Controle kadaster verplicht?

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Lady1234
Berichten: 27163
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Controle kadaster verplicht?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als er dinsdag getekend zou worden bij de notaris, dan hebt u de akten in concept toch al lang ontvangen ter controle?

H3d
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 mar 2024 08:10

Re: Controle kadaster verplicht?

Ongelezen bericht door H3d »

Citeer
Bericht door Ivo.w » 31 mar 2024 19:33

Hoe werd het pand aangeboden? Werd er in de advertentie iets gemeld over bedrijfsruimte en het bedrijfsperceel? Of werd het uitsluitend als woning aangeboden?

Nee er is niets hierover vermeld.

In de concept akten staat bij de percelen niet welke functie het heeft. Overdrachtsbelasting is 2 procent over het gehele bedrag.

H3d
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 mar 2024 08:10

Re: Controle kadaster verplicht?

Ongelezen bericht door H3d »

Kortom: schakel als de bliksem juridisch advies in

Hmm dat wordt wel heel krap dinsdagochtend voor 11 uur.

witte angora
Berichten: 30839
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Controle kadaster verplicht?

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar als het ene perceel een bedrijfsfunctie heeft, dan is de overdrachtsbelasting toch een stuk hoger? Ik zou die notaris vanavond of morgen nog een *zeer dringend* mailtje sturen, zodat hij het dinsdagochtend als eerste leest. En anders kun je de vraag om 11.00 uur ook stellen natuurlijk. Heb je het zwart-wit dat het om een bedrijfspand gaat?

We hebben binnen de familie ook iets meegemaakt, notaris wilde van een van de andere erfgenamen antwoord, dus ik heb gezegd: je kunt het ook geven op het moment dat we allemaal bij elkaar zijn en je weet wat de anderen willen. Zo heeft ze het ook gedaan, was prima.

witte angora
Berichten: 30839
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Controle kadaster verplicht?

Ongelezen bericht door witte angora »

Overigens, iets eerder heb ik een toegekend akkoord ingetrokken omdat er in het concept iets stond dat aan de notaris was verzwegen, ging om een codicil dat ineens opdook en waar hij niks van wist. Dat stond ook in het concept: de notaris is niet bekend met het bestaan van een codicil. Dat er dus wel was.

witte angora
Berichten: 30839
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Controle kadaster verplicht?

Ongelezen bericht door witte angora »

Als laatste, er komen nu wat dingen boven drijven. Een notaris mag wel informeren, maar zal niet snel advies geven. Hij kan je dus de mogelijkheden uitleggen, maar je zal zelf een beslissing moeten nemen.

H3d
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 mar 2024 08:10

Re: Controle kadaster verplicht?

Ongelezen bericht door H3d »

Even gecheckt maar idd bedrijfsfunctie. Zie net dat een deel vd schuur er ook op staat.

witte angora
Berichten: 30839
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Controle kadaster verplicht?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dan kun je aankomende dinsdag met de notaris overleggen hoe nu verder. Die zal je vast wel de nodige informatie geven, hij zal waarschijnlijk zelf ook zijn handtekening niet kunnen/mogen zetten, nu dit aan het licht komt.

witte angora
Berichten: 30839
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Controle kadaster verplicht?

Ongelezen bericht door witte angora »

Wie regelt in jullie geval de overdrachtsbelasting? Moet je dat zelf doen, of doet de notaris dat?
Vanaf 1 januari 2021 is het voor elke verkrijging van een onroerende zaak verplicht om aangifte overdrachtsbelasting te doen. Dus ook als er een beroep wordt gedaan op een vrijstelling.

Veelal zal de notaris een overdrachtsakte opmaken en ook de aangifte overdrachtsbelasting verzorgen

bron: https://www.brouwers.nl/nieuws/zelf-aan ... 0verzorgen.
U hebt een notariële akte laten opmaken
Als er een notariële akte is opgemaakt, hoeft u niets te doen. De notaris doet dan voor u digitaal aangifte en betaalt ook namens u de overdrachtsbelasting.

