verkoopmakelaar oefent constante druk uit om mijn vraagprijs te verlagen terwijl die al onder WOZ ligt

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
jeneverbes
Berichten: 52
Lid geworden op: 19 apr 2023 08:02

Re: verkoopmakelaar oefent constante druk uit om mijn vraagprijs te verlagen terwijl die al onder WOZ ligt

Ongelezen bericht door jeneverbes »

Erthanax schreef:
19 apr 2023 23:53
U noemt zelf ruim voldoende gegevens om het huis te vinden; dan kan het toch geen verrassing zijn dat het daadwerkelijk gevonden wordt? Met enkele honderden extra hits krijgt het pand alleen maar meer aandacht. Daartegen kunt u toch geen bezwaar hebben?

Overigens was ik de eerste die over de foto's begon. Waarom ik het huis opzocht? Omdat ik serieus geïnteresseerd was. Daarvan is inmiddels geen sprake meer. Ik heb u duidelijk gemaakt waarom ik het geen aantrekkelijk aanbod vind (de algehele staat en de ligging). Nu is er ook nog onduidelijkheid over aard en staat van keuken en badkamer.

U heeft hier inmiddels diverse adviezen gekregen. Denk daar eens rustig over na, kijk nog eens goed wat er in de omgeving te koop is, houd rekening met de échte kosten van verbouwing en renovatie (ook van de tuin!), en ga dan nog eens met uw oude/huidige of een nieuwe makelaar een eerlijk en open gesprek aan. Ik wens u oprecht succes.
Het topic was niet bedoeld om de woning onder de aandacht te brengen.
Het was wel degelijk een -onprettige- verrassing dat men direct op zoek ging.
Het topic was gestart vanwege vragen van mij over verkoopmakelaars.
Het zwaaide af naar zaken die in 1 op 1 gesprekken thuis horen als iemand een woning wil kopen.
Om dat wilde westen tegen te houden heb ik de pagina van de woning dicht gezet.
Maar het sudderde nog even door met beschuldigingen alsof ik iets fout deed door het offtopic deel te willen afkappen.

Het blijft toch een rare zaak.
Ik wil van een huis af, en kennelijk zijn er zo veel mensen op zoek dat er zelfs mensen boos worden als ze er niet meer naar kunnen kijken. En toch zit degene die ons huis kan waarderen er telkens niet tussen.

Met betrekking tot de echte kosten van renovatie of verbouwing; ik kan niet weten wat een nieuwe eigenaar er mee zou willen doen. Het huis is zo geprijsd dat er na verstandig opknappen een waarde ontstaat die het aankoopbedrag overschrijdt, met een groter bedrag dan de investering geweest is.
Niet een keuken van 15.000 eu willen neerzetten als 5000 ook een mooie keuken oplevert en er dan nog 10.000 over blijft om voor 2.500 een uitvalbalkon op zolder te maken zodat daar een nieuwe woonruimte ontstaat, en voor 7.000 eu de zolder van goed aangebrachte isolatie te voorzien.
Kun je wel doen, een keuken van 15.000, maar dan vlieg je inderdaad door de 1,5 ton heen. Terwijl dat niet nodig is. En relatief weinig waarde aan het huis toe voegt. Je kunt beter voor dat geld windwokkels plaatsen, want wind heb je daar vrijwel altijd. Zon ook wel, maar niet voldoende dakoppervlak daarvoor.
Enfin. Mogelijkheden te over. Maar je moet het met verstand doen. Of je volgt de Funda tips "welke verbouwing voegt de meeste waarde toe".
Ik sluit m hier mee af.
Nogmaals dank voor de hulp.

jeneverbes
Berichten: 52
Lid geworden op: 19 apr 2023 08:02

Re: verkoopmakelaar oefent constante druk uit om mijn vraagprijs te verlagen terwijl die al onder WOZ ligt

Ongelezen bericht door jeneverbes »

witte angora schreef:
19 apr 2023 23:48
Eerlijk gezegd begint dit allemaal vervelend te worden.

Jeneverbes, je hebt het enige juiste advies al direct gehad: schakel een taxateur in, en teken desnoods bezwaar aan tegen de WOZ-waarde, al blijkt die dus niet eens zo heel veel hoger te liggen dan de vraagprijs. De staat van de woning, daar ga ik maar niet op in. Daar wordt ik niet beter van, jij niet, en anderen ook niet, en het helpt je ook niet om de waarde te bepalen of wat dan ook.

