LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat doet een makelaar tegenwoordig nog?

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
inbattoc

Wat doet een makelaar tegenwoordig nog?

Ongelezen bericht door inbattoc »

Hallo,

Sinds januari 2003 hebben wij ons huis te koop staan.
Het is vrijstaand op 510 m grond op het platteland aan een doorgaande, maar niet al te drukke, weg in Zuid-Oost Friesland (Zandhuizen).

Onze eerste makelaar (LMV - Bijlsma - Oosterwolde) vond een vraagprijs van 237.500 euro reëel... Dat was ver boven de prijs van wat dachten. Wij hebben hem gevraagd of hij ons niet rijk rekende.
Hij deed zich voor als een actieve makelaar en dat dit huis niet lang te koop zou staan. Een verkoopgarantie gaf hij niet en dat begrepen wij ook. Een indicatie werd wel gegeven; vanwege de minder goede tijden (economie, Irak) dacht hij niet binnen 3 maanden, maar toch bijna zeker wel binnen 6 maanden.
's Middags hebben wij hem in dienst genomen, maar gezegd dat 225.000 euro mooi genoeg was. (We hoeven niet het onderste uit de kan te hebben.)

Daarna gebeurde er niks bijzonders (anders schreven wij hier ook niet).
Het huis werd op diverse sites geplaatst, een advertentie geplaatst in de Leeuwarder Courant en in de etalage gehangen.

Er kwamen geen reacties. Naar mate de tijd verstreek kregen wij ook niets meer van Bijlsma te horen. Alle contacten werden door ons geïnitieerd. Er werd nog een advertentie geplaatst in een lokaal krantje; iets wat ons overbodig leek, omdat het allang in de ruime omgeving bekend was dat ons huis te koop stond. Ook geen reacties.

In de zomer waren wij 's avonds even naar het dorpscafé gegaan.
Daar kregen wij zomaar van de cafébaas te horen: "Jullie gaan uit elkaar, hè?"
Dorpsroddels? We weten het niet; de bron van dit is ons onduidelijk. Maar leuk is dit niet om te horen. Voor de goede orde: we zijn nog steeds samen :)

Er is ook nog een Open Dag gehouden. Dit gebeurde in samenwerking met andere makelaars uit de omgeving. Inleg: 100 euro.
De makelaar zou ook nog bij diverse huizen langs gaan, maar zei erbij dat natuurlijk niet alle huizen door hem bezocht konden worden. Begrijpelijk, natuurlijk.
Op die dag is niemand komen kijken; de site bleek nauwelijks te zijn aangepast en geen enkele andere makelaar deed mee (behalve zijn bijkantoor).
We hebben even verder gespeurd. Er deden in totaal 9 huizen mee (inclusief de onze). We hebben de 4 van de overige 8 kunnen bellen, met de vraag of de makelaar bij hun was geweest. Nee, was het antwoord. Onze conclusie: bij 5 van de 9 was hij al niet geweest... Toeval? Of zat hij die dag, bij wijze van spreken, in zijn achtertuin?
Eerlijkheidshalve.... Het weer was niet mooi die dag.

Zelf hebben we nog een advertentie geplaatst op de Woonkrant site van de Telegraaf; hierop kregen we een bezichtiging als resultaat.

Maar ondertussen waren we het passieve gedrag goed beu en hebben we met 2 andere makelaars contact gehad.
De eerste was een NVM-makelaar uit Vledder. Zij zei dat de prijs veel te hoog was en stelde voor om 190.000 à 195.000 euro te vragen dan kon het huis verkocht worden voor ong. 185.000 euro... Wij vonden dit veel te weinig en dat op die manier een huis altijd wel verkocht kon worden.
De tweede makelaar, RE/MAX Makelaars uit Drachten, had ons al eens benaderd of hij niet het huis in de verkoop kon nemen. Die hebben we maar eens gebeld. In een gesprek zei hij dat het onbegrijpelijk was dat dit huis nog niet verkocht was. De prijs van 225.000 euro was een goede prijs. Hij had ook al enkele belangstellenden achter de hand.

