LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Makelaar wil optie op nieuwbouw doorgeven aan andere optant

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Rv82
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jan 2017 21:37

Makelaar wil optie op nieuwbouw doorgeven aan andere optant

Ongelezen bericht door Rv82 »

Goedenavond,

Op dit moment hebben wij een optie op een nieuwbouwwoning. In deze optie hebben wij als voorbehoud de verkoop van eigen woning opgenomen. Inmiddels is onze woning verkocht en het voorlopige koopcontract getekend. De kopers van onze woning hebben als voorbehoud de financiering opgenomen. Deze termijn loopt medio februari af.

Kortom, medio februari zijn we zeker dat wij de optie op de nieuwbouwwoning kunnen omzetten naar de definitieve aankoop.

De verkoopmakelaar geeft nu aan dat hij overweegt de optie aan een andere optant te geven omdat zij geen voorbehoud hebben. Kortom, dit zou hem meer zekerheid geven.

Ter informatie: de bouw is inmiddels gestart en wij zouden laat (later) instappen in deze laatste woning die nog beschikbaar is.

Vraag: mag deze makelaar (verkoper) de optie aan een andere optant geven omdat hij/zij meer zekerheid kan geven? Mag hij de optie bij ons wegnemen, wanneer wij hebben aangegeven te willen kopen?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Hartelijk dank, RV

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Makelaar wil optie op nieuwbouw doorgeven aan andere optant

Ongelezen bericht door Quark »

Stel deze vraag aan www.veh.nl

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Makelaar wil optie op nieuwbouw doorgeven aan andere optant

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Rv82 schreef:Vraag: mag deze makelaar (verkoper) de optie aan een andere optant geven omdat hij/zij meer zekerheid kan geven?
Nee, natuurlijk niet; dat laatste valt voor u b.v. toch helemaal niet te kontroleren??
Immers; wat zou zo'n optie dan eigenlijk inhouden??
Zie ook: http://huis-en-tuin.infonu.nl/kopen-en- ... oning.html

witte angora
Berichten: 30936
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Makelaar wil optie op nieuwbouw doorgeven aan andere optant

Ongelezen bericht door witte angora »

Rv82 schreef: Op dit moment hebben wij een optie op een nieuwbouwwoning.
Wat versta je in jouw geval precies onder een 'optie'? Wat zijn de voorwaarden in dit geval? Is er een einddatum vast gesteld? Zo ja, wat is die einddatum?

beusen
Berichten: 342
Lid geworden op: 18 sep 2016 22:55

Re: Makelaar wil optie op nieuwbouw doorgeven aan andere optant

Ongelezen bericht door beusen »

Rv82 schreef:Goedenavond,

Op dit moment hebben wij een optie op een nieuwbouwwoning. In deze optie hebben wij als voorbehoud de verkoop van eigen woning opgenomen. Inmiddels is onze woning verkocht en het voorlopige koopcontract getekend. De kopers van onze woning hebben als voorbehoud de financiering opgenomen. Deze termijn loopt medio februari af.

Kortom, medio februari zijn we zeker dat wij de optie op de nieuwbouwwoning kunnen omzetten naar de definitieve aankoop.

De verkoopmakelaar geeft nu aan dat hij overweegt de optie aan een andere optant te geven omdat zij geen voorbehoud hebben. Kortom, dit zou hem meer zekerheid geven.

Ter informatie: de bouw is inmiddels gestart en wij zouden laat (later) instappen in deze laatste woning die nog beschikbaar is.

Vraag: mag deze makelaar (verkoper) de optie aan een andere optant geven omdat hij/zij meer zekerheid kan geven? Mag hij de optie bij ons wegnemen, wanneer wij hebben aangegeven te willen kopen?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Hartelijk dank, RV

Dit ruikt na een kwade zet.
Misschien heeft de andere partij een hoger bod gegeven en de makelaar wil natuurlijk geld verdienen.

