Vervallen garantie wegens lichaamsgewicht ondanks geen vermelding maximaal gewicht website

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Sandervp
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jan 2023 07:52

Vervallen garantie wegens lichaamsgewicht ondanks geen vermelding maximaal gewicht website

Ongelezen bericht door Sandervp »

Ik heb online een nieuwe racefiets gekocht. Nu is er door een te zware belasting een mankement ontstaan aan het frame.
Door dit mankement ben ik naar een fysieke winkel gegaan van de fabrikant.

Zij zagen gelijk aan mijn postuur (lengte en gespierd en niet lengte en buik) dat ik te zwaar was voor de fiets (125kg).
Hierdoor willen ze mij geen garantie geven en heb ik dus niets meer aan de fiets.

Zowel het frame als de wielen zijn geschikt voor een berijdersgewicht van 115kg.

Nu staat dit maximale gebruikers gewicht niet vermeld op hun online verkoopsite.

Mag een winkel door het ontbreken van deze gegevens dan de garantie laten vervallen? Of had ik zelf eerst moeten uitzoeken wat het maximale rijdersgewicht mag zijn van zowel die fiets als wielen?

HandigeHarrie
Berichten: 1391
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Vervallen garantie wegens lichaamsgewicht ondanks geen vermelding maximaal gewicht website

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Dit klinkt als "verstandige keuzes maken"; dat is niet hetzelfde als geen-garantie.

Moneyman
Berichten: 30204
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vervallen garantie wegens lichaamsgewicht ondanks geen vermelding maximaal gewicht website

Ongelezen bericht door Moneyman »

Sandervp schreef:
17 jan 2023 08:07
Of had ik zelf eerst moeten uitzoeken wat het maximale rijdersgewicht mag zijn van zowel die fiets als wielen?
Jij weet zelf dat je zo zwaar bent, de verkoper weet dat niet (want: online verkoop). Dat je met een gewicht van 125 kilo niet op iedere fiets kunt stappen, mag als bekend worden verondersteld. Je hebt blijkbaar niet vooral onderzoek hebt gedaan, maar bent pas achteraf gaan kijken. Ongetwijfeld heeft het gewicht wel in de specificaties gestaan. Ik ben het eens met de inschatting van de verkoper dat dit geen garantie, maar een gebruikersfout is.

Als je nou in een fysieke winkel was geweest, dan had de verkoper je gewicht kunnen inschatten en je erop attent kunnen maken. Nu je online gekocht hebt, kan dat niet. Heb je de fiets na ontvangst ook nog correct laten afstellen, of ben je gewoon gaan rijden?

witte angora
Berichten: 30885
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vervallen garantie wegens lichaamsgewicht ondanks geen vermelding maximaal gewicht website

Ongelezen bericht door witte angora »

Sandervp schreef:
17 jan 2023 08:07
racefiets
Is dat zo'n ding wat ik onder 'racefiets' zou scharen? Dun frame, dunne wieltjes enzovoorts?

Eerlijk gezegd ben ik ook niet de dunste (al blijft het nog dik onder de 100 kg), maar een aantal dingen zal ik toch moeten laten of er op aanpassen. Paardrijden zit er niet in (arm paard), stevigere matras, dat soort dingen. Fiets idem denk ik.

Maar aangezien ik de meeste dingen in een fysieke winkel koop zal een - goede!!! - fietsenmaker direct wel zien wat voor mij wel of niet geschikt is, ook met het oog op het toekomstige gebruik.

NeoDutchio
Berichten: 12336
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Vervallen garantie wegens lichaamsgewicht ondanks geen vermelding maximaal gewicht website

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Dit is wederom een klassiek voorbeeld dat niet zomaar alles online besteld kan worden. Als u een racefiets zoekt, dan zou u eerst onderzoek moeten doen wat er in de markt te krijgen is en wat de specificaties zijn. Naast het online werk is het ook van belang wat de zithouding is, wat het het beste framemaat is. Die laatste 2 is online niet opnieuw zoeken.
Een simpele oma fiets is nog wel online te koop. Mits de besteller de middelen heeft om de fiets deugdelijk af te monteren. Dat zou ik persoonlijk bij elke andere fiets afraden.

Voor wat betreft de online aankoop, als er geen specificaties bij staan, dan is het niet zo dat u er van uit mag gaan dat alles kan.

alfatrion
Berichten: 21923
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vervallen garantie wegens lichaamsgewicht ondanks geen vermelding maximaal gewicht website

Ongelezen bericht door alfatrion »

