LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vakantie kwijt vanwege verlate PCR-Testuitslag

Goede of slechte ervaringen met vakantieparken / campings? Geef hier jouw mening.
kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Vakantie kwijt vanwege verlate PCR-Testuitslag

Ongelezen bericht door kokka »

Ik vraag me af of ze zich hier niet tegen ingedekt hebben. laat ik het ander zeggen, ze zouden heeeel dom zijn als ze de verantwoording voor gevolgschade na het niet tijdig hebben van de uitslag niet afgedekt hebben.
er zitten toch wel aardig wat schakels in het proces, dat de kans dat er een aantal uitslagen niet op tijd binnen is best groot is. als je dan elke keer een rekening krijgt van een paar duizend euro, loop je als bedrijf hard achteruit.
Ik hoorde ook dat veel uitslagen die te laat zijn te wijten zijn aan het ontbreken van informatie op de formulieren ( of dit dan niet beter gechecked moet worden door degene die de test afneemt laat ik dan in het midden.)
Ik hoop voor TS dat hij zijn gemaakte kosten kan verhalen, of nog ergens anders op vakantie kan.

Moneyman
Berichten: 30330
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vakantie kwijt vanwege verlate PCR-Testuitslag

Ongelezen bericht door Moneyman »

sjohie schreef:
24 aug 2020 15:26
Als je zwart op wit in de overeenkomst hebt staan dat zij middernacht de dag voor vertrek de resultaten leveren, en dit niet nakomen, lijkt het me vrij duidelijk waar je moet zijn?

Ik gok dat een bedrijf als dit wel wat leper zal zijn, en iets in de voorwaarden zetten als " we spannen ons in om de resultaten voor middernacht van de dag van vertrek te leveren" of zoiets, wat ze een escape geeft.
Als ik kijk wat ze nu op hun website zeggen, dan zit daar geen voorbehoud in voor vakantiegangers.

In de tabel die je als eerste te zien krijgt bij "veelgestelde vragen" staat met koeienletters:

"Uitslagen ontvangt u uiterlijk middernacht voor de vertrekdag".
In de disclaimer eronder staan wel een voorwaarde voor "valse uitslagen", maar geen voorbehoud voor te late levering vand e uitslag. Verderop in deze pagina staat vervolgens nog:
Wanneer kan ik het resultaat verwachten?
Mensen die op vakantie gaan krijgen de uitslagen uiterlijk middernacht vóór vertrekdag. Zie óók hierboven!

Voor medewerk(st)ers in de gezondheidszorg en/of contactberoepen streven wij er naar de uitslag van de PCR-test en de antistoffentest de dag na afname tussen 15.00 en 24.00 uur beschikbaar te maken. Voorbeeld: wanneer u op woensdag om 09.00 uur de testafname laat doen krijgt u de testuitslag de volgende dag, op donderdag, tussen 15.00 uur en 24.00 uur. In het uitzonderlijke geval dat u te middernacht op de dag na de dag van afname geen uitslag heeft ontvangen, neem dan z.s.m. contact met ons op: contactformulier..
Ook hier: wél een voorbehoud voor testen van zorgmedewerkers ("wij streven er naar dat..."), maar géén voorbehoud voor vakantiegangers.

Op zich al een prioriteit waar je een aparte discussie over zou kunnen voeren... :D

Maar goed, de enige partij die je aan kunt spreken is dus het Huisartsenlab. Die heeft wanprestatie gepleegd. TUI heeft mijns inziens niets fout gedaan.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Vakantie kwijt vanwege verlate PCR-Testuitslag

Ongelezen bericht door berndv »

Maar als je al bij de praktijk aan kunt kloppen voor het niet nakomen van de belofte, zou dan gevolgschade ook vergoed moeten worden als dit niet expliciet uitgesloten wordt? Of krijg je dan hooguit de kosten voor de test terug?

Moneyman
Berichten: 30330
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vakantie kwijt vanwege verlate PCR-Testuitslag

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dan kom je op het leerstuk van de "conditio sine qua non". Heel kort samengevat: als de schade een rechtstreeks gevolg is van (voldoende causaal verband heeft met) de wanprestatie, zou die voor vergoeding in aanmerking komen. Over de vraag wanneer het rechtstreeks genoeg is, zijn al heel wat procedures gevoerd.

witte angora
Berichten: 30998
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vakantie kwijt vanwege verlate PCR-Testuitslag

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zit er even naar te kijken, maar wat staat er duidelijk op de eerste pagina?

https://www.hethuisartslab.com/veelgestelde-vragen

Oftewel: hoe lang van tevoren waren jullie op de testlocatie?

witte angora
Berichten: 30998
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vakantie kwijt vanwege verlate PCR-Testuitslag

Ongelezen bericht door witte angora »

Zit net even op de site van de rijksoverheid te kijken.
Als ik een ticket boek, kan ik er dan vanuit gaan dat de reis niet geannuleerd wordt?
De situatie rondom het coronavirus kan elk moment veranderen, overal ter wereld. Houd hiermee rekening bij het boeken van een reis buiten Nederland. Een vakantie boeken en daadwerkelijk buiten Nederland op vakantie gaan blijven voorlopig nog een risico.