De notaris geeft aan de Belastingdienst door:

of u overdrachtsbelasting moet betalen en, zo ja, hoeveel
of u recht hebt op 1 of meer vrijstellingen van overdrachtsbelasting
Ook stuurt de notaris een elektronische kopie van de akte naar ons.

bron: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... sbelasting
Laatst gewijzigd door witte angora op 31 mar 2024 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.

H3d
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 mar 2024 08:10

Re: Controle kadaster verplicht?

Ongelezen bericht door H3d »

Ik zal morgen een mail sturen en vroeg bellen dinsdag.

Notaris regelt de overdrachtsbelasting.

Bedankt zover allemaal. Nu oogjes dicht en .....

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Controle kadaster verplicht?

Ongelezen bericht door criticus2 »

naast dat de verkopende partij hier duidelijk verzaakt heeft in zijn informatieplicht: TS stelt dat hij extra kosten moet maken om het bedrijfsperceel om te zetten .
Naast dat er van de fiscus nu bij overdracht een naheffing zal volgen voor overdrachtsbelasting, is een dergelijke omzetting niet even geregeld, zal zeer waarschijnlijk een bestemmingsplan wijziging bij horen en dat is tegenwoordig niet even geregeld:
bodemonderzoek (zou ik ook doen bij een bedrijfsperceel bij aankoop...)
geluidsrapportages etc etc.
kan voor verandering van 1 regel in bestemmingsplan zomaar 10.000 of meer kosten aan rapportages en leges.

Ik zou dus idd morgen vroeg gelijk de notaris bellen dat tekenen wordt uitgesteld en waarom. En hem aanzeggen de 10% waarborg die u bij aankoop geregeld heeft zeer waarschijnlijk vast te houden. En dan met verkopend makelaar in de slag. Bedrijfsruimte grond heeft denk ik ook lagere waarde, los nog van de verzwegen bestemming is dat ook nog een ding.

Lady1234
Berichten: 27163
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Controle kadaster verplicht?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het ligt er maar aan wat de Ts gekocht heeft.

Een Wiskunde Student
Berichten: 217
Lid geworden op: 25 nov 2023 10:56

Re: Controle kadaster verplicht?

Ongelezen bericht door Een Wiskunde Student »

H3d schreef:
31 mar 2024 23:08
Ik zal morgen een mail sturen en vroeg bellen dinsdag.

Notaris regelt de overdrachtsbelasting.

Bedankt zover allemaal. Nu oogjes dicht en .....
Je kan dinsdag ook even bellen met de gemeente. Ik denk dat je nog geen principe verzoek kunt indienen omdat je geen eigenaar van het perceel en de opstallen bent.

Je kan wel bespreken hoe kansrijk of moeilijk het is om het resterende gedeelte naar een woonbestemming om te zetten. Dit kan makkelijk zijn, maar ook best ingewikkeld met een wijziging van het bestemmingsplan etc.

Verder adviseer ik je ook om juridische hulp te zoeken.
Het is van belang om te weten of je de overeenkomst kan ontbinden vanwege dwaling, en het is ook van belang om je schade ( hogere overdrachtsbelasting, lagere grondprijs) in beeld te hebben voor eventuele onderhandelingen over een lager verkoopprijs

witte angora
Berichten: 30839
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Controle kadaster verplicht?

Ongelezen bericht door witte angora »

criticus2 schreef:
01 apr 2024 10:53
naast dat de verkopende partij hier duidelijk verzaakt heeft in zijn informatieplicht:
Ja en nee. Het is maar de vraag of de verkopende partij wel weet heeft van de huidige situatie. We kennen het koopcontract niet dat de verkoper indertijd heeft getekend.

Desalniettemin zal er een en ander eerst rechtgebreid moeten worden alvorens er getekend kan worden.

