LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Moet ik mijn makelaar publiciteitskosten vergoeden?

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
yunus58
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 aug 2017 21:19

Moet ik mijn makelaar publiciteitskosten vergoeden?

Ongelezen bericht door yunus58 »

Ik heb een bemiddelingsovereenkomst (ondertekend) met de makelaar.
Hierin staan 2 belangrijke clausules:
1) de opdrachtgever (ik) stem er mee in dat:
- bij eventuele intrekking van de opdracht is opdrachtgever alle gemaakte publiciteitskosten en opstartkosten verschuldigd

2) De opdrachtgever stemt er mee in dat de makelaar kosten maakt die door hem aan de opdrachtgever in rekening worden gebracht. Indien de publiciteitskosten boven een bedrag van 500 euro komen, zullen de kosten tussentijds aan de opdrachtgever in rekening worden gebracht.

Mijn makelaar trekt de opdracht in en stelt een voorwaarde in voor de "te koop" zetting bij hun (opnieuw), namelijk de betaling van de publiciteitskosten (momenteel ten bedrage van 220 euro). Indien wij dit niet betalen, zullen zij de opdracht ingetrokken laten en naar de deurwaarder gaan.
Ben ik verplicht om de publiciteitskosten van 220 euro te vergoeden? M.a.w.: heeft de makelaar het recht om dit te doen?
Laatst gewijzigd door Radar op 15 aug 2017 08:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ter verduidelijking onderwerp

Nijogeth
Berichten: 10079
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Moet ik mijn makelaar publiciteitskosten vergoeden?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Als zij zelf de opdracht intrekken, dan lijkt me dat niet. Of er moet een goede reden voor zijn.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Moet ik mijn makelaar publiciteitskosten vergoeden?

Ongelezen bericht door Harm.calc »

yunus58 schreef:. . . bij eventuele intrekking van de opdracht is opdrachtgever alle gemaakte publiciteitskosten en opstartkosten verschuldigd
Volgens mij staat hier je antwoord. Indien opdracht ingetrokken ben jij die kosten verschuldigd.
Misschien nog wel handig de passage wanneer opdrachtnemer de opdracht mag intrekken. Als makelaar zich niet aan die passage houdt, is het verhaal anders.

witte angora
Berichten: 30926
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Moet ik mijn makelaar publiciteitskosten vergoeden?

Ongelezen bericht door witte angora »

Eigenlijk ben ik wel benieuwd naar de reden van de intrekking. Temeer omdat na betaling van de genoemde 220 euro de makelaar weer verder gaat met zijn werk.

witte angora
Berichten: 30926
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Moet ik mijn makelaar publiciteitskosten vergoeden?

Ongelezen bericht door witte angora »

Voor de zekerheid even quoten....
yunus58 schreef:Ik heb een bemiddelingsovereenkomst (ondertekend) met de makelaar.
Hierin staan 2 belangrijke clausules:
1) de opdrachtgever (ik) stem er mee in dat:
- bij eventuele intrekking van de opdracht is opdrachtgever alle gemaakte publiciteitskosten en opstartkosten verschuldigd

2) De opdrachtgever stemt er mee in dat de makelaar kosten maakt die door hem aan de opdrachtgever in rekening worden gebracht. Indien de publiciteitskosten boven een bedrag van 500 euro komen, zullen de kosten tussentijds aan de opdrachtgever in rekening worden gebracht.

Mijn makelaar trekt de opdracht in en stelt een voorwaarde in voor de "te koop" zetting bij hun (opnieuw), namelijk de betaling van de publiciteitskosten (momenteel ten bedrage van 220 euro). Indien wij dit niet betalen, zullen zij de opdracht ingetrokken laten en naar de deurwaarder gaan.
Ben ik verplicht om de publiciteitskosten van 220 euro te vergoeden? M.a.w.: heeft de makelaar het recht om dit te doen?

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Moet ik mijn makelaar publiciteitskosten vergoeden?

Ongelezen bericht door vroem »

volgens mij kan alleen de opdrachtgever de opdracht intrekken....
Dat uitvoerder de overeenkomst wenst te beëindigen kan en mag, maar wanneer in die situatie niets is opgenomen in de voorwaarden hebben ze pech lijkt mij.

Maar ik denk dat wanneer er meer info verstrekt wordt er andere kanten aan het verhaal blijken te zitten. Ik vind het ook vreemd dat er blijkbaar na stopzetting gelijk een nieuwe opstart gemaakt wordt. nieuwe BV?

witte angora
Berichten: 30926
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Moet ik mijn makelaar publiciteitskosten vergoeden?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik vermoed eerder dat de topicstarter de nota niet betaald heeft. Als dat klopt, kan ik heel goed begrijpen dat de makelaar eventjes geen werk meer voor hem doet. Maar daarom ben ik dus heel benieuwd naar de reden dat de makelaar voor het moment de stekker er uit heeft getrokken.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Moet ik mijn makelaar publiciteitskosten vergoeden?