Hij werd onze nieuwe makelaar. De voorwaarden waren zodanig gunstig gesteld dat we eigenlijk enthousiast waren geworden.
De voorwaarden: de kosten van de andere makelaar (nam hij geheel over), geen advertentiekosten en "on top of that" no cure no pay.
Nou, beter kon niet... Toch?

Dit was in augustus 2003. Het huis werd aangemeld bij diverse sites. Wij hebben ook nog een advertentie geplaatst op de site van Vereniging Eigen Huis (10 euro).

En sindsdien gebeurt er eigenlijk niks.

Vorige week hebben we de makelaar uitgenodigd en er is een plan de campagne opgesteld. Er komen op ons verzoek advertenties in de Volkskrant en in de Zwolsche Courant. Een week later staat hij op een huizenbeurs in Groningen en weer een week later advertenties in het Algemeen Dagblad en in de Drachtster of Leeuwarder Courant.

Nu maar weer even afwachten...


NU IS ONZE VRAAG:
Is dit alles herkenbaar? Of juist niet?
Doen wij het goed of fout?
Alle commentaren zijn welkom
Voor het geven van een betere mening:
http://www.remax.nl/remaxobject.cfm?lis ... wner=31569

Roenie

Re: Wat doet een makelaar tegenwoordig nog?

Ongelezen bericht door Roenie »

Tja, makelaars horen net als pensioenfondsen, verzekeringsmaatschappijen, aannemers, autoverkopers, ntarissen, advocaten en banken tot de beroepsgroepen die niet altijd even veel oog hebben voor de behoeften van de klant, maar leiver voor hun eigen behoeften. Mijn collega noemt ze "slijk der aarde"maar dat gaat me net te ver.

Feit is dat dergelijke beroepen en zeker ook de makelaar, in je leven komt wanneer het over grote bedragen gaat. De belangen zijn aanzienlijk.

Heel belangrijk is om duidelijke afspraken te maken. Wat wordt er gedaan voor welke prijs en wanneer kun je er onderuit. Dan heb je toch een stok achter de deur. Wanneer het hem niet uitmaakt wanneer het huis verkocht wordt, kan het even duren. Met de huidige huizenmarkt is het zonneklaar dat de tarieven, die vrij zijn, in het voordeel van de klant afgesproken kunnen worden.

Wanneer ik naar het huis, de grond en de prijs kijk, is er niets mis. Het nadeel is de locatie. Een makelaar zal dus meer moeite moeten doen dan wanneer het huis in de randstad staat. Voor dat geld heb je in de randstad nog niet een een klein rijtjeshuis. Is de makelaar wel kundig in dergelijke huizen? Toen ik mijn appartement verkocht heb ik de makelaar gekozen die al veel van dergelijke appartementen verkocht had. Het was bekend dat je voor dergelijke appartementen naar die makelaar moest.

inbattoc
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 feb 2004 20:08

Re: Wat doet een makelaar tegenwoordig nog?

Ongelezen bericht door inbattoc »

Dank je Roenie voor je reactie.

Je schreef:
"Toen ik mijn appartement verkocht heb ik de makelaar gekozen die al veel van dergelijke appartementen verkocht had. Het was bekend dat je voor dergelijke appartementen naar die makelaar moest."

Echt een goed idee, maar hoe vind je zo'n makelaar?
Via je kennissenkring of via een een speciale organisatie of site?

Zijn verkoopresultaten per makelaar geregistreerd?

Nogmaals bedankt,

Fred

Roenie

Re: Wat doet een makelaar tegenwoordig nog?

Ongelezen bericht door Roenie »

Voor mij was het makkelijk. De makelaar zat aan hetzelfde plein als waar ik woonde. In zijn etalage stonden veel van dergelijke appartementen. Ik denk dat het belangrijk is dat de huizen die de makelaar verkoopt lijken op de jouwe. Wanneer de makelaar vrijwel alleen rijtjeshuizen in een Vinexlocatie verkoopt, zal jouw huis niet zijn specialiteit worden. Overigens kunnen buren, vrienden, etc. je ook wijzer maken. Een andere makelaar waar ik binnen ben gestapt was zo arrogant dat ik gelijk weer buiten stond.

silfer
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 feb 2004 17:20

Re: Wat doet een makelaar tegenwoordig nog?

