LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kosten aan makelaar bij terug trekken van opdracht

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
An2210
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 sep 2016 12:56

Kosten aan makelaar bij terug trekken van opdracht

Ongelezen bericht door An2210 »

Hoi,

Via deze weg wil ik een vraag stellen waar ik echt nieuwsgierig ben naar het antwoord.
Pas geleden hadden wij besloten om ons huis in de verkoop te zetten, er is toen een makelaar
Langs geweest voor een vrijblijvend gesprek.
Aan het einde van dit gesprek hebben wij aangegeven om met hen in zee te willen, en zij zouden een contract met alle diensten op gaan maken en in de loop van die week zou ze langs komen om te laten tekenen.

Mijn man is naar zijn adviseur gaan bellen en die zei dat het niet slim was om het huis te verkopen.
Dit omdat mijn man zijn vorige huis van hem en zijn ex 2 jaar geleden met een forse restschuld heb moeten verkopen en daar NHG om de hoek kwam kijken die de rest schuld heeft kwijt gescholden.
Hierdoor kreeg hij wel een codering bij bkr maar uiteindelijk wel deze huidige hypotheek, zijn adviseur was bang dat dit niet nog een keer zou lukken en dat we niets terug konden kopen meer.
Ook vertelde deze adviseur dat als we dit huis met winst zouden verkopen, dat de overwaarde alsnog verekend zou worden met de restschuld die nhg. Opzich genomen heb............. Vind ik apart aangezien hij kwijtschelding had gekregen maar goed ander topic is dat weer.

Waar het mij nu om gaat is, wij hebben dus direct de volgende dag de opdracht ingetrokken bij de makelaar, we hebben het verhaal uitgelegd en zij zei meteen "beter niet verkopen dan"
Maar even later belde zij terug dat er wel een rekening voor gemaakte kosten aan vast zat.
Het zou gaan om een reeds besteld presentatie + pakket funda, totaal 250,00 met btw.
Mag zij dit vragen aangezien wij nog niets hadden getekent??

Ik zoek me rot en er staat wel veel over dit maar dan hebben mensen al vaak getekent en halen pas na een poos een huis uit de verkoop.
Maar die van ons heeft niet eens op internet gestaan, maar mocht zij hier toch recht op hebben mag ik dan eisen om dat pakket te zien of althans de bewijzen dat dit pakket echt besteld is geweest.

Ik hoor graag of iemand wat kan vertellen hierover ben erg nieuwsgierig.

M.v.g

Ram en Ann

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Kosten aan makelaar bij terug trekken van opdracht

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Zou het zelf eerder genoemd hebben 'voor gemiste omzet' oid.
Maar nu ze het zelf noemt 'voor gemaakte kosten': waarom niet haar gevraagd om een schriftelijke specificatie daarvan??

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Kosten aan makelaar bij terug trekken van opdracht

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Als zij aantoonbaar kosten hebben gemaakt is een vergoeding hiervoor wel redelijk. Maar idd, kunnen ze dit specificeren?

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Kosten aan makelaar bij terug trekken van opdracht

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Er staat niets over annuleren in haar Algemene Voorwaarden??

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Kosten aan makelaar bij terug trekken van opdracht

Ongelezen bericht door berndv »

de opdracht is wel mondeling gegeven, dus dat deel lijkt wel te kloppen. De kosten zijn aan de hoge kant, ben ik met u eens. Aangezien ze aangeven dat er een aanmelding is geweest bij Funda, neem ik aan dat ze dat ook kunnen aantonen. Weet niet of er ook al foto's gemaakt zijn? Heeft de makelaar het huis ook bekeken en getaxeerd?

