LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Makelaar wil van mijn huis af?

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Vlinder666
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jan 2017 18:23

Makelaar wil van mijn huis af?

Ongelezen bericht door Vlinder666 »

Begin november heb ik mijn huis te koop gezet. Op aanraden van vrienden en met een goed gevoel voor deze makelaar gekozen.

Het huis zou een vraagprijs hebben wat wellicht aan de hoge kant was, maar het is het proberen waard. Ik heb geen haast, ik verhuur het momenteel.

Nadat de opdracht binnen was begon het gezeur. 2 Maal vergeten door te geven dat er een bezichtiging zou zijn, fouten in de brochure, niet reageren op mail met deze fouten en geen verkoopbord geplaatst. Na een eerste keer geklaagd te hebben, een klacht ingedient bij de makelaar. Ze beloofden beterschap, maar de week daarna weer vergeten een bezichtiging door te geven een officiële klacht ingedient en indien geen beterschap zou ik een klacht indienen bij de nvm.
Nu hebben ze dit wel serieus opgepakt. Fouten zijn uit de brochure gehaald, er is een bord geplaatst en de bezichtigingen worden zover ik weet doorgegeven.

Het huis staat nu bijna 3 maanden te koop, en er staat op dit moment nog weinig te koop in dezelfde prijsklasse. Hierdoor had ik afgelopen week 4 bezichtigingen, waarvan morgen daarvan een tweede bezichtiging.
Nu werd ik afgelopen vrijdag om 18 uur gebeld, dat een andere kijker een bod gedaan had (de dag daarvoor) wat ongeveer 13% lager ligt. Mijn eerste reactie was; hier ga ik niet serieus op in. Als we gaan middelen kom ik nog lang niet aan het bedrag wat ik zou willen hebben, plus dat er nu in ene super veel interesse in het huis is.
Tevens vind ik het raar dat ze een dag wachten om het bod door te geven. Dit zal wel taktiek zijn van de makelaar.

Nu wil ik morgen de makelaar laten weten, dat ik niet op het bod wil ingaan.
Ik heb geen haast, er staat steeds minder te koop in deze prijsklasse, en ik wil een hogere prijs.

Ik heb echt heel sterk het gevoel dat de makelaar snel van het huis af wil, want heeft al relatief veel bezichtigingen gehad. Voor hen zal het verschil van provisie op zo'n bedrag tientjeswerk zijn, voor mij is dit een verschil van duizenden euro restschuld.

Wat is jullie ervaring met makelaars? En wat vinden jullie als je dit leest?
Laatst gewijzigd door Radar op 30 jan 2017 08:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp aangepast

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Makelaar wil van mijn huis af?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik zie eerlijk gezegd helemaal geen signalen dat de makelaar snel van het huis af wil. Het is de taak van de makelaar om, als mensen serieuze interesse hebben, hen het huis te laten zien. En als mensen een bod willen doen, dan is het toch ook de taak van de makelaar om dat aan jou door te geven? Of had hij buiten jou om al moeten reageren, nadat jij al over al zijn eigen initiatieven bent gevallen...? Als je de prijs te laag vind, dan kun je dat toch gewoon zeggen?

Dat er in de eerste versie van een brochure fouten staan is niet zo heel vreemd. Zo'n makelaar heeft je huis maar even gezien, terwijl jij het huis van haver tot gort kent en dus alle details weet. Dus ik neem aan dat je een proef-versie hebt ontvangen om de fouten uit te halen?

Was het trouwens afgesproken dat er een bord in de tuin zou komen? Of was dat een aanname van jou? Ik zou zelf namelijk als ik geen haast zou hebben, juist de eerste tijd geen bord in de tuin zetten, omdat je het in eerste instantie waarschijnlijk vooral van de serieuze geïnteresseerden wilt hebben. Die vinden je huis wel op funda, of via hun aankoopmakelaar. Zo'n bord associeer ik vooral met 'wanhopig' iedereen laten weten dat het huis te koop staat, in de hoop dat iemand die eigenlijk niet aan het zoeken was, daardoor misschien een bod gaat doen.

stofzuigertje

Re: Makelaar wil van mijn huis af?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als een makelaar een te hoge prijs accepteerde om jou als klant binnen te krijgen krijg je vele bezichtigingen dus voor hem veel werk.
Of na 1x of 100x dit huis verkocht word, voor jou zelfde maar zijn tijd=geld.

