Controle kadaster verplicht?

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
H3d
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 mar 2024 08:10

Controle kadaster verplicht?

Ongelezen bericht door H3d »

Hoi hier. Laat ik de vraag hier eens stellen. Ik teken dinsdag voor een huis. Het gaat om 2 percelen waarvan er 1 een bedrijfsfunctie heeft. Dit is niet verteld door de verkopende makelaar. Is deze verplicht dit te onderzoeken en melden. Kan ik de kosten om het om te zetten op de makelaar verhalen?

Lady1234
Berichten: 27153
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Controle kadaster verplicht?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar wat wilt u “omzetten” ?

witte angora
Berichten: 30837
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Controle kadaster verplicht?

Ongelezen bericht door witte angora »

Als het je wel verteld was, voor wie zouden die kosten dan zijn?

Onkruid71
Berichten: 2707
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Controle kadaster verplicht?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

witte angora schreef:
30 mar 2024 18:37
Als het je wel verteld was, voor wie zouden die kosten dan zijn?
Als het wel verteld was, dan was het duidelijk geweest.

Morgan le Fay
Berichten: 517
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Controle kadaster verplicht?

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Ik zou toch iets meer gaan doorvragen want een perceel zijn gebruiksbestemming veranderen gaat niet zomaar.

rwolters
Berichten: 1559
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Controle kadaster verplicht?

Ongelezen bericht door rwolters »

Voor niet standaard aankopen (en dit betreft geen rijtjeshuis) is het altijd handig om een expert mee te nemen. Had je een aankoopmakelaar? Is het perceel te herkennen als iets met een bedrijfsbestemming? Bijvoorbeeld doordat er een werkplaats op staat.

Lady1234
Berichten: 27153
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Controle kadaster verplicht?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan betaalt u voor dat deel in ieder geval hogere overdrachtsbelasting.

DeZevendeHenk
Berichten: 795
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Controle kadaster verplicht?

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Werkelijk? Je gaat een pand kopen en bent verbaasd dat een deel een bedrijfsbestemming heeft? Voordat je de verkopende makelaar gaat aanspreken zou ik vooral de aankoopmakelaar of jezelf door de gehaktmolen halen.

rwolters
Berichten: 1559
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Controle kadaster verplicht?

Ongelezen bericht door rwolters »

Voor niet standaard aankopen (en dit betreft geen rijtjeshuis) is het altijd handig om een expert mee te nemen. Had je een aankoopmakelaar? Is het perceel te herkennen als iets met een bedrijfsbestemming? Bijvoorbeeld doordat er een werkplaats op staat.

[Edit] ook als je geen aankoopmakelaar denkt nodig te hebben moet je gewoon zelf bij het Kadaster checken of het klopt wat de verkoper wil verkopen..kost een paar euro en je weet alles wat je moet weten over de situatie.

H3d
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 mar 2024 08:10

Re: Controle kadaster verplicht?

Ongelezen bericht door H3d »

Het is gewoon een huis en wel aangeboden als 2 percelen. Op dit perceel staat een veranda, verder niet.

Je hebt gelijk dat ik zelf ook had kunnen checken. Dat is waar. De vraag is welke verantwoordelijkheid de verkopende makelaar heeft.

Had ik het geweten dan had ik minder geboden. Het omzetten naar woonfunctie kan wel maar kost nogal wat.

rwolters
Berichten: 1559
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Controle kadaster verplicht?

Ongelezen bericht door rwolters »

H3d schreef:
31 mar 2024 14:38
Het is gewoon een huis en wel aangeboden als 2 percelen. Op dit perceel staat een veranda, verder niet.

Je hebt gelijk dat ik zelf ook had kunnen checken. Dat is waar. De vraag is welke verantwoordelijkheid de verkopende makelaar heeft.

Had ik het geweten dan had ik minder geboden. Het omzetten naar woonfunctie kan wel maar kost nogal wat.
Los van wat een verkopende partij zou moeten doen heeft de kopende partij ook een onderzoeksplicht. Daarnaast krijg je als koper meer informatie als je de kadastergegevens opvraagt. Bijvoorbeeld de koopprijs en ingeschreven hypotheekgegevens van de verkoper. Daar kan je ook weer wat mee tijdens de de onderhandelingen.

H3d
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 mar 2024 08:10

Re: Controle kadaster verplicht?

Ongelezen bericht door H3d »

De onderzoeksplicht klopt, maar de mededelingsplicht vd verkopende partij weegt in de rechtbank zwaarder laat jurisprudentie zien. https://www.woningadvocaat.nl/mededelin ... oper-huis/

Lady1234
Berichten: 27153
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Controle kadaster verplicht?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar hebt u nu volgens zeggen twee huizen gekocht?

witte angora
Berichten: 30837
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Controle kadaster verplicht?

Ongelezen bericht door witte angora »

H3d schreef:
31 mar 2024 15:34
De onderzoeksplicht klopt, maar de mededelingsplicht vd verkopende partij weegt in de rechtbank zwaarder laat jurisprudentie zien. https://www.woningadvocaat.nl/mededelin ... oper-huis/
Dan zou ik zeggen: schakel lekker een advocaat in.