Het enige wat ik er over kwijt wil is: het is mij veel te veel werk om hier aan te beginnen. Buiten dat de woning tussen twee bedrijven ligt, met aan de voorkant uitzicht op een dijklichaam. Plus gebouwd op een 'voormalig wiel'. Geen beste ondergrond dus. Ik kan me indenken dat een hoop mensen dit niet zien zitten.

Succes met verkopen.
Dit topic was er niet voor om een huis onder de aandacht te brengen voor verkoop.
Maar gezien de wijze waarop gereageerd is begrijp ik dat de nood heel erg hoog zit.

Dit was echter mijn vraag:
Hoe zit dat met verkoopmakelaars?
Proberen die het onderste uit de kan te halen bij hun klant die een huis wil verkopen?
Terwijl ze beweren je zorgen uit handen te nemen en jouw belangen behartigen?

Moet je je dus eigenlijk soort van wapenen tegen makelaars door zeer grondig beslagen ten ijs te komen als je kennelijk als eerste stevig met je makelaar moet gaan onderhandelen over de verkoopvoorwaarden, incl duidelijk afspreken dat kijkers niet zonder toezicht in je huis gelaten worden, een x aantal bezichtigingen, etc etc alles waarvan je als leek denkt "ja maar dat is toch logisch dat je dat [niet of juist wel] doet? "
Het ging niet om het onder de aandacht brengen van de woning.
Het is een woning die niet voor iedereen is weg gelegd.
Het zoekt een liefhebber. Niet iemand die denkt in een gespreid bed te komen.
Het topic was gestart vanwege verkoopmakelaars.

Maar ik vind het wel akelig voor jullie dat het zo moeilijk is iets te vinden dat betaalbaar is.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: verkoopmakelaar oefent constante druk uit om mijn vraagprijs te verlagen terwijl die al onder WOZ ligt

Ongelezen bericht door kuklos »

jeneverbes schreef:
20 apr 2023 00:28
Ik wil van een huis af, en kennelijk zijn er zo veel mensen op zoek dat er zelfs mensen boos worden als ze er niet meer naar kunnen kijken.
Begin eens met leren lezen. Niemand hier is boos geworden dat ze jouw huis niet meer kunnen zien.

jeneverbes schreef:
20 apr 2023 00:28
Met betrekking tot de echte kosten van renovatie of verbouwing; ik kan niet weten wat een nieuwe eigenaar er mee zou willen doen. Het huis is zo geprijsd dat er na verstandig opknappen een waarde ontstaat die het aankoopbedrag overschrijdt, met een groter bedrag dan de investering geweest is.
Niet een keuken van 15.000 eu willen neerzetten als 5000 ook een mooie keuken oplevert en er dan nog 10.000 over blijft om voor 2.500 een uitvalbalkon op zolder te maken zodat daar een nieuwe woonruimte ontstaat, en voor 7.000 eu de zolder van goed aangebrachte isolatie te voorzien.
Kun je wel doen, een keuken van 15.000, maar dan vlieg je inderdaad door de 1,5 ton heen. Terwijl dat niet nodig is. En relatief weinig waarde aan het huis toe voegt. Je kunt beter voor dat geld windwokkels plaatsen, want wind heb je daar vrijwel altijd. Zon ook wel, maar niet voldoende dakoppervlak daarvoor.
Enfin. Mogelijkheden te over. Maar je moet het met verstand doen.
Vreemd toch dat helemaal niemand dat ziet dan en dat niemand wil bieden voor je huidige prijs. Heel vreemd als het allemaal zo geweldig is.
Maar als het echt allemaal zo makkelijk is als jij stelt, knap zelf het huis op voor de kosten waarvan jij claimt dat het kan en zet het daarna voor een hogere prijs opnieuw in de markt.

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: verkoopmakelaar oefent constante druk uit om mijn vraagprijs te verlagen terwijl die al onder WOZ ligt

Ongelezen bericht door Erthanax »