Je had kunnen zeggen dat hij een bod tot 5% lager mag doorgeven of zo.
Het bord is alleen makkelijk om jou huis in een lange straat te vinden als het een rijtje is.
Losse huizen herken je aan model dus minder zoeken voor kopers.
Maar ik kijk altijd naar gehele straat + wijk dus naast jou huis ook je buren.

Ik wil geen natuur reservaat met brandnetels en paardenbloemen.
Verder zijn november en december rustige maanden dus kun je weinig verwachten.
Nu komen de serieuze..

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Makelaar wil van mijn huis af?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Vlinder666 schreef:ik verhuur het momenteel.
Niet bang voor een wiet-plantage??
Ik vind ik het raar dat ze een dag wachten om het bod door te geven.
Lijkt me ook; immers; waarom zo'n bod niet meteen met eventuele bijzonderheden op de mail gezet??
Dit zal wel taktiek zijn van de makelaar.
Welke dan?? denk zelf eerder aan slordigheid; net als die andere dingetjes, waar je al klachten over had.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Makelaar wil van mijn huis af?

Ongelezen bericht door kweenie »

chrisd1 schreef:
Dit zal wel taktiek zijn van de makelaar.
Welke dan?? denk zelf eerder aan slordigheid; net als die andere dingetjes, waar je al klachten over had.
Of bijvoorbeeld al aan de bieders aangegeven dat dit een veel te laag bod was en of ze voor het weekend een ander, serieuzer bod willen doen? Voor het zelfde geld hadden ze dan op de vrijdag alsnog een beter bod gedaan.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Makelaar wil van mijn huis af?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

chrisd1 schreef:
Ik vind ik het raar dat ze een dag wachten om het bod door te geven.
Lijkt me ook; immers; waarom zo'n bod niet meteen met eventuele bijzonderheden op de mail gezet??
Omdat het momenteel erg druk is qua woningverkoop? Je zult zelf toch ook je werk op een efficiente manier structureren als het druk is. Dat doet zo'n makelaar waarschijnlijk ook.

Vlinder666
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jan 2017 18:23

Re: Makelaar wil van mijn huis af?

Ongelezen bericht door Vlinder666 »

kweenie schreef:Ik zie eerlijk gezegd helemaal geen signalen dat de makelaar snel van het huis af wil. Het is de taak van de makelaar om, als mensen serieuze interesse hebben, hen het huis te laten zien. En als mensen een bod willen doen, dan is het toch ook de taak van de makelaar om dat aan jou door te geven? Of had hij buiten jou om al moeten reageren, nadat jij al over al zijn eigen initiatieven bent gevallen...? Als je de prijs te laag vind, dan kun je dat toch gewoon zeggen?

Dat er in de eerste versie van een brochure fouten staan is niet zo heel vreemd. Zo'n makelaar heeft je huis maar even gezien, terwijl jij het huis van haver tot gort kent en dus alle details weet. Dus ik neem aan dat je een proef-versie hebt ontvangen om de fouten uit te halen?

Was het trouwens afgesproken dat er een bord in de tuin zou komen? Of was dat een aanname van jou? Ik zou zelf namelijk als ik geen haast zou hebben, juist de eerste tijd geen bord in de tuin zetten, omdat je het in eerste instantie waarschijnlijk vooral van de serieuze geïnteresseerden wilt hebben. Die vinden je huis wel op funda, of via hun aankoopmakelaar. Zo'n bord associeer ik vooral met 'wanhopig' iedereen laten weten dat het huis te koop staat, in de hoop dat iemand die eigenlijk niet aan het zoeken was, daardoor misschien een bod gaat doen.
Bedankt voor je reactie.

De brochuretekst kreeg ik aangeleverd, deze was correct. In de daadwerkelijke brochure stonden kenmerken, dit was een kopie van mijn buurman. Hierdoor kreeg ik bv een ander merk ketel, die een paar jaar ouder was. Gelijk aangegeven, dit is uiteindelijk na 2 maanden en veel zeuren gewijzigd.

Het bord was afgesproken en stond ook in de overeenkomst.

Wanhopig? Wellicht, maar hier bij mij in de straat wel normaal.

Vlinder666
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jan 2017 18:23

Re: Makelaar wil van mijn huis af?

