LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] rente aankoop bouwgrond

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
ron.niederer
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 okt 2017 18:01
Contacteer:

rente aankoop bouwgrond

Ongelezen bericht door ron.niederer »

Ik ben voornemens een bouwkavel te kopen. Indien de kavel op 15 oktober 2017 nog niet aangekocht is dient volgens de makelaar vanaf die datum 6% rente betaald te worden. Gezien de huidige rentestand vind ik dit behoorlijk hoog.
Volgens mij dient rente betaald te worden als vergoeding voor het renteverlies van de verkopende partij. Dit kan nooit 6% zijn.
Weet iemand of de te rekenen rente gebonden is aan bepaalde voorschriften.

16again
Berichten: 16136
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: rente aankoop bouwgrond

Ongelezen bericht door 16again »

Als de verkopende partij 15-10-2017 zelf geld moet lenen , (omdat jouw geld er nog niet is) tegen welk rente tarief denk je dat dan gaat ?

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: rente aankoop bouwgrond

Ongelezen bericht door hänschen klein »

U weet dat u deze kavel wilt kopen, denkt echter zèlf goedkoper te kunnen financieren ... dan doet u dat toch!

https://financieel.infonu.nl/lenen/7262 ... kopen.html

rvjapio
Berichten: 1003
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: rente aankoop bouwgrond

Ongelezen bericht door rvjapio »

Bel de makelaar.

stofzuigertje

Re: rente aankoop bouwgrond

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik zou dit niet accepteren, maar chantage vinden.
Zelf onderzoek ik liever of mijn droomhuis daar wel gebouwd mag worden.
Een kavel waar je iets moet bouwen wat je niet wilt hebben?

Alleen als dat rond is en 99% zeker zou ik onder voorbehoud goedkeuring bouwvergunning tekenen.
Wel is 6% dus 0,5% per maand een redelijke vergoeding.
Tijdens mijn onderzoek en wachten op gemeente is het niet verkoopbaar en de kans dat het niet door zou gaan is gezien mijn voorkeur.....

Ook wil ik weten wat er al goedgekeurd is en mag komen want als je buren een lelijke voorkeur hebben zit je daar wel jarenlang tegenaan te kijken.
Daarom, niet gelijk tekenen en betalen maar eerst goed kijken wat wel en niet mag.
Vooral gezien mijn voorkeur voor oude vormgeving en de soms Design voorkeur van sommige die wel eens extreem zijn en totaal niet naast elkaar passen!

Ook geven ze bepaald geen bedenk tijd en dat is voor mij een reden om af te haken, tenzij er veel vraag is en weinig aanbod zodat ze dit soort onredelijke eisen wel kunnen maken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: rente aankoop bouwgrond

Ongelezen bericht door kweenie »

Stofzuigertje, het gaat hier niet om de keus tussen wel of niet de grond aanschaffen. Het gaat om de vraag of je de grond koopt voordat de bouw begint of pas tijdens/na de bouw. Heeft dus niets te maken met jouw betoog.

On topic, het gaat bij die vergoeding niet zozeer om de kale rentetarieven, het gaat om de totale financieringskosten. Die liggen en stuk hoger.

Gesloten