Als hij claimt kosten gemaakt te hebben, is het wel zo logisch dat die kosten ook gespecificeerd worden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kosten aan makelaar bij terug trekken van opdracht

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik denk dat veel ook afhangt van hoe 'vrijblijvend' het gesprek was. Een taxatie van een woning kost bijvoorbeeld ook ongeveer dat bedrag en dan hoeft er nog niets met funda of een presentatie gedaan te worden. Als de makelaar dat eerste 'vrijblijvende' gesprek al heel gedetailleerd de woning heeft bekeken en voorwerk heeft gedaan, dan is het dus wat anders dan als zij even een halfuurtje op de koffie is geweest.

Funda en een presentatie pakket zijn natuurlijk wel heel algemene zaken. Die zal zij gewoon voor de volgende woning kunnen gaan gebruiken. Ik neem tenminste niet aan dat er al een complete presentatie was of een pagina voor funda. Anders is ze wel heel voortvarend te werk gegaan.

witte angora
Berichten: 30935
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kosten aan makelaar bij terug trekken van opdracht

Ongelezen bericht door witte angora »

An2210 schreef: Pas geleden hadden wij besloten om ons huis in de verkoop te zetten, er is toen een makelaar
Langs geweest voor een vrijblijvend gesprek.

Mijn man is naar zijn adviseur gaan bellen en die zei dat het niet slim was om het huis te verkopen.
Eventjes twee dingen uit je openingspost lichten.

Hoe begrijpelijk dit ook is, ik denk dat dit de verkeerde volgorde was. Als jullie eerst de adviseur hadden gebeld, zouden jullie de beslissing om het huis te verkopen dan ook genomen hebben? Je hebt het naderhand uit de verkoop gehaald, dus ik maak daaruit op dat jullie de makelaar in dat geval niet in zouden hebben geschakeld.

Nu heeft de makelaar kosten gemaakt die, als je het goed bekijkt, niet nodig waren. Vind je niet dat de makelaar op zijn minst een vergoeding hoort te krijgen? Je zou er misschien over kunnen onderhandelen. Maar dan moet je, wat anderen ook aangeven, eerst inzage hebben in de gemaakte kosten.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Kosten aan makelaar bij terug trekken van opdracht

Ongelezen bericht door chrisd1 »

De makelaar heeft ongetwijfeld Algemene Voorwaarden, waarin opgenomen een annulerings-clausule, waarin geen onderscheid wordt gemaakt tussen de volgende dag annuleren en b.v. annuleren na 3 maanden.

mh73

Re: Kosten aan makelaar bij terug trekken van opdracht

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik ben het met witte angora eens.

De juiste volgorde zou zijn geweest: éérst met de adviseur praten en dan beslissen al dan niet te verkopen. Dan was er helemaal geen probleem geweest.

Ik vind het logisch dat er kosten verbonden zijn aan annuleren, over de hoogte daarvan valt misschien te discussiëren

An2210
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 sep 2016 12:56

Re: Kosten aan makelaar bij terug trekken van opdracht

Ongelezen bericht door An2210 »

chrisd1 schreef:Er staat niets over annuleren in haar Algemene Voorwaarden??
Zover zijn we niet gekomen, hebben totaal niets gehad van de makelaar alleen een vrijblijvend gesprek

An2210
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 sep 2016 12:56

Re: Kosten aan makelaar bij terug trekken van opdracht

Ongelezen bericht door An2210 »

berndv schreef:de opdracht is wel mondeling gegeven, dus dat deel lijkt wel te kloppen. De kosten zijn aan de hoge kant, ben ik met u eens. Aangezien ze aangeven dat er een aanmelding is geweest bij Funda, neem ik aan dat ze dat ook kunnen aantonen. Weet niet of er ook al foto's gemaakt zijn? Heeft de makelaar het huis ook bekeken en getaxeerd?