jeneverbes schreef:
20 apr 2023 00:28
Het topic was niet bedoeld om de woning onder de aandacht te brengen.
Het was wel degelijk een -onprettige- verrassing dat men direct op zoek ging.
Ik kan me nog wel voorstellen dat u dit niet als prettig ervaart, maar een verrassing zou het toch niet moeten zijn.
jeneverbes schreef:
20 apr 2023 00:28
(...) Om dat wilde westen tegen te houden heb ik de pagina van de woning dicht gezet.
Maar het sudderde nog even door met beschuldigingen alsof ik iets fout deed door het offtopic deel te willen afkappen.
Ook dat kan ik nog wel begrijpen, maar dat is toch iets heel anders dan "Hoe heeft u gezocht? misschien kan ik het herstellen."
jeneverbes schreef:
20 apr 2023 00:28
Het blijft toch een rare zaak.
Ik wil van een huis af, en kennelijk zijn er zo veel mensen op zoek dat er zelfs mensen boos worden als ze er niet meer naar kunnen kijken. En toch zit degene die ons huis kan waarderen er telkens niet tussen.
Wat valt daar uit te leren? Dat het aanbod niet aantrekkelijk is.
jeneverbes schreef:
20 apr 2023 00:28
Met betrekking tot de echte kosten van renovatie of verbouwing; ik kan niet weten wat een nieuwe eigenaar er mee zou willen doen. Het huis is zo geprijsd dat er na verstandig opknappen een waarde ontstaat die het aankoopbedrag overschrijdt, met een groter bedrag dan de investering geweest is.
Niet een keuken van 15.000 eu willen neerzetten als 5000 ook een mooie keuken oplevert en er dan nog 10.000 over blijft om voor 2.500 een uitvalbalkon op zolder te maken zodat daar een nieuwe woonruimte ontstaat, en voor 7.000 eu de zolder van goed aangebrachte isolatie te voorzien.
Kun je wel doen, een keuken van 15.000, maar dan vlieg je inderdaad door de 1,5 ton heen. (...)
Ook hier slaat u de plank mis. Een simpele vervanging voeg slechts zelden écht waarde toe, een slimme verbouwing soms wel. Ik zit niet te wachten op een goedkope keuken in een stijl die ik niet wil, met een indeling die ik niet wil, op een plek die ik niet wil. Die gaat er dus uit. U. Volgens mij bent u verkeerd bezig.
jeneverbes schreef:
20 apr 2023 00:28
Enfin. Mogelijkheden te over. Maar je moet het met verstand doen. (...)
Helaas gaat het daar in uw geval dus niet helemaal goed.

U maakte eerder een vergelijking met auto's (Tesla en Jeep) die niet helemaal klopte. Nu een die wél klopt: ik kan voor bv 50.000 euro een klassieker kopen die goed gerestaureerd is. Vind ik een exemplaar voor 20.000 euro, dan ben ik niet voor een koopje klaar, maar moet ik rekenen op bijna 30.000 euro extra kosten.

Ik ben helemaal niet op zoek naar een huis dat alleen maar betaalbaar is. Ik ben geïnteresseerd in een goed (of goed te maken) huis op een goede locatie. Privacy, rust, uitzicht, maar niet afgelegen en weer wel dicht bij voorzieningen. Dat mag best wat kosten.

Zou ik uw huis kopen, dan ben ik echt minimaal 2 ton kwijt aan de verbouwing, waarschijnlijk meer. Dan ben ik pakweg 5½ ton kwijt. Dat is geen enkel probleem. Maar dan heb ik (na een heleboel werk!) een huis achter een dijk, op een smal, zompig kavel dat helemaal ingesloten ligt en dat zeven nieuwe woningen aan de achtertuin krijgt. Dan betaal ik liever een stuk meer voor huis op een locatie die mij wel aanstaat.

En nogmaals, als het aanbod echt zo aantrekkelijk zou zijn als u denkt, zou het allang verkocht zijn, ook in de huidige iets afkoelende markt.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: verkoopmakelaar oefent constante druk uit om mijn vraagprijs te verlagen terwijl die al onder WOZ ligt

Ongelezen bericht door Cro »

Als het inderdaad gaat om de woning die ik gister vond na enkele minuten googlen dan vraag ik me af of je voor 1.5 ton wel klaar bent.
Een kennis van me heeft een soortgelijke verbouwing gedaan bij een huis met een vergelijkbaar bouwjaar en huidige staat en daar stond na het hak en breekwerk eigenlijk alleen nog de 4 buitenmuren, uiteindelijk heeft het tonnen gekost (ik geloof meer dan 3 ton) maar heeft hij nu wel zijn droomhuis op een mooie locatie. Echter was de koopprijs daar ook naar, hij heeft quasi alleen voor de grond betaald, het oude gebouw krijg hij er in principe 'gratis' bij, was goedkoper voor de verkoper dan het perceel leeg opleveren.

jeneverbes
Berichten: 52
Lid geworden op: 19 apr 2023 08:02

Re: verkoopmakelaar oefent constante druk uit om mijn vraagprijs te verlagen terwijl die al onder WOZ ligt

Ongelezen bericht door jeneverbes »

