LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Overgebleven medicijnen

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
kooiman_jn
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 feb 2014 11:24

Overgebleven medicijnen

Ongelezen bericht door kooiman_jn »

Mijn dierenarts neemt alleen een complete verpakking met volledige inhoud terug.

Het gaat om het dure medicijn Atopica (15 capsules voor 45 euro).
Het product voldeed niet, dus ik wilde een deel van mijn geld terug.

In een doosje zaten 3 strips.
1 strip had ik gebruikt. De andere 2 strips in originele verpakking werden niet teruggenomen, terwijl deze onbeschadigd en pas een paar weken in bezit waren.
Men wilde ze wel terugnemen zonder ervoor te betalen; men zou ze dan voor mij weggooien.

Heeft iemand anders ook ervaring met het terugbrengen van een deel van de medicijnen?

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Overgebleven medicijnen

Ongelezen bericht door ruud_a »

het lijkt me dat de dierenarts helemaal NIETS terug hoeft te nemen als hij daar geen zin in heeft.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Overgebleven medicijnen

Ongelezen bericht door eleven »

Heeft iemand anders ook ervaring met het terugbrengen van een deel van de medicijnen?
Ja, ik heb ervaring.
Niet meer gebruikte medicijnen brengen wij hier naar het milieupark, waar deze apart worden opgeslagen en vernietigt.
Vroeger mocht je medicijnen naar de apotheek brengen, maar dat is niet meer.
Ook daar kreeg je voor de niet gebruikte pilletjes geen geld terug. :lol: :lol:

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Overgebleven medicijnen

Ongelezen bericht door ciske »

ruud_a schreef:het lijkt me dat de dierenarts helemaal NIETS terug hoeft te nemen als hij daar geen zin in heeft.

Hoeft niet nee, mijn DA heeft wel een keer medicijnen terug genomen. Verplicht zijn ze het niet.
Dus TS kan niks eisen.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Overgebleven medicijnen

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Nee,logisch,,,

Stel nou dat iemand dat ook doet,en die haalt wat uit met die pilletjes,spuit er iets in,wat niet zichtbaar is...of bewaard ze verkeerd,bv koelkast wat niet mag of??
En u hond of kat of. Krijgt dit???? Wat denkt u dat de gevolgen zijn...

Idd wat eleven zegt bij de apotheek,de mijne neemt het nog wel mee terug( bezorger)

Geld terug vragen,zou niet eens in me opkomen.. :shock: da niks verplicht

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Overgebleven medicijnen

Ongelezen bericht door tenormin »

Nee hoor, net als in de 'mensenwereld', medicijnen worden nooit teruggenomen. U weet wel dat er niets mee gebeurt is maar zo werkt het niet. Hier moeten we het (nog) wel bij de dierenarts of de apotheek terugbrengen, maar terugnemen: veel te gevaarlijk.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Overgebleven medicijnen

Ongelezen bericht door ciske »

tenormin schreef:Nee hoor, net als in de 'mensenwereld', medicijnen worden nooit terug genomen..

Echt wel, nogmaals ik heb ze eens in kunnen leveren , en geld terug gekregen, maar ze zijn het niet verplicht.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Overgebleven medicijnen

Ongelezen bericht door tenormin »

:lol: Dat zou kunnen, alsnog heb ik het een keer terug kunnen brengen, tegen betaling terug.
Maar, om 100% eerlijk te zijn zou ik dan niet jouw dierenarts willen hebben want.....ik weet niet wat jij er in de tussentijd mee hebt uitgespookt: lees hoe je het hebt bewaard en ik dan, in casu mijn hond zou dan eigenlijk "tweedehands" medicijnen krijgen. Dat weet ik natuurlijk niet maar als ik zou weten wat jouw dierenarts wel doet dan zou ik zeggen: thank you but no, thanks, want wat hij doet is volledig illegaal.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Overgebleven medicijnen

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Pff je zou inderdaad maar zo'n dierenarts hebben als Ciske die overgebleven medicijnen terug
neemt en ze dus ook weer gaat herbruiken want anders geeft dierenarts echt niet het geld terug.
Wie weet wat iemand daarmee uitgevreten heeft met die terug gebrachte medicijnen.