De notaris kan exact aangeven wat er juridisch aan de hand is, en met die informatie kan TS vervolgens aan de slag. Of het inroepen van Juridische hulp noodzakelijk is, dat blijkt wel uit het gesprek dat morgen gevoerd wordt. Het hangt er onder meer vanaf of de verkoper mee wil werken, en of er overeenstemming komt inzake de te nemen stappen.

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Controle kadaster verplicht?

Ongelezen bericht door criticus2 »

Lady1234 schreef:
01 apr 2024 10:59
Het ligt er maar aan wat de Ts gekocht heeft.
dat staat in de diverse berichten van TS:

1 perceel met woning en dan verwacht ik ook met met woonbestemming , en 1 perceel waar een veranda op staat en deel van een schuur. Nu staat een veranda vast aan een huis, en dat geldt als bouwwerk, dus zou ook nog eens kunnen zijn , omdat het deel uitmaakt van de woning, dat dat er illegaal staat omdat het op het bedrijfsperceel staat....

Ivo.w
Berichten: 1757
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Controle kadaster verplicht?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

witte angora schreef:
01 apr 2024 11:20
criticus2 schreef:
01 apr 2024 10:53
naast dat de verkopende partij hier duidelijk verzaakt heeft in zijn informatieplicht:
Ja en nee. Het is maar de vraag of de verkopende partij wel weet heeft van de huidige situatie. We kennen het koopcontract niet dat de verkoper indertijd heeft getekend.
Of de verkopende partij er weet van heeft, is bij dit soort situaties juridisch gezien totaal niet van belang.
De verkopende partij heeft een plicht en die wordt niet beperkt door wat men weet (of zegt te weten). Als dat wel beperkt zou worden tot wat men zegt te weten dan zou de verkopende partij zich er immers altijd op kunnen beroepen dat ze iets niet wisten.

In dit geval wordt er een woning met perceel (waarschijnlijk ingericht als tuin) en berging verkocht. En dan is de verkopende partij verplicht alle mededelingen te doen over alle zaken die het vrije gebruik als woning in de weg staan.

"Ich habe es nicht gewusst" daar doet het wetboek niet aan.

witte angora
Berichten: 30839
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Controle kadaster verplicht?

Ongelezen bericht door witte angora »

Klopt, de verkoper is hoe dan ook verantwoordelijk voor juiste informatie. Maar daar moet hij natuurlijk wel over beschikken. Het zou zomaar kunnen dat het gaat om onroerend goed uit een erfenis, bijvoorbeeld. Als de verkoper dit niet wist, is er best kans dat hij mee wil werken om dit op te lossen. Als hij het daarentegen doelbewust heeft verzwegen wordt het lastiger.

Daarom denk ik dat het beter is eerst het gesprek morgen af te wachten alvorens te bepalen welke stappen er gezet gaan worden.

H3d
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 mar 2024 08:10

Re: Controle kadaster verplicht?

Ongelezen bericht door H3d »

Weer goede informatie (naheffing fiscus).

Veranda staat trouwens los vh huis.

BL2
Berichten: 4843
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Controle kadaster verplicht?

Ongelezen bericht door BL2 »

witte angora schreef:
01 apr 2024 12:17
....Daarom denk ik dat het beter is eerst het gesprek morgen af te wachten alvorens te bepalen welke stappen er gezet gaan worden.....
In deze situatie zou ik in elk geval nooit, nooit morgen tekenen, hoe mooi de verhalen van de verkopende partij inclusief makelaar maar ook van de notaris dinsdag zijn.
Dit gaat niet over een paar Euro.....

witte angora
Berichten: 30839
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Controle kadaster verplicht?

Ongelezen bericht door witte angora »

H3d schreef:
01 apr 2024 13:39
Weer goede informatie (naheffing fiscus).

Veranda staat trouwens los vh huis.
Dus de verkoper was indertijd ook misleid? Dan heeft hij heel wat uit te leggen. Maar ook de verkoopmakelaar heeft een en ander uit te leggen denk ik. Kun je er ook achter komen via welke notaris die akte gepasseerd is? Laat het niet dezelfde zijn als waar je morgen naar toe moet...

Plaats reactie