LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onder een huurcontract van 2 jaar en 24 dagen dagen uitkomen

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
s.d.muler
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 mar 2017 23:42

Onder een huurcontract van 2 jaar en 24 dagen dagen uitkomen

Ongelezen bericht door s.d.muler »

Sinds 2016 is er de regel dat tijdelijke huurcontracten tot 2 jaar op elk moment kunnen worden ontbonden door huurder. Nu wil ik - na 6 maanden - van mijn contract af, maar kom ik erachter dat er 2 jaar en 24 dagen in mijn contract staat. Stom, maar ik zie het nu pas...

Dit lijkt er op dat dit moedwillig is gedaan door de makelaar. Sowieso gaat de makelaar alleen akkoord met vroegtijdig vertrekken als ik zelf een nieuwe huurder aandraag én mijn twee maanden borg (€ 3500) afsta als boete.

Heb ik een poot om op te staan? Die 2 jaar en 24 dagen kunnen toch niet echt serieus genomen worden?

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Onder een huurcontract van 2 jaar en 24 dagen dagen uitkomen

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

U bent deze overeenkomst aangegaan en u zult deze toch echt serieus moeten nemen en dus kunt u niet tussentijds opzeggen. Het gebeurt overigens heel vaak dat een overeenkomst niet in hele maanden wordt gesloten. U had zelf kunnen en moeten nagaan of de huurovereenkomst korter of langer dan twee jaar zou duren.

Ontbinden kan ook niet tenzij u een heel goede reden hebt en dan waarschijnlijk pas na een ingebrekestelling. U bedoelt waarschijnlijk opzeggen.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

witte angora
Berichten: 30892
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Onder een huurcontract van 2 jaar en 24 dagen dagen uitkomen

Ongelezen bericht door witte angora »

s.d.muler schreef:Sinds 2016 is er de regel dat tijdelijke huurcontracten tot 2 jaar op elk moment kunnen worden ontbonden door huurder. Nu wil ik - na 6 maanden - van mijn contract af, maar kom ik erachter dat er 2 jaar en 24 dagen in mijn contract staat. Stom, maar ik zie het nu pas...

Dit lijkt er op dat dit moedwillig is gedaan door de makelaar. Sowieso gaat de makelaar alleen akkoord met vroegtijdig vertrekken als ik zelf een nieuwe huurder aandraag én mijn twee maanden borg (€ 3500) afsta als boete.

Heb ik een poot om op te staan? Die 2 jaar en 24 dagen kunnen toch niet echt serieus genomen worden?
Eerlijk gezegd begrijp ik dit niet zo. We hebben het hier toch over een huurcontract voor een woning? Dan is dat toch per maand opzegbaar voor de huurder?

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Onder een huurcontract van 2 jaar en 24 dagen dagen uitkomen

Ongelezen bericht door Brainless »

witte angora schreef:
s.d.muler schreef:Sinds 2016 is er de regel dat tijdelijke huurcontracten tot 2 jaar op elk moment kunnen worden ontbonden door huurder. Nu wil ik - na 6 maanden - van mijn contract af, maar kom ik erachter dat er 2 jaar en 24 dagen in mijn contract staat. Stom, maar ik zie het nu pas...

Dit lijkt er op dat dit moedwillig is gedaan door de makelaar. Sowieso gaat de makelaar alleen akkoord met vroegtijdig vertrekken als ik zelf een nieuwe huurder aandraag én mijn twee maanden borg (€ 3500) afsta als boete.

Heb ik een poot om op te staan? Die 2 jaar en 24 dagen kunnen toch niet echt serieus genomen worden?
Eerlijk gezegd begrijp ik dit niet zo. We hebben het hier toch over een huurcontract voor een woning? Dan is dat toch per maand opzegbaar voor de huurder?
Niet als het contract voor langer dan 2 jaar is:
Huurt u voor een vaste periode (huurcontract voor bepaalde tijd) langer dan 2 jaar een zelfstandig woning? Dan kunt u de huur pas beëindigen als die periode is verstreken. U kunt alleen eerder opzeggen als de verhuurder hiermee akkoord gaat.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... r-opzeggen

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Onder een huurcontract van 2 jaar en 24 dagen dagen uitkomen

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Het gaat hier om een tijdelijke huurovereenkomst. Die is niet tussentijds opzegbaar, tenzij je dat overeenkomt of het een huurcontract is voor maximaal twee jaar.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

witte angora
Berichten: 30892
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Onder een huurcontract van 2 jaar en 24 dagen dagen uitkomen

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zie dat het inderdaad wettelijk zo geregeld is. Ik vind het maar een rare regel, maar aan mijn mening heeft de topicstarter natuurlijk niks.