Vind het overigens ook maar een dom iets van TS, medicijnen van ons mensen kunnen we toch ook niet terug brengen en daarvoor ons geld terug krijgen !

Radar
Site Admin
Berichten: 5512
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Overgebleven medicijnen

Ongelezen bericht door Radar »

Geruzie verwijderd.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Overgebleven medicijnen

Ongelezen bericht door eleven »

TROS Radar schreef:Geruzie verwijderd.
Jammer, ook mijn mening.

Medicijnen moeten uit veiligheidsoverwegingen verwijderd en niet teruggenomen worden, ook is het MAAR bij een dierenarts.
Dus geloof ik het niet dat een dierenarts dit doet.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Overgebleven medicijnen

Ongelezen bericht door Jolijn »

En een aantal doodnormale informatieve berichten zijn - voor het gemak? :roll: maar meteen meeverwijderd...........


Ik snap wel wat met 'tweedehands' medicijnen bedoeld wordt, maar vind het wel eens wat overdreven dat medicijnen waar eigenlijk niks mee mis kan gaan ( zoals @Isabella schreef) vernietigd worden.
Ik kan me best voorstellen als je een goed contact met je dierenarts hebt ( en er regelmatig komt - fokker, boer of particulier en 'pech' met een huisdier) , hij overbodige of niets eens gebruikte medicijnen terugneemt en terug betaalt.
Officieel mag het - misschien- niet, maar dat wil niet zeggen dat het niet gebeurt.
Zoals misschien ook wel eens bij mensen - apotheek- gebeurt, wie weet.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Overgebleven medicijnen

Ongelezen bericht door eleven »

Jolijn schreef:En een aantal doodnormale informatieve berichten zijn - voor het gemak? :roll: maar meteen meeverwijderd...........


Ik snap wel wat met 'tweedehands' medicijnen bedoeld wordt, maar vind het wel eens wat overdreven dat medicijnen waar eigenlijk niks mee mis kan gaan ( zoals @Isabella schreef) vernietigd worden.
Ik kan me best voorstellen als je een goed contact met je dierenarts hebt ( en er regelmatig komt - fokker, boer of particulier en 'pech' met een huisdier) , hij overbodige of niets eens gebruikte medicijnen terugneemt en terug betaalt.
Officieel mag het - misschien- niet, maar dat wil niet zeggen dat het niet gebeurt.
Zoals misschien ook wel eens bij mensen - apotheek- gebeurt, wie weet.
En welke medicijnen vallen onder deze categorie?

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Overgebleven medicijnen

Ongelezen bericht door ruud_a »

eleven schreef:
Jolijn schreef:En een aantal doodnormale informatieve berichten zijn - voor het gemak? :roll: maar meteen meeverwijderd...........


Ik snap wel wat met 'tweedehands' medicijnen bedoeld wordt, maar vind het wel eens wat overdreven dat medicijnen waar eigenlijk niks mee mis kan gaan ( zoals @Isabella schreef) vernietigd worden.
Ik kan me best voorstellen als je een goed contact met je dierenarts hebt ( en er regelmatig komt - fokker, boer of particulier en 'pech' met een huisdier) , hij overbodige of niets eens gebruikte medicijnen terugneemt en terug betaalt.
Officieel mag het - misschien- niet, maar dat wil niet zeggen dat het niet gebeurt.
Zoals misschien ook wel eens bij mensen - apotheek- gebeurt, wie weet.
En welke medicijnen vallen onder deze categorie?
als het bij de apotheek gebeurt, betekent dat gewoon dat hij van de zorgverzekeraar geld ontvangt, voor medicijnen, die hij niet heeft gekocht.
dan heet dat fraude.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Overgebleven medicijnen

Ongelezen bericht door Jolijn »

eleven schreef:
Jolijn schreef:En een aantal doodnormale informatieve berichten zijn - voor het gemak? :roll: maar meteen meeverwijderd...........


