Stoppen met antidepressiva - onttrekkingsverschijnselen

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Leon74
Berichten: 115
Lid geworden op: 02 feb 2024 05:01

Re: Stoppen met antidepressiva - onttrekkingsverschijnselen

Ongelezen bericht door Leon74 »

Lady1234 schreef:
16 feb 2024 21:25
Ook St. Janskruid is geen onschuldig middel.

https://www.lareb.nl/news/verplichte-wa ... -janskruid
Wat kun je wel nog "onschuldig" noemen als zelfs vet en suiker dat niet meer zijn en we in dit vermaledijde land nu ook al een suikertaks hebben?

Feit is wel dat St. Janskruid zonder recept door iedereen gekocht kan worden en die farmaceutische meuk niet.
Ook na onderzoek door het RIVM blijft het vrij verkrijgbaar.

Wat mij betreft geeft dat meer dan genoeg aan dat die farmaceutische troep écht schadelijk kan zijn en St. Janskruid relatief onschuldig is.

Natuurlijk moet je kruiden altijd met beleid gebruiken. Dat spreekt voor zich. Ik heb zelf dan ook niet het woord "onschuldig" in de mond genomen. Wél ben ik ervan overtuigd dat mits de kanttekeningen die ik gegeven heb in acht genomen worden, het middel vele malen veiliger is dan de reguliere antidepressiva die mensen verslaafd maken en zelfs tot suicide kunnen aanzetten.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Stoppen met antidepressiva - onttrekkingsverschijnselen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Heel veel mensen hebben bij bij wat u noemt farmaceutische troep.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Stoppen met antidepressiva - onttrekkingsverschijnselen

Ongelezen bericht door Jablan »

Anton64 schreef:
16 feb 2024 11:22
maar ik wil mij wel sterk maken dat dit soort cocktails niet langdurig worden voorgeschreven en dit naar buiten brengen.
Algemene reactie: er wordt al meer en beter opgelet dan vroeger. Niet alleen met dit soort middelen, ook voor andere medicijnen met een verslavend karakter is nu meer aandacht.

Als je meerdere medicijnen tegelijk krijgt voorgeschreven - voor welke aandoening dan ook - kun je altijd een apotheker vragen of de combinatie niet erger is dan de kwaal. Bij medicatie voor de geest zal een goede apotheker niet direct een antwoord hebben, maar voor je op zoek gaan of je doorverwijzen naar een collega, die beter op de hoogte is. Wanneer een apotheker twijfels heeft, dan zou hij/zij contact moeten opnemen met de behandelend psychiater.
Leon74 schreef:
16 feb 2024 21:07
En dat laatste lees je goed: de antidepressiva van de farmaceutische industrie hebben tot de suicide van mensen geleid, op zijn minst toch daaraan bijgedragen, en waarschuwingen daarover kun je ook lezen in bijsluiters.
Tegenwerping: ook natuurlijke middelen kunnen dit effect hebben. In principe zijn alle plantjes, die opiaten produceren, verdacht.
De door jou genoemde bijwerking is van een hele reeks medicijnen bekend en tegenwoordig worden ze zeer terughoudend voorgeschreven, eigenlijk alleen nog wanneer de patiënt is opgenomen en/of er 24/7 toezicht/zorg is.

Leon74
Berichten: 115
Lid geworden op: 02 feb 2024 05:01

Re: Stoppen met antidepressiva - onttrekkingsverschijnselen

Ongelezen bericht door Leon74 »

Thijs124 schreef:
16 feb 2024 22:11
Gelukkig bestaat er op dit forum bij de meesten een zeer grote aversie tegen kwakzalverij en alles wat er in de verste verte op lijkt.
RIVM:

"Sint-janskruid
In Nederland zijn twee producten met Sint-janskruid als geneesmiddel geregistreerd: Hyperiforce en Laif 900. Andere middelen met Sint-janskruid zijn kruidensupplementen. Consumenten gebruiken deze producten bij lichte tot matige depressieve klachten."

In Nederland kun je geen middel als geneesmiddel met gezondheidsclaims registreren als ze niet bewezen zijn.
Hypericum/ Sint Janskruid heeft een bewezen bewerking en is daarom geregistreerd kunnen worden.

Kwakzalverij is in dezen dus geen sprake van.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Stoppen met antidepressiva - onttrekkingsverschijnselen

Ongelezen bericht door juliomariner »

U hebt echt geen idee waar u het over heeft. Met uw kruidenmiddel dat vele malen veiliger is dan een regulier middel.