Sandervp schreef:
17 jan 2023 08:07
Nu staat dit maximale gebruikers gewicht niet vermeld op hun online verkoopsite.
De verkoper moet de voornaamste kenmerken van een product vermelden (art. 6:193d jo 6:193e, 6:230l, en 6:230m BW). Bij de voornaamste kenmerken kan gedacht worden aan beschikbaarheid, voordelen, risico’s, uitvoering, samenstelling, accessoires, klantenservice en klachtenbehandeling, procédé en datum van fabricage of verrichting, levering, geschiktheid voor het gebruik, gebruiksmogelijkheden, hoeveelheid, specificatie, geografische of commerciële oorsprong, van het gebruik te verwachten resultaten, of de resultaten en wezenlijke kenmerken van op het product verrichte tests of controles (art. 6:193c BW). Ik schat in dat de maximale belasting ook tot de voornaamste kenmerken behoort. Ik denk daarom dat je de overeenkomst kunt vernietigen dan wel dat je niet aan de overeenkomst gebonden bent, en de verkoper je het geld moet terugbetalen.

witte angora
Berichten: 30885
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vervallen garantie wegens lichaamsgewicht ondanks geen vermelding maximaal gewicht website

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar is er dan geen gebruiksaanwijzing bij die fiets geleverd waarin staat wat de maximale belastbaarheid is? Bij online kopen heb je immers retourrecht, en een periode waarin je kan beoordelen of het product geschikt is. Als in de gebruiksaanwijzing staat dat de fiets niet geschikt is voor mensen van meer dan 125 kilo, had de fiets gewoon teruggestuurd moeten worden.

jonis
Berichten: 2762
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Vervallen garantie wegens lichaamsgewicht ondanks geen vermelding maximaal gewicht website

Ongelezen bericht door jonis »

Dat vind ik bij decathlon bijv online ook terug, alleen niet direct te zien:

GEBRUIKSAANWIJZING

Belastbaar tot max. 110 kg (fietser + uitrusting)

alfatrion
Berichten: 21923
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vervallen garantie wegens lichaamsgewicht ondanks geen vermelding maximaal gewicht website

Ongelezen bericht door alfatrion »

alfatrion schreef:
17 jan 2023 11:17
Ik schat in dat de maximale belasting ook tot de voornaamste kenmerken behoort. Ik denk daarom dat je de overeenkomst kunt vernietigen dan wel dat je niet aan de overeenkomst gebonden bent, en de verkoper je het geld moet terugbetalen.
Ik kom hierop terug, omdat de voornaamste kenmerken een van de vier element (voornaamste kenmerken, prijs, duur, en/of minimumduur) die duidelijke en in het oog springende manier en onmiddellijk voor het bestellen getoond moet worden (art. 6:230v BW). Denk hierbij aan een winkelwagentje. Pagina's vol met specificaties is daar niet praktisch.

JozJan
Berichten: 1025
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Vervallen garantie wegens lichaamsgewicht ondanks geen vermelding maximaal gewicht website

Ongelezen bericht door JozJan »

alfatrion schreef:
17 jan 2023 11:17
Ik schat in dat de maximale belasting ook tot de voornaamste kenmerken behoort. Ik denk daarom dat je de overeenkomst kunt vernietigen dan wel dat je niet aan de overeenkomst gebonden bent, en de verkoper je het geld moet terugbetalen.
Dat is een mening. Ik heb daar zo mijn twijfels bij. Mocht TS al gelijk hebben (en dat is - ook als het voor een rechter zou komen - altijd een interpretatiekwestie), dan nog zal gelijk krijgen een erg lastige opgave worden. Maar goed, je moet je ook nooit neerleggen bij de eerste afwijzing van de verkoper.

alfatrion
Berichten: 21923
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vervallen garantie wegens lichaamsgewicht ondanks geen vermelding maximaal gewicht website

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nu ook nog even mijn andere bericht lezen. ;)

16again
Berichten: 16135
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vervallen garantie wegens lichaamsgewicht ondanks geen vermelding maximaal gewicht website

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
17 jan 2023 11:17
Ik schat in dat de maximale belasting ook tot de voornaamste kenmerken behoort. Ik denk daarom dat je de overeenkomst kunt vernietigen dan wel dat je niet aan de overeenkomst gebonden bent, en de verkoper je het geld moet terugbetalen.
En als de max belasting niet wordt vermeld dan veronderstel ik dat van een normale belasting uitgegaan kan worden.
En 125 kg lijkt mij bovengemiddeld ipv normaal......

jonis
Berichten: 2762
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Vervallen garantie wegens lichaamsgewicht ondanks geen vermelding maximaal gewicht website

Ongelezen bericht door jonis »

16again schreef:
17 jan 2023 17:06
En als de max belasting niet wordt vermeld dan veronderstel ik dat van een normale belasting uitgegaan kan worden.
En 125 kg lijkt mij bovengemiddeld ipv normaal......
Maw : er zijn helemaal geen fietsen voor personen boven bijv 110kg?

witte angora
Berichten: 30885
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vervallen garantie wegens lichaamsgewicht ondanks geen vermelding maximaal gewicht website

Ongelezen bericht door witte angora »

jonis schreef:
17 jan 2023 17:41
16again schreef:
17 jan 2023 17:06
En als de max belasting niet wordt vermeld dan veronderstel ik dat van een normale belasting uitgegaan kan worden.
En 125 kg lijkt mij bovengemiddeld ipv normaal......
Maw : er zijn helemaal geen fietsen voor personen boven bijv 110kg?
Ongetwijfeld wel. Maar die voldoen aan bepaalde specificaties. Stevigere spaken bijvoorbeeld.