Wat zegt de makelaar, als jullie neen hebben gezegd, of hebben jullie nog geen antwoord gegeven?

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Makelaar wil optie op nieuwbouw doorgeven aan andere optant

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Niet nakomen door makelaar is onrechtmatig.
Daar kun je dus schadevergoeding voor verlangen.
Als je b.v. -los van afgesproken ontbindende voorwaarden- een voorlopige koopovereenkomst niet na komt, bedraagt die meestal 10% van de koopsom.

Er van afgezien, dat 'doorgeven door de makelaar' natuurlijk sowieso niet kan; daarvoor zou hij hem moeten hébben, wat immers niet het geval is.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Makelaar wil optie op nieuwbouw doorgeven aan andere optant

Ongelezen bericht door kokka »

ik ben wel benieuwd wat daar over in het koopcontract staat. het kan ook niet zo zijn dat de makelaar oneindig moet wachten op de verkoop van het huis van TS.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Makelaar wil optie op nieuwbouw doorgeven aan andere optant

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

kokka schreef:ik ben wel benieuwd wat daar over in het koopcontract staat. het kan ook niet zo zijn dat de makelaar oneindig moet wachten op de verkoop van het huis van TS.
Bij een optie is er helemaal nog geen koopcontract. Het koopcontract waar TS aan refereert zal het verkoopcontract zijn van hun oude huis.

Een voorbehoud bij een optie is ongebruikelijk, immers een optie verplicht TS nog tot helemaal niets, en het is volstrekt overbodig om hier een voorbehoud financiering te maken.

Het is wel zo dat een optie normaalgesproken een einddatum kent, waarna de optie vervalt en er tot koop (of niet) moet worden overgegaan.

Het zou kunnen zijn dat bedoeld is weer te geven dat de makelaar overweegt om de optie niet te verlengen, maar na afloop van de optieperiode de optie aan een ander partij te gunnen. In dat geval staat de makelaar volledig in zijn recht.

Het gunnen van een optie aan een ander tijdens de optieperiode is natuurlijk juridisch niet toegestaan
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 04 jan 2017 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30936
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Makelaar wil optie op nieuwbouw doorgeven aan andere optant

Ongelezen bericht door witte angora »

kokka schreef:ik ben wel benieuwd wat daar over in het koopcontract staat. het kan ook niet zo zijn dat de makelaar oneindig moet wachten op de verkoop van het huis van TS.
Dat is dus precies mijn vraag. Pas half februari heeft de topicstarter zekerheid of zijn woning wel of niet verkocht wordt aan de huidige kandidaat-koper. Wordt de woning niet verkocht, dan gaat het nog wel even langer duren.

Als er een termijn is gesteld voor de optie, en die termijn is voorbij, dan is de makelaar vrij om met een ander te onderhandelen. Zo simpel is het. Dus mijn vraag is en blijft: welke termijn is er afgesproken.

beusen
Berichten: 342
Lid geworden op: 18 sep 2016 22:55

Re: Makelaar wil optie op nieuwbouw doorgeven aan andere optant

Ongelezen bericht door beusen »

witte angora schreef:
kokka schreef:ik ben wel benieuwd wat daar over in het koopcontract staat. het kan ook niet zo zijn dat de makelaar oneindig moet wachten op de verkoop van het huis van TS.
Dat is dus precies mijn vraag. Pas half februari heeft de topicstarter zekerheid of zijn woning wel of niet verkocht wordt aan de huidige kandidaat-koper. Wordt de woning niet verkocht, dan gaat het nog wel even langer duren.

Als er een termijn is gesteld voor de optie, en die termijn is voorbij, dan is de makelaar vrij om met een ander te onderhandelen. Zo simpel is het. Dus mijn vraag is en blijft: welke termijn is er afgesproken.
In en optie wordt steeds een termijn gesteld, niet alleen bij het kopen van een huis.

Gesloten