Controle kadaster verplicht?

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
witte angora
Berichten: 30837
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Controle kadaster verplicht?

Ongelezen bericht door witte angora »

BL2 schreef:
01 apr 2024 14:18
witte angora schreef:
01 apr 2024 12:17
....Daarom denk ik dat het beter is eerst het gesprek morgen af te wachten alvorens te bepalen welke stappen er gezet gaan worden.....
In deze situatie zou ik in elk geval nooit, nooit morgen tekenen, hoe mooi de verhalen van de verkopende partij inclusief makelaar maar ook van de notaris dinsdag zijn.
Dit gaat niet over een paar Euro.....
Tekenen zou ik inderdaad ook niet. Niet voordat dit goed is opgelost. Het is alleen de vraag wat wijsheid is. M.i. zou de verkoper ervoor moeten zorgen dat de bedrijfsbestemming alsnog woonbestemming wordt, maar hoe lang gaat dat duren? En wil die dat? Is het überhaupt mogelijk, en als het niet mogelijk is, wat dan?

HandigeHarrie
Berichten: 1386
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Controle kadaster verplicht?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Zo te lezen heeft de notaris zitten slapen als er een bedrijfsbestemming op het perceel rust. Dan had er voor dat perceel een hogere overdrachtsbelasting moeten staan (maar de koper blijft verantwoordelijk dus die naheffing zal zeker komen).
De koper heeft dus niet in de Koopovereenkomst kunnen lezen en niet aan de stukken van de notaris kunnen merken dat er bedrijfsbestemming op het perceel rust. De extra kosten om het perceel om te zetten naar woonbestemming (en onderzoekskosten etc. die daarmee samenhangen) zouden door de verkoper vergoed moeten worden.
Terzij het om een snipper gaat zoals iemand hier al opperde, dan is het vergoeden van de 8% extra overdrachtsbelasting mss voldoende.
Niks ondertekenen morgen zou ik zeggen maar deze kwestie morgenochtend direct aankaarten bij de notaris en verkoopmakelaar.
Heeft een verkoopmakelaar de taak om de bestemming op te zoeken in het kadaster ? In dat geval dupeert de makelaar de verkoper en deze laatste kan dan de schade mss weer bij de makelaar verhalen.

rwolters
Berichten: 1559
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Controle kadaster verplicht?

Ongelezen bericht door rwolters »

witte angora schreef:
31 mar 2024 22:20
Maar als het ene perceel een bedrijfsfunctie heeft, dan is de overdrachtsbelasting toch een stuk hoger? Ik zou die notaris vanavond of morgen nog een *zeer dringend* mailtje sturen, zodat hij het dinsdagochtend als eerste leest. En anders kun je de vraag om 11.00 uur ook stellen natuurlijk. Heb je het zwart-wit dat het om een bedrijfspand gaat?

We hebben binnen de familie ook iets meegemaakt, notaris wilde van een van de andere erfgenamen antwoord, dus ik heb gezegd: je kunt het ook geven op het moment dat we allemaal bij elkaar zijn en je weet wat de anderen willen. Zo heeft ze het ook gedaan, was prima.
Als het belangrijk is moet je altijd bellen, niet mailen. Niet alleen voor dit topic maar altijd. Emailen is te passief.

BL2
Berichten: 4843
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Controle kadaster verplicht?

Ongelezen bericht door BL2 »

Maar bij mailen heb je bewijs, dus dat zeker OOK doen.
Inderdaad is wel interessant, hoe groot is eigenlijk de oppervlakte van het betwiste grondstuk ?

H3d
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 mar 2024 08:10

Re: Controle kadaster verplicht?

Ongelezen bericht door H3d »

Wordt een spannende dag morgen.

ZeerPrivé
Berichten: 5473
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Controle kadaster verplicht?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

H3d schreef:
01 apr 2024 17:54
Wordt een spannende dag morgen.
Ik wacht op de cliffhanger. :mrgreen:

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Controle kadaster verplicht?