Leon74
Berichten: 115
Lid geworden op: 02 feb 2024 05:01

Re: Stoppen met antidepressiva - onttrekkingsverschijnselen

Ongelezen bericht door Leon74 »

Jablan schreef:
16 feb 2024 22:29
Leon74 schreef:
16 feb 2024 21:07
En dat laatste lees je goed: de antidepressiva van de farmaceutische industrie hebben tot de suicide van mensen geleid, op zijn minst toch daaraan bijgedragen, en waarschuwingen daarover kun je ook lezen in bijsluiters.
Tegenwerping: ook natuurlijke middelen kunnen dit effect hebben. In principe zijn alle plantjes, die opiaten produceren, verdacht.
De door jou genoemde bijwerking is van een hele reeks medicijnen bekend en tegenwoordig worden ze zeer terughoudend voorgeschreven, eigenlijk alleen nog wanneer de patiënt is opgenomen en/of er 24/7 toezicht/zorg is.
Kan zijn, maar die vlieger gaat niet op voor Sint Janskruid.
Zoals ik in een ander bericht ook al schreef: Het middel is én goedgekeurd (geregistreerd) en heeft een bijsluiter. De laatste keer dat ik keek stond daar niet als bijwerking "suicide" bij, wat wel in de bijsluiters van de farmaceutische meuk staat.

Leon74
Berichten: 115
Lid geworden op: 02 feb 2024 05:01

Re: Stoppen met antidepressiva - onttrekkingsverschijnselen

Ongelezen bericht door Leon74 »

juliomariner schreef:
16 feb 2024 22:30
U hebt echt geen idee waar u het over heeft. Met uw kruidenmiddel dat vele malen veiliger is dan een regulier middel.
Kan je vinden, maar dan raad ik je aan daarover in dicussie te gaan met het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen of het RIVM.
Zij zien blijkbaar geen noodzaak om Sint Janskruid receptplichtig te maken, terwijl je aan reguliere antidepressiva niet zonder doktersrecept komt.
Lijkt mij dat er dan toch wel een behoorlijk verschil moet zijn.

Maar goed, jij jouw mening. Ik zou zeggen, schrijf een brief naar de toelatingsinstantie als je denkt dat Sint Janskruid oh zo gevaarlijk is. Heb je meer aan dan tijd met mij op dit forum te verdoen.

Leon74
Berichten: 115
Lid geworden op: 02 feb 2024 05:01

Re: Stoppen met antidepressiva - onttrekkingsverschijnselen

Ongelezen bericht door Leon74 »

Misschien dat deze link van het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen met duidelijke info over Sint Janskruid nog wat meer helderheid kan verschaffen:

https://www.cbg-meb.nl/onderwerpen/medi ... -janskruid

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Stoppen met antidepressiva - onttrekkingsverschijnselen

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Kan je nou eens kappen met je St. Janskruid? Daar gaat het topic helemaal niet over!

Leon74
Berichten: 115
Lid geworden op: 02 feb 2024 05:01

Re: Stoppen met antidepressiva - onttrekkingsverschijnselen

Ongelezen bericht door Leon74 »

ZeerPrivé schreef:
16 feb 2024 22:50
Kan je nou eens kappen met je St. Janskruid? Daar gaat het topic helemaal niet over!
Vind je? Vraagsteller is mijns inziens toch het liefst van de farmaceutische meuk af.
Mijn informatie over Sint Janskruid die vraagsteller het beste met een behandelaar / apotheker bespreekt, is daar een (deel-)antwoord op.
Dat vervolgens jij samen met een aantal mensen daar een drama van maakt en vervolgens deze ietwat onvriendelijke woorden bezigt, vind ik vrij lachwekkend.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Stoppen met antidepressiva - onttrekkingsverschijnselen

Ongelezen bericht door Jablan »

De vraagsteller wil alleen waarschuwen voor langdurig gebruik van sommige medicijn-combinaties, omdat stoppen of verlagen van de dosis complicaties oplevert, meer niet.

Leon74
Berichten: 115
Lid geworden op: 02 feb 2024 05:01

Re: Stoppen met antidepressiva - onttrekkingsverschijnselen

Ongelezen bericht door Leon74 »

Jablan schreef:
16 feb 2024 23:01
De vraagsteller wil alleen waarschuwen voor langdurig gebruik van sommige medicijn-combinaties, omdat stoppen of verlagen van de dosis complicaties oplevert, meer niet.
Diezelfde problematiek is bekend wat betreft enkelvoudige antidepressiva. Geen verschil. Miljoenen mensen wereldwijd komen vaak nog maar met moeite of helemaal niet van die troep af.
Dan lijkt het mij goed dat mensen kunnen lezen dat er minder gevaarlijke alternatieven zijn, zoals Sint-Janskruid.
Lijkt me niet dat ik dan compleet off-topic bezig ben. Of lijkt je dat ik in het forum voor auto's zou moeten posten?

