Na 6 maanden een optie op een nieuwbouw woning nog steeds niks definitief

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Stephanie1991
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mar 2022 11:32

Na 6 maanden een optie op een nieuwbouw woning nog steeds niks definitief

Ongelezen bericht door Stephanie1991 »

Hoi allen,

Sinds september 2021 heb ik een optie op een ontzettend leuk nieuwbouw appartement. Het begon allemaal rooskleurig.. het eerste gesprek gehad met de makelaar die mij adviseerde om alvast een afspraak te maken met de hypotheek adviseur omdat het allemaal erg snel zou kunnen gaan. Volgens de makelaar zou het +/- 4 weken duren voor ik het voorlopig koopcontract zou kunnen tekenen.

En vanaf dat moment is het wachten begonnen.. De makelaar neemt zelf weinig initiatief om mij op de hoogte te houden dus hang ik iedere week/om de week zelf maar weer aan de telefoon voor een update. Iedere keer mooie praatjes met dat nu bijna alles rond is. Deze praatjes gaven mij toch iedere keer weer net dat beetje hoop.

Inmiddels is het bijna april en is er nog steeds niks zeker en niks rond.. en ben ik er een beetje bang voor dat de verkopende partij de appartementen terug trekt en opnieuw te koop aan gaat bieden (de huizen prijzen zijn de afgelopen maanden nog eens flink gestegen natuurlijk) ik heb op aanraden van de makelaar in september alvast een beroep gedaan op een hypotheek adviseur, die natuurlijk niet voor niks werkt.. en al aardig wat werk voor mij heeft verricht.
Tevens zijn ook alle andere woningen die te koop staan de afgelopen maanden erg in prijs gestegen. Hierdoor kost deze optie mij minimaal 25.000 euro als ik nu een andere woning zou willen kopen.

Mijn vraag is dan ook, kan ik de makelaar (of de verkopende partij) een schade vergoeding vragen?

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Na 6 maanden een optie op een nieuwbouw woning nog steeds niks definitief

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Wie weet is er een omwonende van de nieuwbouw moeilijk aan het doen of zijn er andere zaken die eerst geregeld moeten worden. Ik had ook eerst 3 maanden een optie voordat het definitief kon worden afgehandeld. Uiteindelijk duurde dat een maand of 5. Als nog niet definitief vaststaat dat de bouw doorgang kan vinden, dan kunnen ze ook nog niets definitiefs doen.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Na 6 maanden een optie op een nieuwbouw woning nog steeds niks definitief

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Zolang je niks getekend hebt is niks definitief. Tevens lees ik geen opgelopen schade.

Gaat het om nog te bouwen appartement, een appartement waarmee ze bezig zijn om te bouwen of een bestaande appartement?

Mocht er een geschil ontstaan neem dan contact op met je rechtsbijstandverzekering, www.eigenhuis.nl/juridisch-advies of www.juridischloket.nl. Maar op dit moment kunnen hun niks voor je betekenen.

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Na 6 maanden een optie op een nieuwbouw woning nog steeds niks definitief

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Voor zover ik weet, betekent een officiële "optie" dat jij eerste recht van koop hebt. Dus als het project doorgaat, dan kunnen ze jou (en anderen die een optie hebben) niet negeren en het (voor een hogere prijs) aan anderen aanbieden. Alleen als het project niet doorgaat, vis je achter het net.
Mss hopen ze dat mensen afhaken en iets anders kopen, zodat ze het opnieuw kunnen aanbieden, voor een hogere prijs?
Ik zou voor alle zekerheid mails sturen i.p.v. bellen, dan is bewijsbaar dat jij nog steeds van plan bent het appt te kopen.

Gesloten