LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Brief ontvangen, interesse in onze woning

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
SvdH82
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 mar 2021 20:02

Brief ontvangen, interesse in onze woning

Ongelezen bericht door SvdH82 »

Vandaag kregen wij een brief van Rob van Daalen, die aangeeft dat hij onze woning wil kopen. Hij is, volgens de brief, op zoek naar woningen om te kopen en te verhuren aan betrouwbare en vooraf gescreende huurders.

Hij biedt aan de woning te kopen zonder makelaarskosten en je kan ook je huis daarna weer huren. Hij biedt ‘een marktconforme en goede prijs’.

Het klinkt mij allemaal te mooi om waar te zijn. Wat heeft hij eraan en wat zouden wij eraan hebben? Na wat googelen kwam ik erachter dat hij ook een bedrijf heeft dat Punto Vastgoed (puntovastgoed.nl) heet. Met hetzelfde telefoonnummer, maar een ander e-mailadres (in de brief naar ons is het een hotmailadres). Op LinkedIn staat hij als eigenaar van ikwilookzonnepanelen.nl.
Ik vind het maar verdacht. Ben ik te pessimistisch?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Brief ontvangen, interesse in onze woning

Ongelezen bericht door kweenie »

Op deze manier hoeft hij niet op te bieden tegen concurrenten. Hij kan een (op het oog) heel mooi bod doen dat een stuk boven de WOZ waarde ligt, zodat jij denkt dat je goed uit bent. Terwijl in de huidige markt je woning waarschijnlijk nog veel meer zou kunnen opbrengen.

Als je je woning overweegt te verkopen, laat dan in elk geval eerst een keer een makelaar langskomen zodat je een indruk hebt wat je huis zou kunnen opbrengen.

Jasper45
Berichten: 266
Lid geworden op: 24 mei 2015 07:46

Re: Brief ontvangen, interesse in onze woning

Ongelezen bericht door Jasper45 »

Zoiets als 'wijkopenautos'; zoek op dit forum op deze term.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Brief ontvangen, interesse in onze woning

Ongelezen bericht door witte angora »

Oftewel: huisjesmelker in de hogere klasse.

Waarom zou je je woning verkopen om vervolgens diezelfde woning te gaan huren? Denk je dat hij filantroop is en dat je dan voordeliger uit bent?

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Brief ontvangen, interesse in onze woning

Ongelezen bericht door 16again »

Doet me denken aan deze recente berichtgeving
https://www.omroepwest.nl/nieuws/437130 ... t-ze-kopen

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Brief ontvangen, interesse in onze woning

Ongelezen bericht door kuklos »

Natuurlijk verdient hij eraan, anders doet hij het niet. Maar waarom overwegen jullie dit? Willen jullie je huis verkopen? Staat het te koop?

sake1987

Re: Brief ontvangen, interesse in onze woning

Ongelezen bericht door sake1987 »

Dit is niet nieuw, maar gebeurd al jaren.
Mijn oom en tante beiden eind 70 hebben dit een paar jaar geleden gedaan.
Voordeel is je bent van onderhoud af en hebt een flink bedrag te besteden. (Zij hadden het huis nog niet vrij)
Nadeel je bent huurder van je voormalige woning en hebt met een verhuurder te maken en betaald huur, wat omhoog kan gaan.
Maar ben je op leeftijd en je wilt wat contant geld is het een goede optie.
Maar kijk goed uit met wie je in zee gaat.

alfatrion
Berichten: 21915
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Brief ontvangen, interesse in onze woning

Ongelezen bericht door alfatrion »

Veel makelaars bieden een gratis waardebepaling aan.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Brief ontvangen, interesse in onze woning

Ongelezen bericht door Jablan »

SvdH82 schreef:
20 mar 2021 20:13
Het klinkt mij allemaal te mooi om waar te zijn. Wat heeft hij eraan en wat zouden wij eraan hebben? [...] Ik vind het maar verdacht. Ben ik te pessimistisch?
Wat je eraan zou kunnen hebben om te verkopen en terug te huren: de erfenis alvast opeten of geen schulden na overlijden achterlaten.

Er is een tekort aan huizen en dat heeft nu ook de vastgoedsector bereikt: jouw huis is voor een starter waarschijnlijk te duur, wel geschikt voor de vrije sector huur en dat brengt deze groep eigenaren op ideeën.

In onze omgeving wordt de laatste twee jaar druk geflyerd. Wordt een huis verkocht, dan krijgen alle buren zo'n flyer met 'ook verkopen?' in de bus. Het zijn pogingen van makelaars om de concurrent te snel af te zijn èn om voldoende aanbod te krijgen.