Ik snap wel wat met 'tweedehands' medicijnen bedoeld wordt, maar vind het wel eens wat overdreven dat medicijnen waar eigenlijk niks mee mis kan gaan ( zoals @Isabella schreef) vernietigd worden.
Ik kan me best voorstellen als je een goed contact met je dierenarts hebt ( en er regelmatig komt - fokker, boer of particulier en 'pech' met een huisdier) , hij overbodige of niets eens gebruikte medicijnen terugneemt en terug betaalt.
Officieel mag het - misschien- niet, maar dat wil niet zeggen dat het niet gebeurt.
Zoals misschien ook wel eens bij mensen - apotheek- gebeurt, wie weet.
En welke medicijnen vallen onder deze categorie?
Dat zal @Isabel het beste kunnen beantwoorden.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Overgebleven medicijnen

Ongelezen bericht door tenormin »

Dat zal @Isabel het beste kunnen beantwoorden.
Ook dit is ongewoon voor jou, Jolijn, waarom zou Isabel dat het best kunnen beantwoorden; je hebt toch je eigen mening over het e.e.a.?

karateb
Berichten: 55
Lid geworden op: 04 mei 2011 22:04

Re: Overgebleven medicijnen

Ongelezen bericht door karateb »

Medicijnen terugnemen is niet gewenst ! Niemand weet wat ermee is gebeurd !

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Overgebleven medicijnen

Ongelezen bericht door tenormin »

karateb schreef:Medicijnen terugnemen is niet gewenst ! Niemand weet wat ermee is gebeurd !
Zoals te lezen om 20:13 uur heeft de Tros Radar moderatie er een heleboel zaken, relevante zaken, afgehaald onder het mom van geruzie: maar het kwam er op neer dat terugnemen van medicijnen niet alleen niet gewenst maar ook verboden is. Dat word dan ook strikt nageleefd in de meeste dierenartsen praktijken. Maar men mag hier kennelijk geen andere gedachte hebben als iemand het tegenovergestelde beweerde: wel medicijnen + geld retour; dat kon niet op veel bijval rekenen. Zo, u bent weer iets up-to-date. :wink:

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Overgebleven medicijnen

Ongelezen bericht door Jolijn »

tenormin schreef:
Dat zal @Isabel het beste kunnen beantwoorden.
Ook dit is ongewoon voor jou, Jolijn, waarom zou Isabel dat het best kunnen beantwoorden; je hebt toch je eigen mening over het e.e.a.?
Omdat @Isabel dat genoemd heeft.
Zelf denk ik aan medicijnen die bijv. niet onder bijzondere omstandigheden (temperatuur) bewaard moeten worden ( en waarmee je verder ook niets bijzonders kunt uitspoken als je geen goeie kennis hebt van wat je ermee zou kunnen uitspoken en dat dan maskeren).

Met 'ook' ongewoon bedoel je dit?
Ik snap wel wat met 'tweedehands' medicijnen bedoeld wordt, maar vind het wel eens wat overdreven dat medicijnen waar eigenlijk niks mee mis kan gaan ( zoals @Isabella schreef) vernietigd worden.

Als dit wettelijk toegestaan zou worden, ben jij de eerste die dat toe juicht.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Overgebleven medicijnen

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Boeiend stukje gevonden even googlen en hop

Dit heeft effect op de terug name van medicatie. Wij nemen medicatie in welke wij vervolgens voor u aanbieden als medicijn afval bij onze afval verwerker. Hiervoor berekenen wij u niets. Wij vinden namelijk dat medicijn afval niet thuis hoort tussen het overige afval. Dit zou een gevaar voor de volksgezondheid kunnen geven en wij nemen onze verantwoordelijkheid in deze. Terug name van medicijnen kan alleen als wij een fout hebben gemaakt met dosering of met het medicament zelf. Ook dan wordt het terug genomen medicijn vernietigd en uit de roulatie genomen. Wij kunnen dan namelijk niet meer instaan voor de veiligheid van het medicijn.


Veilig medicijngebruik is in Nederland en veel andere landen goed geregeld. Er is controle op de hele keten van de fabrikant tot aan de medicijngebruiker: controle op de fabriek, de eventuele importeur, de groothandel en de apotheek houdende dierenarts. Hierdoor is het niet mogelijk om juist voorgeschreven medicijnen terug te nemen en deze aan u te vergoeden. Bij praktijken die deze regels niet naleven zouden grote vraagtekens moeten worden gezet.
Laatst gewijzigd door Radar op 27 feb 2014 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: deel bericht verwijderd. Reden: off-topic

Gesloten