Stoppen met antidepressiva - onttrekkingsverschijnselen

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Anton64
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 feb 2024 06:44

Stoppen met antidepressiva - onttrekkingsverschijnselen

Ongelezen bericht door Anton64 »

Beste mensen zie hier een deel van mijn bericht aan een bekende Nederlandse psychiater.


Lijd aan recidiverende depressies. Vermoeden van sterke familiaire belasting.

Laatste 4 jaar afgebouwd:

Diazepam 5mg
Mirtazapine 15mg
Olanzapine 5mg
Lithium 800mg
Nortriptyline 150mg
Escitalopram 20mg (was een switch van Nortriptyline naar Escitalopram)
Switch van Escitalopram 20mg naar Mirtazapine 15mg (ivm sexuele disfunctioneren)
1000mg Paracetamol
Macrogol en Electrolyten tegen ernstige constipatie Nortriptyline
Omeprazol tegen maagzuur veroorzaakt door Nortriptyline.

Heb hier wel vaker contact over gehad. Waren natuurlijk vreselijke 4 jaren en dat is een zware understatement.
Wellicht heb je daar geen boodschap aan, ik acht echter een psychiater die een dergelijke cocktail voorschrijft vanuit de grond van mijn hart, dat deze zogenaamde professional een ernstig crimineel delict pleegt. Heb hier ook contact over met letselschade advocaten en die vertellen mij dat schadevergoeding eisen lastig, langdurig en stressvol is en slagingskans onzeker is. Dus weet nog niet of ik het traject in ga.

Enfin, volgens mijn huidige psychiater zit ik aan einde van traject. Zit nog vol in de gewenningsverschijnselen en onttrekkingsverschijnselen tengevolge vd switch Escitalopram 20mg =>Mirtazapine 15mg.

Van de psychiater switch schema ontvangen, waarbij ik ook 8 dagen op Mirtazapine 7,5mg heb gezeten. Nu zit ik alweer 14 dagen op Mirtazapine 15mg. Ik merk duidelijk dat ik beter sliep op Mirtazapine 7,5mg.
Misschien te voorbarig om conclusies te trekken (hoop dat je kan begrijpen dat ik het na 4 jaar ellende en heftige malaise volledig zat ben) maar zou het niet beter zijn om mij gewoon op Mirtazapine 7,5mg te houden?
Mijn psychiater wil mij toch aan een minimale dosis psychofarmaca houden ivm sterk vermoeden van familiaire belasting en ter preventie recidive. Heb natuurlijk in die 4 jaar van alles ingezet om non farmacologische mijn veerkracht te versterken. Denk dat ik weinig onbenut heb gelaten.

Enfin wat is jouw visie op die Mirtazapine 7,5mg?

https://radar.avrotros.nl/artikel/fragm ... a-af-60202

Hier nog een aardige video zeer herkenbaar voor mij.

Ik zal nog verder wel contact zoeken met gedupeerden, die ook vergelijkbare criminele cocktails zijn voorgeschreven en daar met zeer veel pijn en moeite vanaf zijn gekomen.
Echt je hele leven wordt verwoest en zonder veel geld, goede info, begeleiding, enorme discipline en incasseringsvermogen is je leven voor de rest van je leven verwoest. Zo zie ik een heel aantal van mijn lotgenoten bij een vereniging. Het is mijn overtuiging en heb hier ook onderzoek naar gedaan dat hun levensverwachting significant zal afnemen om maar niet te spreken over de zeer sterk verminderde levenskwaliteit van deze mensen door al de zeer ziekmakende en ongezonde bijwerkingen.

Dank alvast voor advies/commentaar/suggesties

Tevens alvast dank voor geduld en begrip

Hartelijke groeten,
Anton

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Stoppen met antidepressiva - onttrekkingsverschijnselen

Ongelezen bericht door kuklos »

Anton64 schreef:
16 feb 2024 07:08
Wellicht heb je daar geen boodschap aan, ik acht echter een psychiater die een dergelijke cocktail voorschrijft vanuit de grond van mijn hart, dat deze zogenaamde professional een ernstig crimineel delict pleegt.
Want? Waarom is dat een ernstig crimineel delict?
Anton64 schreef:
16 feb 2024 07:08
Heb hier ook contact over met letselschade advocaten en die vertellen mij dat schadevergoeding eisen lastig, langdurig en stressvol is en slagingskans onzeker is.
Klopt, letselschade zaken zijn onzeker.

