LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Woonbron oneerlijke loting

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
sandrientje
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 aug 2012 16:23

Woonbron oneerlijke loting

Ongelezen bericht door sandrientje »

Ik ben al een hele tijd op zoek naar een eigen woning. Huren wil ik niet dus ben ik op zoek naar (betaalbare) koopwoningen. Nu blijkt dit nog vrij lastig om iets te vinden gezien ik maar 1 inkomen heb en ik dus geen huis van 2 ton of meer kan betalen. Ik ben dus gebonden aan huizen die vrijwel iedereen met een vast inkomen wel kan betalen en waar dus ook een grote vraag naar is. De echte leuke woningen moet je snel op reageren anders zijn ze direct weg en aangezien ik niet 24/7 op het internet naar huizen zit te zoeken loop ik dus steeds achter de feiten aan. Toen dacht ik de "oplossing" gevonden te hebben, namelijk Woonbron, zij bieden (leuke) ex huur woningen aan met 25% korting en dit gebeurt 9 van de 10x op lotingsbasis.

Helaas is dit tot nu toe steeds tevergeefs geweest en ik dacht steeds dat ik gewoon "pech" had maar na wat ik eergisteren heb meegemaakt denk ik dat dit hele loting gebeuren doorgestoken kaart is en oneerlijk is.
Ik ben namelijk eergisteren opnieuw wezen kijken naar 2! loting woningen in dezelfde straat, de huizen zagen er redelijk uit en er waren niet veel gegadigden, dit weet ik doordat ik van het begin tot het eind ben gebleven en dit werd ook bevestigd door de makelaar van Woonbron die op dat moment aanwezig was want er waren tenslotte in totaal maar 4! aanmeldingen voor elke woning.
De kans was dus vrij groot (25%) dat je de gelukkige zou zijn... en ik had er dan ook een goed gevoel over. Als je als eerste geloot zou worden dan zouden ze de volgende dag contact met je opnemen, ik had gisteren niks gehoord dus ik besloot om vandaag maar eens contact te zoeken met Woonbron om navraag te doen op welke plek ik was geëindigd. Wat bleek? Ik was bij BEIDE woningen 5e!!! Waarop ik dus stomverbaasd reageerde want hoe was dit in godsnaam mogelijk?! 4 aanmeldingen en ik eindig 5e... leg dat maar eens uit? de enige kijkdag is op de open dag en verder zijn er volgens Woonbron geen mogelijkheden tot bezichtiging.. De vrouw aan de telefoon had er verder ook geen verklaring voor en kon er weinig aan doen maar ik heb haar wel laten blijken dat ik dit soort dingen niet vind kunnen.

Wat ik mij nu afvraag, is er iets te doen aan dit soort praktijken? En sta je bijvoorbeeld in je recht als je vraagt dat je de loting bij wilt wonen? Want hoe eerlijk gaat een loting als je op het inschrijfformulier VERPLICHT al je gegevens in moet vullen (baan, inkomen, nationaliteit e.d.) Dat je contact gegevens in moet vullen oke, maar nationaliteit en inkomen?! Ik heb dit wel braaf ingevuld omdat de makelaar hier op benadrukte nadat ik deze niet had ingevuld maar het lijkt mij mede ook doordat je zulke gegevens in moet vullen, de loting niet geheel willekeurig is...

Ik ben ook benieuwd naar ervaringen van andere met Woonbron en of er mensen zijn die een soortgelijke situatie hebben meegemaakt met Woonbron of een andere organisatie.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Woonbron oneerlijke loting

Ongelezen bericht door Isabel1 »

De kans was dus vrij groot (25%) dat je de gelukkige zou zijn...
want er waren maar vier mensen die allemaal hetzelfde wilden?

