LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] nieuwbouw probleem

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
vppluym
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jan 2016 19:17

nieuwbouw probleem

Ongelezen bericht door vppluym »

Hallo,
Ik ben momenteel bezig met het kopen van een nieuwbouwwoning en loop tegen iets vervelends aan waarbij hopelijk iemand mij kan helpen. Het gaat om de volgende casus:

-Wij zijn ingeloot voor de koop van een nieuwbouw hoekwoning
-In de brochuren en op internet zijn zowel de kavelmaten (187m2) en prijzen van beiden hoekwoningen aan elkaar gelijk. De tussenwoningen daarentegen zijn kleiner (155m2) en ligt de prijs lager.
-De grotere oppervlakte zit hem voornamelijk in een strook naast het huis van 1 meter over de gehele lengte van 25 meter.

Afgelopen week heb ik echter het koopdossier ontvangen en tot mijn verbazing is de strook naast het huis vervangen voor een voetpad, waarbij ik voor 1 meter overpad moet verlenen aan de rest van de woningen. Dit pad stond echter in de brochure niet in mijn tuin getekend, maar ernaast.
Ik heb hier contact met de makelaar over gehad en hij kan mij hierbij niet verder helpen en houdt zich vast aan het feit dat die grond wel van mij is en daarom dezelfde prijs wordt gerekend als het andere hoekhuis. Feitelijk kan ik niets met deze grond en betaal ik dus voor iets wat in de praktijk niet van mij is.

Vraag is nu:
-Kunnen ze zomaar de brochure tekeningen aanpassen in definitieve tekeningen, waardoor ik word benadeeld?
-Wat zien jullie voor mogelijkheden?

Alvast bedankt!

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: nieuwbouw probleem

Ongelezen bericht door crazyme »

Kun je er nog van afzien ?

Het lijkt mij een prima reden om te onderhandelen.

Anders zou sprake kunnen zijn van misleiding.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: nieuwbouw probleem

Ongelezen bericht door kokka »

nou het is niet helemaal waar, het stuk grond naast jouw huis is wel degelijk van jou en je mag er ook mee doen wat je wil, mits je het voor de buren toegankelijk houdt als toegangs-pad.
dat de meeste mensen in de praktijk ervoor kiezen om dit pad af te scheiden van de rest van hun tuin, uiteraard uit privacy overweging, is een ander verhaal.

vppluym
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jan 2016 19:17

Re: nieuwbouw probleem

Ongelezen bericht door vppluym »

Kokka, ik snap je helemaal. Echter het vreemde hier is dat het voetpad initieel los van mijn tuin was getekend en nu wordt het ineens van mijn tuin af gehaald. Dit gebeurd bij andere hoekhuis niet en hebben dus feitelijk meer tuin over voor zelfde geld.
Rare vind ik ook nog eens dat ik ook verantwoordelijk ben voor dat pad waar de rest van de huizen ook gebruik van maakt.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: nieuwbouw probleem

Ongelezen bericht door Brahms »

Dat er grond bij een woning zit waar je niets aan hebt, komt heel veel voor.
Denk maar eens aan de poort / brandgang aan de achterzijde van woningen. Het hoort tot je grondgebied, maar je komt er nooit als je een hoekwoning hebt met (achtertuin) uitgang aan de zijkant.
Met de woningen achter je deel je dus die poort / brandgang en bent er voor de helft eigenaar van.

De vraag bij jou is dus waarom de tekeningen zijn aangepast. Waarschijnlijk is er een foutje gemaakt bij het inplannen van het pad, en is dit nu hersteld.
De makelaar is natuurlijk maar een tussenpersoon tussen verkoper en koper.
Misschien eens informeren bij de verkopende partij ?

Een zijtuin geeft juist meerwaarde aan een hoekwoning, ook al is het vaak maar een smalle strook, immers hiermee is er een zekere afstand tussen je woning en openbare ruimte.
Als iedereen hier gebruik van mag maken, staat je zijgevel eigenlijk gewoon aan straat.

vppluym
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jan 2016 19:17

Re: nieuwbouw probleem

Ongelezen bericht door vppluym »

Klopt, metname het laatste (zijstrook naast huis) was mijn reden om voor hoektuin te gaan. Dit wordt nu echter middels nieuwe tekeningen te niet gedaan en is mij inziens de meerwaarde ook verdwenen. Ik blijf het vreemd vinden dat ze je eerst misleiden met een brede tuin, waar de prijs ook op is gebaseerd, en vervolgens passen ze het doodleuk aan.

Bloempie
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 mei 2012 11:59

Re: nieuwbouw probleem

Ongelezen bericht door Bloempie »

Is er bij de tussenwoningen sprake van een achteringang?
Zoniet, dan zou niemand gebruik maken van het pad en heeft u geen nadeel.

vppluym
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jan 2016 19:17

Re: nieuwbouw probleem

Ongelezen bericht door vppluym »

Helaas wel, pad is ook naar voor de helft van mij. Dus totaal 2 meter breed waarvan 1 van mij.

stofzuigertje

Re: nieuwbouw probleem

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Kun je nog voor de midden woning gaan?

Als ze je niet compenseren omdat 25 meter grond meer dan 10% is verrekening volgens mij wel verplicht...

