LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bezichtiging niet bevestigd, wel zomaar binnenkomen

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
CheriqueB
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 okt 2014 20:27

Bezichtiging niet bevestigd, wel zomaar binnenkomen

Ongelezen bericht door CheriqueB »

Ik woon nu een jaar samen met mijn partner en gaan over 2 maanden verhuizen. Wij hebben een goede band met de verhuurder en er zijn nooit problemen geweest.
Via een makelaarskantoor word deze woning te huur aangeboden en is er al een bezichtiging geweest.
Dit verliep heel netjes. Ik werd van tevoren gebeld om af te spreken wanneer ik thuis zou zijn zodat er bezichtigd kon worden.
Een paar dagen later (vrijdag) werd ik weer gebeld voor opnieuw een afspraak te maken voor een volgende bezichtiging. Helaas kon ik niet opnemen dus is mijn voicemail ingesproken. Of er de volgende dag (zaterdag) weer een bezichtiging kon plaatsvinden om kwart voor 10 in de ochtend en of ik terug wilde bellen voor bevestiging. Ik hoorde pas laat in de avond het voicemail bericht dus heb ik helaas niet kunnen bevestigen.
De volgende dag (zaterdag) moest ik werken. Ik had een paar oproepen gemist maar ik had geen tijd om op te nemen, ik heb een voicemail dus die kan ingesproken worden als het belangrijk is. Ik stond mij aan te kleden toen de bel ging, snel heb ik mij verder aangekleed omdat ik de deur open wilde doen. Ik hoorde een sleutel in het slot en de deur werd opengedaan. Een voor mij onbekende man stond in mijn gang beneden aan de trap. Het was iemand van het makelaarskantoor!!
Ik vroeg hem wat hij kwam doen, hij vertelde dat ik de telefoon niet beantwoord had en dus maar zelf is langsgekomen en BINNENGEKOMEN. Ik heb hem verteld dat ik de afspraak niet heb kunnen bevestigen en er dus ook geen sprake is van een bezichtiging en of hij weg wilde gaan. Meneer wilde niet weggaan want hij wilde weten wanneer ik wel kon. Op dat moment kon en wilde ik daar geen antwoord op geven, deze meneer stond in mijn woning zonder dat het afgesproken was. Meerdere keren vroeg deze man wanneer ik kon bellen en meerdere keren (steeds bozer) heb ik gevraagd of hij weg wilde gaan. Uiteindelijk is deze meneer vertrokken. Dit was inmiddels 10 minuten later. Ik was woedend en bang tegelijk want er stond een onbekende man in mijn huis.
Er is nog gebeld door mijn vriend naar het kantoor om aan te geven dat wij absoluut niet staan te wachten op onaangekondigd bezoek maar klaar willen staan zodra zij willen bezichtigen, zij hebben de woning later die dag van hun website afgehaald. (de verhuurder is hier nog niet van op de hoogte)

De volgende dag kreeg ik een brief in de brievenbus van een meisje, zij was bij de makelaar die wilde bezichtigen en ze bood haar excuses aan. Ik heb haar telefonisch kunnen bereiken en zij vertelde dat toen zij onderweg was naar mijn woning om te bezichtigen dat de makelaar had gezegd dat hij niet zeker wist of we thuis waren maar dat hij anders zelf even zou kijken of we thuis waren. Na het bezoek en op de terugweg in de auto heeft de makelaar tegen dat meisje gezegd dat hij wel even snel had kunnen kijken met haar als ik niet thuis was geweest.

Nu heb ik internet afgezocht en ik kwam uit op huisvredebreuk. Ik weet dat ik als huurder mee moet werken met bezichtigen maar als er van tevoren is aangegeven dat het niet gebeurt als er niemand thuis is en er is niks bevestigd van de afspraak dan zit het makelaarskantoor toch fout?

Ik hoop dat iemand mij dit duidelijk kan maken.

Alvast bedankt!

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Bezichtiging niet bevestigd, wel zomaar binnenkomen

Ongelezen bericht door bprosman »

Paar tientjes investeren in een andere cylinder in je slot. Probleem opgelost.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Bezichtiging niet bevestigd, wel zomaar binnenkomen

Ongelezen bericht door olaf79 »

Je schrijft zelf dat je mee moet werken. Maar dat doe je niet want je bent onbereikbaar, luistert je voicemail niet af en belt niet op tijd terug. Dit kan de verhuurder een nieuw contract en dus veel geld schelen.
De makelaar had inderdaad niet zomaar naar binnen gemogen.
Het vervangen van de cylinder raad ik je af. Dit kan een overtreding van het huurcontract zijn.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Bezichtiging niet bevestigd, wel zomaar binnenkomen

Ongelezen bericht door Frantic2 »

huh? de voicemail is niet ingesproken lees ik in het verhaal! Dat is heel wat anders dan niet afluisteren.... Ik zou zeker een klacht sturen naar de verhuurder/huisbaas!