Ivo.w
Berichten: 1757
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Controle kadaster verplicht?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Hoe werd het pand aangeboden? Werd er in de advertentie iets gemeld over bedrijfsruimte en het bedrijfsperceel? Of werd het uitsluitend als woning aangeboden?

Als verkoper doet/deed alsof het een gewone woning was met een volledige woonbestemming, dan zou ik het ondertekenen uitstellen, onder vermelding dat de notariële conceptakten die je hebt ontvangen niet overeenkomen met hetgeen is aangeboden.
Met daarbij de mededeling dat je verwacht dat verkoper de zaken op orde brengt om te leveren zoals overeengekomen binnen 14 dagen (een woning, dus percelen met bestemming wonen & tuin, overeenkomstig met het geadverteerde). En dat je tevens de verkoper reeds ingebreke stelt voor het niet nakomen van de overeenkomst, waarbij je de boetebedingen inroept wanneer nakoming niet alsnog binnen 14 dagen volgt.
Tevens stel je koper volledig aansprakelijk voor de extra kosten die ontstaan door te late levering van d woning.

Om bovenstaande correct te doen is het wel zéér dringend advies om dit in overleg met of liefst geheel door een advocaat of jurist op te stellen. Het wel of niet correct uitvoeren van een vordering tot nakomen van de overeenkomst en later het inroepen van de boeteclausule kan vele tienduizenden euro's verschil maken. Als er echt een bedrijfsbestemming op één van de percelen rust en er is uitsluitend een woning aangeboden (en door de verkoper in de verkoopdocumentatie en "voorlopige" koopovereenkomst écht niets vermeld over de bedrijfsbestemming) dan zal immers het resultaat zijn dat levering niet kan plaatsvinden. De standaard boeteclausule waarop u als gedupeerde dan aanspraak kunt maken wanneer de juiste stappen zijn en worden doorlopen is 10% van de overeengekomen koopprijs.

Wanneer er echter ergens in de ontvangen documentatie wel de bedrijfsbestemming genoemd wordt... Dan moet je gewoon de boel laten passeren en dan is daarna alles "jouw probleem". En als je geldverstrekker dan moeilijk doet omdat je een hypotheek hebt aangevraagd voor een woning en het (deels) een bedrijfsperceel blijkt te zijn, dan kan het juist zijn dat jij de woning hierdoor niet kunt kopen en jij de boete van 10% aan de verkopers moet betalen.

Kortom: schakel als de bliksem juridisch advies in

Ivo.w
Berichten: 1757
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Controle kadaster verplicht?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Lady1234 schreef:
31 mar 2024 15:54
Maar hebt u nu volgens zeggen twee huizen gekocht?
Het is niet heel ongebruikelijk dat één pand op meerdere kadastrale percelen staat. Dus ook als je één huis koopt, dan koop je soms meerdere percelen.

Een Wiskunde Student
Berichten: 217
Lid geworden op: 25 nov 2023 10:56

Re: Controle kadaster verplicht?

Ongelezen bericht door Een Wiskunde Student »

H3d schreef:
30 mar 2024 08:14
Hoi hier. Laat ik de vraag hier eens stellen. Ik teken dinsdag voor een huis. Het gaat om 2 percelen waarvan er 1 een bedrijfsfunctie heeft. Dit is niet verteld door de verkopende makelaar. Is deze verplicht dit te onderzoeken en melden. Kan ik de kosten om het om te zetten op de makelaar verhalen?
ik neem aan dat je dinsdag 2 April a.s. bedoeld.

Dan teken je toch gewoon niet totdat het issue is geklaard. Dit klinkt simpel maar kan best een moeilijke onderhandelingsfase worden. Ik zou me nu nog niet zorgen maken om boeteclausules.

Je kan in ieder geval niet de verkopende makelaar aansprakelijk stellen als dit issue al bekend is, voordat je het contract tekent en desalniettemin toch je handtekening zet.

Lady1234
Berichten: 27153
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Controle kadaster verplicht?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Meestal kan je dat tekenen wel 8 dagen rekken.

witte angora
Berichten: 30837
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Controle kadaster verplicht?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ivo.w schreef:
31 mar 2024 19:35
Lady1234 schreef:
31 mar 2024 15:54
Maar hebt u nu volgens zeggen twee huizen gekocht?
Het is niet heel ongebruikelijk dat één pand op meerdere kadastrale percelen staat. Dus ook als je één huis koopt, dan koop je soms meerdere percelen.
Klopt, het huis van mijn ouders heeft ook twee kadastrale percelen. Het tweede is een klein stukje tuin dat er later bij is gekocht. Dat zal overal wel zijn waar bewoners een stukje snippergroen konden kopen om bij hun tuin te trekken.

witte angora
Berichten: 30837
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Controle kadaster verplicht?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ivo.w schreef:
31 mar 2024 19:33
Kortom: schakel als de bliksem juridisch advies in
Begin bij de notaris. Die heeft ook een onderzoekplicht. Dat is ook degene die bij het kadaster aanmeldt dat een hypotheek door moet worden gestreept, enzovoorts. Als de koopakte niet overeenkomt met de kadastrale gegevens wordt het voor hem lastig om de akte te laten passeren.

Plaats reactie