar 1x per jaar?

Ongelezen bericht door CarlaCarla »

Mijn man en ik gebruiken samen al jaren medicijnen. Bij elkaar zijn dat 7 verschillende medicijnen die per kwartaal worden uitgereikt. Daarvoor betalen wij € 7,72 per medicijn, ook voor herhalingen. Dat is alleen voor de terhandstelling al € 216,12 per jaar. Sinds kort worden deze kosten apart vermeld op de rekening en daar schrokken wij wel even van. Soms zijn deze kosten 2x de prijs van het medicijn. Contact opgenomen met de apotheek en die zegt dat de ZORGVERZEKERAAR daarvoor verantwoordelijk is. Die schrijft voor dat het maar per kwartaal uitgegeven mag worden om verspilling te voorkomen. Hoezo verspilling? Wij zitten de rest van ons leven vast aan deze medicijnen dus die gaan echt wel op. De apotheek zei ook dat als wij de medicijnen zelf betalen, het WEL mogelijk is om de terhandstellingskosten maar 1x per jaar te berekenen. Ik ga hiervoor in overleg met de zorgverzekeraar (Just).

Misschien is het voor meer mensen een idee om hier achteraan te gaan. Het leven is al duur genoeg als wij door in 1x een jaarvoorraad af te nemen €162,12 kunnen besparen is dat mooi meegenomen, of niet?

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Terhandstellingskosten VASTE medicijnen naar 1x per jaar?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het is niet sinds kort dat deze kosten vermeld worden, dat is al jaren zo. Dat is ontstaan vanwege de transparantie die de consument zo graag wilde. Vroeger zat dit in de prijs verwerkt. Echter is het nu zo transparant dat we meteen het salaris van de apotheker niet meer gunnen. Of een medicijn nu €0,01 of €100,- is, de kosten voor het verwerken, controleren en bijhouden zijn hetzelfde.

Daarnaast zijn medicijnen niet oneindig te verkrijgen en hebben deze een houdbaarheid. Gaat u meteen voor een jaar inslaan, dan kan het zijn dat iemand anders langer moet wachten omdat de productie maar van een bepaalde hoogte is. Uw voorraad kan over datum gaan wat verspilling is en de voor u voorgeschreven medicijnen kunnen in verkeerde handen vallen. Het is niet om de klant te pesten om maar voor een beperkte tijd voorraad te hebben. Ook kan er van alles gebeuren wat van invloed kan zijn op het medicijngebruik.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Terhandstellingskosten VASTE medicijnen naar 1x per jaar?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De apotheek mag u, normaal gesproken, geen medicijnen meegeven voor een langere periode dan drie maanden.

Maar moet u een keer voor controle naar het ziekenhuis, dan bent u uw eigen risico al kwijt. Dus dan hebt u nog niets bespaard.

Die kosten gaan trouwens per persoon, niet voor een stel.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Terhandstellingskosten VASTE medicijnen naar 1x per jaar?

Ongelezen bericht door grun »

Dat is waar ik woon niet zo. Bij nieuwe medicijnen, die voor het eerst uitgereikt worden, moet ik me binnen melden zodat ze me kunnen informeren over de werking, eventuele bijwerkingen en het gebruik. Bij sommige medicijnen moet je dan een kleine bijdrage betalen maar vaak ook niet. Alle volgende keren, na inderdaad drie maanden, ligt hetzelfde medicijn gewoon in de afhaalrobot en kan ik het 24/7 uit de muur trekken. Soms met een briefje erbij dat het deze keer een ander merk is maar verder dezelfde werking heeft. Ik krijg dan een sms met een afhaalcode.
Tot voor kort moest ik zelf de huisarts vragen om een herhaalrecept naar de apotheek te sturen, maar ook dat is inmiddels geautomatiseerd op initiatief van de apotheker. Die weet welke medicijnen er dagelijks gebruikt worden en vraagt zelf toestemming aan de huisarts om ze te mogen verstrekken.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Terhandstellingskosten VASTE medicijnen naar 1x per jaar?

Ongelezen bericht door Lowieze »

“De apotheek zei ook dat als wij de medicijnen zelf betalen, het WEL mogelijk is om de terhandstellingskosten maar 1x per jaar te berekenen. Ik ga hiervoor in overleg met de zorgverzekeraar “

Dus dit zou goedkoper zijn, alle medicijnen zelf gaan betalen?

PGros
Berichten: 1139
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Terhandstellingskosten VASTE medicijnen naar 1x per jaar?

Ongelezen bericht door PGros »

grun schreef:
10 okt 2022 06:47
Dat is waar ik woon niet zo. Bij nieuwe medicijnen, die voor het eerst uitgereikt worden, moet ik me binnen melden zodat ze me kunnen informeren over de werking, ........
De eerste keer dat je medicijnen krijgt betaal je: kosten begeleidingsgesprek.
Alle andere keren betaal je terhandstellingskosten. Dit gaat gewoon via de verzekering dus merk je niets van en kun je de medicijnen gewoon uit de automaat halen.

Edit: Ik heb even mijn declaraties van de verzekering bekeken en het blijkt dat de terhandstellingskosten niet altijd berekend worden. Soms staan ze niet bij mijn eigen risico bij een medicijn en bij andere medicijnen weer altijd.

rvjapio
Berichten: 1002
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Terhandstellingskosten VASTE medicijnen naar 1x per jaar?

Ongelezen bericht door rvjapio »

Ik krijg ze sinds vorig jaar per half jaar ipv kwartaal. In overleg met de zorgverzekeraar, volgens de apotheek.

Plaats reactie