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Bezichtiging niet bevestigd, wel zomaar binnenkomen

Ongelezen bericht door bprosman »

Het vervangen van de cylinder raad ik je af. Dit kan een overtreding van het huurcontract zijn.
Sinds wanneer staat dat in een huurcontract dat de verhuurder zomaar binnen kan/mag lopen en een sleutel moet hebben ?
Bovendien.... TS gaat er over 2 maanden toch uit... big deal.

k2p
Berichten: 1193
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Bezichtiging niet bevestigd, wel zomaar binnenkomen

Ongelezen bericht door k2p »

olaf79 schreef:Je schrijft zelf dat je mee moet werken. Maar dat doe je niet want je bent onbereikbaar, luistert je voicemail niet af en belt niet op tijd terug. Dit kan de verhuurder een nieuw contract en dus veel geld schelen.
De makelaar had inderdaad niet zomaar naar binnen gemogen.
Het vervangen van de cylinder raad ik je af. Dit kan een overtreding van het huurcontract zijn.
Wat een ongelooflijk gelul. De verhuurder mag niet ongevraagd je huis binnen wandelen. En zijn makelaar al helemaal niet. Zelfs al zou je niet meewerken. En ook daar is geen sprake van, want niemand wordt geacht binnen 24 uur terug te hebben gebeld, of een afspraak te kunnen maken binnen 24 uur.

Een klacht bij de huisbaas is op zijn plek. En het is aan jou om aangifte bij de politie te doen. Je zou maar naakt door het huis aan het wandelen zijn...

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Bezichtiging niet bevestigd, wel zomaar binnenkomen

Ongelezen bericht door olaf79 »

bprosman schreef:
Het vervangen van de cylinder raad ik je af. Dit kan een overtreding van het huurcontract zijn.
Sinds wanneer staat dat in een huurcontract dat de verhuurder zomaar binnen kan/mag lopen en een sleutel moet hebben ?
Bovendien.... TS gaat er over 2 maanden toch uit... big deal.
Wat er in het contract staat weten we niet. Het is wel normaal dat de verhuurder een sleutel heeft, o.a. als er calamiteiten zijn. Dat hij niet zomaar mag binnen lopen staat buiten kijf.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Bezichtiging niet bevestigd, wel zomaar binnenkomen

Ongelezen bericht door olaf79 »

k2p schreef:
olaf79 schreef:Je schrijft zelf dat je mee moet werken. Maar dat doe je niet want je bent onbereikbaar, luistert je voicemail niet af en belt niet op tijd terug. Dit kan de verhuurder een nieuw contract en dus veel geld schelen.
De makelaar had inderdaad niet zomaar naar binnen gemogen.
Het vervangen van de cylinder raad ik je af. Dit kan een overtreding van het huurcontract zijn.
Wat een ongelooflijk gelul. De verhuurder mag niet ongevraagd je huis binnen wandelen. En zijn makelaar al helemaal niet. Zelfs al zou je niet meewerken. En ook daar is geen sprake van, want niemand wordt geacht binnen 24 uur terug te hebben gebeld, of een afspraak te kunnen maken binnen 24 uur.

Een klacht bij de huisbaas is op zijn plek. En het is aan jou om aangifte bij de politie te doen. Je zou maar naakt door het huis aan het wandelen zijn...
Tsjonge tsjonge, WAT schrijf ik dan...

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Bezichtiging niet bevestigd, wel zomaar binnenkomen

Ongelezen bericht door bprosman »

Dit :wink:
Het vervangen van de cylinder raad ik je af. Dit kan een overtreding van het huurcontract zijn
https://www.jurofoon.nl/nieuws/3886-ver ... r-betreden
Quote :
Gewoon de sloten veranderen
Zoals gezegd, de huurder mag de sloten veranderen als de verhuurder geen respect kan opbrengen voor de privacy van de huurder. In de situatie dat een verhuurder dan een kopie van de sleutel verlangt, heeft de rechter bepaald dat afgifte van de sleutel van het gehuurde een veel te grote inbreuk betekent op het recht van de huurder op bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

Bron: Rechtbank Maastricht, sector kanton, 24 februari 2010, LJN BL8593

CheriqueB
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 okt 2014 20:27

Re: Bezichtiging niet bevestigd, wel zomaar binnenkomen

Ongelezen bericht door CheriqueB »

Ik werk maar 24 uur, dat zijn 3 dagen in de week. Mijn partner maar 3 halve dagen.
Het makelaarskantoor heeft dus sowieso 4 hele dagen om bij mij langs te kunnen komen om te bezichtigen. Hier zijn zij zelf mee akkoord gegaan. Zij hebben zelf aangegeven dat zij van te voren bellen en dat ik dat moet bevestigen. Ik heb door omstandigheden hun bezichtiging NIET kunnen bevestigen. Ik loop namelijk op mijn werk niet de hele dag met mijn telefoon.
Het politiebureau doet er niks tegen, want het makelaarskantoor mag dit doen. Is de politie dan wel goed genoeg ingelicht vraag ik mij dan af... Het juridisch loket heb ik vanmorgen gesproken. Zij vonden dat het makelaarskantoor dit ABSOLUUT niet mag doen maar dat ik dit met de verhuurder moet bespreken. Ik wacht nu af, want hij kan er ieder moment zijn.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Bezichtiging niet bevestigd, wel zomaar binnenkomen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het politiebureau doet er niks tegen, want het makelaarskantoor mag dit doen.
Kun je dit nader toelichten? Ik ben benieuwd wie je hebt gesproken bij de potilie en wat er tegen je is gezegd.