Erthanax schreef:
20 apr 2023 10:24
U maakte eerder een vergelijking met auto's (Tesla en Jeep) die niet helemaal klopte. Nu een die wél klopt: ik kan voor bv 50.000 euro een klassieker kopen die goed gerestaureerd is. Vind ik een exemplaar voor 20.000 euro, dan ben ik niet voor een koopje klaar, maar moet ik rekenen op bijna 30.000 euro extra kosten.
Precies. Waar het merendeel van belangstellenden echter op reageert is vanuit de positie van de Tesla-liefhebber, die de oldtimer naar de schroot zou brengen. Alsof er een Tesla staat voor de prijs van een Fiatje, maar het is de oude Jeep.
Ik ben helemaal niet op zoek naar een huis dat alleen maar betaalbaar is. Ik ben geïnteresseerd in een goed (of goed te maken) huis op een goede locatie. Privacy, rust, uitzicht, maar niet afgelegen en weer wel dicht bij voorzieningen. Dat mag best wat kosten.

Zou ik uw huis kopen, dan ben ik echt minimaal 2 ton kwijt aan de verbouwing, waarschijnlijk meer. Dan ben ik pakweg 5½ ton kwijt. Dat is geen enkel probleem. Maar dan heb ik (na een heleboel werk!) een huis achter een dijk, op een smal, zompig kavel dat helemaal ingesloten ligt en dat zeven nieuwe woningen aan de achtertuin krijgt. Dan betaal ik liever een stuk meer voor huis op een locatie die mij wel aanstaat.

Zompig is het niet; er zijn in de dijk kwelschermen aangebracht ter versterking van de dijk. maar dat staat ook in de beschrijving die u gevonden had.
Het staat echter wel achter een dijk, en dat kan iets zijn wat vervelend is, daar is niks aan te doen.
Wel zou het grondvlak zodanig vergroot kunnen worden dat de huidige zolder een echte verdieping wordt, waarvandaan men over de dijk het IJsselmeer op kan kijken. Vanaf de nok van het huidige dak kan dat al (weet ik door werk aan waterborden/windveren). Maar voor de meeste mensen zijn dergelijke investeringen niet haalbaar.
Verder is het erf 15m breed. Of dat smal is is eveneens een kwestie van smaak, daar is (ook) weinig aan te doen.
De percelen krijgen nieuwe buren, maar het zal slechts 1 vrijstaande woning zijn die direct aangrenzend is. Het erf van dat naburige perceel zal minimaal 14m breed zijn. (De 2e vrijstaande woning zal ten westen ervan komen, en de 5 appartementen ten zuiden van de 2 erven waar de vrijstaande woningen komen. Niet achter het perceel behorend bij de bewuste woning.) Een bestemmingplan wijziging is nog niet aangekondigd.
En nogmaals, als het aanbod echt zo aantrekkelijk zou zijn als u denkt, zou het allang verkocht zijn, ook in de huidige iets afkoelende markt.
Sinds de start van dit topic begrijp ik dat er 2 verkooptactieken zijn voor huizen.
De ene is snelle verkoop en daarvoor moet de woning kant en klaar en in orde zijn.
De tweede is wachten op de juiste liefhebber.
Nogmaals ik ben geen verkoper. Dus heb me dat niet eerder gerealiseerd.

Terugkomend op het onderwerp waarmee ik dit topic startte:
Als ik een andere makelaar zou vinden dan zou ik dit keer insteken op dat tweede,
zodat mensen die een kant&klare woning zoeken (waar u dus kennelijk niet onder valt) niet nodeloos tijd vrij maken voor de bezichtiging van dit huis. En liefhebbers rustig meermaals kunnen komen om plannen te maken en de haalbaarheid te beoordelen voordat ze in onderhandeling gaan.

En nu denk ik dat we moeten stoppen, anders gaan we wel echt OT. Hoewel ik hier geen moderatoren heb gevonden.