Enfin, volgens mijn huidige psychiater zit ik aan einde van traject. Zit nog vol in de gewenningsverschijnselen en onttrekkingsverschijnselen tengevolge vd switch Escitalopram 20mg =>Mirtazapine 15mg.
Anton64 schreef:
16 feb 2024 07:08
.... maar zou het niet beter zijn om mij gewoon op Mirtazapine 7,5mg te houden?
................
Enfin wat is jouw visie op die Mirtazapine 7,5mg?
Geen enkele arts zal medisch advies geven op basis van de brief van een patiënt. En een oordeel vellen over medicijnen is medisch advies.
Anton64 schreef:
16 feb 2024 07:08
Ik zal nog verder wel contact zoeken met gedupeerden, die ook vergelijkbare criminele cocktails zijn voorgeschreven
Opnieuw, waarom is dit een criminele cocktail?
Anton64 schreef:
16 feb 2024 07:08
Dank alvast voor advies/commentaar/suggesties
Dit is een forum van goedbedoelende leken, die geen van allen arts zijn. Als je al in contact staat met psychiaters en letselschade advocaten kunnen wij geen kennis toevoegen aan het geheel. We kunnen je enkel sterkte toewensen.
En let wel, daarmee doe ik geen enkele uitspraak over de situatie en geef ik geen medische of juridische oordelen.

Anton64
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 feb 2024 06:44

Re: Stoppen met antidepressiva - onttrekkingsverschijnselen

Ongelezen bericht door Anton64 »

Ben nieuw op dit Forum en weet niet helemaal of ik adequaat reageer.
Ik acht de door mij beschreven en de door een psychiater langdurig voorgeschreven cocktail als crimineel vanwege volgende:
Een dergelijke cocktail vooral langdurig veroorzaakte bij mij en ik ken vele lotgenoten een soort farmacologische lobotomie. Ik heb 4 jaar als een zombie doorgebracht totaal niet in staat om te functioneren en onherkenbaar voor familie en vrienden. Verder ging mijn hele lichaam kapot.
Meetbare significante nier - en schildklier functie verslechtering, zeer waarschijnlijk veroorzaakt door langdurig gebruik van Lithium. Niet in staat om te schrijven ook zeer waarschijnlijk veroorzaakt door Lithium. Als ik wilde schrijven of typen op de computer moest ik naar de psychiater voor een bèta blocker tegen de tremor. Stijfheid van bewegingsapparaat waarschijnlijk veroorzaakt door Lithium en/of Olanzapine. Diabetes zeer waarschijnlijk veroorzaakt door Olanzapine. Spijsverteringsprblemen waarschijnlijk veroorzaakt door Nortriptyline. Blaasontstekingen veroorzaakt waarschijnlijk door Nortriptyline. Zeer droge mond en stemproblemen waardoor ik naar de KNO arts en logopedist moest, ook zeer waarschijnlijk door de Nortriptyline en zo kan ik nog een tijd doorgaan. Toen eindelijk bij kundige Psychiater terecht gekomen en gedurende 4 jaar afgebouwd. 4 jaar heftige Slaapstoornissen,sterke prikkelbaarheid, enorme hoofdpijn, misselijkheid, spierpijn etc. En dan heb ik het niet over de financiële consequenties. Van een riant salaris naar absoluut sociaal minimum. Ik ben er na bijna 10 hele zware jaren met enorm veel pijn en moeite uitgekomen mede omdat ik welvarend ben. Ik zie mijn lotgenoten aan tevens grote cocktails zo der financiële middelen, vechtlust en discipline met het jaar achteruit gaan. Hun levensverwachting is enorm afgenomen en de rest van hun leven verwoest.
Vandaar mijn benaming criminele cocktail. Ben van bijna alles af, verkeer in blakende gezondheid door een zeer gezonde levensstijl etc. maar ik wil mij wel sterk maken dat dit soort cocktails niet langdurig worden voorgeschreven en dit naar buiten brengen.
Via PsychoseNet kan je altijd algemeen advies vragen over allerlei GGZ onderwerpen.
Ik ga nu weer lekker gezond zwemmen
Fijn weekend!

