LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vermijd de Makelaar/Hypotheekadviseur combinatie!!!

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Stefanie34

Vermijd de Makelaar/Hypotheekadviseur combinatie!!!

Ongelezen bericht door Stefanie34 »

Je ziet het steeds meer bij de met name wat grotere makelaarskantoors, dat men naast (inclusief inbegrepen bij de courtage) makelaars diensten ook hypotheekadvies geeft (soms zelfs hypotheken). Doet u maar een zoekactie via een zoekmachine op de grotere makelaarskantoren en u zult zien dat velen deze "service" bieden...
Dit lijkt aantrekkelijk en goedkoop, maar beantwoord uzelf eerst de vraag waar deze interne hypotheekadviseurs hun provisie vandaan halen...

Uit de courtage? Nee, meestal niet... die gaat naar de makelaars...
Het loon zelf is relatief laag (net zoals dat van makelaars, men werkt op provisiebasis)

Inderdaad, hun provisie komt uit het aanbieden van aan de vaak voor de consument zeer ongunstige arbeidsongeschiktheidsverzekeringen zoals Cardiff of ze krijgen een bonus van de hypotheekverstrekker met wie het makelaarskantoor een deal heeft gesloten.

Het advies dat u krijgt is nog minder onafhankelijk dan dat van een "onafhankelijke hypotheekadviseur" (die krijgen ook een bonus voor klanten die ze een hypotheekverstrekker aanbrengen).
Naast zeer bevooroordeeld is het advies vaak bepaald niet deskundig is mijn ervaring. Een goede vuistregel is overigens om een andere adviseur te nemen het moment dat deze "belangenbehartiger" u "adviseert" een arbeidsongeschiktheids- of andere extra verzekering af te sluiten (zoals o.a. Cardiff). Dit zijn typische adviseursverzekeringen... spekken de kas van de adviseur en u plukt er de nadelen van, uw leven lang... (zo'n verzekering kunt u altijd achteraf nog afsluiten, bij bijvoorbeeld de Amersfoortse - maar lees altijd nauwkeurig de voorwaarden door en weet wat uw afsluit)

Ook al zal het makelaarskantoor druk op u uitoefenen om toch maar van deze dienst gebruik te maken, schroom niet om verder rond te kijken naar een betrouwbare hypotheekadviseur (ook al heeft u al met deze interne adviseur gesproken). Misschien besluit u toch van deze dienst gebruik te maken, maar tenminste heeft u dan met meer adviseurs gesproken en bent u niet over een nacht ijs gegaan. Vergeet niet dat het kiezen van een hypotheek een van de belangrijkste financiële beslissingen van uw leven is... niet iets om lichtzinnig over te denken of om op een paar honderd euro te beknibbelen...

Meer vragen: http://www.prikpagina.nl/list.php?f=662

gastkees
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 mar 2005 11:54

Re: Vermijd de Makelaar/Hypotheekadviseur combinatie!!!

Ongelezen bericht door gastkees »

hallo,

ik ben het met u eens dat het verstandig is om meerdere adviseurs om advies te vragen;

echter, het zal u dan ook snel duidelijk worden dat infeite iedere adviseur zal adviseren om een Arbeidsongeschiktheids (AO) verzekering te nemen. Sterker nog.... In de nieuwe Wet Financiële Dienstverlening (WFD) wordt het de adviseur zelfs verplicht om u te wijzen op het risico dat u arbeidsongeschikt kan worden en dus u een dergelijke verzekering aan te bieden. Dit heeft dus weing met de betroubaarheid van de adviseur te maken....... Het is zelfs zo dat een u een adviseur aansprakelijk kan stellen als hij u dit advies niet geeft en u wordt dan arbeidsongeschikt... (hier is al een rechtzaak op gewonnen door een consument)

Daarnaast hebben bijna alle makelaarskantoren ook één of meerdere hypotheekadviseurs in dienst, en die verdienen inderdaad hun geld aan provisie die ze krijgen van geldverstrekkers. Maar dat is ook zo bij bijv. de hypotheker en hypotheekshop die niet aan een makelaar gekoppeld zijn, dus ik vraag me af waarom u die koppeling zo erg vindt tussen makelaar en hypotheekadviseur?

Groeten gastkees

Gast

Re: Vermijd de Makelaar/Hypotheekadviseur combinatie!!!

Ongelezen bericht door Gast »

Zolang de gemiddelde AO verzekering pas uitkeert bij een erg hoog %arbeidsongeschiktheid en men tegenwoordig in Nederland zelden meer voor een dergelijk hoog % wordt afgekeurd, moet de consument daarover goed voorgelicht worden. Gebeurt echter niet. In tegendeel, er wordt zelfs een van de meest ongunstige AO verzekeringen aangeboden (Cardiff) waar de consumenten maar heel moeilijk van af kan komen... waarom... omdat deze AO verzekering de adviseur het meeste oplevert.
De koppeling hypotheekadviseur/makelaar is zo gevaarlijk omdat mensen al snel kiezen voor het gemak en de prijs. Daarnaast is de betreffende adviseur volledig afhankelijk van de klanten van de betreffende makelaar, terwijl een 'onafhankelijke' adviseur uit een grotere vijver kan vissen... heeft dus minder noodzaak om met de individuele klanten flink te scoren. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar belangrijk is dat mensen er goed over nadenken. Zoals ik ook al aangeef, als je uiteindelijk besluit toch met de interne adviseur in zee te gaan... prima, maar zorg dat je je eerst breed orienteert.

Gast

Re: Vermijd de Makelaar/Hypotheekadviseur combinatie!!!

Ongelezen bericht door Gast »

Ga naar http://www.prikpagina.nl/list.php?f=662 en zoekt u eens voor de aardigheid op Cardiff. Een lijst aan grieven om angstig van te worden.

NAK

Re: Vermijd de Makelaar/Hypotheekadviseur combinatie!!!

Ongelezen bericht door NAK »

Beste Stefanie34,
Ik vind het grandioos dat je de medemens wilt behoeden voor grote financiele problemen.
Echter als ik je hele verhaal bekijk bespeur ik een eenzijdige kijk op het geheel. Dat is op zich niet erg, maar ik ben er van overtuigd dat mijn aanvulling niet zal misstaan bij jouw betoog.
En de aanvulling is:
Koop alleen het huis via een makelaar, sluit je hypotheek af bij een financiele instelling en als je die twee zaken hebt afgehandeld ga dan naar je eigen verzekeringsagent om je te laten informeren over een voor jouw gunstige risico dekking.

Heb je altijd je verzekeringen rechtstreeks via internet met een maatschappij gedaan, vraag dan of ze een medewerker langs kunnen sturen, want dat soort zaken moet je rustig kunnen bepraten.
En vergeet vooral niet, jij bepaald de gang van zaken en niet zij.

succes

Gesloten