LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Makelaar wil huurcourtage als vergoeding in deze situatie;

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
321jam
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 feb 2015 21:35

Makelaar wil huurcourtage als vergoeding in deze situatie;

Ongelezen bericht door 321jam »

Ik had interesse in een appartement via een makelaar. Om het bemiddelingsproces te laten beginnen moest ik een intentieverklaring ondertekenen. Vanwege mijn financiele situatie waren de eisen van de verhuurder 3 maanden huur borg, inclusief servicekosten. Ik ging hier moeizaam mee akkoord.

Ik vroeg om een huurovereenkomst, maar de makelaar koppelde mij aan de verhuurder voor een kennismakingsgesprek. Daar werd mij voor het eerst het huurcontract getoond, maar het huurbedrag per maand was hoger dan de makelaar naar mij had gecommuniceerd. Ik had dat toen aangekaart, maar er werd weinig van aangetrokken. "De schuld ligt bij de makelaar, de informatie dat er in dit contract staat is juist", aldus de verhuurder.

Na het gesprek met de verhuurder zei ik dat ik over het huurcontract ging nadenken. Er was niks getekend en geen akkoord bereikt.

Direct na het weekend vertelde ik de makelaar dat ik niet akkoord ging met de huurvoorwaarden, en dat ik ervan af zag. Dat werd niet door de makelaar geaccepteerd, ook al leverden zij foutieve informatie aan mij dat resulteerde in een hogere huurbedrag. Deze redenen vond de makelaar ‘te zwak’.

De makelaar wil alsnog de huurcourtage betaald hebben als vergoeding voor hun onkosten, en berust zich op de intentieverklaring. Staan zij in hun recht?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Makelaar wil huurcourtage als vergoeding in deze situatie;

Ongelezen bericht door kokka »

Nee dat denk ik niet. de makelaar werkt voor de verhuurder en mag dus niet ook aan de huurder courtage rekenen

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Makelaar wil huurcourtage als vergoeding in deze situatie;

Ongelezen bericht door olaf79 »

De intentieverklaring is voor de huur zoals die besproken is. Als jij moeilijk wilt doen, dan is dat de huur waarvoor een overeenstemming is bereikt, en zal de verhuurder zich daar in moeten schikken. Als de makelaar een fout heeft gemaakt is dat iets tussen makelaar en verhuurder.

Teunbosseman
Berichten: 4374
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Makelaar wil huurcourtage als vergoeding in deze situatie;

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Tis een intentieVERKLARING en geen intentieOVEREENKOMST.


http://nl.wikipedia.org/wiki/Intentieverklaring

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Makelaar wil huurcourtage als vergoeding in deze situatie;

Ongelezen bericht door kokka »

Ik zou die makelaar vertellen dat hij de pot op kan, en hem aanmelden bij de nvm of welk orgaan dan ook

Eerden makelaardij
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 feb 2015 21:27

Re: Makelaar wil huurcourtage als vergoeding in deze situatie;

Ongelezen bericht door Eerden makelaardij »

De "intentieverklaring" die u moest tekenen is waarschijnlijk een aanhuuropdracht. Dan geeft u de opdracht aan de makelaar om een huurwoning te zoeken. Het doel van de makelaar is het verleggen van de kosten die verhuurder moet maken voor het zoeken van een huurder. Verhuurder moet de courtage aan de makelaar betalen huurder moet maximaal huurkoste betalen (195 euro) makelaars die zelf geen ver huurwoningen hebben doen dit vaak om woninge te krijgen die ze kunnen verhuren , de verhuurder heeftvdan geen kosten en alles word op huurder verhaald.
Google even op " funda " en "huur" daat staat alles uitgelegd anders bel mij even.

Gesloten