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Stoppen met antidepressiva - onttrekkingsverschijnselen

Ongelezen bericht door witte angora »

Anton64 schreef:
16 feb 2024 07:08
Dank alvast voor advies/commentaar/suggesties
Maar wat voor advies/commentaar/suggesties verwacht je van ons? Het is precies wat Kuklos al aangaf: Op dit forum zijn we consumenten, met hooguit specifieke kennis van de eigen beroepsgroep of interesse. Medici komen hier niet, de enige tandarts die we jaren geleden hadden hebben we ook al in geen tijden meer gezien.

Het enige wat ikzelf je mee kan geven is: probeer het licht aan het eind van de tunnel te zien. Ondanks alles wat er gebeurd is blijft er nog heel veel moois over. Misschien zal je niet bereiken wat anderen bereiken - maar als je iets weet te creëren waarin je vrede hebt met het verleden en het heden is er zeker nog wel wat moois van het leven te maken.

Leon74
Berichten: 115
Lid geworden op: 02 feb 2024 05:01

Re: Stoppen met antidepressiva - onttrekkingsverschijnselen

Ongelezen bericht door Leon74 »

Als antwoord op jou en als tip voor anderen die last hebben van lichte tot middelmatige depressie:

St-Janskruid (Hypericum) heeft een bewezen werking, normaal zonder afkickverschijnselen als je ermee stopt en zonder de gebruikelijk reeks bijwerkingen van farmaceutische antidepressiva.

Waar je wel op moet letten bij Sint-Janskruid:

- Er zijn veel wisselwerkingen met andere medicijnen, gebruik je dus al wat anders, overleg dan eerst met een arts of apotheker

- Je kan mogelijk last van je huid krijgen als je met Sint-Janskruid (veel) in de zon gaat. Blijf dus uit de zon of gebruik een zonnecreme met hoge beschermingsfactor.

- Het kan één tot enkele weken duren voordat je de werking begint te merken.

- Je moet absoluut een zogenaamd "gestandardiseerde" versie van St-Janskruid slikken. De dosering is dan meestal 3x daags 300 mg.
Er wordt vanalles verkocht, maar betreft het geen gestandardiseerd product, dan is de kans groot dat er niet genoeg werkzame stof in zit.

* Note van moderatie: eerder besteedde Radar+ aandacht aan St. Janskruid: 'Sint-janskruid, niet zo onschuldig als je denkt' - https://radarplus.nl/sint-janskruid-nie ... -je-denkt/

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Stoppen met antidepressiva - onttrekkingsverschijnselen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik vind het zeer onverstandig om hier medisch advies te geven; dat er zelfs een dosering genoemd wordt vind ik onvoorstelbaar. Het bericht is al gemeld, zie ik, anders had ik het gedaan.

Leon74
Berichten: 115
Lid geworden op: 02 feb 2024 05:01

Re: Stoppen met antidepressiva - onttrekkingsverschijnselen

Ongelezen bericht door Leon74 »

Erthanax schreef:
16 feb 2024 13:17
Ik vind het zeer onverstandig om hier medisch advies te geven; dat er zelfs een dosering genoemd wordt vind ik onvoorstelbaar. Het bericht is al gemeld, zie ik, anders had ik het gedaan.
En jij bent misschien van de farmaceutische industrie?