CheriqueB
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 okt 2014 20:27

Re: Bezichtiging niet bevestigd, wel zomaar binnenkomen

Ongelezen bericht door CheriqueB »

Ik heb een agente gesproken aan de balie. Ik wilde mijn verhaal doen zoals ik hierboven al had getypt. Ze bleef mij onderbreken, haar zoon had ook zijn huis te huur staan en daar kwamen mensen binnen als hij niet thuis was. Daar op probeerde ik uit te leggen dat dat niet was afgesproken tussen mij en het makelaarskantoor. Het enige wat ze dan zei was 'jawel mag wel'. Zij vertelde mij dat het makelaarskantoor ALTIJD de sleutel heeft, wat in mijn situatie helemaal niet kan! De verhuurder heeft zijn sleutel gegeven bij het doorgeven dat zij een woning gaan verhuren voor hem. Toen ik vertelde dat ik de originele sleutel heb die alleen bij gemaakt kan worden op vertoon van een pasje die de verhuurder aan mij heeft gegeven, en dat de verhuurder een kopie heeft van mijn sleutel die IK heb bij laten maken, zei ze nog steeds dat dat HUN sleutel was en mijn verhaal niet waar was?! Ik vraag mij af waarom de agente dan zegt dat het niet waar is als ik alleen maar vertel HOE zij aan mijn sleutel zijn gekomen en dat dat niet HUN sleutel kan zijn.
Er begon een discussie te ontstaan over wie de sleutel heeft, hoe de sleutel daar is gekomen en wie hem kan laten bij maken. Daar kwam ik helaas niet voor!
De agente bleef maar haar situatie van haar zoon die zijn huisje verhuurt erbij halen. De moed zakte in mijn schoenen en was daarna weggegaan.

witte angora
Berichten: 30951
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bezichtiging niet bevestigd, wel zomaar binnenkomen

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik denk dat je meer hebt aan het juridisch loket, als ik eerlijk mag zijn.

Je staat nu voor het feit: de makelaar mag dit niet doen. De wetgeving is er heel duidelijk in. Hij doet het toch. Wat kun je nu doen? Een klacht indienen. Zal het wat opleveren? Met een beetje geluk excuses. Veel meer zal er niet in zitten. Wat je meer zou kunnen en willen bereiken weet ik eigenlijk niet.

Je kunt, en mag, inderdaad de cilinders van je woning gewoon vervangen. De verhuurder en de makelaar mogen geen sleutel in hun bezit hebben. Dat hebben ze toch, maar: binnenkort ben je ervan af. Je kunt er werk van maken, maar is het de tijd en energie waard, en wat zul je gaan bereiken?

Ik weet het, het is zuur, en je bent terecht kwaad, maar sommige dingen kun je niet veranderen. Misschien kun je beter je tijd en energie in de komende verhuizing stoppen, en als je eenmaal de sleutel ingeleverd hebt, dit zo gauw mogelijk achter je laten.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Bezichtiging niet bevestigd, wel zomaar binnenkomen

Ongelezen bericht door sjohie »

Ja je moet meewerken aan een bezichtiging, maar als je dat niet doet of kan doen door miscommunicatie, is dat niet automatisch toestemming voor de makelaar om het dan toch te doen achter je rug om. Dat heet inderdaad huisvredebreuk, en daarvan kan jij aangifte doen. Echter, het feit dat de politie die boot wat afhield, zegt wel genoeg eigenlijk.

Dit is iets wat normaliter geregeld wordt tussen beide partijen, en op basis van wat horen zeggen en halve gesprekken met een mogelijke huurder door jou, is hier voor de politie lastig een sluitende zaak van te maken.

Kortom, mocht je perse willen doorgaan met dit alles, dan is het gevecht wat je moet voeren om die aangifte alleen al gedaan te krijgen bij de politie, nog maar het topje van de ergernis en moeite ijsberg die je dit gaat kosten.

Het eerder genoemde advies om even goed te slikken, en je energie ergens anders in te steken, lijkt me dan ook het meest pragmatische.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Bezichtiging niet bevestigd, wel zomaar binnenkomen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Inderdaad de cilinders van voor- en achterdeur vervangen. Zie https://www.youtube.com/results?search_ ... ry=0&page=

Even een foto maken van je slot en daarmee naar de slotenmaker gaan. Dan kun je wellicht een handig persoon in je omgeving vragen om dit te doen. Bij de politie werken ook domme mensen. Je bent verkeerd voorgelicht omdat dit wel degelijk huisvredebreuk is. Maar zoals aangegeven kun je er weinig mee. Je kan een klacht indienen tegen deze politiefunctionaris of het gewoon nog een keer proberen. Maar met je klacht en/of aangifte wordt verder helemaal niets gedaan. Slechts 5% van alle aangiften leidt tot vervolging. En jouw aangifte zal daar zeker niet bij zitten.

Gesloten