4 aanmeldingen en ik eindig 5e...
nee er waren niet maar 4 aanmeldingen, er waren maar 4 mensen aanwezig, die anderen kunnen best op andere manieren geboden hebben. Daarnaast je kunt als koppel ergens op bieden en dan kan het zo zijn dat je dus echt 2 mensen bent.
Wat ik mij nu afvraag, is er iets te doen aan dit soort praktijken?
nee natuurlijk niet, het gaat gewoon volgens de wet, dat jij het niet eerlijk vindt omdat jij geen woning krijgt is echt geen reden voor een wetsverandering.

ik word hier toch zo moe van: ikkrijg niet wat ik wil dus het is oplichting.

Isabel

sandrientje
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 aug 2012 16:23

Re: Woonbron oneerlijke loting

Ongelezen bericht door sandrientje »

Isabel1 schreef:
want er waren maar vier mensen die allemaal hetzelfde wilden?
4 mensen inclusief mijzelf, dus 3 andere mensen willen allemaal datzelfde huis anders zou je jezelf niet inschrijven nietwaar?

nee er waren niet maar 4 aanmeldingen, er waren maar 4 mensen aanwezig, die anderen kunnen best op andere manieren geboden hebben. Daarnaast je kunt als koppel ergens op bieden en dan kan het zo zijn dat je dus echt 2 mensen bent.
Nee er waren zelfs meer dan 4 mensen aanwezig, je mag jezelf maar 1x inschrijven en als je er met zijn 2en gaat wonen dan moet je dit op 1 formulier invullen en ja er waren op het moment dat de makelaar vertrok maar 4 inschrijf formulieren voor elke woning en ja dit heb ik zelf gezien! Bieden op een andere manier is niet mogelijk want je mag alleen jezelf inschrijven op het moment van de bezichtiging eerder of later is dit niet mogelijk! Sterker nog dit heb ik in het verleden zelf al eens geprobeerd om zonder het bekijken van de woning jezelf in te schrijven voor de loting maar dit is niet mogelijk.

Overigens als je eerste geloot wordt betekend het niet automatisch dat je de woning MOET kopen, hierna komt nog een 2e bezichtiging en de contractuele afspraken e.d. wat er bij komt kijken en kan je er altijd nog van afzien.
ik word hier toch zo moe van: ikkrijg niet wat ik wil dus het is oplichting.
Als je ergens geen verstand van heb hoe de zaken gaan, dan heeft een bekritiserend antwoord geen enkel toegevoegde waarde.. Afkraken kan iedereen en ja ik wil graag een eigen woning en met mij duizenden andere mensen en ik gun het iedereen maar als iets op een ogenlijke eerlijke manier gebeurd dan moet dit ook wel op die manier gebeuren anders is het in mijn ogen gewoon oplichting. Oke voor Woonbron zal het weinig uitmaken aan wie ze het huis verkopen, zij krijgen het geld toch wel maar dan moeten ze wel eerlijk vermelden dat er een selectieve loting is...

Evengoed bedankt voor je reactie

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Woonbron oneerlijke loting

Ongelezen bericht door VioletPrue »

vogels schreef:Mensen kunnen toch ook bieden zonder bezichtiging? Bezichtigen is niet verplicht.
Exact mijn idee.
Stel dat er in zo'n huis jaren een oud vrouwtje heeft gewoond en de dochter besluit nu dit huis te kopen.
Die hoeft het echt niet te zien, die weet hoe het eruit ziet.
Er zullen misschien ook speculanten zijn die dit soort woningen kopen en dan zonder 25% korting doorverkopen.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Woonbron oneerlijke loting

Ongelezen bericht door Emmy75 »

sandrientje schreef:...De kans was dus vrij groot (25%) dat je de gelukkige zou zijn... en ik had er dan ook een goed gevoel over.
Volgens deze berekening heeft u dus ook 75% kans dat u het niet zou worden. Aangezien die kans dus veel groter is begrijp ik dat goede gevoel niet zo goed.