Een midden woning is minder waard maar ook geen koude ondanks alle isolatie muur...!

vppluym
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jan 2016 19:17

Re: nieuwbouw probleem

Ongelezen bericht door vppluym »

Alle middenwoningen zijn al vergeven. Dus dit is enige optie. Wat bedoel je precies met 10% regeling??

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: nieuwbouw probleem

Ongelezen bericht door crazyme »

het is vreemd dat het pad eerst op een naastliggend perceel is getekend en nu dus op uw perceel.

Wat was de reden voor deze verschuiving ? Wil de eigenaar van dat andere perceel niet meer meewerken? Of moet het pad minimaal twee meter breed worden ? (Auto's)

Dat een pad wordt gedeeld met de aangrenzende percelen is gebruikelijk. Ieder 50%

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: nieuwbouw probleem

Ongelezen bericht door Brahms »

vppluym schreef:Helaas wel, pad is ook naar voor de helft van mij. Dus totaal 2 meter breed waarvan 1 van mij.
Dus ik neem aan, twee hoekwoningen met een ruimte ertussen van 2 meter, u bent eigenaar van 1 meter, de andere buren ook van 1 meter.
Maar dan begrijp ik even niet alwaar het pad dan eerst lag...?
Neem aan dat de rijtjes huizen niet dichter bij elkaar geplaatst zijn.

vppluym
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jan 2016 19:17

Re: nieuwbouw probleem

Ongelezen bericht door vppluym »

Nee het rijtje naast mijn huis is nog niet getekend en dus nig niet bekend(wordt in een vokgende fase gebouwd). Het andere hoekhuis waar ik naar refereer betreft het andere hoekhuis van mijn rijtje.

De reden waarom het pad dus nu naar mijn huis is verplaatst is mij nog niet helder

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: nieuwbouw probleem

Ongelezen bericht door Brahms »

Dan zal de (nog te tekenen woning naast u, volgende fase) wel dichter bij uw woning komen te staan.
Dat leverd verkopende partij meer ruimte (=geld) op.
Immers het eerst ingetekende pad naast uw zijtuin wordt nu hun zijtuin, ook met recht van overpad.

Ik zou maar eens bij de verkopende partij opvragen hoe het er uiteindelijk gaat uitzien, want dat zal heus wel op de tekentafels bekend zijn.

Waarom heeft het hoekhuis in uw rijtje aan andere zijde niet dezelfde constructie. Die heeft dus wel nog een zijtuin.

vppluym
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jan 2016 19:17

Re: nieuwbouw probleem

Ongelezen bericht door vppluym »

Ja die maakt gebruik van het pad wat naast ons huis loopt en hebben zelf geen pad naast hun huis.. Ik heb deze week nogmaals contact met makelaar..

stofzuigertje

Re: nieuwbouw probleem

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als brochure opgave en werkelijk geleverde grond meer dan 10% verschil geeft is verrekening van de
grondprijs mogelijk.
Dus bij enkele meters minder jammer maar als je 25 meter mist en je minder als 250 meter kocht
is het dus verrekenen met de grondprijs.
Dus de waarde zal dalen en de koopprijs ook.
VEH lid worden is slim in dit soort lastige zaken.

Volvo1979
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jan 2016 15:22

Re: nieuwbouw probleem

Ongelezen bericht door Volvo1979 »

Vaak staat er in brochures en tekeningen dat deze geen rechtskracht hebben.
De definitieve oppervlakte wordt door het kadaster vastgesteld na de kadastrale opmeting van het perceel.

Gordon Shumway
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 okt 2008 21:58

Re: nieuwbouw probleem

Ongelezen bericht door Gordon Shumway »

Al contact gezocht met de Vereniging Eigen Huis?
Ben nl benieuwd naar hun mening.

Jeroen-82
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jan 2016 10:50

Re: nieuwbouw probleem

Ongelezen bericht door Jeroen-82 »

Ik ben geen jurist, maar:

Uitgaande van deze feiten:
- Je baseert je verhaal op verkoopdocumentatie
- Je hebt nog geen koopcontract getekend
- In het koopcontract staan definitieve tekeningen die afwijken van de verkoopdocumentatie

Volgens mij is in dit soort zaken altijd genoemd dat het gaat om circa maten en dat de situatie op details nog kan wijzigen. Ook zijn het altijd circa maten.

Ook heb je volgens mij nog geen enkele schade geleden. Immers, je hebt nog niets getekend, gekocht of betaald. Dus u kunt nog afzien van de koop.

Ik zie ook niet waarom u recht zou hebben op korting, omdat de zaken genoemd in de verkoopbrochures niet definitief zijn.

Wellicht kunt u er met onderhandelen wat vanaf kletsen, maar het succes daarvan zal afhangen van het succes van het project. Als het verkoopt als warme broodjes kiest de verkoper misschien liever voor een andere koper.

De reacties die hier worden genoemd over 10% zijn volgens mij (en dat lijkt mij persoonlijk ook logisch) alleen van toepassing als u al een koopovereenkomst heeft getekend. Dan is er sprake van schade, iets dat nu nog niet van toepassing is.

Gesloten