Ongelezen bericht door Jefdus »

witte angora schreef:Ik vermoed eerder dat de topicstarter de nota niet betaald heeft. Als dat klopt, kan ik heel goed begrijpen dat de makelaar eventjes geen werk meer voor hem doet. Maar daarom ben ik dus heel benieuwd naar de reden dat de makelaar voor het moment de stekker er uit heeft getrokken.
Zo'n vermoeden had ik ook, maar over het algemeen wordt de nota pas achteraf betaald; of bij de overdracht bij de notaris, of bij het ontbinden van de overeenkomst. Maar misschien waren de voorwaarden hier inderdaad anders.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Moet ik mijn makelaar publiciteitskosten vergoeden?

Ongelezen bericht door vroem »

witte angora schreef:Ik vermoed eerder dat de topicstarter de nota niet betaald heeft. Als dat klopt, kan ik heel goed begrijpen dat de makelaar eventjes geen werk meer voor hem doet. Maar daarom ben ik dus heel benieuwd naar de reden dat de makelaar voor het moment de stekker er uit heeft getrokken.
maar dan is het niet logisch dat er gelijk over doorstart / nieuwe opdrachtaanvaarding gesproken wordt. En ik heb de rest van de voorwaarden niet gezien, altijd jammer wanneer iets uit context gehaald wordt. schiet je als vragensteller ook niets mee op lijkt mij.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Moet ik mijn makelaar publiciteitskosten vergoeden?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

vroem schreef:
witte angora schreef:Ik vermoed eerder dat de topicstarter de nota niet betaald heeft. Als dat klopt, kan ik heel goed begrijpen dat de makelaar eventjes geen werk meer voor hem doet. Maar daarom ben ik dus heel benieuwd naar de reden dat de makelaar voor het moment de stekker er uit heeft getrokken.
maar dan is het niet logisch dat er gelijk over doorstart / nieuwe opdrachtaanvaarding gesproken wordt.
Ben het eens met WA; een makelaar levert vooral tijd; daarop is eventueel makkelijker af te boeken dan op spullen.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Moet ik mijn makelaar publiciteitskosten vergoeden?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

witte angora schreef:Eigenlijk ben ik wel benieuwd naar de reden van de intrekking. Temeer omdat na betaling van de genoemde 220 euro de makelaar weer verder gaat met zijn werk.
Klinkt inderdaad alsof de makelaar gewoon €220 in rekening heeft gebracht en dat de topicstarter deze niet heeft betaald, waarna de makelaar heeft gezegd dat zij dan niet verder gaan (logisch ook, want waarom meer kosten maken voor een wanbetalende klant?).

Lijkt me sws dat hier niet het hele verhaal wordt verteld....

stofzuigertje

Re: Moet ik mijn makelaar publiciteitskosten vergoeden?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De makelaar trekt zich terug!

Pas bij meer dan €500,- kosten komt er tussentijds een factuur, ik lees niet of hier sprake van is, en €220,- dus makelaar lijkt niets te kunnen claimen.

Weer in verkoop nemen na betalen? Als een makelaar het contract ontbind weet ik niet of de betaal verplichting voor reeds uitgevoerde werk redelijk is.
Een andere makelaar nemen lijkt me dan niet verboden.
Als je als klant wegloopt zijn er regels maar een makelaar die die doet??????
Ik heb mijn twijfels over deskundigheid van deze.

Hij kan het beste het verhaal aan andere makelaar vertellen en als die deze opdracht over zou nemen...
die is deskundig en ziek bij geven alle stukken of dit mag of niet.

witte angora
Berichten: 30926
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Moet ik mijn makelaar publiciteitskosten vergoeden?

Ongelezen bericht door witte angora »

Die 500 euro heb ik in tweede instantie ook gezien. De topicstarter benoemt het als een belangrijke clausule. Wat er wel of niet precies is afgesproken is uit zijn post niet duidelijk op te maken. Het lijkt er op dat de topicstarter van mening is dat hij pas hoeft te betalen als er meer dan 500 euro aan werkzaamheden is verricht.

Maar het feit dat de afgesproken 500 euro nog niet is bereikt en de makelaar 220 euro in rekening brengt, betekent natuurlijk niet dat de makelaar dusdanig fout bezig is dat die 220 euro niet betaald hoeft te worden.