Bovendien is de verklaring van vogels niet geheel onlogisch. Er kunnen best gegadigden zijn die het specifieke type woningen al lang en breed kennen. De staat van keuken, badkamer, sanitair etc is veelal toch hetzelfde en heeft doorgaans het predikaat "aan vervanging toe". Best mogelijk dat erop ingeschreven wordt door partijen die niet gaan bezichtigen. De vragen kan ik ook nog ergens wel begrijpen. Mogelijk willen ze hiermee al mensen uitsluiten die het naar alle waarschijnlijkheid niet kunnen betalen o.i.d. U kunt ook de woningstichting eens benaderen om uitleg te vragen over dit soort vragen.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Woonbron oneerlijke loting

Ongelezen bericht door Emmy75 »

VioletPrue schreef: Exact mijn idee.
Stel dat er in zo'n huis jaren een oud vrouwtje heeft gewoond en de dochter besluit nu dit huis te kopen.
Die hoeft het echt niet te zien, die weet hoe het eruit ziet.
Deze groep mensen kan een heel stuk groter zijn. Meestal zijn het wel woningen waar er veel meer van zijn. Allerlei mensen zouden het type en soort woning misschien kennen omdat familie, vrienden of kennissen erin wonen. Daar kunnen ze dan ook eens naar de grootte van de ruimtes gaan kijken.

Een bezichtiging voor de staat van de woning is dan meestal niet echt nodig. Keuken, badkamer ed is meestal standaard woningbouw of beter door de vorige bewoners zelf gedaan. Als het "standaard woningbouw" is, is het meestal wel afgeschreven. Een wbv gaat zelden een grote renovatie doen en vlak erna in de verkoop doen.

witte angora
Berichten: 30910
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Woonbron oneerlijke loting

Ongelezen bericht door witte angora »

Misschien dat niet iedereen op de aangegeven dag kan (mijn inziens moet iedereen die een koopwoning kan betalen zijn brood verdienen door ergens voor een baas, dan wel voor zichzelf bezig te zijn), en hebben sommigen, in overleg met de makelaar, al van tevoren een formulier bij de makelaar in de bus gedaan? Die zijn dan niet bij de bezichtiging aanwezig.

En ja, een loting, heb je al geïnformeerd hoe de trekking precies gebeurd? Alle formulieren in een doos en dan stuk voor stuk er uit trekken of iets dergelijks? Is dat ook in aanwezigheid van een notaris?
sandrientje schreef: Wat ik mij nu afvraag, is er iets te doen aan dit soort praktijken? En sta je bijvoorbeeld in je recht als je vraagt dat je de loting bij wilt wonen? Want hoe eerlijk gaat een loting als je op het inschrijfformulier VERPLICHT al je gegevens in moet vullen (baan, inkomen, nationaliteit e.d.) Dat je contact gegevens in moet vullen oke, maar nationaliteit en inkomen?!
Welke praktijken? Je gaat er van uit dat de loting oneerlijk was, maar was die loting ook oneerlijk?

hansb12
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 aug 2012 09:24

Re: Woonbron oneerlijke loting

Ongelezen bericht door hansb12 »

Beste 'Sandrientje',

Ik ben medewerker van wooncorporatie Woonbron en begrijp dat u vragen hebt over de lotingprocedure / eerlijkheid daarvan.

Graag lichten wij toe hoe de procedure in zijn werk gaat en hopen zo twijfels bij u weg te kunnen nemen. Wilt u daarvoor contact opnemen met Woonbron Makelaars op tel.nr. (010) 280 11 00? Contactpersoon: Carla Philippa of Vincent van den Hoogen.