Ongelezen bericht door silfer »

Hahaha (sarcastische lach)

tijdsbalk aug 2002 tot maart 2003.
Ook ik had zo'n leuke makelaar.
Ik had een leuke appartement vlak bij Den Haag.
We gingen een ander huis kopen en dachten aan de makelaar die ons het appartement aansmeerde, hij kent de woning dachten we.
FF met hem praten en hij zij dat het met 3 maanden wel verkocht zou zijn.
Niet dus, na maanden achter hem aan gegaan te zijn en op het laatst ook zijn hoofdkantoor gebeld te hebben werd ik het echt onpasselijk.
Krijg nog maagzuur als ik aan die arrogante walgelijke kwal denk.
Na elk bezoek over de vloer moest ik elke dag zeuren hoe het gegaan was.
Ik moest overal aan denken en alles zelf doen.

Mijn les hieruit is dat als ik weer een woning ga kopen of verrkopen ik wel een paarmaanden verlof op ga nemen.
Dat is goedkoper en je hebt zelf de regie in handen.
Mij koste dit geintje een paar duizend euro.
Probeer onder de opdracht uit te komen door hem wanprestatie aan te rekenen.
Kom in contact met een andere makelaar en vraag hem wat ze van die makelaar denken.
Let wel op het is een klein wereldje bij de makelaars.


Sterkte ermee.


Silfer

Gast

Re: Wat doet een makelaar tegenwoordig nog?

Ongelezen bericht door Gast »

wij hebben dit zelfde mee gemaakt ookmet een makelaar uit den haag
JANSONS genaamd.
ook hun zeiden jullie huis is snel verkocht......... dus niet heeft meer als een jaar te koop gestaan.
voortaan gewoon zelf stappen ondernemen en douw die makelaars kosten wel in me eigen zak :wink:

inbattoc
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 feb 2004 20:08

Re: Wat doet een makelaar tegenwoordig nog?

Ongelezen bericht door inbattoc »

Hallo maar weer,
We zijn qua tijd niet veel verder, maar hebben inmiddels resultaat geboekt.

We hebben wat suggesties overgenomen en hebben een afspraak met de makelaar gemaaakt.

Toen hij bij ons was, hebben we de druk even lekker opgevoerd (geen geweld hoor ;) ) Aangezien we bij de onderhandelingen afgedongen hadden om geen advertentiekosten te hoeven betalen, hebben we dit 'wapen' voorgesteld. Er zouden 4 advertenties komen en de makelaar was ook van plan om naar een huizenbeurs in Groningen te gaan.... Verder wilden ze de gehele lay-out/tekst van het huis aanpassen. Er werd (gelukkig) niet door hem voorgesteld om de prijs verder te verlagen.

Het resultaat: we kregen kijkers.... :)
En die kijkers werden bieders en hebben nu afgelopen vrijdag het koopcontract ondertekend.

Wat wel heel frappant is dat we drie makelaars gesproken hebben. De eerste (LMV) dacht aan 237.500, die tweede (NVM) dacht aan maximaal 200.000 tot 190.000 en de derde (Remax) vond 225.000 een goed bedrag....

Wijzelf hadden, toen we besloten hadden om te verkopen, gedacht aan een prijs van 195.000 tot 200.000...
Dat laatste is ook het bod geweest.

Maak zelf maar een conclusie...

Feit is nu: daaaaaaaaaaaaaaag huis

Groetjes en BEDANKT voor jullie input...

silfer
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 feb 2004 17:20

Re: Wat doet een makelaar tegenwoordig nog?

Ongelezen bericht door silfer »

Gefeliciteerd alvast,

Hopelijk is alles nu snel afgerond en ben je van die makelaar verlost.
En schiet je niet teveel erbij in met de kosten.

Let op met de eindafrekening!
Praat erover met de notaris als er nog iets niet klopt.
Je bent immers niet verplicht bij overdracht de makelaarskosten te betalen, dat is een gunst die de notaris voor je doet!
Je kan ook nog besluiten het bedrag in depot te houden bij de notaris totdat de makelaar alles wel goed heeft geregeld.
De makelaar zal ervan terugschikken en zorgen dat alles goedkomt, hij wil immers ook zijn geld zien.

Succes ermee.

Silfer

Gesloten