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Stoppen met antidepressiva - onttrekkingsverschijnselen

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Erthanax schreef:
16 feb 2024 13:17
Ik vind het zeer onverstandig om hier medisch advies te geven; dat er zelfs een dosering genoemd wordt vind ik onvoorstelbaar. Het bericht is al gemeld, zie ik, anders had ik het gedaan.
Buiten het door "Dr." Leon gegeven advies, vind ik dat dit hele topic beter kan verdwijnen van dit forum. Al was het maar om andere "dokters" adviezen te voorkomen.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Stoppen met antidepressiva - onttrekkingsverschijnselen

Ongelezen bericht door juliomariner »

Leon74 schreef:
16 feb 2024 13:24
En jij bent misschien van de farmaceutische industrie?
En bent u arts? Sorry maar hoe kun u in godsnaam medisch advies geven aan iemand die al verschillende zware medicijnen slikt. Ik vind het gewoon crimineel wat u aan het doen bent. Het door u genoemde preparaat is berucht om de zeer ernstige wisselwerkingen die het met andere medicijnen heeft.
We praten hier niet over een hooikoortsje of zo.

Ik denk eerlijk gezegd dat dit topic hier niet in dit consumenten forum hoort maar beter bij een patientenvereniging of zo geplaatst kan worden. Goede antwoorden zal TS hier toch niet vinden.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Stoppen met antidepressiva - onttrekkingsverschijnselen

Ongelezen bericht door kuklos »

Leon74 schreef:
16 feb 2024 13:24
Erthanax schreef:
16 feb 2024 13:17
Ik vind het zeer onverstandig om hier medisch advies te geven; dat er zelfs een dosering genoemd wordt vind ik onvoorstelbaar. Het bericht is al gemeld, zie ik, anders had ik het gedaan.
En jij bent misschien van de farmaceutische industrie?
Erthanax is net zo min van de farmaceutische industrie als anderen die hier reageren. Maar wel zijn allen slim genoeg om geen medisch advies te geven. Zonder medische opleiding moet je geen medisch advies geven. En zelfs met een medische opleiding moet je dat niet doen zonder ooit de patiënt gesproken en/of gezien te hebben.
Een echte medicus weet dat.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Stoppen met antidepressiva - onttrekkingsverschijnselen

Ongelezen bericht door witte angora »

kuklos schreef:
16 feb 2024 13:34
Leon74 schreef:
16 feb 2024 13:24
Erthanax schreef:
16 feb 2024 13:17
Ik vind het zeer onverstandig om hier medisch advies te geven; dat er zelfs een dosering genoemd wordt vind ik onvoorstelbaar. Het bericht is al gemeld, zie ik, anders had ik het gedaan.
En jij bent misschien van de farmaceutische industrie?
Erthanax is net zo min van de farmaceutische industrie als anderen die hier reageren. Maar wel zijn allen slim genoeg om geen medisch advies te geven. Zonder medische opleiding moet je geen medisch advies geven. En zelfs met een medische opleiding moet je dat niet doen zonder ooit de patiënt gesproken en/of gezien te hebben.
Een echte medicus weet dat.
Daarbij hoef je niet al te snugger te zijn om te weten dat het sowieso niet verstandig is behandelend artsen in de wielen te rijden met welk advies dan ook. Buiten wat er al gezegd is.

O en Leon, mocht je het willen weten, ik ben de melder van je bericht. Eerlijk gezegd had ik gehoopt dat de moderatie in no time in zou grijpen, daarom gaf ik dit niet meteen aan. Helaas...

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Stoppen met antidepressiva - onttrekkingsverschijnselen

Ongelezen bericht door witte angora »

Zie net dat de moderatie heeft 'ingegrepen'. Waardeloze ingreep als je het mij vraagt.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Stoppen met antidepressiva - onttrekkingsverschijnselen

Ongelezen bericht door juliomariner »

Inderdaad, alleen even een link plaatsen is niet voldoende. Beter zou zijn het hele topic te sluiten. Alleen een arts kan TS van goed advies voorzien en dan alleen als de arts TS heeft gezien en gesproken.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Stoppen met antidepressiva - onttrekkingsverschijnselen

Ongelezen bericht door rwolters »

Leon74 schreef:
16 feb 2024 13:24
Erthanax schreef:
16 feb 2024 13:17
Ik vind het zeer onverstandig om hier medisch advies te geven; dat er zelfs een dosering genoemd wordt vind ik onvoorstelbaar. Het bericht is al gemeld, zie ik, anders had ik het gedaan.
En jij bent misschien van de farmaceutische industrie?
Iedere weldenkend persoon zou zo'n reactie moeten geven. Maar als je het niet wilt horen het gelijk afdoen met "jij bent misschien van de farmaceutische industrie" is wel erg zwak.