Mk
Berichten: 991
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Vervallen garantie wegens lichaamsgewicht ondanks geen vermelding maximaal gewicht website

Ongelezen bericht door Mk »

Meningen meningen.

Vraag is of je voor gebruik had kunnen weten dat de fiets niet voor jou geschikt is. Via de website of in de gebruiksaanwijzing. Dit valt niet in de categorie “dat had je kunnen weten”.

alfatrion
Berichten: 21923
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vervallen garantie wegens lichaamsgewicht ondanks geen vermelding maximaal gewicht website

Ongelezen bericht door alfatrion »

16again schreef:
17 jan 2023 17:06
En als de max belasting niet wordt vermeld dan veronderstel ik dat van een normale belasting uitgegaan kan worden.
Dat lijkt mij redelijk. Het gemiddelde gewicht van een man is 85 kg (2018) en de gemiddelde lengte is 181,1 cm (2018), maar als we daarvan uitgaan dan valt de helft van de mannen buiten de vergelijking. Van de mannen heeft 95% een lengte die valt tussen de 170 cm en 198 cm.[1] En een BMI tot 25 is normaal en tot 30 is overgewicht, terwijl 30 en hoger obesitas is.[2] Als ik reken met een BMI van 30 en een lengte van 198 cm, dan kom ik uit op een bovengrens van 118 kg. De genoemde 115 kg zit daarbij in de buurt en lijkt mij daarmee een redelijke grens.

Moneyman
Berichten: 30204
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vervallen garantie wegens lichaamsgewicht ondanks geen vermelding maximaal gewicht website

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
17 jan 2023 19:32
De genoemde 115 kg zit daarbij in de buurt en lijkt mij daarmee een redelijke grens.
En TS weegt 125 kg, das duidelijk bovengemiddeld.

Ik deel je conclusie dat het maximale gewicht een belangrijk productkenmerken wat vermeld moet worden niet, juist omdat de fiets prima geschikt is voor (ruimschoots) een normaal gewicht. Als de fiets bijvoorbeeld geschikt zou zijn voor slecht 90 kg, ofzo, zou ik het wel een belangrijke eigenschap vinden.

Veldt01
Berichten: 994
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Vervallen garantie wegens lichaamsgewicht ondanks geen vermelding maximaal gewicht website

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Aan je reactie te lezen vermoed ik dat je een Canyon hebt gekocht. Zij willen graag online fietsen verkopen vraag ze dan ook waar deze limiet vermeld staat en hoe jij dat had moeten weten als het niet online staat. Meestal staat het vermeld bij de eigenschappen van het betreffende model (Garantie doen ze bij Canyon meestal niet heel moeilijk over al was het in dit geval handiger geweest om even advies in één van de testcenters te vragen. 125 kg lijkt in eerste instantie niet heel veel maar is voor de gemiddelde racefiets teveel gevraagd).

alfatrion
Berichten: 21923
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vervallen garantie wegens lichaamsgewicht ondanks geen vermelding maximaal gewicht website

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
17 jan 2023 22:19
Ik deel je conclusie dat het maximale gewicht een belangrijk productkenmerken wat vermeld moet worden niet, juist omdat de fiets prima geschikt is voor (ruimschoots) een normaal gewicht.
Er is weinig houvast omtrent wat nu wel en niet een voornaam kenmerk is van een product dat vermeld moet worden. Artikel 6:193c lid 1 sub b BW bevat een lange lijst, waaronder de geschiktheid voor het gebruik. Het lijkt mij ook niet onredelijk om van de verkoper te verwachten dat hij informatie geeft omtrent voor wie het product geschikt is, en daar lijkt artikel 6:193c lid 1 sub b e.v. BW toe te verplichten. Jij stelt dat TS zelf wist dat hij 125 kg weegt en de verkoper dat niet weet, maar daar staat weer tegenover dat de verkoper weet dat de fiets geschikt is voor mensen tot 115 kg en TS dat weer niet weet. Tegelijk geeft artikel 6:230v lid 2 BW weer aan dat dat de voornaamste kenmerken op een duidelijke en in het oog springende manier en onmiddellijk voordat de consument zijn bestelling plaatst gemeld moeten worden. Ik ben erop teruggekomen vanwege de laatste bepaling, maar ik ben evenwel nieuwsgierig naar een arrest van het Hof van Justitie over wat nu een wel/niet een voornaam kenmerk is.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Vervallen garantie wegens lichaamsgewicht ondanks geen vermelding maximaal gewicht website

Ongelezen bericht door grun »

Maakt het nog iets uit dat het geen gewone fiets is, maar een racefiets? Die zijn per definitie zo licht mogelijk gebouwd hetgeen ook gevolgen heeft voor het draagvermogen, lijkt me.
Ik vind niet dat je mag verwachten dat een racefiets zonder meer geschikt is voor 125kg, ook niet als het draagvermogen niet vermeld is.

Plaats reactie