Stoppen met antidepressiva - onttrekkingsverschijnselen

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
witte angora
Berichten: 30805
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Stoppen met antidepressiva - onttrekkingsverschijnselen

Ongelezen bericht door witte angora »

Leon74 schreef:
16 feb 2024 13:02
Als antwoord op jou en als tip voor anderen die last hebben van lichte tot middelmatige depressie:
Het probleem is dus, Leon, dat jij een discussie aanzwengeld omdat je denkt dat TS een 'lichte tot middelmatige depressie' heeft. Waarom denk je dat er bij TS sprake is van een 'lichte tot middelmatige' depressie? Wie heeft jou de bevoegdheid gegeven om die conclusie te trekken? Zoals Nijo al aangaf helpt St.Janskruid echt niet bij zwaardere depressies. Het is of je een paracetamolletje voorschrijft aan iemand die 'buikpijn' heeft terwijl je er geen idee van hebt dat het wel eens een blindedarmontsteking zou kunnen zijn.
Anton64 schreef:
16 feb 2024 07:08
Lijd aan recidiverende depressies. Vermoeden van sterke familiaire belasting.
Echt waardeloos dat de moderatie jouw bericht niet weg heeft gehaald.

witte angora
Berichten: 30805
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Stoppen met antidepressiva - onttrekkingsverschijnselen

Ongelezen bericht door witte angora »

Leon74 schreef:
16 feb 2024 23:29
kuklos schreef:
16 feb 2024 23:20
@Leon74, dit kwartje valt maaar niet bij je:
witte angora schreef:
16 feb 2024 22:00
De vraag moet niet zijn of St. Janskruid wel of niet onschuldig is; de vraag moet zijn of het verstandig is om iemand die je nooit gezien of gesproken hebt en van wie je nog nooit eerder gehoord hebt of het dossier hebt ingezien 'medische informatie' te geven terwijl je zelf ook nog eens een volslagen leek bent, en diegene ook nog eens onder behandeling is van deskundigen.
Als ik vraagsteller als niet toerekeningsvatbaar of handelsonbekwaam zou beschouwen, wat jij en anderen haast wel lijken te denken, dan zou ik je gelijk geven.
Vraagsteller komt echter geenszins zo op mij over.
Jullie bevoogdende houding vind ik eerlijk gezegd stuitend.
En ook een beetje wereldvreemd: Medische informatie wordt op een grote verscheidenheid van websites gegeven. Daar is ook totaal niets mis mee.
Het kwartje valt nog steeds niet. :shock:

Leon, serieus, ik begin me af te vragen of het niet beter is om de maatschappij op een of andere manier tegen jou te beschermen. Denk jij nu echt dat je 'recepten' aan volslagen onbekenden kan geven puur op basis van bijsluiters en medische informatie die je op websites vindt? Nogmaals: wie heeft jou die bevoegdheid gegeven? En dan ook nog eens stellen dat iedereen die het niet met jou eens is wereldvreemd en bevoogdend is richting TS?

Bezorgdeburger
Berichten: 609
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Stoppen met antidepressiva - onttrekkingsverschijnselen

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Anton64 schreef:
16 feb 2024 11:22
.........Ben van bijna alles af, verkeer in blakende gezondheid door een zeer gezonde levensstijl etc. ........
Ik ga nu weer lekker gezond zwemmen
Fijn weekend!
Als het nu met jou zo goed gaat @Anton64 ben ik wel benieuwd hoe je dat voor elkaar hebt gekregen. Je schrijft over gezonde leefstijl maar heb je dat zonder hulp in je eentje bewerkstelligt?

Dat lijkt mij interessanter te delen voor lotgenoten dan een psychiater hier op een consumenten forum te bekritiseren.

Leon74
Berichten: 115
Lid geworden op: 02 feb 2024 05:01

Re: Stoppen met antidepressiva - onttrekkingsverschijnselen

Ongelezen bericht door Leon74 »

Lady1234 schreef:
16 feb 2024 23:35
Niemand beschouwt de vraagsteller als ontoerekeningsvatbaar of handelingsonbekwaam.

Maar hebt u ook maar enige bevoegdheid om medische informatie te verstrekken?
Waar komt die malle vraag nu weer vandaan?
Iedereen mag (medische) informatie delen. We wonen gelukkig nog in een relatief vrij land en niet in een totalitaire staat.