Maar als je er gelukkig van wordt: wij worden allemaal betaald door de farmaceutische industrie, internet- en telecomproviders, grootwinkelbedrijven, overheidsinstellingen en nog een paar. We hoeven ook niet te werken want de tonnen stromen automatisch binnen...

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Stoppen met antidepressiva - onttrekkingsverschijnselen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Leon74 schreef:
16 feb 2024 13:24
Erthanax schreef:
16 feb 2024 13:17
Ik vind het zeer onverstandig om hier medisch advies te geven; dat er zelfs een dosering genoemd wordt vind ik onvoorstelbaar. Het bericht is al gemeld, zie ik, anders had ik het gedaan.
En jij bent misschien van de farmaceutische industrie?
Verwacht u nog een reactie van mij, of begrijpt u inmiddels hoe onzinnig uw reactie was?

De ingreep van de moderatie vind ik overigens onvoldoende, en ik zal in een persoonlijk bericht vragen primair het hele topic te verwijderen, subsidiair uw reactie te verwijderen, meer subsidiair elke verwijzing daarin naar sint-janskruid te verwijderen.

Leon74
Berichten: 115
Lid geworden op: 02 feb 2024 05:01

Re: Stoppen met antidepressiva - onttrekkingsverschijnselen

Ongelezen bericht door Leon74 »

Malle mensen die mij verwijten een "medisch advies" gegeven te hebben of zelfs het liefst alles verwijderd zien worden.
Ik heb enkel informatie gedeeld die vraagsteller zou kunnen gebruiken wanneer hij helemaal van die farmaceutische troep af is.

Dat een aantal mensen liever geen informatie zien verschijnen over een werkzaam alternatief waaraan de farmaceutische industrie niets verdient, begrijp ik heel goed.

Moreel is het natuurlijk wel zeer laakbaar om mensen niet kennis te willen laten nemen van mogelijke alternatieven die in tegenstelling tot de reguliere antidepressiva niet tot verslavingsproblematiek en (mogelijk) suicide leiden.
En dat laatste lees je goed: de antidepressiva van de farmaceutische industrie hebben tot de suicide van mensen geleid, op zijn minst toch daaraan bijgedragen, en waarschuwingen daarover kun je ook lezen in bijsluiters.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Stoppen met antidepressiva - onttrekkingsverschijnselen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ook St. Janskruid is geen onschuldig middel.

https://www.lareb.nl/news/verplichte-wa ... -janskruid

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Stoppen met antidepressiva - onttrekkingsverschijnselen

Ongelezen bericht door witte angora »

De vraag moet niet zijn of St. Janskruid wel of niet onschuldig is; de vraag moet zijn of het verstandig is om iemand die je nooit gezien of gesproken hebt en van wie je nog nooit eerder gehoord hebt of het dossier hebt ingezien 'medische informatie' te geven terwijl je zelf ook nog eens een volslagen leek bent, en diegene ook nog eens onder behandeling is van deskundigen.

Over 'malle mensen' gesproken.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Stoppen met antidepressiva - onttrekkingsverschijnselen

Ongelezen bericht door juliomariner »

Malle mensen zijn grappig. Deze persoon is gewoon gevaarlijk.

Thijs124
Berichten: 681
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Stoppen met antidepressiva - onttrekkingsverschijnselen

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Gelukkig bestaat er op dit forum bij de meesten een zeer grote aversie tegen kwakzalverij en alles wat er in de verste verte op lijkt.

Plaats reactie