Ongelezen bericht door Vlinder666 »

Afgelopen maandag de makelaar gesproken en verteld dat ik niet op het bod inging. Haar reactie was, dat er in hetzelfde gebouw nog een appartement aangeboden wordt en of ik er toch niet over na wilde denken.

Ik heb haar verteld dat er niet zoveel meer in deze prijsklasse te koop staat en dat ik het risico durf te nemen. Haar reactie was; ik hoop dat je geen spijt krijgt...

stofzuigertje

Re: Makelaar wil van mijn huis af?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Heb je dat andere gekeken online?
Zolang er een veel voordeliger staat is jou onverkoopbaar.
Je kunt jezelf ook uit de markt prijzen en vooral als er meer te koop staat.

Vaak geven makelaars eerst een hoge vraagprijs op om jou als klant binnen te halen en dan verlagen.
Maar zodra dat andere appartement weg ik maak je wel meer kans dus gewoon rustig afwachten.
Maar als je een andere makelaar zou nemen, binnen 6 maanden verkopen is dan dubbel betalen wegens contract helaas....

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Makelaar wil van mijn huis af?

Ongelezen bericht door kweenie »

Slordig, die foutjes van de makelaar. Dan zou je denken dat hij juist zijn best zou doen om een en ander goed te maken.

Maar gaat het nu over een appartement of over een huis? Of is het wellicht een appartement op de begane grond, met tuin? Als het 'andere' appartement dat te koop staat erg afwijkt van dat van jou (bv. geen tuin of veel kleiner), dan is het niet zo heel erg als jij je huis sterk anders hebt geprijsd. Maar houd er wel rekening mee dat potentiële kopers altijd jouw huis zullen vergelijken met recent verkochte woningen en appartementen in de buurt. En dan zullen ze dus ook de afweging maken of jouw huis werkelijk dat x-bedrag meer waard is. Als het een veel ruimer huis is, dan is het makkelijker te 'verkopen' dat de woning veel duurder is, maar als het vooral in smaak-afhankelijke zaken zit (extra luxe keuken/badkamer/vloeren), dan zal dat iha voor nieuwe kopers maar weinig verschil in toegevoegde waarde opleveren. Daarbij zal een makelaar zulke zaken eerder objectief kunnen bepalen dan jij als eigenaar. Maar je zult er waarschijnlijk zelf ook wel enige kijk op hebben.

Vlinder666
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jan 2017 18:23

Re: Makelaar wil van mijn huis af?

Ongelezen bericht door Vlinder666 »

Zo, weer een tijdje verder en er is weer veel gebeurd.

Dezelfde bieders hebben uiteindelijk een eindbod neergelegd, waar ik akkoord mee gegaan ben. Onder voorbehoud dat ik mijn financiering restschuld rond zou krijgen en onder voorbehoud dat ik er zelf de afgelopen jaren niet gewoond heb, dus alleen de mankementen gemeld heb, die ik zelf weet.

Dit was akkoord en de koop was mondeling rond.

De makelaar die dit alles afgehandeld heeft, werkte een week later niet meer voor die makelaar vanwege "persoonlijke redenen".

De koper begon vlak voor tekenen te steigeren dat ze die clausule over het feit dat ik er Zelf niet gewoond heb, eruit wilde hebben. Prima, als ze daardoor echt de koop niet rond willen maken, ik heb voor de buitenkant in ieder geval de vve.

Op het moment van tekenen werd alles doorgesproken en werd er alleen gesproken over voorbehoud financiën voor de koper. Voor de verkoper moest een aparte clausule opgenomen worden. Ik gaf aan dit raar te vinden, dit waten tenslotte de ontbindende voorwaarden waar de koper mee akkoord gingen?? De makelaar zei dat ze dit ook maar van haar collega over namen en er middenin viel. Ik heb uiteindelijk getekend met de ontbindende voorwaarden over de financiën restschuld.

Nu wil de koper niet tekenen, want zij gaan niet akkoord met die voorwaarden.

De bank heeft het in behandeling, maar zegt tot 10 dagen voor oplevering met een reactie mag komen. Inmiddels heb ik mijn hypotheekadviseur erop gezet, hopelijk heeft hij wat andere ingangen.

Nu belde vanmorgen de makelaar op dat de koper wil dat ik de taxatiekosten betaal, als de koop niet doorgaat.

