Huurwoning en echtscheidingsconvenant

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
basduijn
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 aug 2005 22:07

Huurwoning en echtscheidingsconvenant

Ongelezen bericht door basduijn »

Mijn vriendin en ik zijn op zoek naar een nieuwe huurwoning in Den Haag. Nu kwamen wij terecht bij een nieuwbouwproject ‘The Roofs’ en hebben ons daarvoor ingeschreven. De inschrijving is gratis. Wij kregen na een paar weken een optie op een woning en moesten €75,- euro betalen om deze optie te behouden. Wanneer wij deze optie zouden accepteren en alle papieren zouden zijn goedgekeurd, zou deze €75,- euro verrekend worden op de huur, maar mocht blijken dat wij geen recht hebben op de huurwoning, dan zijn wij dit bedrag kwijt.

Het aanleveren van documenten is redelijk geautomatiseerd. Je logt 4x in met je digid bij verschillende organisaties, zoals onder andere de gemeente, UWV en bijv. de belastingdienst.

Verder hebben hebben wij echt ontzettend veel papieren aangeleverd, zoals ID-bewijzen, salarisstrookjes, huurderverklaring en nog veel meer. Nu kreeg ik een paar weken geleden het verzoek mijn twee echtscheidingsconvenanten aan te leveren. (Ik ben twee keer gescheiden, 8 en 4 jaar geleden, maar op dit moment ‘lig ik niet in scheiding’) Aangezien ik dit nogal privacygevoelig vind (er staan heel veel zaken in dit covenant die hen niet aangaan) heb ik gevraagd waarom dit nodig is, aangezien ik momenteel niet in scheiding lig.

Als reden kreeg ik onderstaand antwoord:
“Hierin staat de verdeling: wie krijgt de woning (kan ook huur) toegewezen, wat is de toelage/alimentatie indien van toepassing, als er geen convenant is, is de 'ex' ook hoofdelijk aansprakelijk, je moet als gehuwden namelijk altijd samen tekenen.
Voor de beoordeling van je dossier en om te zien of je voldoet aan de gestelde eisen, hebben wij dit document nodig.”

Als antwoord daarop heb ik ze onderstaande mail gestuurd:
“Ik heb wat navraag gedaan bij verschillende instanties en mij wordt overal duidelijk mede gedeeld
dat een scheidingsconvenant ALLEEN noodzakelijk is wanneer ik voornemens ben te gaan scheiding of op dit moment in een scheiding verwikkeld ben. Aangezien mijn scheiding meer dan 4 jaar geleden heeft plaats gevonden, ga ik deze documenten niet overleggen. Wel kan ik jullie een papieren versie laten zien van de uitspraak van de rechter, maar in verband met privacy redenen (ook de naam- en gegevens van mijn ex staan daar in) ga ik deze niet digitaal overleggen.”

Op mijn laatste bericht hebben ze niet meer gereageerd, tot ik vanavond opeens het volgende bericht kreeg: “Wij hebben helaas niet alle benodigde documenten van u mogen ontvangen, ook niet na een reminder en daarom is de optie komen te vervallen.”

Mogen ze dit soort privacy gevoelige informatie zomaar opvragen? En MOET dit digitaal? Ik heb ze namelijk een papieren versie aangeboden, maar daar hebben ze niet eens op gereageerd.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurwoning en echtscheidingsconvenant

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De ex is natuurlijk niet aansprakelijk voor een nieuwe huur, dat is onzin. Maar in die echtscheidingsconvenanten staan wel uw eventuele verplichtingen tov die exen.

U kunt bijvoorbeeld wel verklaren dat u geen alimentatie verschuldigd ben, maar dat blijkt slechts uit die convenanten.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huurwoning en echtscheidingsconvenant

Ongelezen bericht door witte angora »

basduijn schreef:
12 feb 2022 22:43
Aangezien ik dit nogal privacygevoelig vind

[...]

Mogen ze dit soort privacy gevoelige informatie zomaar opvragen?
Op sommige momenten heb je niks aan 'privacygevoelig'. De andere partij moet nu eenmaal een inschatting kunnen maken van de risico's die ze mogelijk gaan lopen. Dan hebben ze simpelweg relevante informatie nodig.

Toch wil het niet zeggen dat ze zomaar alles mogen vragen. In Woerden kon ik een jaar of 2 geleden een nieuwbouwappartement van de wbv krijgen. Dezelfde eis: ik moest bewijzen dat ik 12 jaar daarvoor gescheiden ben. Reden: voorkomen van woonfraude of zoiets. Heb ze via de mail alle hoeken en gaten van het internet laten zien, en toen was de conclusie dat het inderdaad niet nodig was. Het ging er enkel om als mensen in scheiding liggen. Ze moesten weten hoeveel mensen er daadwerkelijk gingen wonen.

Overigens heb ik evengoed de woning laten schieten, omdat bij de bezichtiging bleek dat ook andere eisen volledig irreëel waren. En dat ging wél fout op privacy-gebied.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Huurwoning en echtscheidingsconvenant

Ongelezen bericht door kweenie »

De verhuurder zal niet je volledige convenant nodig hebben. Maar omdat de huur in verhouding moet staan met je besteedbaar inkomen, zullen ze wel moeten weten wat je verplichtingen zijn. Je zou daarom eventueel een kopie met een hoop zwart gemaakte regels kunnen sturen.

basduijn
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 aug 2005 22:07

Re: Huurwoning en echtscheidingsconvenant

Ongelezen bericht door basduijn »

Nu, een dag later, is mijn probleem opgelost.
Er was inderdaad ten onterechte om echtscheidingsconvenanten gevraagd.
Ik heb telefonisch contact gehad met de makelaar en alles is erg netjes opgelost.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huurwoning en echtscheidingsconvenant

Ongelezen bericht door witte angora »

Mooi dat het opgelost is. Nu op zoek naar verhuisdozen, zou ik zeggen.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huurwoning en echtscheidingsconvenant

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Anders had je ook nog voor één van deze huurwoningen kunnen kiezen https://indebuurt.nl/denhaag/wonen/e12- ... e-populair

Gesloten