Dan is mijn volgende vraag: is een boete van 2 maanden borg redelijk als de topicstarter ook nog eens een andere huurder aandraagt (waarbij de topicstarter uiteraard zélf het contract getekend heeft)?

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Onder een huurcontract van 2 jaar en 24 dagen dagen uitkomen

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Verhuurder mag vragen wat hij wil, hij hoeft nergens mee akkoord te gaan. Je mag zakelijk/juridisch gezien erg blij zijn er met twee maanden huur vanaf te komen als je nog zo'n anderhalf jaar moet.

Het is ook geen rare regel. Sterker nog, eerst kon dit überhaupt niet. De positie van de huurder is dus beter geworden.

Bij heel veel tijdelijke overeenkomsten kun je niet tussentijds opzeggen, tenzij overeengekomen. Dat geldt bijv. ook in het arbeidsrecht.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

s.d.muler
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 mar 2017 23:42

Re: Onder een huurcontract van 2 jaar en 24 dagen dagen uitkomen

Ongelezen bericht door s.d.muler »

Hartelijk dank voor de reacties! Maar ik heb toch nog wel een vraag: het mag toch duidelijk zijn dat de verhuurder 24 dagen aan het contract heeft geplakt om te voorkomen dat ik eerder zou opzeggen? Het contract van 2 jaar en 24 dagen, met een minimale huurduur van 1 jaar. Staat dat wel in verhouding?

Verder heb ik gelezen dat tijdelijke contracten nog maar maximaal 2 jaar mogen duren. Als dat zo is zou een contract van 2 jaar en 24 dagen overgaan in een onbepaald contract. Of heb ik dit mis?

De woning is namelijk nog steeds niet verhuurd. Een nieuwe huurder krijgt nog maar een contract van 2 jaar (waarschijnlijk vanwege de nieuwe wetgeving) en er is geen mens die dit wil.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Onder een huurcontract van 2 jaar en 24 dagen dagen uitkomen

Ongelezen bericht door kweenie »

Ja, de verhuurder zal dat hebben gedaan om te voorkomen dat je eerder zou opzeggen. En dat is zijn goed recht. Net als dat jij op dat moment had kunnen nagaan wat hiervan de gevolgen zouden zijn. Of het in verhouding zou zijn? Ook dat had je zelf kunnen nagaan, maar het is voor commerciële verhuurders wel redelijk gebruikelijk om een minimale verhuurtermijn van een jaar te hanteren. Omdat het zoeken naar een andere huurder (plus eventueel een tijdje leegstand) hen behoorlijk wat geld kost en ze dat toch wel willen terugverdienen.

Als de wetgeving op dit punt verandert, bijvoorbeeld als tijdelijke contracten nog maar maximaal 2 jaar mogen duren, dan zal dit gelden voor nieuwe contracten. Daar heb jij dus weinig mee te maken.

Moneyman
Berichten: 30206
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onder een huurcontract van 2 jaar en 24 dagen dagen uitkomen

Ongelezen bericht door Moneyman »

s.d.muler schreef:Maar ik heb toch nog wel een vraag: het mag toch duidelijk zijn dat de verhuurder 24 dagen aan het contract heeft geplakt om te voorkomen dat ik eerder zou opzeggen?
Natuurlijk is dat duidelijk. Het had je alleen ook vóóraf duidelijk moeten zijn.

s.d.muler
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 mar 2017 23:42

Re: Onder een huurcontract van 2 jaar en 24 dagen dagen uitkomen

Ongelezen bericht door s.d.muler »

Ik lees zojuist dit op de homepage van Radar. Dit zou betekenen dat ik elk moment mag opzeggen.

"Tussentijds opzeggen
Een ander verhaal op het Radar-forum komt van s.d.muler. Dit forumlid heeft een tijdelijk huurcontract en wil daar na zes maanden al van af. In zijn contract voor tijdelijke huur staat een periode van twee jaar en 24 dagen. Marcel Trip van de Woonbond reageert dat je tijdelijke contracten altijd tussentijd op kan zeggen. 'Het kan zijn dat er een minimum huurtijd in een contract staat, maar dit mag juist niet bij tijdelijke contracten. Een minimum contractduur afspreken kan alleen bij een contract voor onbepaalde tijd.'

Als toevoeg wil ik nog zeggen dat ik dit contract ben aangedaan voor minimaal 1 jaar en max 3 tot 5 jaar (de makelaar wist dat ik niet voor minder wilde gaan! Ook is er mondeling gezegd dat als ik eerder weg wilde dit kon, mits er een nieuwe huurder zou zijn). Dat is mondeling en per mail overeengekomen. Uiteindelijk is er iets anders in het contract terecht gekomen. Het is heel stom dat ik dat niet heb gezien, dat is inderdaad mijn eigen fout.