Met vriendelijke groet,
Hans Bose
Woonbron

babbel54
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 mei 2007 08:46

Re: Woonbron oneerlijke loting

Ongelezen bericht door babbel54 »

Mijn zoon heeft ook al verschillende woningen van de Woonbron bekeken en meegedaan aan de loting, helaas tot nu toe tevergeefs.
Er is duidelijk gezegd dat je alleen mee kan loten als je tijdens het Open Huis een formulier invult. Hij moet dus telkens vrij nemen van zijn werk.
Dus vooraf of door iemand anders in laten vullen is niet mogelijk. Inderdaad dus raar dat er maar 4 mensen waren en je als vijfde geeindigd ben.

hansstek
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 apr 2008 14:48

Re: Woonbron oneerlijke loting

Ongelezen bericht door hansstek »

Mijn zoon is bij twee open dagen geweest en één "los" huis. Twee huizen waren slecht dus daar heeftb hij zich niet voor ingeschreven. Drie huizen wel en ja hoor, hij kreeg hem. Alles al met vloerbedekking (laminaat), mooie keuken en badkamer. En op zijn 23e al een complete eensgezinswoning. We zijn nu bezig met de hypotheek maar het lotingssysteem werkt echt. Zeker in deze tijd fijn dat het zo kan.

kikker54
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 apr 2013 20:19

Re: Woonbron oneerlijke loting

Ongelezen bericht door kikker54 »

Mijn zoon heeft inmiddels ook een huis, maar heeft 15 keer mee moeten loten.
Dus zo te zien heeft uw zoon veel geluk gehad.

Succes verder met de hypotheek en alles wat er verder bij komt kijken.

P.S. ben dezelfde als babbel54, maar kon niet meer inloggen :(

Koki
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jan 2015 11:57

Re: Woonbron oneerlijke loting

Ongelezen bericht door Koki »

Ik ben alleenstaande moeder ik woon met twee dochters, onse droom huis is een rustige wijk met een eengezinswoning.
Ik heb helaas ook een slecht ervaring met Woonbron gehad, ik woon nu in een sloop woning en omdat ik al 8 jaar een slecht ervaring heb mee gemaakt in deze flat, van diefstal , witte plantage, overlast.....Etc, wil ik met me urgentie graag overstappen naar een eengezinswoning, maar bij Woonbron mag dat helaas niet, ik moet van hun dezelfde soortgelijk woning kiezen:( dus weer een flat.
Onse droom zal helaas niet waar zal worden، ik ben opzoek via deze site aan hulp, misschien iemand die zelfde ervaring heeft gehad en zo? Hoop dat mijn verhaal duidelijk is verteld.
Alvast bedankt.

Miq Maarssen
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 apr 2016 15:13

Re: Woonbron oneerlijke loting

Ongelezen bericht door Miq Maarssen »

Beste,

Ik heb het zelfde meegemaakt bij Ymere.
Verloren dmv een loting met 1 andere gegadigde.

Kan inderdaad gebeuren, toevallig is wel dat de andere gegadigde net een nieuwe baan had bij Schiphol dus ook in het belang van Schiphol is het belangrijk dat de werknemers in de buurt wonen, maargoed dat is een aanname.

Als ik vraag bij Ymere en de huurcommissie en het juridische loket over hoe een loting gaat krijg ik geen concreet antwoord.
Aangezien wooncorporaties een maatschappelijk belang hebben is het van belang dat de bevolking (huurders) weten hoe loting gaat, op de website is ook niks te vinden van de wooncorporaties.

Word een loting gedaan door een onafhankelijke partij? Is er een notaris aanwezig? Waarom zijn de gegadigde niet aanwezig bij een loting? Als wooncorporaties een loting gaan uitvoeren waarom is het van belang dat je al je gegevens in moet vullen?

Als er geen wooncorporatie mij een zinnig uitleg kan geven wellicht interessant om onafhankelijke organisatie op te richten die de woning bouw gaat controleren.

Gr. Miq

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Woonbron oneerlijke loting

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Leuke voorstellen. Vooral als je de kosten door het dak wilt laten gaan. Een notaris voor iedere loting voor een woning? Wie gaat dat betalen?

Gesloten