Leon74
Berichten: 115
Lid geworden op: 02 feb 2024 05:01

Re: Stoppen met antidepressiva - onttrekkingsverschijnselen

Ongelezen bericht door Leon74 »

witte angora schreef:
17 feb 2024 08:09
Leon74 schreef:
16 feb 2024 13:02
Als antwoord op jou en als tip voor anderen die last hebben van lichte tot middelmatige depressie:
Het probleem is dus, Leon, dat jij een discussie aanzwengeld omdat je denkt dat TS een 'lichte tot middelmatige depressie' heeft. Waarom denk je dat er bij TS sprake is van een 'lichte tot middelmatige' depressie? Wie heeft jou de bevoegdheid gegeven om die conclusie te trekken? Zoals Nijo al aangaf helpt St.Janskruid echt niet bij zwaardere depressies. Het is of je een paracetamolletje voorschrijft aan iemand die 'buikpijn' heeft terwijl je er geen idee van hebt dat het wel eens een blindedarmontsteking zou kunnen zijn.
Sorry, maar je bent volledig de weg kwijt:

1. Ik heb geen discussie aangezwengeld. Ik heb enkel één bericht geplaatst over Sint Janskruid dat niet dezelfde ernstige bijwerkingen en verslavingsproblematiek veroorzaakt als reguliere antidepressiva.
Vervolgens is daar een aantal mensen die niet in staat zijn feiten van hun eigen fictie te onderscheiden, waaronder jij, daarover gevallen. Dat heeft tot een discussie geleid inderdaad.

2. Ik denk helemaal niet dat vraagsteller een "lichte tot middelmatige depressie" heeft. Dit bedoel ik nu met dat je feiten niet van je eigen fictie weet te onderscheiden. Je maakt je eigen verhaal.
Ik heb nergens gewag gemaakt van de mate van depressie van de vraagsteller. Ik heb enkel geconcludeerd dat hij goed op weg is van de farmaceutische meuk af te komen en dat hij misschien het liefst er helemaal vrij van zou zijn.
Welnu, in dat kader heb ik Sint Janskruid vermeld. Wellicht komt vraagsteller nog weleens van die troep af en kan dan misschien als onderhoudsbehandeling SInt Janskruid nemen.
Ik heb geenszins aangegeven dat hij nu acuut de reguliere antidepressiva moet laten vallen en Sint Janskruid moet gaan nemen.
Die malle gedachte zit blijkbaar in je hoofd.
En verder heb ik de info over Sint Janskruid uiteraard gedeeld in het algemeen belang: Zodat mensen dat eerst kunnen proberen, voordat ze verslaafd worden aan de troep van de farmaceutische industrie, met zeer ernstige bijwerkingen op de koop toe.

Leon74
Berichten: 115
Lid geworden op: 02 feb 2024 05:01

Re: Stoppen met antidepressiva - onttrekkingsverschijnselen

Ongelezen bericht door Leon74 »

witte angora schreef:
17 feb 2024 08:17
Leon, serieus, ik begin me af te vragen of het niet beter is om de maatschappij op een of andere manier tegen jou te beschermen. Denk jij nu echt dat je 'recepten' aan volslagen onbekenden kan geven puur op basis van bijsluiters en medische informatie die je op websites vindt? Nogmaals: wie heeft jou die bevoegdheid gegeven? En dan ook nog eens stellen dat iedereen die het niet met jou eens is wereldvreemd en bevoogdend is richting TS?
Als ik dat gedaan zou hebben, zou de moderator mijn bericht allang weggehaald hebben.
De moderator heeft mijn bericht gelezen, en een link met meer info over Sint Janskruid toegevoegd, wat ook een goede zaak is.

Allez, adem eens diep in, tel tot drie voordat je de volgende keer iets schrijft of maak eens een goede wandeling om je hoofd leeg te maken. Of neem een tabletje mocht je dat vergeten zijn.

Zich vergissen, iemand verkeerd interpreteren, kan iedereen overkomen, maar het staat zo lelijk als je dan maar blijft doordrammen.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Stoppen met antidepressiva - onttrekkingsverschijnselen

Ongelezen bericht door kuklos »

@Leon74, je gaf medisch advies. En daarvoor geldt: niet doen.

Leon74
Berichten: 115
Lid geworden op: 02 feb 2024 05:01

Re: Stoppen met antidepressiva - onttrekkingsverschijnselen

Ongelezen bericht door Leon74 »

kuklos schreef:
17 feb 2024 14:10
@Leon74, je gaf medisch advies. En daarvoor geldt: niet doen.
Je bent aan het trollen samen met een stelletje anderen.

Ik heb medische informatie gedeeld over Sint-Janskruid dat een effectief geneesmiddel is bij lichte tot matige depressie en dat in tegenstelling tot de troep van de farmaceutische industrie mensen niet aanzet tot suicide of enorm verslaafd maakt en mensen opzadelt met ernstige bijwerkingen.
Dat is geen medisch advies. Dat is mensen laten zien dat er een alternatief is. Of dat alternatief voor hen geschikt is, is aan hen zelf en eventueel hun behandelaars om te bepalen.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Stoppen met antidepressiva - onttrekkingsverschijnselen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hebt u eigenlijk deze beoordelingen over St Janskruid met gelijktijdig gebruik van andere medicijnen gelezen?