Overigen is het contact na 1 juni 2006 ingegaan, dus dat betekent dat de nieuwe regel op dit contact van kracht is.

s.d.muler
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 mar 2017 23:42

Re: Onder een huurcontract van 2 jaar en 24 dagen dagen uitkomen

Ongelezen bericht door s.d.muler »

Correctie: het contract is na 1 juni 2016 ingegaan.

Moneyman
Berichten: 30206
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onder een huurcontract van 2 jaar en 24 dagen dagen uitkomen

Ongelezen bericht door Moneyman »

s.d.muler schreef:Ik lees zojuist dit op de homepage van Radar. Dit zou betekenen dat ik elk moment mag opzeggen.

"Tussentijds opzeggen
Een ander verhaal op het Radar-forum komt van s.d.muler. Dit forumlid heeft een tijdelijk huurcontract en wil daar na zes maanden al van af. In zijn contract voor tijdelijke huur staat een periode van twee jaar en 24 dagen. Marcel Trip van de Woonbond reageert dat je tijdelijke contracten altijd tussentijd op kan zeggen. 'Het kan zijn dat er een minimum huurtijd in een contract staat, maar dit mag juist niet bij tijdelijke contracten. Een minimum contractduur afspreken kan alleen bij een contract voor onbepaalde tijd.'
Ik zie dit niet op de homepage staan. De gequote tekst is in ieder geval onjuist, de juiste feiten zijn in dit topic al meermaals gegeven.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Onder een huurcontract van 2 jaar en 24 dagen dagen uitkomen

Ongelezen bericht door berndv »

s.d.muler schreef:Het contract van 2 jaar en 24 dagen, met een minimale huurduur van 1 jaar.
Dit vind ik vreemd. Een contract voor bepaalde tijd, met binnen die bepaalde tijd een minimumperiode. Als de verhuurder die 24 dagen er bij aangeplakt heeft om te voorkomen dat er tussentijds opgezegd wordt, waarom dan wel een minimale huurperiode inbouwen die korter is dan de contractduur. :?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Onder een huurcontract van 2 jaar en 24 dagen dagen uitkomen

Ongelezen bericht door berndv »

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... de-regels/
op de hoofdpagina staat het niet, maar iets verderweg is het wel te vinden

s.d.muler
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 mar 2017 23:42

Re: Onder een huurcontract van 2 jaar en 24 dagen dagen uitkomen

Ongelezen bericht door s.d.muler »

Moneyman schreef:
s.d.muler schreef:Ik lees zojuist dit op de homepage van Radar. Dit zou betekenen dat ik elk moment mag opzeggen.

"Tussentijds opzeggen
Een ander verhaal op het Radar-forum komt van s.d.muler. Dit forumlid heeft een tijdelijk huurcontract en wil daar na zes maanden al van af. In zijn contract voor tijdelijke huur staat een periode van twee jaar en 24 dagen. Marcel Trip van de Woonbond reageert dat je tijdelijke contracten altijd tussentijd op kan zeggen. 'Het kan zijn dat er een minimum huurtijd in een contract staat, maar dit mag juist niet bij tijdelijke contracten. Een minimum contractduur afspreken kan alleen bij een contract voor onbepaalde tijd.'
Ik zie dit niet op de homepage staan. De gequote tekst is in ieder geval onjuist, de juiste feiten zijn in dit topic al meermaals gegeven.
Toch is het mij nog steeds niet duidelijk: mag er in een tijdelijk contract een minimale termijn van een jaar staan.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Onder een huurcontract van 2 jaar en 24 dagen dagen uitkomen

Ongelezen bericht door berndv »

s.d.muler schreef:Toch is het mij nog steeds niet duidelijk: mag er in een tijdelijk contract een minimale termijn van een jaar staan.
of het mag durf ik niet te zeggen, ik zie alleen de logica niet waar dit op gebaseerd is. Enerzijds is de huurovereenkomst afgesloten voor langer dan 2 jaar, waardoor de mogelijkheid om tussentijds op te zeggen eigenlijk beperkt worden. Anderzijds staat er een minimale termijn in, die meer dan de helft korter is dan de periode die contractueel afgesproken is.

Wellicht was de intentie om de huur voor minimaal 2 jaar en 24 dagen af te sluiten, en binnen het eerste jaar uberhaupt geen opzegging te accepteren en na het eerste jaar uitsluitend een opzegging te accepteren onder strikte voorwaarden (dus andere huurder zoeken en boete betalen). Maar of dit juridisch toegestaan is, durf ik niet te zeggen.

Moneyman
Berichten: 30206
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onder een huurcontract van 2 jaar en 24 dagen dagen uitkomen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Post anders eens het contract. Het is een beetje raden nu.

Gesloten