Toen ben ik voor het eerst uit mijn plaat geschoten. Zij hebben hun zaakjes niet op orde en moet ik voor hun fouten gaan betalen? Daar pas ik voor.

Die koper wil inmiddels nog een andere clausule opgenomen hebben dat de huurder alles moet achterlaten zoals zij het gekocht hebben, anders ben ik verantwoordelijk. Terwijl dat er al instaat, alleen ik ben dan degene die verantwoordlijk is. Wat logisch is want ze kopen het tenslotte van mij.

Pfff, ik ben echt zo kwaad en ik heb het idee dat zij meer aan de kant staan van de koper dan van mij.

Heeft iemand nog tips? Wellicht een instantie die mij kan bijstaan?
Ik heb niet de juiste rechtsbijstand.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Makelaar wil van mijn huis af?

Ongelezen bericht door SJZ »

Op het moment van tekenen werd alles doorgesproken en werd er alleen gesproken over voorbehoud financiën voor de koper. Voor de verkoper moest een aparte clausule opgenomen worden.
Logisch, voorbehoud financiering voor de koper is heel gebruikelijk (ergens tussen de 90% en 100% wil dat)
Voorbehoud financiering voor de verkoper is zeer ongebruikelijk.

Zolang er nog niet getekend is kun je eigenlijk niks afdwingen van de koper. Rechtsbijstand is zinloos.
Je moet er samen uit komen. De makelaar kan alleen de eisen van de koper doorgeven.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Makelaar wil van mijn huis af?

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Beste vraagsteller,
U kunt hier weinig tot niets tegen beginnen vanwege het schriftelijkheidsvereiste bij (ver)koop van onroerend goed. Zowel de particuliere verkoper als particuliere koper, die na eerdere overeenstemming weigert mee te werken aan het vervolg, dus o.a. het tekenen van een koopovereenkomst van een woning, kan daartoe niet kan worden gedwongen, omdat de wet hem niet daartoe verplicht. Zie de uitspraak van de Hoge Raad: http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraa ... 011:BU7412.
Heel soms is er een uitzondering mogelijk. Maar dat is een zeldzaamheid.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Makelaar wil van mijn huis af?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

SJZ schreef:De makelaar kan alleen de eisen van de koper doorgeven.
De eis om kopers taxatie te betalen 'in geval van' is idd ongehoord.
Makelaar behoort een expert te zijn en zou het bovengenoemde dan ook meteen gesignaleerd moeten hebben en besproken met koper; en vervolgens te hebben aangeboden de eis door te geven met vermelding van de redenen, waarom dit h.i. een verkeerd idee is.
In plaats van telefonisch kan makelaar (mede gezien diens kennelijke gebrek aan ervaring) verkoper aanbieden dit in persoon te doen.
Vlinder666 schreef:De makelaar die dit alles afgehandeld heeft, werkte een week later niet meer voor die makelaar vanwege "persoonlijke redenen".
Vertrek van een werknemer kan natuurlijk altijd gebeuren, maar een klant mag tenminste verwachten, dat een opvolger voldoende wordt ingewerkt.
Ook '...ook maar van haar collega overnam en er middenin viel...' lijkt er natuurlijk niet op: m.i. mag Vlinder666 tenminste verlangen bij dat bureau kosteloos te mogen vertrekken.

Vlinder666
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jan 2017 18:23

Re: Makelaar wil van mijn huis af?

Ongelezen bericht door Vlinder666 »

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb mijn poot stijf gehouden en gezegd dat ik niet op wil draaien voor de eventuele taxatiekosten. De makelaar heeft nu zelf aangegeven deze kosten te willen betalen, mocht dit nodig zijn. Terwijl het hun eigen fout was om mee te beginnen.

Die collega die er middenin viel, was een collega die al een tijd daar werkte en ook een aantal bezichtigingen gedaan had voor het appartement. Ik heb gisteren gemeld dat ik alleen nog maar via de mail contact wil, om misverstanden te voorkomen. En dit scheelt ook weer irritatie over en weer.

Ik heb nu uiteindelijk geld kunnen lenen voor de restschuld. Zojuist ook aangifte gedaan en zoals het er nu naar uitziet is het niet eens nodig om geld te lenen :D

Ik ga nog wel proberen een korting te bedingen op de commissiekosten van de makelaar.. Als iemand hierin nog tips heeft, graag.

Gesloten