Als ik een vakantie boek en het reisadvies verandert waardoor mijn reis wordt geannuleerd, krijg ik dan mijn geld terug?
Nee, u krijgt geen geld terug. De situatie rondom het coronavirus kan elk moment veranderen, overal ter wereld. Houd hiermee rekening bij het boeken van een reis buiten Nederland. Een vakantie boeken en daadwerkelijk buiten Nederland op vakantie gaan blijft geheel op eigen risico.

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... buitenland
Overigens zie ik dat die maatregel pas sinds vorige week van kracht is:
Laatst gewijzigd op: 18-08-2020 | Nog steeds geldig op: 25-08-2020

De Griekse overheid heeft nieuwe coronamaatregelen afgekondigd. Vanaf 17 augustus moeten alle reizigers, met uitzondering van kinderen tot 10 jaar, uit o.a. Nederland die per lucht- of landverkeer in Griekenland aankomen, een negatieve PCR-test Covid-19 overleggen. De test mag niet langer dan 72 uur voor inreis zijn afgenomen.

Bron: https://www.nederlandwereldwijd.nl/land ... reisadvies
Je zult de reismaatschappij sowieso niet kunnen aanspreken op de veranderde omstandigheden.

witte angora
Berichten: 30998
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vakantie kwijt vanwege verlate PCR-Testuitslag

Ongelezen bericht door witte angora »

Stefanvdm schreef:
22 aug 2020 08:53
TUI adviseert binnen 72 uur te testen, evenals HetHuisartslab. Dit hebben wij gedaan! Zo snel mogelijk, want we moesten na de onverwachte sluiting van hun vestiging in Rotterdam Prinsenland na Rotterdam-Alexander om daar vervolgens 2 uur in de rij staan bij de testafname locatie.
Ik zit even naar die testlocaties te kijken. Rotterdam Prinsenland is dinsdag en donderdag sowieso niet open, en op woensdag 19 augustus waren zij inderdaad gesloten. Kan ik hieruit concluderen dat jullie woensdag de 19e de test hebben laten afnemen? Dan had het er donderdag rond middernacht inderdaad moeten zijn.

Bron: https://www.hethuisartslab.com/healthcheckcenters

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Vakantie kwijt vanwege verlate PCR-Testuitslag

Ongelezen bericht door sylvesterb »

witte angora schreef:
25 aug 2020 10:32
Ik zit even naar die testlocaties te kijken. Rotterdam Prinsenland is dinsdag en donderdag sowieso niet open, en op woensdag 19 augustus waren zij inderdaad gesloten. Kan ik hieruit concluderen dat jullie woensdag de 19e de test hebben laten afnemen? Dan had het er donderdag rond middernacht inderdaad moeten zijn.
En dan heeft TS zich dus gewoon te laat laten testen, als ze een dag eerder was gegaan, zoals geadviseerd was er niets aan de hand geweest. Maar TS reageert niet meer en is vermoed ik bewust erg vaag over de tijdlijnen.

witte angora
Berichten: 30998
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vakantie kwijt vanwege verlate PCR-Testuitslag

Ongelezen bericht door witte angora »

'Gewoon te laat' weet ik dus niet. De eis werd pas op 17 augustus ingevoerd, op maandag. Dat moet je maar zien dat je de volgende dag al, de 18e, vrij van je werk krijgt om het allemaal te regelen? Ik snap wel dat het dan woensdag werd. En in principe was woensdag nog wel op tijd geweest. Tenminste, wat de sms betreft, hoe het met de gezondheidsverklaring zit weet ik niet.