Ben jij overigens tot moderator aangesteld?

kuklos
Berichten: 9774
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Stoppen met antidepressiva - onttrekkingsverschijnselen

Ongelezen bericht door kuklos »

@Leon74, dit kwartje valt maaar niet bij je:
witte angora schreef:
16 feb 2024 22:00
De vraag moet niet zijn of St. Janskruid wel of niet onschuldig is; de vraag moet zijn of het verstandig is om iemand die je nooit gezien of gesproken hebt en van wie je nog nooit eerder gehoord hebt of het dossier hebt ingezien 'medische informatie' te geven terwijl je zelf ook nog eens een volslagen leek bent, en diegene ook nog eens onder behandeling is van deskundigen.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Stoppen met antidepressiva - onttrekkingsverschijnselen

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

kuklos schreef:
16 feb 2024 23:20
@Leon74, dit kwartje valt maaar niet bij je:
Off topic: kunnen we eigenlijk nog spreken over een vallend 'kwartje'? Misschien tijd voor die 'eurocent' wil maar niet vallen. :mrgreen:

Leon74
Berichten: 115
Lid geworden op: 02 feb 2024 05:01

Re: Stoppen met antidepressiva - onttrekkingsverschijnselen

Ongelezen bericht door Leon74 »

kuklos schreef:
16 feb 2024 23:20
@Leon74, dit kwartje valt maaar niet bij je:
witte angora schreef:
16 feb 2024 22:00
De vraag moet niet zijn of St. Janskruid wel of niet onschuldig is; de vraag moet zijn of het verstandig is om iemand die je nooit gezien of gesproken hebt en van wie je nog nooit eerder gehoord hebt of het dossier hebt ingezien 'medische informatie' te geven terwijl je zelf ook nog eens een volslagen leek bent, en diegene ook nog eens onder behandeling is van deskundigen.
Als ik vraagsteller als niet toerekeningsvatbaar of handelsonbekwaam zou beschouwen, wat jij en anderen haast wel lijken te denken, dan zou ik je gelijk geven.
Vraagsteller komt echter geenszins zo op mij over.
Jullie bevoogdende houding vind ik eerlijk gezegd stuitend.
En ook een beetje wereldvreemd: Medische informatie wordt op een grote verscheidenheid van websites gegeven. Daar is ook totaal niets mis mee.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Stoppen met antidepressiva - onttrekkingsverschijnselen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Niemand beschouwt de vraagsteller als ontoerekeningsvatbaar of handelingsonbekwaam.

Maar hebt u ook maar enige bevoegdheid om medische informatie te verstrekken?

Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Stoppen met antidepressiva - onttrekkingsverschijnselen

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Ga in godsnaam naar een artsen forum of een kwakzalvers forum, kies maar wat jullie het beste uitkomt.
Het wordt tijd dat hoekje medicijnen hier definitief te verwijderen.
Dit heeft niets op een consumenten forum te zoeken

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Stoppen met antidepressiva - onttrekkingsverschijnselen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Leon74 schreef:
16 feb 2024 22:25
Feit is wel dat St. Janskruid zonder recept door iedereen gekocht kan worden en die farmaceutische meuk niet.
Ook na onderzoek door het RIVM blijft het vrij verkrijgbaar.
Feit is wel, dat juist dit argument voor mij betekent dat het geen geneesmiddel is en dus geen enkel effect heeft. Als het echt effect zou hebben, was er wel een regulering. Zelfs paracetamol is enigszins gereguleerd.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Stoppen met antidepressiva - onttrekkingsverschijnselen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Leon74 schreef:
16 feb 2024 22:58
Vind je? Vraagsteller is mijns inziens toch het liefst van de farmaceutische meuk af.
Je zit net hard te maken dat dat debiele kruid van je een geneesmiddel is, dan is dat dus ook farmaceutische meuk.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Stoppen met antidepressiva - onttrekkingsverschijnselen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

"Een studie uitgevoerd bij mensen met een zware depressie liet geen effect zien van sint-janskruid. Bij lichte tot matige depressies is er wel bewijs voor de werkzaamheid. Diverse kleinere studies wijzen erop dat sint-janskruid bij de behandeling van lichte tot matige depressie effectiever is dan een placebo en net zo effectief als tricyclische antidepressiva. Deze conclusie wordt ondersteund door verschillende meta-analyses en een Cochrane review."

Zoals Wikipedia zegt zal het vast effect hebben, maar niet bij mensen die schijnbaar de cocktail zoals TS nodig hebben. Het dan aanraden is net zo goed een doodvonnis.

Plaats reactie