Als we het op deze manier goed begrepen hebben gaat het weer eens helemaal nergens over. Het zou me dan ook niks verbazen als we Yunus niet meer terug zien.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Moet ik mijn makelaar publiciteitskosten vergoeden?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

witte angora schreef:Die 500 euro heb ik in tweede instantie ook gezien. De topicstarter benoemt het als een belangrijke clausule. Wat er wel of niet precies is afgesproken is uit zijn post niet duidelijk op te maken. Het lijkt er op dat de topicstarter van mening is dat hij pas hoeft te betalen als er meer dan 500 euro aan werkzaamheden is verricht.
Dan kan hij niet lezen.
2) De opdrachtgever stemt er mee in dat de makelaar kosten maakt die door hem aan de opdrachtgever in rekening worden gebracht. Indien de publiciteitskosten boven een bedrag van 500 euro komen, zullen de kosten tussentijds aan de opdrachtgever in rekening worden gebracht.
Alle publicatiekosten, ook onder de €500, moeten betaald worden. Daar is hij zelf mee akkoord gegaan.

Dus feitelijk is hij het er niet mee eens dat hij die eerder dan "tussentijds" zou moeten betalen. Nogal onzinnig, lijkt me.

Moneyman
Berichten: 30250
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Moet ik mijn makelaar publiciteitskosten vergoeden?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Julie4444 schreef:
witte angora schreef:Die 500 euro heb ik in tweede instantie ook gezien. De topicstarter benoemt het als een belangrijke clausule. Wat er wel of niet precies is afgesproken is uit zijn post niet duidelijk op te maken. Het lijkt er op dat de topicstarter van mening is dat hij pas hoeft te betalen als er meer dan 500 euro aan werkzaamheden is verricht.
Dan kan hij niet lezen.
2) De opdrachtgever stemt er mee in dat de makelaar kosten maakt die door hem aan de opdrachtgever in rekening worden gebracht. Indien de publiciteitskosten boven een bedrag van 500 euro komen, zullen de kosten tussentijds aan de opdrachtgever in rekening worden gebracht.
Alle publicatiekosten, ook onder de €500, moeten betaald worden. Daar is hij zelf mee akkoord gegaan.

Dus feitelijk is hij het er niet mee eens dat hij die eerder dan "tussentijds" zou moeten betalen. Nogal onzinnig, lijkt me.
Volgens mij zijn er maar twee momenten waarop betaald moet worden:
- als de opdracht wordt beëindigd;
- tussentijds, maar dan alleen als de kosten de € 500,00 te boven gaan.

Situatie 2 is niet aan de orde, situatie 1 wel. Meer dan dit is het toch niet?

Los daarvan ben ook ik wel nieuwsgierig naar de reden van de opzegging - vooral gezien de bereidheid om alsnog verder te gaan met de dienstverlening.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Moet ik mijn makelaar publiciteitskosten vergoeden?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Inderdaad Moneyman. Het hele verhaal wordt hier overduidelijk niet verteld en TS gaat niet in op de vragen, dus hier kan niemand iets mee.

witte angora
Berichten: 30926
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Moet ik mijn makelaar publiciteitskosten vergoeden?

Ongelezen bericht door witte angora »

Het is gewoon weer een schoptopic. Al lang en breed weten zelf de oorzaak van het probleem te zijn, en tóch even lekker tegen de ander aan schoppen zonder het hele verhaal te vertellen, zodat hij 'getroost' wordt door alle 'wat-ben-jij-zielig' reacties. Waarvan hij heus wel weet dat hij er niks aan heeft. Die zien we dus inderdaad niet meer terug.

stofzuigertje

Re: Moet ik mijn makelaar publiciteitskosten vergoeden?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als belooft word pas boven de €500,- een rekening te sturen en indien mogelijk verrekend bij verkoop....

En al bij €220,- een rekening, heeft die makelaar snel geld nodig want dit verwacht je niet.
Of de verkoper wel geld genoeg heeft weet ik niet maar ik zou hier ook niet op rekenen.
Vooral nu het erg snel gaat en 99% binnen 2 maanden weg is.

Dan reken je niet op een factuur tussendoor en verwacht je verrekening via Notaris.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Moet ik mijn makelaar publiciteitskosten vergoeden?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

soms, als de opdracht al wat langer uitstaat, komt er een tussenrekening, ook als deze nog niet het volledige bedrag heeft bereikt, dit is heel normaal...

vermoed zomaar dat dat hier het geval is en dat TS deze niet wilde betalen omdat de 500E nog niet bereikt is, als dit betaalt is zal de makelaar zijn werk weer hervatten...

Moneyman
Berichten: 30250
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Moet ik mijn makelaar publiciteitskosten vergoeden?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hawk-Eye schreef:soms, als de opdracht al wat langer uitstaat, komt er een tussenrekening, ook als deze nog niet het volledige bedrag heeft bereikt, dit is heel normaal...
Maar het is niet normaal als er (zoals ook hier) andere afspraken zijn gemaakt.

Gesloten