Zie het als reclame. Of je er gebruik van wilt maken, is een heel ander verhaal.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Brief ontvangen, interesse in onze woning

Ongelezen bericht door 16again »

kuklos schreef:
21 mar 2021 09:41
Natuurlijk verdient hij eraan, anders doet hij het niet.
Dat staat buiten kijf. Maar wanneer verdient hij er aan?
Wellicht pas als de oude eigenaar cq nieuwe huurder door ouderdom vertrekt.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Brief ontvangen, interesse in onze woning

Ongelezen bericht door scontra »

SvdH82 schreef:
20 mar 2021 20:13


Hij biedt aan de woning te kopen zonder makelaarskosten en je kan ook je huis daarna weer huren. Hij biedt ‘een marktconforme en goede prijs’.

Het klinkt mij allemaal te mooi om waar te zijn. Wat heeft hij eraan en wat zouden wij eraan hebben?
Dit soort constructies bestaan al decennia.
U kunt uw woning aan dit soort investeerders verkopen, altijd voor een lagere prijs dan wat de woning bij een normale verkoop zou opleveren omdat de woning bewoond blijft.
U huurt dan de woning van hen en betaald maandelijks een, veelal niet onaanzienlijke huur, waarbij u (waarschijnlijk) in een jaar of tien/vijftien de verkoopprijs heeft opgesoupeerd.

Advies : Niet aan aan een dergelijke constructie beginnen als het financieel gezien nu niet hoogstnoodzakelijk is en nog belangrijker is het om uw, door de jaren heen, opgebouwde vermogen te behouden.
M.a.w. u wordt niets wijzer van dit soort aanbiedingen !!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Brief ontvangen, interesse in onze woning

Ongelezen bericht door kweenie »

    16again schreef:
    21 mar 2021 10:45
    kuklos schreef:
    21 mar 2021 09:41
    Natuurlijk verdient hij eraan, anders doet hij het niet.
    Dat staat buiten kijf. Maar wanneer verdient hij er aan?
    Wellicht pas als de oude eigenaar cq nieuwe huurder door ouderdom vertrekt.
    Hij zal er op twee manieren aan verdienen. Ten eerste de relatief lage koopsom omdat hij niet tegen anderen hoeft op te bieden en veel mensen geen idee hebben wat een woning tegenwoordig waard is. Ten tweede omdat een 'marktconforme' huurprijs tegenwoordig vaak heel wat hoger is dan de lasten die de verhuurder heeft. (Zo'n huisjesmelker is natuurlijk wel zo slim dat hij alleen flyert in voor hem interessante buurten en bij voor hem interessante woningen)

    PeterPeters1966
    Berichten: 1545
    Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

    Re: Brief ontvangen, interesse in onze woning

    Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

    16again schreef:
    21 mar 2021 10:45
    kuklos schreef:
    21 mar 2021 09:41
    Natuurlijk verdient hij eraan, anders doet hij het niet.
    Dat staat buiten kijf. Maar wanneer verdient hij er aan?
    Wellicht pas als de oude eigenaar cq nieuwe huurder door ouderdom vertrekt.
    Mijn appartement is momenteel zo'n 300.000 euro waard. Vergelijkbare appartementen worden momenteel verhuurd voor 1600 euro per maand. Dus iemand die mijn appartement als investering voor 300.000 euro van mij koopt maakt dan een bruto rendement van 6,4%. Met beperkt risico. Daar gaan dan nog wat VVE kosten vanaf en dan kom je nog rond de 5,5...6% uit. De huidige bewoner zal wellicht iets minder hoeven te betalen omdat er geen acquisitiekosten zijn om een nieuwe huurder te vinden, maar verwacht niet dat je in zo'n situatie voor een paar honderd euro per maand je eigen huis terug kunt huren. En op zich hoeft dat ook niet. Stel je hebt de hele hypotheek afbetaald dan heb je 300.000 euro waar je ca. 15 jaar de huur uit kunt betalen. Afhankelijk van je leeftijd kan dat een aardige optie zijn om de stenen in geld om te zetten. Waarbij je je af moet vragen: waarvoor heb je bezit opgebouwd: om zelf nog van te genieten of als toekomstige erfenis?

    scontra
    Berichten: 3963
    Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

    Re: Brief ontvangen, interesse in onze woning

    Ongelezen bericht door scontra »