Echt zo onschuldig is het niet.

https://www.cbg-meb.nl/onderwerpen/medi ... apothekers

Leon74
Berichten: 115
Lid geworden op: 02 feb 2024 05:01

Re: Stoppen met antidepressiva - onttrekkingsverschijnselen

Ongelezen bericht door Leon74 »

Lady1234 schreef:
17 feb 2024 14:33
Hebt u eigenlijk deze beoordelingen over St Janskruid met gelijktijdig gebruik van andere medicijnen gelezen?

Echt zo onschuldig is het niet.

https://www.cbg-meb.nl/onderwerpen/medi ... apothekers
Jazeker. Ga terug naar mijn eerste bericht over Sint-janskruid, en je kan zien dat ik duidelijk vermeld heb dat er wisselwerkingen zijn met andere medicijnen.
Er zijn heel veel medicijnen die heel veel wisselwerkingen hebben met andere medicijnen. Wat dat betreft is Sint-Janskruid dus geen uitzondering.

Het woord "onschuldig" heb ik zelf verder ook niet gebruikt.
Wel klopt het dat Sint-Janskruid wat bijwerkingen betreft vele malen veiliger is dan reguliere antidepressiva.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Stoppen met antidepressiva - onttrekkingsverschijnselen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nee, u schreef “relatief onschuldig”.

Leon74
Berichten: 115
Lid geworden op: 02 feb 2024 05:01

Re: Stoppen met antidepressiva - onttrekkingsverschijnselen

Ongelezen bericht door Leon74 »

Lady1234 schreef:
17 feb 2024 14:57
Nee, u schreef “relatief onschuldig”.
Dat kan. Dat is het ook, vergeleken met de verslavende meuk van de farmaceutische industrie.

Twilight_335
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 feb 2024 17:07

Re: Stoppen met antidepressiva - onttrekkingsverschijnselen

Ongelezen bericht door Twilight_335 »

Ik ben sinds kort met behulp van het Radboud UMC (Tempoteam) aan afbouwen van de Venlaxine. De enige onttrekkingsverschijnselen die ik heb zijn de elektrische schokjes in mijn hersenen, maar die worden steeds minder. Dus het is wel degelijk om op veilige wijze af te bouwen, zeker met de goede hulp. Ik wordt iedere 14 dagen gebeld door hun en iedere week ontvang ik 'n vragenlijst. Het is wel 'n lang traject maar je wordt zeker goed in de gaten gehouden en begeleid.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Stoppen met antidepressiva - onttrekkingsverschijnselen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Leon74 schreef:
17 feb 2024 15:02
Lady1234 schreef:
17 feb 2024 14:57
Nee, u schreef “relatief onschuldig”.
Dat kan. Dat is het ook, vergeleken met de verslavende meuk van de farmaceutische industrie.
Dus je hebt het woord 'onschuldig' wel gebruikt..
Niet je eerste leugen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Stoppen met antidepressiva - onttrekkingsverschijnselen

Ongelezen bericht door Jablan »

Beste Leon74

Ik heb heel veel moeite met je reacties, zowel richting anderen als je manier van aanhaken bij het relaas van Anton64.

Als je de opening goed leest, dan is het helder, dat hier geen sprake is van zomaar een depressie, die weer voorbijgaat, net zoals een regengebied, dat snel over trekt. Bij zulke berichten van ervaringsdeskundigen past alleen terughoudendheid en empathie, maar met alternatieven aankomen is doe-het-zelf-doktoren, terwijl dit soort dingen echt in het gebied tussen arts (psychiater) en patiënt (hier Anton64) thuishoren.

Ik probeer het met een onschuldiger voorbeeld duidelijk te maken: pijnstillers. Het meest bekend zijn paracetamol en ibuprofen.
Medisch geschoolden zeggen vaak: 'neem een paracetamol' in plaats van 'neem een pijnstiller'. Dat doen ze uit gewoonte en omdat paracetamol in het algemeen weinig bijwerkingen geeft.
Behalve bij mijn persoontje. Van één paracetamol 500 milligram ben ik minstens drie dagen duf en suf, als ik niet tussendoor kotsend boven het toilet hang en mij vreselijk zielig en ziek voel. Ibuprofen 200 milligram verdraag ik iets beter, al werkt zo'n pil bij mij een dag of twee in plaats van de 8-12 uur volgens de bijsluiter. Lang verhaal kort: ik reageer niet zoals de overgrote meerderheid op deze pijnstillers.
Wanneer een onbekende tegen mij zegt: 'neem een pijnstiller', dan denk ik: 'nee, nee en nog eens nee'.
Ik slik serieus alleen pijnstillers nadat ik met artsen uit mijn vrienden- en kennissenkring heb overlegd en dan alleen vanwege de ontstekingsremmende werking. Simpelweg omdat deze middelen vaak erger zijn dan de kwaal.

Zo is het ook met jouw ongevraagde alternatief. Het kruidentuintje haakt totaal niet aan bij de klacht van de opening. Anton64 beschrijft zijn ervaringen met verschillende medicijnen voor de geest en waarschuwt voor complicaties wanneer de dosering verandert of geprobeerd wordt te stoppen met sommige middelen.

Plaats reactie