Als hij claimt kosten gemaakt te hebben, is het wel zo logisch dat die kosten ook gespecificeerd worden.
Hoi

Er zijn geen foto's gemaakt, niet op funda gestaan helemaal niets.
Ze zou een contract opmaken en in de loop van die week lang brengen maar zover
is het niet gekomen.
Ik ga zeker een specificatie opvragen want ik wil zien of er daad werkelijk kosten zijn gemaakt.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Kosten aan makelaar bij terug trekken van opdracht

Ongelezen bericht door olaf79 »

An2210 schreef:
berndv schreef:de opdracht is wel mondeling gegeven, dus dat deel lijkt wel te kloppen. De kosten zijn aan de hoge kant, ben ik met u eens. Aangezien ze aangeven dat er een aanmelding is geweest bij Funda, neem ik aan dat ze dat ook kunnen aantonen. Weet niet of er ook al foto's gemaakt zijn? Heeft de makelaar het huis ook bekeken en getaxeerd?

Als hij claimt kosten gemaakt te hebben, is het wel zo logisch dat die kosten ook gespecificeerd worden.
Hoi

Er zijn geen foto's gemaakt, niet op funda gestaan helemaal niets.
Ze zou een contract opmaken en in de loop van die week lang brengen maar zover
is het niet gekomen.
Ik ga zeker een specificatie opvragen want ik wil zien of er daad werkelijk kosten zijn gemaakt.
Oftewel er is niks afgesproken. Zij gaat een contract opstellen en pas als u het daar mee eens bent is er een overeenkomst. Niet betalen dus want u bent niks verschuldigd. Het heet niks voor niks een vrijblijvend gesprek.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Kosten aan makelaar bij terug trekken van opdracht

Ongelezen bericht door Julie4444 »

olaf79 schreef:
An2210 schreef:
berndv schreef:de opdracht is wel mondeling gegeven, dus dat deel lijkt wel te kloppen. De kosten zijn aan de hoge kant, ben ik met u eens. Aangezien ze aangeven dat er een aanmelding is geweest bij Funda, neem ik aan dat ze dat ook kunnen aantonen. Weet niet of er ook al foto's gemaakt zijn? Heeft de makelaar het huis ook bekeken en getaxeerd?

Als hij claimt kosten gemaakt te hebben, is het wel zo logisch dat die kosten ook gespecificeerd worden.
Hoi

Er zijn geen foto's gemaakt, niet op funda gestaan helemaal niets.
Ze zou een contract opmaken en in de loop van die week lang brengen maar zover
is het niet gekomen.
Ik ga zeker een specificatie opvragen want ik wil zien of er daad werkelijk kosten zijn gemaakt.
Oftewel er is niks afgesproken. Zij gaat een contract opstellen en pas als u het daar mee eens bent is er een overeenkomst. Niet betalen dus want u bent niks verschuldigd. Het heet niks voor niks een vrijblijvend gesprek.
Onjuist. Als ze aantoonbaar kosten hebben gemaakt nadat TS aangegeven is om met hen in zee te gaan mogen zie wel degelijk factureren. Ze moeten ze echter wel kunnen specificeren.

witte angora
Berichten: 30935
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kosten aan makelaar bij terug trekken van opdracht

Ongelezen bericht door witte angora »

Er is al een mondelinge overeenkomst: er zou een contract worden opgesteld. Als dat al klaar ligt, dan zijn er al kosten gemaakt. Of mis ik iets?

Daarbij: uiteraard is er nog niet daadwerkelijk op Funda geadverteerd, maar zou het kunnen dat er al een concept klaarlag hoe de makelaar zich de advertentie voorstelt, om dit met jullie te bespreken? Het opstellen van dat concept kost ook het een en ander aan tijd. En misschien zijn er wel kosten gemaakt om de benodigde ruimte alvast te reserveren?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Kosten aan makelaar bij terug trekken van opdracht

Ongelezen bericht door olaf79 »

Julie4444 schreef:Onjuist. Als ze aantoonbaar kosten hebben gemaakt nadat TS aangegeven is om met hen in zee te gaan mogen zie wel degelijk factureren. Ze moeten ze echter wel kunnen specificeren.
Ja maar ze hadden niet aan de slag mogen gaan. Vrijblijvend gesprek is vrijblijvend

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Kosten aan makelaar bij terug trekken van opdracht