Nogmaals allen dank voor de input.
En heel veel succes met de zoektochten naar een andere woning c.q. makelaar.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: verkoopmakelaar oefent constante druk uit om mijn vraagprijs te verlagen terwijl die al onder WOZ ligt

Ongelezen bericht door Ivo.w »

jeneverbes schreef:
20 apr 2023 00:28
Niet een keuken van 15.000 eu willen neerzetten als 5000 ook een mooie keuken oplevert en er dan nog 10.000 over blijft om voor 2.500 een uitvalbalkon op zolder te maken zodat daar een nieuwe woonruimte ontstaat, en voor 7.000 eu de zolder van goed aangebrachte isolatie te voorzien.
Kun je wel doen, een keuken van 15.000, maar dan vlieg je inderdaad door de 1,5 ton heen. Terwijl dat niet nodig is. En relatief weinig waarde aan het huis toe voegt. Je kunt beter voor dat geld windwokkels plaatsen, want wind heb je daar vrijwel altijd. Zon ook wel, maar niet voldoende dakoppervlak daarvoor.
Enfin. Mogelijkheden te over. Maar je moet het met verstand doen. Of je volgt de Funda tips "welke verbouwing voegt de meeste waarde toe".
Ik sluit m hier mee af.
Nogmaals dank voor de hulp.
U heeft duidelijk geen realistisch beeld van de kosten voor verbouwingen.

Zelfs 3 jaar geleden waren wij voor een klein IKEA keukentje met goedkoop houten werkblad al 5000 euro kwijt aan alleen de kastjes+kranen+apparatuur voor een keukentje van 2m20 bij 2m30.

Dus exclusief kosten voor plaatsing, verlegging van leidingen, wandtegels of spatscherm etc. En aan apparatuur zat er niets geks in. Koel/vries combi, vaatwasser, kookplaat, combi oven en afzuigkap. Geen dure kokendwaterkraan, stoomovens, inbouw koffiemachines ofzo.

Voor 5000 euro heb je geen fatsoenlijke keuken. Echt niet.

jeneverbes
Berichten: 52
Lid geworden op: 19 apr 2023 08:02

Re: verkoopmakelaar oefent constante druk uit om mijn vraagprijs te verlagen terwijl die al onder WOZ ligt

Ongelezen bericht door jeneverbes »

Ivo.w schreef:
20 apr 2023 12:51
U heeft duidelijk geen realistisch beeld van de kosten voor verbouwingen.
Voor 5000 euro heb je geen fatsoenlijke keuken. Echt niet.
Ik heb de informatie van Funda. (3000 tot 16000)
Inderdaad staat daar geen datum bij.

jeneverbes
Berichten: 52
Lid geworden op: 19 apr 2023 08:02

Re: verkoopmakelaar oefent constante druk uit om mijn vraagprijs te verlagen terwijl die al onder WOZ ligt

Ongelezen bericht door jeneverbes »

Wel zou het grondvlak zodanig vergroot kunnen worden dat de huidige zolder een echte verdieping wordt, waarvandaan men over de dijk het IJsselmeer op kan kijken. Vanaf de nok van het huidige dak kan dat al (weet ik door werk aan waterborden/windveren). Maar voor de meeste mensen zijn dergelijke investeringen niet haalbaar.

NB; dat bouwvak is er, achter de achtergevel, maar het is uiteraard aan de gemeente of die er een vergunning voor af wil geven en niet aan mij. Excuus voor de onzorgvuldigheid.

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: verkoopmakelaar oefent constante druk uit om mijn vraagprijs te verlagen terwijl die al onder WOZ ligt

Ongelezen bericht door Erthanax »

jeneverbes schreef:
20 apr 2023 12:39
Sinds de start van dit topic begrijp ik dat er 2 verkooptactieken zijn voor huizen.
De ene is snelle verkoop en daarvoor moet de woning kant en klaar en in orde zijn.
De tweede is wachten op de juiste liefhebber.
Nogmaals ik ben geen verkoper. Dus heb me dat niet eerder gerealiseerd.
Of een huis nu instapklaar is, meer of minder werk behoeft, of een uitgebrande bouwval is, het aanbod moet aantrekkelijk zijn. Met een scherpe prijs gaat het sneller, met een wat hogere prijs duurt het langer.

In dit geval is het aanbod niet aantrekkelijk. Let wel ik schrijf met opzet is en niet vind ik. Zou het wel aantrekkelijk zijn, dan was het al verkocht, of had u tenminste enkele serieuze biedingen ontvangen.

Hoe meer u schrijft over het huis, de situatie, de mogelijkheden, hoe duidelijker het wordt: dit huis is geen buitenkans (zoals u denkt) maar een probleem (zoals u merkt).

Ga opnieuw in gesprek met de makelaar, stel samen een verkoopstrategie vast en laat de makelaar die uitvoeren.

Bedenk dat potentiële kopers die het door hen gewenste eindresultaat kunnen betalen keus genoeg hebben. U zult uw verwachtingen en de vraagprijs flink moeten bijstellen, of bereid zijn heel lang te wachten.

Plaats reactie