    PeterPeters1966 schreef:
    21 mar 2021 16:43
    Stel je hebt de hele hypotheek afbetaald dan heb je 300.000 euro waar je ca. 15 jaar de huur uit kunt betalen. Afhankelijk van je leeftijd kan dat een aardige optie zijn om de stenen in geld om te zetten. Waarbij je je af moet vragen: waarvoor heb je bezit opgebouwd: om zelf nog van te genieten of als toekomstige erfenis?
    Jaarlijkse huurverhogingen even niet meegerekend.
    Na 12/13 jaar ben je je vermogen dus kwijt aan huurpenningen, terwijl je na die jaren nog gewoon over de waarde van het huis kan beschikken omdat het je eigendom is en je er 'gratis' hebt kunnen wonen, behoudens dan de vaste lasten, maar die wegen niet op tegen verkwanselen van je vermogen.
    En niet vergeten dat je, als je je vermogen aan huurpenningen hebt opgesoupeerd je wel 'echt' de huur moet gaan betalen en dat dan waarschijnlijk van je AOW-tje en misschien een aanvullend pensioentje.

    Ne, echt geen aanrader !

    Lady1234
    Berichten: 27131
    Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

    Re: Brief ontvangen, interesse in onze woning

    Ongelezen bericht door Lady1234 »

    En vergeet de vermogensrendementsheffing niet. En denk ook aan eventuele zorgtoeslag bij een laag inkomen.

    Airship
    Berichten: 19
    Lid geworden op: 20 jan 2017 13:42

    Re: Brief ontvangen, interesse in onze woning

    Ongelezen bericht door Airship »

    en weet u al wat voor huur u aan deze koper gaat betalen... :-). Dat kon wel 's schrikken worden. Niet doen dus.

    sjohie
    Berichten: 11237
    Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

    Re: Brief ontvangen, interesse in onze woning

    Ongelezen bericht door sjohie »

    PeterPeters1966 schreef:
    21 mar 2021 16:43
    16again schreef:
    21 mar 2021 10:45
    kuklos schreef:
    21 mar 2021 09:41
    Natuurlijk verdient hij eraan, anders doet hij het niet.
    Dat staat buiten kijf. Maar wanneer verdient hij er aan?
    Wellicht pas als de oude eigenaar cq nieuwe huurder door ouderdom vertrekt.
    Mijn appartement is momenteel zo'n 300.000 euro waard. Vergelijkbare appartementen worden momenteel verhuurd voor 1600 euro per maand. Dus iemand die mijn appartement als investering voor 300.000 euro van mij koopt maakt dan een bruto rendement van 6,4%. Met beperkt risico. Daar gaan dan nog wat VVE kosten vanaf en dan kom je nog rond de 5,5...6% uit. De huidige bewoner zal wellicht iets minder hoeven te betalen omdat er geen acquisitiekosten zijn om een nieuwe huurder te vinden, maar verwacht niet dat je in zo'n situatie voor een paar honderd euro per maand je eigen huis terug kunt huren. En op zich hoeft dat ook niet. Stel je hebt de hele hypotheek afbetaald dan heb je 300.000 euro waar je ca. 15 jaar de huur uit kunt betalen. Afhankelijk van je leeftijd kan dat een aardige optie zijn om de stenen in geld om te zetten. Waarbij je je af moet vragen: waarvoor heb je bezit opgebouwd: om zelf nog van te genieten of als toekomstige erfenis?
    Ik mis in dit verhaal nog even het feit, dat lang niet elke VvE verhuur toestaat in de reglementen... :wink:

    piet44m
    Berichten: 117
    Lid geworden op: 28 nov 2008 16:56

    Re: Brief ontvangen, interesse in onze woning

    Ongelezen bericht door piet44m »

    Dit soort geintjes is bedacht om geld weg te zetten en rendement te krijgen ,en winst te maken van de golfbeweging in waarde. ,geld wat in beleggen wordt gestopt is belastingvrij ,en wat eruit komt ook veel al.Veel wat zogenaamd gedaan wordt om de onderkant te helpen met toeslagen ,is ook gewoon een U bocht naar boven ,Huurhuizen die al lang terugverdiend zijn en met 200 eur huur in de maand wel betaald zijn. moet 700 kosten en dat kan mooi dankzij de huurtoeslagen, anders brachten ze dat nooit op.

    Lady1234
    Berichten: 27131
    Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

    Re: Brief ontvangen, interesse in onze woning

    Ongelezen bericht door Lady1234 »

    Geld wat in beleggen gestopt wordt, is helemaal niet belastingvrij.

    Seinhuis
    Berichten: 2376
    Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

    Re: Brief ontvangen, interesse in onze woning

    Ongelezen bericht door Seinhuis »

    Ik krijg elke maand dat soort berichten. Ach ja, de oud papier bak moet ook gevuld worden.

    Gesloten