Ongelezen bericht door Julie4444 »

olaf79 schreef:
Julie4444 schreef:Onjuist. Als ze aantoonbaar kosten hebben gemaakt nadat TS aangegeven is om met hen in zee te gaan mogen zie wel degelijk factureren. Ze moeten ze echter wel kunnen specificeren.
Ja maar ze hadden niet aan de slag mogen gaan. Vrijblijvend gesprek is vrijblijvend
TS zegt letterlijk aan het einde van dat gesprek te hebben aangegeven dat ze met hen verder wilden. Daardoor is een mondelinge toezegging gedaan voor een overeenkomst. Het gesprek was dus vrijblijvend en TS kon zeggen af te zien van de dienst. Echter heeft TS juist expliciet aangegeven een overeenkomst aan te gaan.

Enige daaruit volgende kosten die als onderdeel van deze dienst zijn gemaakt mogen dus gefactureerd worden, omdat deze kosten in opdracht van TS zijn gemaakt.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Kosten aan makelaar bij terug trekken van opdracht

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Julie4444 schreef:
olaf79 schreef:
Julie4444 schreef:Onjuist. Als ze aantoonbaar kosten hebben gemaakt nadat TS aangegeven is om met hen in zee te gaan mogen zie wel degelijk factureren. Ze moeten ze echter wel kunnen specificeren.
Ja maar ze hadden niet aan de slag mogen gaan. Vrijblijvend gesprek is vrijblijvend
TS zegt letterlijk aan het einde van dat gesprek te hebben aangegeven dat ze met hen verder wilden. Daardoor is een mondelinge toezegging gedaan voor een overeenkomst. Het gesprek was dus vrijblijvend en TS kon zeggen af te zien van de dienst. Echter heeft TS juist expliciet aangegeven een overeenkomst aan te gaan.
Bovendien is er, gezien
An2210 schreef:wij hebben dus direct de volgende dag de opdracht ingetrokken bij de makelaar
blijkbaar sprake geweest van intrekken.
Enige daaruit volgende kosten die als onderdeel van deze dienst zijn gemaakt mogen dus gefactureerd worden, omdat deze kosten in opdracht van TS zijn gemaakt.
M.i. is er hier sprake van afbreken in een Precontractuele fase , waarin 'een schadevergoeding gerechtvaardigd kan zijn'; m.i. schadevergoeding voor gemiste omzet.

Moneyman
Berichten: 30255
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kosten aan makelaar bij terug trekken van opdracht

Ongelezen bericht door Moneyman »

Eens met Julie en Chris.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Kosten aan makelaar bij terug trekken van opdracht

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Als je de info leest op de site van de Consumentenbond https://www.consumentenbond.nl/juridisc ... aar-kosten dan ben je bij terugtrekken de kosten verschuldigd van vooraf overeengekomen posten. Daarvan is hier geen sprake. Niet betalen zou ik zeggen.
In het artikel staan nuttige tips en adviezen hoe hier verder mee om te gaan. Succes.

witte angora
Berichten: 30935
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kosten aan makelaar bij terug trekken van opdracht

Ongelezen bericht door witte angora »

@ Klaasjan:

Uit je link:
In de Algemene Consumentenvoorwaarden van de NVM, VBO en VastgoedPro staat dat de consument bij het intrekken van de opdracht niet schadeplichtig is. De makelaar heeft, alleen als dit is afgesproken, wel recht op vergoeding van al gemaakte kosten en op een percentage van het loon voor verrichte werkzaamheden.
Ik zou dus nog maar niet te hard roepen dat de topicstarter niet hoeft te betalen. Integendeel juist. Dat er nog geen contract is getekend betekent niet dat er geen afspraken zijn gemaakt over vergoedingen en dergelijke. Sterker nog: die zijn tijdens het eerste gesprek gemaakt, inclusief afspraken wat de makelaar wel of niet gaat doen, anders zou de topicstarter niet met deze makelaar in zee gaan, denk je niet?

Gesloten