Wat we hier nu wel duidelijk zien is de risico's die mensen kunnen lopen als ze in deze tijd een verre reis boeken.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Vakantie kwijt vanwege verlate PCR-Testuitslag

Ongelezen bericht door sjohie »

We missen natuurlijk het o zo cruciale complete tijdspad, wat TS gewoon niet goed geeft in de enige post tot nu toe.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Vakantie kwijt vanwege verlate PCR-Testuitslag

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Als ik onderop de pagina klik op Disclaimer lees ik:

U-Diagnostics bewaakt het testproces en de afgifte van een reis- en gezondheidsverklaring zeer zorgvuldig, maar kan er niet in alle gevallen voor in staan en garanderen dat een reis- en gezondheidsverklaring ook daadwerkelijk tijdig voor de aanvang van uw reis wordt afgegeven. Soms is dat om uiteenlopende redenen niet mogelijk en in het geval dat u om die reden niet door uw vervoerder of het land van bestemming wordt toegelaten, aanvaardt U-Diagnostics geen aansprakelijkheid voor eventuele schade die daar uit voortvloeit en of kosten die daar mee samenhangen.

Het voorbehoud is er dus wel.....maar ik ben geen jurist maar men dat het op deze plek vermelden mogelijk niet afdoende is (staat vrij verstopt),

Moneyman
Berichten: 30330
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vakantie kwijt vanwege verlate PCR-Testuitslag

Ongelezen bericht door Moneyman »

StevieNL81 schreef:
25 aug 2020 12:15
Het voorbehoud is er dus wel.....maar ik ben geen jurist maar men dat het op deze plek vermelden mogelijk niet afdoende is (staat vrij verstopt),
Nee, een dergelijk algemeen en weggestopt exoneratiebeding is inderdaad niet voldoende. Zeker niet gezien de (eerder al door mij geciteerde) zeer zichtbare en expliciete garanties die men wel afgeeft.

Erthanax
Berichten: 9759
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Vakantie kwijt vanwege verlate PCR-Testuitslag

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ben ik de enige die HetHuisartsLab een beetje vreemd vindt communiceren, als ik hun "Facebook Verklaring Directie" lees?

Moneyman
Berichten: 30330
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vakantie kwijt vanwege verlate PCR-Testuitslag

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nee. Die hautaine, betweterige preektoon staat me totaal niet aan.

witte angora
Berichten: 30998
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vakantie kwijt vanwege verlate PCR-Testuitslag

Ongelezen bericht door witte angora »

Erthanax schreef:
25 aug 2020 13:25
Ben ik de enige die HetHuisartsLab een beetje vreemd vindt communiceren, als ik hun "Facebook Verklaring Directie" lees?
Ik ken toch heel wat Nederlandse gezegdes, maar de twee die hier genoemd worden ken ik toch echt niet.

Moneyman
Berichten: 30330
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vakantie kwijt vanwege verlate PCR-Testuitslag

Ongelezen bericht door Moneyman »

Google evenmin ;)

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Vakantie kwijt vanwege verlate PCR-Testuitslag

Ongelezen bericht door berndv »

Die laatstgebruikte is een citaat van Mark Twain. Maar past totaal niet in deze context.
https://citaten.net/zoeken/citaten_van-mark_twain.html

Het gaat er om dat je met een open mind op reis moet gaan, dat je je vooroordelen thuis moet laten. Maar goed, dan moet je wel op reis kunnen :lol:

Die andere kan ik ook nergens vinden. Als ik die lees en probeer te begrijpen in de context, lijkt het mij op een gezegde dat in vroeger tijd gebruikt werd in adellijke kringen, sprekend over de "gewone burger".

witte angora
Berichten: 30998
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vakantie kwijt vanwege verlate PCR-Testuitslag

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar Mark Twain was toch bepaald niet Nederlands, dus hoezo is het een Nederlands gezegde... :roll:

Eigenlijk denk ik dat ik al een beetje klaar ben met dat bedrijf. Een hoop praatjes, maar ze hebben geen idee waar ze het over hebben of waar ze mee bezig zijn.

witte angora
Berichten: 30998
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vakantie kwijt vanwege verlate PCR-Testuitslag

Ongelezen bericht door witte angora »

Het eerste spreekwoord komt wel in deze lijst uit 2015 voor. Maar ik heb werkelijk geen idee waar dit allemaal vandaan komt.

https://spreukencitatengezegde.wordpres ... e-tevrede/

Erthanax
Berichten: 9759
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Vakantie kwijt vanwege verlate PCR-Testuitslag

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik heb bij het lab in het ziekenhuis of bij een regionaal lab nooit zien staan dat het "een initiatief" is van deze of gene. Of ze zelf analyses uitvoeren is me ook niet duidelijk. De coronatests besteden ze uit aan een Duits laboratorium.
Wat mij ook niet aanspreekt is dat ze de nadruk leggen op de kosten (aanvraag door de huisarts gaat af van het eigen risico) en dat je je huisarts maar moet vragen zich bij hen "te registreren". En dan de toon van die "Facebook Verklaring". Mijn indruk is minder gunstig, als ik mij zo mag uitdrukken.

Gesloten