Ongelezen bericht door criticus2 »

witte angora schreef:
01 apr 2024 15:32
BL2 schreef:
01 apr 2024 14:18
witte angora schreef:
01 apr 2024 12:17
....Daarom denk ik dat het beter is eerst het gesprek morgen af te wachten alvorens te bepalen welke stappen er gezet gaan worden.....
In deze situatie zou ik in elk geval nooit, nooit morgen tekenen, hoe mooi de verhalen van de verkopende partij inclusief makelaar maar ook van de notaris dinsdag zijn.
Dit gaat niet over een paar Euro.....
Tekenen zou ik inderdaad ook niet. Niet voordat dit goed is opgelost. Het is alleen de vraag wat wijsheid is. M.i. zou de verkoper ervoor moeten zorgen dat de bedrijfsbestemming alsnog woonbestemming wordt, maar hoe lang gaat dat duren? En wil die dat? Is het überhaupt mogelijk, en als het niet mogelijk is, wat dan?
tijdstraject wijziging van bedrijfs naar woonbestemming hangt af van wat de opstelling van de gemeente is. Wanneer het een bestemmingsplanwijziging moet worden met alle toeters en bellen mbt milieurapportages etc : reken op minimaal een jaar, als je het snel doet en er bovenop zit. (onder voorbehoud van de invloed van de nieuwe omgevingswet, waar de ambtenaren nogal in vast schijnen te lopen momenteel).

mbt het al dan niet weten hiervan bij verkopende partij: makelaars checken in de regel hoe eea bij kadaster geregistreerd staat . En die willen graag ook een kopie van de eigendomsakte van verkopende partij zien (om zeker te zijn dat ze met de eigenaar te maken hebben). ook zal de notaris die akte willen hebben bij de verwerking van de koopovereenkomst...

BL2
Berichten: 4843
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Controle kadaster verplicht?

Ongelezen bericht door BL2 »

H3d schreef:
01 apr 2024 17:54
Wordt een spannende dag morgen.
Het is 11 uur, veel wijsheid toegewenst.....

H3d
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 mar 2024 08:10

Re: Controle kadaster verplicht?

Ongelezen bericht door H3d »

Tja dan is het alweer een dag later. Gisteren voor 11 uur was nogal hectisch.

De notaris als eerste gebeld, waarbij ik als antwoord vd assistent kreeg: bespreek het om 11 uur met de notaris. Ze gaf wel aan dat bij kadaster "erf en tuin" vastgelegd is.

Vervolgens de gemeente gebeld en inderdaad staat in het bestemmingsplan bedrijfsbestemming. Maar gemeente gaf aan dat een veranda erop geen issue is. De persoon wist niet waarop overdrachtsbelasting bepaald wordt.

Wordt daarna toch nog gebeld door de notaris zelf. Zij geeft aan bijna zeker te zijn dat de 2 procent ovb hier geldt. Maar wil een eventuele naheffing niet betalen. Dus niet 100 procent zeker.

Dus de belastingdienst (mijn werkgever) maar bellen. Ja wachttijden kunnen korter, maar uiteindelijk wel het gewenste antwoord. Ivm aanhorigheid wordt 2 procent ovb berekent.

Uiteindelijk heb ik dus getekend. Hiernaast wil met het bedrijfsterrein naar woningen omzetten. Wellicht loop ik daar mee in de bestemmingsplanwijziging.

Bedankt voor het meedenken allemaal.

witte angora
Berichten: 30837
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Controle kadaster verplicht?

Ongelezen bericht door witte angora »

Uiteindelijk is het dus allemaal toch goed gekomen. Mooi resultaat! Jammer dat er niet meteen vanaf het begin adequaat geantwoord en uitgelegd wordt, ik denk dat er wat dat betreft nog wel een wereld te winnen valt.
H3d schreef:
03 apr 2024 07:51
Bedankt voor het meedenken allemaal.
Graag gedaan! Veel plezier met je nieuwe woning en aanhorigheid. :D

Erthanax
Berichten: 9708
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Controle kadaster verplicht?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Gefeliciteerd!

O, die mogelijkheden!
- Het is al best lekker weer. Zullen we op de aanhorigheid ontbijten?
- Hé, hallo, kom binnen. Henk zit op de aanhorigheid.
- Wil je de koffie binnen of op de aanhorigheid?

Plaats reactie